Audi Coupé 2.3 E (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.3 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
5-cilinder kippenvel!
- 245.000 km
Bij deze wil ik dan ook graag een verslag delen over mijn Audi Coupé die ik nu een half jaar in mijn bezit heb. Na één jaar met mijn Mazda 323F 1.8 16v van 1998 te hebben gereden miste ik het Audi gevoel dat ik van te voren heb gehad in mijn oude Audi 80 van 1992. Nu werd het tijd dat ik als Audi-liefhebber toch echt de auto ging zoeken die ik al zo lang wou rijden, namelijk een Audi Coupé type89. Waarom? Dit is een zeldzame auto met een fantastische tijdloze uitstraling, maar vooral het mooiste van de auto is de 2.3E 5 cilinder motor met z'n heerlijke roffel.
Maar vindt nog maar eens een nette coupé in 2009, want je zoekt immers naar een auto die minimaal 20 jaar oud is. Na een tijdje zoeken stuitte ik op mijn droomauto, een origineel Nederlandse zwarte Audi Coupé 2.3E van 1989 met 245.000km op de klok, mooie 17" lichtmetalen velgen en een dubbele Remus uitlaat die de roffel van de 5-cilinder nog eens even lekker beschaaft diep laat klinken. De km-stand is sowieso geen probleem bij deze motoren want die moet je begraven wanneer je ervanaf zou willen. Meteen een afspraak gemaakt om de auto te gaan bekijken, eenmaal daar gekomen stond de auto te glimmen in de showroom en was ik meteen verkocht, hij zag nog uit als nieuw, helaas was het geen quattro uitvoering maar dat heb ik dan maar voor lief genomen. Toen maar even een proefrit, de sleutel werd omgedraaid en de 5-cilinder was meteen aanwezig, wat een heerlijk geluid is dat toch en wat heeft die motor een karakter, zelfs met 245.000km op de klok loopt de motor nog als een zonnetje. Wanneer je bij 1500 toeren het gas indrukt word je flink in je stoel geduwd omdat deze motor onderin al erg veel vermogen heeft, het is dan ook echt een schakelluie auto wat erg veel met koppel doet, een cruiser dus. Na de proefrit was ik écht verkocht en heb ik mijn Mazda van 1998 achtergelaten en ben ik met de stuk oudere maar zeldzame Audi naar huis gereden.
Alleen moet je altijd geluk hebben bij het kopen van een auto en al helemaal met een auto die 21 jaar oud is, zo ook met de Audi. Eén voordeel is wel al dat de carrosserie verzinkt is en de auto niet zo makkelijk kan roesten, dit was dus ook niet het geval bij de Coupé. De problemen bij deze auto zaten hem in het technische gedeelte, de motor heeft een tijd slecht onderhoud gehad en de schokdempers waren écht op. Daar is dan naderhand veel geld in gaan zitten, verder waren er wat kleine dingetjes kapot zoals lampjes e.d. maar dat is de wereld niet en moet je ook voor lief nemen bij een auto die 21 jaar oud is, maar daar ben je dan liefhebber voor en het is dan ook leuk om de auto weer helemaal 100% te krijgen.
Alle problemen heb ik meteen na de aankoop laten verhelpen en ook zelf werk ik ook constant als hobby aan de auto wanneer het weer het toelaat. Nadat de probleempjes zijn opgelost kun je pas echt gaan genieten van de auto en iedere keer als ik instap en de sleutel omdraai heb ik weer een smile op m'n gezicht want wat rijdt dat toch lekker! Daarnaast is het geluid ontzettend lekker, mooier als een 6-cilinder als je het mij vraagt. Het koppel onderin is echt fantastisch waardoor een inhaalactie in een hoge versnelling totaal geen probleem is, wanneer je gas vlieg je als een gek weg, ook bij hoge snelheden blijft de auto hard trekken, 220km/h is dan ook voor de 5-cilinder totaal geen probleem en met een stoplichtsprint laat je veel moderne Duitsers de kont zien.
Niet alleen het vermogen van de auto is ontzettend leuk maar ook zijn tijdloze uitstraling. Vroeger waren de concurrenten van de coupé de BMW 3-serie coupe en de CE van Mercedes. De Audi was destijds de duurste auto van de drie met een prijskaartje van 60.000 gulden voor een kale 2.0E, daarom zijn er van deze auto's niet zoveel verkocht in Nederland en dat maakt het rijden nu nog leuker. Zelf vind ik het dus leuk om een auto te rijden die zeldzaam is in het huidige straatbeeld en dat heb je met de coupé. Toch laat de uitstraling van de auto en de heerlijke roffel van de unieke 5-cilinder nog steeds koppen draaien wanneer je door een winkelstraat cruist, er worden zelfs nog complimenten gegeven door verschillende mensen over wat voor een fantastische wagen het is en dan hebben we het over een auto van 21 jaar oud.
Qua verbruik vind ik het ook netjes voor een 5-cilinder want dat is bij normaal gebruik ongeveer 1:10, maar wanneer je de 5-cilinder graag hoort dan kan het ook 1:6 zijn maar dat weet je van tevoren.
Wanneer mensen naar de leeftijd van de auto auto schatten komen ze meetal uit bij een bouwjaar van omstreeks 2000, een mooier compliment kun je niet krijgen! Bekijk de foto's en oordeel zelf maar..
Getekend,
Een verliefde Audi-liefhebber
Eerste keer op APK sinds bezit.
- 247.000 km
Gisteren ging de coupé de eerste keer auto op APK-keuring sinds hij in mijn bezit is. Ik hield mijn hart vast want er kunnen immers veel zaken kapot zijn aan een auto van 1989 die je zo niet aan de buitenkant kunt zien.
De auto was helaas op twee punten afkeur maar wel op twee simpele zaken, zo waren de banden voor aan vervanging toe. Dit komt mede omdat het geen quattro is dus die hebben veel te lijden met de aandrijving voor, dit valt onder de noemer slijtage dus dat vind ik eigenlijk geen punt.
Het tweede punt van afkeur was dat de handrem niet meer goed pakt, wanneer ik op een flinke helling sta dan rolt de auto toch naar achteren, dit bleek de remklauw achter te zijn die niet meer goed functioneerde, wat overigens een vaak voorkomend probleem bij deze auto's is volgens de keurmeester.
De voorbandjes zijn vervangen waardoor de grip weer optimaal is en de remklauw is ook vervangen waardoor ik nu weer fijn stil kan staan op een helling. De keuring is me erg meegevallen en volgens de keurmeester was de auto nog in erg goede staat, dit zegt dan ook weer wat over de degelijkheid van deze "Oudi".
Kortom; we kunnen lekker weer een jaar vooruit met de coupé!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.