Audi A8 4.2 quattro Lang Pro Line (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A8 4.2 quattro Lang Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 276.876 km |
KM-stand laatst | 298.766 km |
Comfortabele cruiser
- 277.100 km
Na heel wat jaren bmw te hebben gereden (e91, F11) overstap gemaakt naar een youngtimer. Heb niets met audi als merk, behalve met dit type audi.
Afgelopen 2 jaar al twee keer proefgereden maar kon maar geen afstand nemen van mijn 3 liter diesel bmw f11 (160k probleemloos mee gereden) .
Uiteindelijk de BMW voor een goed bedrag aan een liefhebber kunnen verkopen en toen kon de zoektocht starten naar een a8. Paar weken terug kwam ik mijn huidige a8 op het spoor bij een particulier. 4 jaar in bezit, zelf in 2019 uit DE gehaald en de afgelopen 4 jaar goed onderhouden door Audi specialist. Boekjes erbij (ooit als audi AG auto geleverd). Het is lange versie (18 cm) en het enige wat ontbreekt is een koelkast achterin. Achterin zitten de kinderen riant (klaagde nog wel eens over de BMW qua ruimte)
Er waren 2 mankementen aan de a8. Airbag lampje brandt en vermoedelijk wiellager defect. Uiteindelijk deal kunnen sluiten rekening houdende met de 2 punten.
Hoe rijdt het? tsja als een echte limo. Veel comfortabel dan een f11 met 19 inch, sportonderstel en RFT banden. V8 doet zijn werk heel rustig en bij wat meer gas hoor je em lekker. Van de week de auto laten nakijken door een a8 specialist en naast een reguliere beurt de punten laten fixen plus ophangrubbers uitlaat vervangen etc. Ik ga zelf nog een parkeersensor vervangen (youtube is your friend). Leuk om te doen.
We gaan nu vooral rijden en als ik weer wat meer heb gereden zal ik weer feedback delen.
14 oktober pdc sensor lv vervangen
Omdat ik de a8 met een defecte pdc sensor had gekocht, moest ik lv de sensor vervangen. Als 1 sensor niet werkt, werkt zowel voor als achter niet.
Mbv youtube, wat plastic gereedschap om de sierstrip los te krijgen aan de gang gegaan. Al met al een uur werk temeer ik de pdc sensor moeilijk terug kreeg in zijn positie achter de bumper. Maar uiteindelijk gelukt zonder iets af te breken. En jawel achter en voor werken weer en dat is geen overbodige luxe met inparkeren.
Update na 2 maanden
- 278.654 km
Na 2 maanden bezit en kleine 1500 km een update. Helaas is er weer een parkeersensor stuk. Nu ik inmiddels vcds heb gekocht makkelijk uit te lezen. Het is linksachter. Nog geen tijd gehad te vervangen.
Auto bevalt nog steeds goed. Rijdt erg prettig. Het is echt een auto voor de lange ritten maar die heb ik weinig. Helaas...
Op de snelweg haal je overigens met weinig haast 1 op 10/11. Korte ritjes ongeveer de helft (haha). Reken bij dit soort auto’s gewoon op 1 op 8 en dan zit je goed. Standheizung/ motorvoorverwarming brengt wel iets vermindering in verbruik op de eerste 10 km.
Tank 98 ron, toch het beste voor een v8 op leeftijd. Bij mij in de buurt kan ik ook 102 ron tanken. Ga eens proberen of dat nog wat extras brengt.
Bijna 1 jaar en 10000 km verder
- 286.876 km
Bijna een jaar en 10000 km verder met de a8. Tijd voor wat feedback.
tsja waar begin je dan.. met het verbruik, onderhoudskosten, comfort..?
nee met de accu en het accu management.
Want dat is een dingetje bij een a8 d3. Zo lang ie (bijna) vol is, werkt alles prima. Maar is dat niet zo, dan hapert er wel eens wat agv het accu management. Als je dat eenmaal weet, trek je niet meer wit weg. Mijn oplossing: als ik een paar dagen niet rijd, hangt ie aan de lader. beste oplossing. Dan blijven alle comfort functies gewoon functioneren etc.
VCDS is je vriend. het is de vag uitleesapparatuur en het is gewoon super makkelijk om alles goed uit te kunnen lezen, te kunnen programmeren etc. Een must bij zo'n auto want er floept wel eens wat aan wat doet denken aan italiaanse autos en vervolgens komt het nooit meer terug.
Motorisch: sterk, mooie sound, best snel voor 2000 kg. Verbruikt geen spat olie, koelwater etc.. Heb wel recent de klepdekselpakkingen laten doen want het stonk soms naar olie en daar houd ik niet van.
Onderstel: prima. Leuk al die verstelmogelijkheden en in automatic gaat de auto boven de 120 kmh in de dynamic stand (lager). Prima geen sport auto maar voor een kolos als deze stuurt het best goed. Heb in maart 1 veerpoot moeten vervangen die was lek. Gelukkig after-market veel te krijgen tegen redelijke prijzen (origineel 1900 ex btw) en in 1 1/2u zit ie er weer op.
Comfort/opties: blijft indrukwekkend dat je achterin zoveel ruimte hebt, alles elektrisch kan verstellen, koelen, verwarmen, masseren onder het genot van een video op de alpine schermen. Heb laatst een 100 km achterin gezeten. Daar zit je wel goed. Individuele stoelen kun je helemaal verstellen dat je onderuit kan liggen zoals in business class vliegtuig. En bij uitstappen komt ie automatisch omhoog in de normale stand. echt een auto voor de lange ritten.
acc radar heerlijk. Kan je instellen op comfort of sportlich (later remmen). fijne functie en toen al ( 2004) leverbaar.
Verbruik: op snelweg 1 op 11/12, in stad 1 op 5,5/ Gemiddeld 1 op 8 a 9. Het is wel waar ik op rekende en het is het wel waard.
Wat hij naast benzine ook veel consumeert is PDC sensoren. En 1 niet werken is alles plat leggen. Heb er al drie vervangen in 10000 km.
Is zo'n auto nu een beetje te rijden?
Ik heb afgelopen jaar ongeveer 2k verspijkerd. 600 euro aan reparaties die ik wist en in de aankooprijs zijn verrekend, (maar tel ik maar even mee direct na aankoop betreffende wiellager, Airbag lampjes etc), 900 aan preventief onderhoud (beurtjes, klepdekselpakkingen etc) en 500 aan onvoorzien (veerpoot LV en PDC sensoren).
Wel blij met de garage vlakbij bij mijn huis. Deze man weet veel van de a8 als oud audi monteur. En dat is wel een must met dit soort auto's. Die kennen zo'n auto goed, weten hoe je dingen kunt oplossen. Gisteren werd weer een a8 gebracht door een garage die er geen raad mee wist...
Wat vind ik van mijn eerste audi?
Heb niks met het merk als alfa/bmw man, maar wilde altijd een keer een a8.
Leuke en fijne reisauto en betrap mij erop dat ik vaak met een dikke grijns in deze auto zit. Ook als niet bestuurder. Het heeft echt wel wat zo'n grote limo die overigens in 80% van gevallen totaal overbodig is. Maar ja daar ben je autogek voor.
Beetje onderhoud
- 290.154 km
Dit weekend met een vriend van mij die 2 bruggen heeft, de remschijven voor vervangen, parkeersensoren voor en brandstoffilter. Dat laatste was uiteraard niet heel erg moeilijk en het grappige was (wat ik al vermoedde) dat het filter nog de eerste betrof. 2004 origineel audi fabrieksnieuw zeg maar. De remmen voor was ook fluitje van een cent. De oude schijven waren niet helemaal op maar het lipje aan de buitenkant gaf mij al tijdje aan dat ik ze wilde vervangen. 2000 kg laten remmen gaat beter met nieuwe schijven. Dan de parkeersensoren. Dat ding vreet ze voor ontbijt alleen de middelste voor kan je alleen bij als de bumper eraf is. Dat is een beste klus omdat er veel schroeven zitten op lastige plekken. Uiteindelijk werkt dat het beste met de wielen eraf en met zijn tweeën kan je het goed doen. Als 1 sensor niet werkt, werkt niks. Functioneert weer naar behoren. Onderkant wederom goed kunnen bekijken doordat we de motorafdekplaat moesten verwijderen. Blok en bak zijn kurkdroog. Nu is er begin vorig jaar een keerring van de bak vervangen door de vorige eigenaar (uiteraard met frisse olie gelijk) en heb ik de klepdekselpakkingen van de zomer laten doen. eind december laat ik door de specialist nieuwe olie erop doen en de remolie verversen. Dan is ie weer helemaal bij.
Bijna 3 ton
- 298.766 km
De a8 staat bijna op 3 ton. De afgelopen maanden wat meer gereden door ritjes naar Oostenrijk en italie. Heerlijke reisauto en verbruik alleszins acceptabel. 200+kmh doet de a8 met twee vingers in zijn neus.
Goed om te delen wat typische issues kunnen zijn bij dit type:
Onderstel:
Luchtbalgen en of pomp willen wel eens stuk gaan. After market prima verkrijgbaar.
Elektriek:
Accu heeft het zwaar met zoveel electronica
Keyless is gevoelig voor storingen en accu lading
Stuurbediening ( radio etc) wil eens uitvallen.
Blower motor kan zwak worden. Dan blaast ie (soms) geen lucht. Vervangen is niet enorme klus
Pdc sensoren gaan vaak stuk. Middelste vervangen aan voorkant is bumper eraf. Best even klusje. Slim om daarom dan beide sensoren midden te vervangen.
Carrosserie
Roesten doen ze niet ivm alu carrosserie
Deursloten kunnen geen geeste geven (vag probleem uit die jaren)
Achterlichten gevoelig voor scheuren. Zijn duur. Soms scheurt lamp en vliegt afdekking eraf.
Motor:
Eerste generatie v8 motoren zijn robuust. Elke 120k nieuwe riemen en rollen
Let op olielekkage bak en motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 4.2 Quattro Pro Line Automaat Nieuwstaat van de Liefhebber voor de Liefhebber...
- 2003
- 229.132 km

Audi A8 4.2 quattro Lang | Elektrisch glazen schuifdak | Lederen bekleding | Xenon koplampen | Stoelen verwarmd
- 2003
- 155.454 km

Audi A8 3.0 TDI quattro Pro Line + NWE APK+TURBO!!
- 2004
- 347.693 km