Audi e-tron GT (2021)

autoreview

Audi e-tron GT (2021)

Signalement

Uitvoeringe-tron GT
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst400 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 8 oktober

  • 400 km

Ik heb best bijzondere auto's mogen rijden: een BMW 540 toen hij nog met 8 cilinders draaide, een Touareg die ook 8 kabouters had en een Audi A8 die onnoemelijk veel pijn aan de portemonnee deed omdat het waarschijnlijk een van de eerste modellen was die uit de fabriek kwam (aan de hand geschreven stickers op sommige plekken te zien). En dan nu de tweede Audi: de e-tron GT Quattro. Niet de Zero edition en ook niet de RS, want net over de financiële pijngrens. En electrisch omdat ik na de Tesla S waar ik vijf jaren in heb doorgebracht ook niets anders meer wilde dan electrisch.

Even wat achtergrond: ik rij niet veel kilometers (haal soms de 10k per jaar niet eens) en rij privé of in de camper voor de vakanties of in de auto van de vrouw. Maar om een bekend meme aan te halen: "I don't usually drive, but when I do, I drive electric". Alleen het minimalistische van de Tesla was gekmakend. Kleine zaken als een handgreep in het dak (zeker voor de meerijder vaak fijn) en een haakje voor een jasje waren (en naar het schijnt: zijn) stupide omissies. En ook een beetje: er rijden er wel HEEL veel. Zeker rond Amsterdam.

Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een Skoda Enyaq (de 4x4 versie die op moment van schrijven overigens nog moet uitkomen), maar verdwaalde tijdens een vervelende Zoom meeting opeens op de lanceer foto's van de Audi GT. Ik ben niet zo van liefde op het eerste gezicht maar f*ck wat een plaatje. Dus mijn compagnon lief aangekeken en gevraagd of ik deze in de lease mocht nemen. Dat bleek onvoldoende motivatie dus moest ik hem wel chanteren met de foto's die ik nog had uit een verleden waar hij niet meer aan herinnerd wilde worden en toen mocht het opeens wel snel.

De verkoper dacht plezierig mee, zorgde er voor dat vergeten details aangepast werden en ik mocht op weg. Maar toen ging het al mis: het invoeren van ondergetekende als gebruiker werkte (en werkt!) niet goed. Ik kan de auto dus niet "op mijn naam zetten" in termen van bediening. Een ritje terug naar de werkplaats mocht ook niet baten en een ingeschoten ticket bij Audi zelf leidt ook tot oorverdovende stilte. Toch bizar dat zo'n onderneming dit soort klantcontacten weinig prioriteit geeft. Er zal vast wel ergens zo'n verdwaalde "customer success manager" rondlopen maar die heeft het op deze manier of veel te druk, of niets te doen. Echt r*k. Dealer pakt het wel op, maar voor dat ene euvel moet ik de auto een dag afstaan. Schijnt nogal ingewikkeld te zijn om de auto volledig van de stroom te halen.

Euvel twee: mijn ouwe trouwe EVBox Homeline (op 3 fasen) doet het niet goed. Komt niet verder dan net onder de 7KWh en dat betekent 2 nachten opladen. Onaanvaardbaar, want bij de Tesla gaf hij 11KWh af. En problemen met laadstations zijn altijd heel 'gezellig': de maker van het laadstation zegt bijna altijd dat het aan de auto ligt, en vice versa. Ook aan die zijde ben ik in /dev/null beland dus dat is ook nog steeds een ergernis. Ik vrees dat ik volstrekt on-duurzaam een nieuw laadstation met gaan aanschaffen.

En mijn klachtenlijst even te completeren: waarom zit er altijd een handleiding bij die nog het meest aan de eerste handleidingen van WordPerfect (ja ik ben van die generatie) of MS-DOS (nog ouder dus) doen denken? Waarom geen "Essential Reading" ding, waar ik de meest gebruikte functies kan vinden. Ik ken iemand (mijn compagnon namelijk) die zo'n handleiding bij gebrek aan leven volledig leest, maar verder geen normaal mens. Ben er dus maar bij toeval achter gekomen dat de "idle creep" die ik op de Tesla via het scherm kon uitschakelen, op de Audi met het steviger indrukken van het rempedaal per keer gebeurt.

