Audi A8 3.0 TDI quattro Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
- 162.000 km
Sinds april 2009 rij ik in deze auto. Omdat ik ineens veel meer ben gaan rijden had ik behoefte aan een diesel met automaat. De S4 die ik daarvoor reed was niet meer zo handig: handgeschakeld en iedere dag tanken, voor een vermogen.
De aanschaf van de A8 is dus een bezuinigingsmaatregel geweest...
Nou om met de kosten te beginnen, de afschrijving zal vast enorm zijn, maar de gebruikskosten vallen erg mee. Een grote beurt bij de Audi dealer is 500 euro, het verbruik is 1 op 12,5 en door het relatief lage gewicht is wegenbelasting ook nog te doen. Privé hebben we een A6 2.5 TDI en daarvan zijn de gebruikskosten hoger doordat deze meer verbruikt!
En dan het rijden. Ik was eigenlijk altijd wat kleinere auto's met veel vermogen gewend (mijn laatste auto's: Saab 9-3 Aero, Audi A4 2.0TFSI en dus de Audi S4), maar ik heb nog nooit zo'n fijne auto gehad als deze.
Door de luchtvering is deze auto erg comfortabel en toch met enige dwang door een scherpe bocht te jagen. De besturing vind ik aan de zware kant, maar dat komt waarschijnlijk door de bandenmaat 255-40-19.
Het 3.0 liter dieselblok vind ik erg prettig. Er is heel veel kracht voorhanden bij inhaalacties en vooral de sprint van 120 naar 180 km/h is indrukwekkend. Ook omdat de auto dit in alle stilte doet. Bij inhaalacties waar de versnellingsbak moet terugschakelen, wil de automaat nog wel eens traag reageren. In de sportstand van de bak is dat natuurlijk niet zo, maar dan reageert de auto weer wat zenuwachtig.
Over zenuwachtig gesproken, de cruise control reageert soms wat feller dan verwacht. De volgende situatie doet zich namelijk vaak voor: je rijdt 140 op de cruise control en opeens gaat een vrachtwagen voor je neus inhalen. Nadat je 10 minuten 84 km/h hebt gereden zie je weer een lege snelweg voor je en met de resume functie van de cruise control wil je weer terug naar de eerder ingestelde snelheid. De automaat schakelt dan terug naar 4 en de auto gaat er als een haas vandoor om zo snel mogelijk weer 140 te rijden. Soms is dat best schrikken en zelf zou ik het rustiger aan doen.
Prettig van deze auto's is dat ze natuurlijk erg compleet geleverd zijn. Wat vind ik zinvolle opties aan deze auto?
- Comfortstoelen (electrisch bedienbaar op allerlei manieren);
- Schuifdak
- MMI systeem
En wat zit er op en is zinloos?:
- Adaptive light
- Feestverlichting (ledlampjes in de portieren binnen en buiten)
De Audi dealer voorspelde mij één probleem. Hierna zou ik namelijk niet meer terugkunnen. En daar heeft hij tot nu toe gelijk in gehad. Ik denk dat het heel lang zal duren voordat ik een andere auto zou willen. Als deze auto zakelijk "op" is gaan we er lekker privé in rijden! (en komt er zakelijk weer een A8)
Update na 180.000 km
- 180.500 km
De kilometers vliegen onder de auto vandoor. Ik had natuurlijk een diesel gekocht omdat ik meer auto was gaan rijden, maar dat het zoveel zou zijn?
Ik heb de auto nu precies een jaar en ik heb (echt) alleen zakelijk meer dan 42.000 kilometer gereden.
Dat geeft me nu een redelijk beeld over de kosten en die vallen mee en tegen.
Allereerst het brandstofverbruik. Het lange termijngemiddelde staat op 7,8 liter per 100 kilometer. Dat vind ik voor het type auto, vermogen en mijn rijstijl erg meevallen. Ik scheur niet, maar rij iedere dag waar het verkeer dat toelaat wel 160 km/h omdat dat een prettige snelheid is in deze auto. Het verbruik is dus best knap.
Dan het onderhoud. Ik heb 250 Euro uitgegeven aan de eerste grote beurt. Dat was eigenlijk 500 Euro, maar ik kreeg de helft van de dealer omdat die beurt vrij snel na de aanschaf van de auto was. Daarna had de auto nieuwe voorremschijven en blokken nodig. Kostte ook 500 Euro. En de laatste beurt kostte 1000 Euro, waarbij opgemerkt moet worden dat ik 200 Euro betaald heb voor een poetsbeurt, leg ik later even uit. Dus eigenlijk heb ik 1550 Euro voor onderhoud betaald. Daarnaast heb ik ook een setje achterbanden gekocht omdat ik een klapband kreeg. Dat was wel duur, maar voor het gemak en de goede relatie toch maar bij de Audi dealer laten doen. Dat kostte 900 Euro.
Dus alles bij elkaar heb ik aan onderhoud 2500 Euro uitgegeven gedurende 42.000 kilometer. Dat vind ik acceptabel.
Verzekering kost mij niet zoveel. Ik betaal daar 1600 Euro per jaar voor (WA+Casco) dus dat vind ik ook acceptabel.
De afschrijving is toch een ander verhaal. Ik dacht dat dat wel mee zou vallen op een tweedehands auto maar daar bleek dat ik toch wel wat naief was...
