Audi Q5 2.0 TFSI 225pk quattro Pro Line S (2013)

autoreview

Audi Q5 2.0 TFSI 225pk quattro Pro Line S (2013)

Signalement

UitvoeringQ5 2.0 TFSI 225pk quattro Pro Line S
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De "eerste" kilometers

  • 125.000 km

De "eerste" 400km met de Q5 gereden afgelopen weekend. Nog nooit een auto gekocht met een dergelijke hoge kilometerstand maar aangezien we tegenwoordig vrijwel nooit meer een auto meer nodig hebben hoefde het ook geen jong model met weinig km's te zijn. Denk als we nu 10.000km per jaar halen is het veel.

Uiteindelijk voor een hoog model gekozen omdat ook mijn vrouw graag wat hoger zit en zodoende wat meer overzicht heeft. In 2009 had mijn vader een Q5 met dezelfde motor (destijds met 211pk) en een paar jaar later mijn broer een 3.0tdi, dus het model en het rijden was mij niet vreemd. In mijn ogen waren er ook niet veel alternatieven, de X3 (lelijk), XC60 (saai) en GLK (alleen in AMG line mooi) konden mij niet bekoren. Jongere Aziatische "concurrenten" nieteens naar gekeken.

Uiteindelijk gekozen voor een wit model uit 2013 (na facelift) met een relatief hoge kilometerstand. Maar, origineel Nederlands geleverd, van de eerste eigenaar en dealer onderhouden zijn mij meer waard dan een wat lagere kilometerstand. S-line was een pré geweest maar de meegespoten bumpers vind ik evengoed mooi staan. Zelf vóór ik de auto had 20inch winterwielen gekocht en deze laten monteren toen ik de auto op ging halen, oogt net even wat lekkerder en is zeker niet overdreven groot op een dergelijke grote auto. Qua interieur eigenlijk niks bijzonders, de standaard stoelen bekleed met leer bieden voldoende steun. Uiteraard waren hier de sportstoelen beter geweest maar kan niet alles hebben met een beperkt budget.
MMI High 3G was een vereiste en dat zit er ook in, hiermee heb je toch nog redelijk wat opties echter erger ik me (nu al) aan de lage resolutie van het scherm. Verder is het niet kunnen streamen van audio via je telefoon maar via een aux-kabel écht niet meer van deze tijd. Ik ga me eens orienteren op een aftermarket systeem om qua multimedia gewoon weer up to date te zijn.
Belangrijker dan de schermresolutie is de geluidskwaliteit en het DSP systeem doet het met 10speakers en een subwoofer echt meer dan voldoende. Verder weinig te melden over het interieur, gewoon degelijk en zoals ik van Audi gewend ben geen kraakjes of piepjes.

Dan het rijden...ook hier eigenlijk geen verrassingen. De auto is heerlijk stil, ook op de snelweg. Ondanks dat hij maar 4 cilinders heeft heb ik toch het idee dat hij over de weg zoeft. Trap je het gaspedaal hard in dan versnelt de auto wel maar het geeft absoluut geen kick. Op papier is de auto best rap voor zijn gewicht maar in praktijk nodigt hij absoluut niet uit om hard mee te rijden.

Zal over een tijdje een update plaatsen, de scores die ik nu heb gegeven zijn allemaal obv indrukken tot nu toe en eerdere ervaringen met Audi.

Vaarwel

  • 153.000 km

Uiteraard geen echte noodzaak om de auto in te ruilen hoewel toch nog wat meer kilometers gereden dan vooraf gedacht.
De auto zelf bevalt nog steeds goed en dan doel ik met name het rijden zelf, super comfortabel en vlot zat. Nooit toegekomen aan het vervangen van het MMI systeem omdat je hier meer varianten van had dan ik wist en uitgerekend mijn variant niet/zeer lastig te upgraden was. Muziek luisteren via een aux kabel kan echt niet :)
Moet zeggen dat ik inmiddels het model ook wel echt gedateerd vind, hoewel er toch nog best wat mensen (die niks van auto's weten) zeggen dat ze het een mooie of dikke bak vinden. Het nieuwe model van de Q5 vind ik overigens ook alweer gedateerd en saai ogen dus dat zou sowieso niet de opvolger worden.

Maargoed mijn Alfa hart heeft altijd uitgekeken naar een Stelvio, in mijn ogen de fraaiste SUV die er is. Echter waren de jong gebruikte exemplaren altijd veel te duur. Bloed kruipt waar het niet gaan kan dus toch maar op zoek gegaan naar een mooi en enigszins betaalbaar exemplaar. Uiteindelijk een zwarte gevonden uit 2018 met niet teveel km op de teller en (op pano dak na) in exact de uitvoering die ik wilde en na een testrit was ik overstag. Donderdag wordt de Q ingeruild voor de Stelvio en ben ik weer een paar jaartjes zoet :) Review over de Stelvio volgt binnenkort!

Conclusie is dat ik 2,5jr naar volle tevredenheid heb gereden in de Q5, niet de mooiste/spannendste maar zeker wel comfortabel, betrouwbaar en prettig om in te rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.