Maar dan het goede nieuws: t*ring wat rijdt dat ding lekker. Spectaculair. De kick-down geeft een klap in de rug die aan De Baron in Kaatsheuvel doet denken. Slaat nog net niet de lucht uit je longen, maar het is wel fijn dat er hele hoge hoofdsteunen zijn (waardoor, overigens de passagiers achter niet eens menselijke contouren op de voorstoelen kunnen zien. Ze zijn sowieso qua ruimte achter nog niet eens tweederangs burgers, maar GT hè dus niet zeuren).

Wie de draaicirkel van een Tesla S gewend was, kwijlt in de Audi: bochtjes zijn gewoon fatsoenlijk te nemen, al is de breedte van de Audi voor mijn gevoel niet veel minder dan die van de Tesla S.

Verder moet ik wennen aan de 'Android-achtige' MMI interface en vind ik de combinatie Audi MMI met Apple Carplay echt lelluk. Mis ook iets als Spotify in de basis-voorzieningen. Maar overall fraai en mooi afgewerkt. En goede vakjes voor brillen (paste ook niet in de filosofie van de maniakale Musk), een mooie plek voor de telefoon waardoor je ook niet in de NoMoNo verleiding komt en een aangenaam instelbaar bestuurdersdisplay. De OBD-tool is besteld voor wat hacks, dus wellicht daarover later meer. En het allerbelangrijkste: mijn jasje hangt netjes en mijn vrouw kan de handgreep boven de deur pakken. Zoals het heurt.

Voor nu: zo blij als een aap met vijf -euh- vingers. Wordt vervolgd.

Eerste vervolg:
OBD tool binnen (OBDEleven) en ik zie al storingen in de battery charger die ik niet fijn vind zoals oververhitting op het laadpunt. Is ook in lijn met een ervaring die ik al heb opgedaan: de GT stond op storing en laadde niet meer, maar de laadkabel was knap warm. Dat en het feit dat er flink wat kw's naar de auto waren gestuurd zonder dat de batterij navenant was gevuld, is een punt van aandacht.

Update 5 aug. 21
Bizar hoe slecht (namelijk niet) Audi AG reageert op de storing die heb ik sinds de dag dat ik de auto ontving. Af en toe krijg ik een bericht "We zijn het niet vergeten, we hebben alleen nog niets te melden" want kennelijk heeft het lage prio in Ingolstadt. Misschien is wat ik heb een "edge case" en heeft verder niemand dit probleem, maar dan nog denk ik dat als een engineer een paar minuten de tijd heeft om remote in te loggen op de MMI, dit probleem voor hen snel en makkelijk op te lossen is. Ik ervaar zeker geen premium service bij een premium auto.

Ervaringen met EVBox vergelijkbaar; de auto laadt thuis nog steeds niet goed en de Audi app meldt systeemfouten. Alle eerstelijns-bullshit-waarvan-je-al-weet-dat-ze-niet-werken-en toch-moet-doen-adviezen ("haal de stroom eens van de het laadstation af en zet het weer aan") knarsetandend gedaan, waarna het ticket kennelijk naar een afdeling is geëscaleerd die er nog even geen tijd voor heeft gevonden.

Allemaal geen wezenlijke minnen maar wel irritant. Rij-ervaringen van de auto zijn nog steeds meer dan top. Gelukkig.

Update 10 augustus 21
Auto staat nu zo'n 24 uur bij de dealer maar is nog niet klaar. 'Men' wacht op een software update die door de importeur moet worden vrijgegeven, maar die is niet bereikbaar. Dat is diezelfde importeur die zelf ook niet verder komt met Audi AG dus dat geeft volop vertrouwen. Wat een slechte ervaringen met Pon en wat een slechte ervaringen met het merk.

