Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 4.2 quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Youngtimer
- 141.300 km
De Audi A8 ... sterker nog ...ik ging voor een Jaguar XJ en kwam terug met een Audi.... Zo gek kan het lopen tijdens de zoektocht naar een Youngtimer. Ik reed al 3 jaar een Saab 9-5 V6 als youngtimer uit 2002 en ik moet zeggen dat ik daar geen moment spijt van hebt gehad. Prima betrouwbare wagen en er gaat relatief weinig stuk. Eigenlijk verbazingwekkend hoe goed dat reed. De afschrijving is 0 en de bijtelling 35 euro per maand .. Het verbruik was hoog zeker op korte stukken. Maar bij 12000 km per jaar overleef je dat wel.
Maar ja je wilt toch wel weer eens wat anders rijden na 3 jaar best lastig. Een nieuwe auto daar vind ik eigenlijk geen klap meer aan. De afschrijving is hoog en de bijtelling is voor een premium auto zeer fors te noemen. Gesubsidieerd rijden met een Tesla ? Helaas ....ik doe daar niet aan mee .. Ze rijden werkelijk perfect het zijn rijdende gadgets heerlijk.. maar de manier waarop de overheid die dingen hier de weg op heeft gekregen bevalt mij van geen kant. Laat ik mij voorzichtig uitdrukken. We bevinden ons in autoland nu in een overgangsperiode waar elektrisch rijden zeker een trend heeft gezet maar waar ook waterstofgas straks een belangrijk deel van gaat uitmaken. Dus we zien wel wat de toekomst gaat brengen.
Ik ben daarin geen trendsetter en een auto die rijdt zonder software update dat zijn toch de wagens die we als youngtimer willen rijden.
Ik mag mezelf toch wel een gemiddelde hobby autotechneut noemen.. Het sleutelen is een soort ontspanning voor me. En met behoorlijk wat ervaring met oldtimers doe ik dus ook zelf het meeste onderhoud.
Tijdens mijn youngtimerjacht richtte de pijlen zich in eerste instantie op een Jaguar XJ. Mooie wagens maar ondanks de aluminium body vertoonde ze allemaal wel her en der corrosie plekjes en ik vind dat toch zonde. Ik houdt en rijdt een auto graag netjes.
Bij een handelaar in het oosten van het land haakte ik af van een Jaguar die hij te koop had staan. De eigenaar bood me toen aan om een stukje te gaan rijden in een Audi A8 W12 uit 2005.. Wauw ... wat een rit. Een auto met een "waanzinnige" motor heel makkelijk te handelen, fijne wegligging en je zit meteen goed achter het stuur .. kortom een echte "rij"auto Ik was verkocht de A8 reed bovenverwachting goed. De jacht op een A8 was geopend. Het thuisfront was uiteindelijk erg blij want die vonden de Jaguar XJ toch wel iets meer een auto voor pensionado's ..?.. Daar verschilde de meningen hier toch wel over. Een Jaguar vind ik kwa interieur ook erg mooi ... Enfin ik heb nog wel lopen twijfelen om voor de W12 te gaan of toch maar voor 4 cilinders minder en na een aantal proefritten met een V8 was ik er wel uit het zou een A8 - V8 gaan worden uit 2003 of 2004 .
aankoop:
De koude start is toch wel een heel belangrijke test om te zien of er grote kosten aan komen. Een luid geratel bij de start duid op aankomende versleten kettingspanners en het vervelende hiervan is dat na het starten dit geluid direct verdwijnt en vaak wordt afgedaan als hydraulische klepstoters .. Nou dat is het dus niet ... een vrij forse reparatie ligt dan wel in het verschiet. Uiteraard kun je ermee door blijven rijden maar vroeg of laat gaat er dan echt iets goed stuk. Alles kan uiteraard gerepareerd worden maar daar moet de prijs dan ook wel naar zijn. Voor de rest moet de wagen lekker soepel schakelen, niet over de weg zwalken als een boot . Zitten de boekjes er ingevuld bij en werkt alles ? Is het Interieur netjes? Is de auto rondom gewoon netjes? Allemaal dingen die belangrijk zijn bij de aanschaf. Zaken als remmen, luchtvering en draagarmen zijn goed zelf te vervangen. Zo'n A8 zit prima in elkaar alles is van dik aluminium dat gaat erg lang mee .
Tevens zijn de onderdelen redelijk betaalbaar Een setje nieuwe Brembo's met blokken rondom kost net aan 500 euro dagje klussen en hij gaat weer 50.000 km mee. Met een goede OBD uitlezer (OBD eleven) kun je de boel in de gaten houden en bijvoorbeeld ook je olie intervallen resetten en je parkeerrem terugstellen. Dit helpt je met onderhoud en geeft rust. Vroeger was dit een top limousine maar wel een bomvol met elektronica.. (inmiddels wel hopeloos veroudert ) maar toch het zit erin en zolang het werkt blijft het leuk.
Ik heb best veel Audi's A8 gezien en proefgereden en mijn conclusie is: geef wat meer geld uit aan een auto met minder kilometers. Want die hebben toch minder geleden zijn makkelijker bij te houden kwa onderhoud en je krijgt er uiteindelijk meer rijplezier voor terug en vaak nog beperkte garantie op motor en bak. Als de motor lekker loopt dan doet ie dat ook wel na 3 maanden maar het geeft je toch wat meer rust.