Autogek als ik ben heb ik de dealer een offerte laten maken voor een recentere A8 van het bouwjaar 2008. En daaruit blijkt dat ik 15.000 Euro heb afgeschreven in een jaar tijd. Ja ik weet het, de vorige eigenaar heeft 20.000 Euro per jaar afgeschreven, maar het viel me toch wat tegen.
Om een beetje van het katerige gevoel af te komen (ik heb dus besloten om het niet te doen, 45 mille bijleggen voor dezelfde auto kan ik niet uitleggen aan mijn omgeving) heb ik besloten om de auto weer in showroomstaat te laten brengen door de dealer. Sommigen noemen dit ook gewoon een poetsbeurt. Hoe dan ook, ik heb hiermee wel weer even het "nieuwe autogevoel" kunnen oproepen en dan is de 200 Euro die ik daarvoor moest betalen goed besteed.
Mijn conclusie van een half jaar geleden blijft eigenlijk ongewijzigd. Ik vind het nog steeds een fantastische auto en ik stap er iedere dag weer met veel plezier in. En ook de kosten vallen eigenlijk wel mee. Leaseprijzen voor deze auto liggen namelijk veel hoger en ik vind altijd dat banden eerder vervangen moeten worden dan wat bij leasemaatschappijen gebruikelijk is.
De echte nadelen die ik over deze auto kan noemen en waarvoor ik de auto zou weg kunnen doen hebben eigenlijk niets te maken met de auto zelf, dan wel met het calvinistische land waar we in leven. Vaak merk ik dat mensen niet kunnen geloven dat het mijn auto is, ook gekoppeld aan uiterlijke zaken als ogenschijnlijke leeftijd en casual kleding. Maar moet ik dan daarom in een A4 of A5 gaan rijden? Zonder luchtvering en andere subtiele details die mijn A8 tot zo'n groot plezier maken?
Nee, ook dit is een prijs die ik met opgeheven hoofd betaal.
Nu een privé auto
- 215.000 km
Meer dan een jaar geleden schreef ik voor het laatst iets over deze auto.
Er is veel gebeurd en de A8 doet inmiddels dienst als privéauto. Mijn vrouw is daar dolgelukkig mee of de auto daar ook zo over denkt is de vraag. Ok, hij wordt niet meer met hoge snelheden over de snelweg gejaagd maar kinderen en een hond op de achterbank laten zo ook hun sporen na...
De grote beurt viel qua prijs wat tegen ook omdat er een probleem met de electrische handrem was. Totaal 1.500 euro zonder echte bijzonderheden, behalve die handrem dan.
In de herfst zijn er twee nieuwe winterbanden op de wintervelgen gekomen. En nu moeten er weer twee nieuwe zomerbanden op de 19 inch zomervelgen komen. Respectievelijk 600 en 900 euro. Dat is toch stiekem veel geld of komt dat omdat ik het nu privé moet betalen?
Tijdens het rijden merk ik wel dat er inmiddels veel kilometers met de auto gereden zijn. Het schakelen verloopt goed, maar soms rijdt de auto wat schokkerig. Met name als je in stadsverkeer rijdt en op de grens zit van net wel/net geen gas geven. Komt dit bij iemand bekend voor?
En tenslotte zal ik nog even iets heel stoms opbiechten. Ik ben tijdens het achteruitrijden ergens tegen aan gereden. De radio stond heel hard en daarom hoorde ik het gepiep niet...
En extra stom was dat ik tegen mijn andere auto aangereden ben!
De auto heeft dus een kleine schade maar dat wordt binnenkort gerepareerd. De auto ziet er dan weer super uit.
En over dat uiterlijk: ik kom heel veel mensen tegen die de A8 in mijn uitvoering en model eigenlijk de mooiste vinden van alle A8's. Natuurlijk vind ik dat zelf ook. Vroeger vond ik iedere nieuwe A8 weer mooier dan de vorige maar na de komst van de nieuwste A8 is dat voor mij niet meer van toepassing.
Verkocht!
- 216.000 km
Nee niet verkocht, maar ingeruild.
Ik vond de auto als prive-auto toch te duur. Omdat ik zakelijk (en prive) nu inmiddels een BMW 325 rijd vond ik het allemaal veel te gek worden. De crisis komt wat laat bij mij dus.
De auto is ingeruild tegen, hou je vast, een Citroen DS3 E-Hdi. Ja ook ik ben dus gevallen voor de MRB vrijstelling en wat dies meer zij.
De Audi heeft het tot het laatste moment goed gedaan, zonder enig probleem. En eigenlijk kan ik er ook niet zo heel veel meer over melden. Wat mij opviel na 216.000 kilometer:
- Interieur is als nieuw ook na zware mishandeling door hond en kind
- Rammeltjes, kraakjes en piepjes zijn er nog steeds niet. Dat is in mijn nieuwe BMW echt anders. Over de Citroen hebben we het niet...
- Ja bij plotseling gasgeven was er wel een rookpluim zichtbaar
- Deze auto kan nog wel 200.000 km mee.
Ik heb er verdriet van en als ik het geld heb om een A8 prive te rijden koop ik hetzelfde model met nieuwe neus.
Zo is het leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.