Update 11 augustus 21
Ik mag toch hopen voor Audi dat mijn ervaringen extreem zeldzaam zijn. Inmiddels 48 uur verder en nog geen bericht van een oplossing. Ondertussen rijd ik in een stinkende (schimmel in de airco) niet-gelijkwaardige auto als vervangend middel. Ben meestal niet zo pietluttig, maar het contrast is nu wel heel groot. Niemand weet kennelijk wat de oorzaak van het probleem is (althans, dat beeld krijg ik) en al helemaal niet wat de oplossing is. Heb maar gezegd dat ik de auto sowieso morgen kom ophalen, klaar of niet. Wat een absolute ruk-ervaring. Ik snap best dat een dealer een soort laatste-eind schakeltje is en zeker bij dit soort auto's misschien niet alle oplossingen paraat heeft.... maar djiezus Pon & dealer: get your act together. Geef me dan een RS model van iets om me zoet te houden, en niet een Q 1,5 die niet vooruit te branden is en ook nog eens stinkt. Gedver.

Update 13 augustus 21
Auto inderdaad maar weer opgehaald en probleem is niet verholpen kunnen worden. Maarrrr zowel dealer als Pon zijn het issue nu merkbaar aan het najagen in Duitsland dus wie weet... Rijgedrag, overigens, nog steeds geweldig. En ook opmerkelijk: range is toegenomen. Bij 100% opladen is het nu opeens 425km geworden ipv de ongeveer 370km die het was.

Update 19 augusts 21
We zijn weer wat tijd verder. Er staat een afspraak om het inlog-probleem in de auto te gaan verhelpen door een specialist. Dat heeft nu de goede aandacht naar het schijnt. En EVBox komt ook langs om de kast na te kijken. Kost me wel wat geld, maar a la. Ook daar is het nu eindelijk in beweging. En ondertussen ikzelf ook met de auto: net een lange rit gedaan. Nog steeds even veel plezier in en van de auto. Heb het verbeterde muzieksysteem (B&O) en dat is lekker. "Du hast" van Rammstein, zo hebben ik en de berijders van de auto's in een ruime omtrek om me heen samen kunnen vaststellen, doet het voortreffelijk. Goede bassen en tinnitus-trekkend volume als je daar zin in hebt (en wie heeft dat niet met Rammstein). Maar ook plezierig is de range: het was een ritje Zwolle vanaf Haarlem met wat "stevig" rijgedrag waar het kon, flink accelereren. Opgeladen tot 100% vooraf en dus een vertrek range van 427km en uiteindelijk nog 144km over bij aankomst weer in Haarlem. Dat vind ik erg netjes en was bij de Tesla 70 niet gelukt. Een collega die achter me reed merkte wel op dat de achterlichten niet branden als de dag-verlichting aan staat. Nou zie ik dat zelf natuurlijk niet, maar gaan we wel eens naar vragen. Al met al: nog steeds supervet deze auto.

Update 25 augustus 21
One down, one to go. Vanmorgen een monteur namens EVBox langs die constateerde dat de laadkabel niet goed gemonteerd was aan het relais dat de stroom 'aan' schakelt. Sterker: 1 van de fasekabels was volledig los. Ben blij dat het zoiets was, en geen software probleem want dat was lastiger geweest. We laden nu met 11KWh op en dat is de verwachting.

Update 10 september 21
De auto heeft weer twee nachtjes bij een uiterst vriendelijke en toegankelijke productspecialist gelogeerd en de oorzaak zou waarschijnlijk gezocht moeten worden in de computer van de MMI. Die zou onder garantie vervangen moeten worden maar daarvoor is -guess what- toestemming nodig van de importeur. En dat kan even duren. Dus voor de tweede keer nu mijn auto opgehaald in dezelfde technische staat als waar hij al sinds de levering in verkeert. Zo'n zes weken na het inschieten van de eerste ticket over dit probleem zijn we dus alleen iets verder in de gedachte waar het probleem zit. De auto is is wel gratis gewassen. Jippie.

