Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition (2023) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q4 e-tron 40 Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 21.680 km |
Audi Q4 e-tron, reisauto of niet?
- 21.680 km
Op zoek naar een elektrische reisauto met een goede actieradius heb ik eind augustus 2023 de Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition besteld omdat daarvoor een gemiddelde WLTP waarde tot 520 Km was vastgesteld. We weten allemaal dat de WLTP test methode geen realistisch beeld geeft maar de dealer gaf aan dat in de praktijk een bereik van 430 km gebruikelijk was en dat heeft me over de streep getrokken.
Een teleurstelling was dat drie weken na het tekenen van de koopovereenkomst een upgrade van de Q4 op de markt was gekomen waarvan de aankoopprijs € 5000,00 lager lag. Audi heeft er alles aan gedaan om er voor te zorgen dat voor mij het oude model een paar maanden voor de afgesproken leverdatum kon worden geleverd tegen de oude, hogere prijs (oktober 2023 ipv januari 2024). Dat betekende dat de wagen al vóór aflevering flink in waarde was gedaald en dat mijn inruilwagen, waarvan de waarde was bepaald op een later tijdstip voor inlevering, voor een te laag bedrag van de hand was gegaan. Dubbel verlies voor mij dus en dubbele winst voor de dealer. Met de hulp van een advocaat uiteindelijk tot een financieel akkoord gekomen, maar de teleurstelling over de gang van zaken overheerst.
Hoe is de ervaring een jaar na aflevering? Ook daar gemengde gevoelens.
Comfort: De wagen is heel comfortabel, heeft veel hoofd- en beenruimte achterin, is stil en heeft een fijne wegligging. De stoelen zitten heel goed en zijn bijna net zo fijn als die in de Volvo XC40, mijn vorige wagen. Tijdens een skitrip naar Oostenrijk vergeleek een vriend het comfort-niveau achterin met dat van een Mercedes S-klasse. De bagageruimte is groot genoeg voor de reisbagage van 4 personen. Zonder skis, dat wel. Die passen niet wanneer je met 4 personen reist, en een dakkoffer op een EV is geen optie.
Prestaties: Dat is waar de Q4 het laat liggen. Ja, hij is snel en soepel genoeg. Er is geen enkele noodzaak het elektrische pedaal hard in te trappen om toch vlot weg te rijden bij het stoplicht. Maar de energie-efficiëntie is niet volgens de in de brochure en door de dealer opgewekte verwachtingen, met name tijdens lange ritten. Tijdens de vakantie naar Oostenrijk in de winter was de gemiddelde actieradius tussen de laadbeurten 270 Km en naar Frankrijk in de zomer 300 km (bij 100% opladen). Dat is ver verwijderd van de formele WLTP waarde van 520 Km of de door de dealer voorgespiegelde praktijkwaarde van 430 Km. Dat betekent vaker opladen onderweg. NB Tijdens beide trips is er niet harder gereden dan 110 Km/uur. Frustrerend overigens wanneer je op de autobahn en de Franse tolwegen aan alle kanten wordt voorbijgereden.
Betrouwbaarheid: Ik heb tot dusverre 21.833 Km gereden en 4689 Kwh geladen. Dat komt neer op een werkelijk elektrisch verbruik van 21,5 kWh per 100 Km. De boordcomputer geeft echter een gebruik aan van 16,5 kWh per 100 Km. Op basis daarvan geeft de boordcomputer in de regel een groter bereik aan voor een opgeladen accu dan de werkelijke afstand die je daarmee kunt rijden. Die onbetrouwbaarheid levert stekker-stress op in gebieden waar minder laadpalen staan en waar het soms onzeker is of je het wel tot de volgende laadpaal haalt. Het navigatiesysteem verliest af en toe contact met de satelliet en wanneer de routebegeleiding aanstaat wijkt de locatie van de cursor dan af van de plek waar je je op dat moment bevindt. Lastig als dat gebeurt wanneer je ergens rijdt waar je niet goed thuis bent.
Bij de Audi dealer na de zomervakantie de auto uit laten lezen, de software laten testen en de accu-waardes laten meten. Volgens Audi vallen alle uitgelezen waardes binnen de technische normen die het bedrijf zelf heeft vastgesteld. De dealer heeft geen verklaring voor het grote verschil tussen WLTP waarde en werkelijke bereik en heeft geen antwoord op de vraag waarom de boordcomputer een elektrisch verbruik aangeeft dat 24% lager ligt dan het werkelijke verbruik. Ja, het zou aan mijn rijgedrag liggen of aan de buitentemperatuur of de accutemperatuur.
Terugkomend op de titel, is dit een reisauto of niet, moet ik concluderen dat de beperkte actieradius en de onbetrouwbare software van de boordcomputer deze auto voor mij ongeschikt maakt als reisauto. Voor de komende skivakantie is het vliegtuig al geboekt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.