En je moet een beetje geluk hebben met zo'n auto. De eerste indruk is altijd de belangrijkste. .. en overweeg de aanschaf goed, ben je niet handig reserveer dan een bedrag binnen je budget voor onderhoud. Je hoeft echt niet altijd naar een dealer te gaan je kunt ook naar een Audi specialist gaan, die zijn vaak beter gespecialiseerd in de wat oudere Audi's dan de dealer zelf. Het is maar een tip.
Afgelopen zaterdag heb ik de auto voorzien van nieuwe olie, de motor "geflusht" het oliefilter, luchtfilter en interieurfilter vervangen.
En daarna weer lopen als een speer. Bij dit soort wagens van 17 jaar oud gewoon jaarlijks de olie wisselen (om de 10 000 a 12.000 km ) . Vergeet de long live cyclus en verwen je motor.
Deze week even naar Duitsland geweest voor het werk. Ik heb er momenteel winterbanden opzitten dus gaan met die bak ;-) Ik kan jullie mededelen dat 180 km/hr. in de Audi een prima cruise snelheid is de Audi geeft geen krimp. Best bizar ook 4200 toeren bij 200 km /uur je geeft gas en hij schakelt nog even terug en daar brullen de 8 cilinders nog even door. Ik vond het uiteindelijk allemaal wel best. De top schijnt 250 te zijn maar je bent niet de enige weggebruiker nietwaar. En het is en blijft een wat oudere auto die je wat anders moet behandelen. Dus hebben we dat maar niet uitgeprobeerd.
Een A8 komt het best tot zijn recht op de snelweg, muziekje erbij lekker relaxed. Het Bose systeem was blijkbaar destijds goed genoeg voor een Premium auto. Ik vind het niet heel slecht maar heel goed is het zeker niet . Zijn er nog meer minpunten? het antwoord is: Ja. Iets stoms als een Auto" stand op de lichtschakelaar zit er niet op. Dus je moet steeds de schakelaar aan en uitzetten en dat is wennen. Er zijn ergere dingen in het leven ik weet het maar toch .. ( ik heb al een andere schakelaar op het oog ). De zelfdimmende functie van de zijspiegels en de binnenspiegel is niet uit te zetten. Ik vind het erg wennen zo'n donkere buitenspiegel met een paar lichtpitjes van auto's die je inhalen. De binnenspiegel is ok maar de buitenspiegels mogen wat mij betreft gewoon helder blijven. En er zit standaard nog geen bluetooth in. In de middenconsole zit wel een Motorola handtelefoon waar je een simkaart in moet steken maar die stamt nog uit de oertijd. Ik ga nog op zoek naar een aftermarket Bluetooth module .
En verder is de Audi top er zit geen deukje in heeft geen overdreven steenslag. Het is een mooi tijdloos model met een heerlijke motor ( en ja) hij verbruikt benzine, ik vermeld het nu nog eenmalig omdat iedereen dezelfde vraag stelt ( wat verbruikt ie nou?? ) Je weet dat je met zo'n wagen 1 op 10 in de wintermaanden niet haalt. 1 op 9 ook niet.. ik ga niet op wintersport en ik vlieg nooit dus compenseer ik het een met het ander ;-) Doe ik ook nog wat goeds voor het milieu ... je wordt momenteel een beetje klimaat moe
De werkelijkheid is dat deze wagen al 17 jaar rondrijdt (en niet heel veel kilometers heeft gedraaid ) en in feite daardoor best duurzaam is. Iedere 4 jaar een nieuwe geproduceerde auto leasen is wellicht nog slechter voor het milieu. Dus ik heb het er wel voor over. Die stekker auto komt vanzelf wel. Nu nog even genieten en we zullen zien hoe deze Audi gaat bevallen.
Apk
- 15.000 km
Even een korte update van de A8.
Hij moet voor de Apk maar daar verwacht ik geen problemen mee. De Audi bevalt enorm goed. Vorige week heb ik hem nog eens grondig gepolijst en gepoetst en het is echt een nette auto. Er zit geen deukje in en de aluminium carroserie blijft vrij van oxidatie.
Alles werkt nog en de wagen rijdt heel goed.
Een probleem was een storing aan de Abs pomp. Die kwam voort uit een hele serie storingen die weer veroorzaakt werd door een slechte accu. Via Ebay heb ik een gebruikte pomp gevonden met de juiste code. (Dat is wel heel belangrijk) die kan er namelijk zo op.
Ik heb eerst de accu vervangen en gecodeert .Dan is het energie management weer op orde
Je moet even gevoel krijgen in de techniek . Zo'n A8 zit elektrisch redelijk complex in elkaar. En een storing geeft meteen de hele serie aan storingen weer op het dashbord. Van epc tot parkeerrem en koplamphoogte verstelling. Dan ga je zaken uitlezen en blijkt een abs sensor ergens een signaal niet goed op te pikken. Een nieuwe sensor kost 20 euro.
Koop die maar en reinig de magneetstrip achter de naaf (check op roest) . Dan is dat probleem ook weer voorbij.
Als je het zelf kan doen dan is het echt leuk rijden. Door de luchtvering rijdt de A8 als nieuw geen gepiep of gekraak lekker stug en strak. De motor is echt top. Ik ververs om de 10000km de olie en de filters dan houdt je je motor in een goede conditie.
Verder heb ik de orginele velgen opgeknapt.
Die hadden wat oxidatie schade . Dus de boel geschuurd het aluminium gepolijst en weer in de 2k lak gespoten ?.
De auto rijdt gewoon goed en snel we zijn er dik tevreden mee.
Het benzineverbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 8.5. Voor een bijna 18 jaar oude V8 een prima resultaat.
Wordt vervolgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.