Update 13 september 21
Audi heeft nog ergens een busje zout gevonden om in wonden te strooien. Kreeg een bericht via 'customer support' dat het probleem verholpen zou moeten zijn. Of ik dat even wilde verifiëren. Het resultaat was bijna voorspelbaar. Wat een treurig amateurisme.

Update 18 september 21
We zijn er bijna. Er is nu duidelijk beweging want er blijken nu toch meer Audi etron GT's hetzelfde probleem te hebben. Het probleem zit m in het aanmaken en selecteren van een gebruikers-account in de auto. Aanmaken van een hoofdgebruiker (de eigenaar) lukt wel, maar het daadwerkelijk selecteren en dus ook 'gebruiken' van die account stuit op een "technische fout" (er komt ook niet meer informatie dan dat). Waar een en ander eerst een mottige internet-verbinding werd verweten, lijkt het er nu toch op dat er een probleem is met de MMI computer (F5) in een serie (of misschien wel alle modellen). Ik ga de auto weer een tijdje kwijt zijn en dan wordt dit de eerste in Nederland waarvan de hardware wordt geruild om na te gaan of de theorie van een hardware-probleem klopt. Degene die nu mijn 'case' onder behandeling heeft doet het echt fantastisch en zet ook duidelijk extra stappen. Merkbeleving wordt weer anders.

Update 1 oktober 21
Een week is om, en helaas zonder oplossing van het probleem. En ik hoor van steeds meer etron GT's met hetzelfde euvel en ondanks dat precies dezelfde MMI in meerdere modellen zit, lijkt het probleem exclusief voor de GT'. Het probleem is inmiddels met urgentie geëscaleerd naar de fabriek, vanwege het oplopende aantal problemen en het verzoek was of mijn auto mocht blijven staan zodat er -zodra er bericht komt uit Ingolstadt- er direct gehandeld kan worden. Dus, mede GT-berijders: I'm taking one (more week) for the team, want ik tuf nog even door in een andere auto. Had afgelopen week als geste een etron GT RS meegekregen. Qua interieur niveau "wel geld, geen smaak" (naam projectie op de grond bij openen portieren, rode veiligheidsgordels... ) maar trok wel de klinkers uit de straat bij optrekken. Nu het mogelijk nog een weekje gaat duren doe ik het met een fossiel kleiner model. Maakt me even niet uit voor nu, maar als het na deze week nóg niet lukt om het probleem te adresseren, wil ik hem weer terug en ben ik ondanks de persoonlijke aandacht en betrokkenheid van de extreem aardige en hulpvaardige (voor zover het in zijn macht is) productspecialist, officieel chagrijnig. Dat men het maar weet.

Update 8 oktober 21
Vandaag komt de auto terug. Euvel nog steeds niet verholpen. Hoor steeds meer vergelijkbare ervaringen en lees er ook over op het Duitse motor-talk.de forum. Het moet makkelijk op te lossen zijn door degene die het digitale systeem in de auto onder beheer heeft, maar de werkplaatsen kunnen er niets mee. Voor iemand die een etron GT heeft besteld en die nog geleverd moet worden: laat VOOR betaling en acceptatie van de auto demonstreren dat het aanmaken van en overschakelen naar een gebruiker in het profiel-systeem van de MMI werkt. Zo niet, weet dan dat je de kans loopt dat het nog lang niet kan werken als je de auto accepteert in die staat. Het is mij inmiddels duidelijk dat zonder een fix die alleen de fabrikant kan leveren, dit probleem niet lokaal verholpen kan worden, namelijk. Accepteer je de auto niet, dan laat je het probleem waar het thuishoort namelijk in de productie- en verkoopketen van Audi.

Overigens had de RS die ik meekreeg ook iets raars: het systeem greep soms 'hard' in bij het achteruit verlaten van een oprit; echt wel even schrikken. Op het voornoemde Duitse forum lees ik dat dat een vaker voorkomend probleem is.

Als ik straks de auto terug heb ga ik overwegen of en zo ja hoe ik serieuzer werk ga maken van dit probleem.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi e-tron GT

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens