Audi A8 3.7 quattro Pro Line (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 3.7 quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige wagen was het oude model A8 3.3 diesel. Na twee jaar ging bij 170.000 km de turbo kapot en was het tijd geworden voor een vervanging. Gezien het hoge prijsverschil van de toen beschikbare A8 4.0 TDI besloten om de 3.7 benzine versie te nemen. Een heerlijke homogene motor met een gelijkwaardig vermogen en rijgedrag als de A8 3.3 TDI. Opvallend is dat ondanks het complete nieuwe type de bekende onderstuur er nog steeds is en bij obstakels die dwars liggen, zoals bijv. spoorrails, zich nog steeds een onaangenaam stuurgedrag openbaart. Hier is de keuze van het bandenmerk echter van grote invloed.
Het motorgeluid is mooi stil bij normaal rijgedrag en heeft in deze versie een mooi sportief geluid als de toerteller boven de 4.000 komt. De 3,7 liter V8 motor heeft voor zo’n zware auto een keurig benzineverbruik van circa 10,5 liter op 100 km.
T.o.v. het oude type is er natuurlijk heel veel veranderd maar toch is het goede van het oude bewaard. Het is een heelijke grote en comfortabele reiswagen zowel alleen als met gezin. Groot voordeel is dat de wagen nu in tegenstelling tot het oude type, verkeersdrempels met gemak neemt. Dit natuurljk door het op dit type standaard geleverde luchtveringsysteem.
De stoelen en het nieuwe dashbord zijn absoluut verbeterd en het MMI systeem is zeer eenvoudig te bedienen. Al met al een heerlijke reiswagen voor vele kilometers.
PROBLEMEN
Om geen proefkonijn te zijn een wagen gekocht uit de tweede lichting. Helaas! Er lijkt een soort wedloop te zijn uitgebroken in dit segment wagens met de slogan ’Kijk eens wat wij allemaal kunnen’. Mijn A8 is voorzien van allerhande extra snufjes zoals bandenspanningcontrole, comfortstoelen, Blue Tooth, keyless go etc. De helft ervan stel je 1 maal in en gebruik je verder nooit. Al deze mooie snufjes maakt de wagen echter uiterst gevoelig. Intussen zijn alle sensoren aan de wielen al een keer vervangen. Daarnaast is de ontvangst van de telefoon nooit te vertrouwen en zijn er al twee software update’s doorgevoerd zonder succes. Ook blijkt de Blue Tooth optie geheel niet te werken. Een echt antwoord waarom heeft men mij nooit kunnen geven. Ook gebeurd het meermalen dat je er tijdens het bellen zomaar uit wordt gegooid waarna je zeker zo’n 5 minuten kan wachten voordat alle errors zijn opgelost. Het is ook niet de eerste keer dat ik de wagen op de snelweg geheel moest uitzetten en sluiten (zgn. reset) om na enige minuten wachten weer gebruik te kunnen maken van de navigatie. Uiteraard gebeurt zoiets als je te laat bent of in een onbekende buurt rijdt.
Motorisch daarentegen geen enkele klacht. Geen olieverbruik, normale onderhoudskosten en de banden gaan zeker zo’n 35.000 km mee. Dat is voor een vierwiel aangedreven wagen meer dan keurig.
Volgende keer dus een A8 zonder opties!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.