Audi A6 Avant 3.2 FSI quattro Pro Line (2006)

autoreview

Audi A6 Avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 Avant 3.2 FSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst208.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi a6 avant 3.2 Quattro

  • 162.000 km

Aangezien er nog geen reviews van dit type zijn, dacht ik dat er misschien toch behoefte was aan een verslag van mijn ervaringen van deze auto over de afgelopen 1.5 jaar.

Na in een kort aantal jaren (5) in zeer verschillende auto's (Alfa 166, Chevrolet Impala (US), Jeep Grand Cherokee, BMW 3-serie station, Chrysler 300 station en Volvo V70) gereden te hebben, toch besloten voor de mooie lijnen van een Audi a6 Avant te gaan.
De auto toen gekocht was ex-lease en had in 3 jaar tijd reeds 160k+ gereden, wat in ieder geval de aanschaf prijs aanzienlijk interessanter maakte (in combinatie met dat hij al een half jaar stil stond bij verkoper).

belangrijkste uitrusting:
- pro line
- 6 cd-dvd-wisselaar
- s-line exterieur
- Adaptive air Suspension
- 18 Inch velgen

oftewel een behoorlijk goed uitgeruste auto.

Eerste schok kwam dan ook bij het aanvragen van een verzekering, aangezien ik voor All-risk (met gelukkig veel korting) verplicht werd om een alarm klasse 4 of 5 in te laten bouwen, los van de forse premie. Uiteindelijk via een collectieve verzekering op een zeer acceptabele +/- 1100 Euro per jaar uitgekomen (7+ jaar schadevrij).

Ik heb geen kinderen of honden, maar toch voor de avant gekozen aangezien ik die er gewoon mooier en zeker ook sportiever uit vind zien.
Daarnaast geeft de extra ruimte een hoop praktisch plezier bij het ophalen van de door mijn vriendin op marktplaats gekochte kastjes of stoelen...

Vanaf de eerste kilometers zeer blij met mijn nieuwe aanwinst, met veel trekkracht en heel veel stabiliteit in de bochten de eerste ritten gemaakt.

Ondanks het toch forse aantal kilometers bij aanschaf geen irritante tikken of hoorbare loszittende interieurdelen in de auto.

in volgende posts over verdere ervaringen in de afgelopen 1.5 jaar en 40.000 km meer.



gebruikservaringen audi a6 avant 3.2 q

  • 208.000 km

Zals beloofd wat verdere ervaringen van de afgelopen 1.5 jaar rijden in deze auto.

ten eerste vind ik het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden, die me qua performance eigenlijk nooit teleursteld.

gebreken: Ik heb in de afgelopen 1.5 jaar en 46.000 km twee keer een probleem gehad waarbij ik de hulp van audi hulp (mobility guarantee) moest inroepen;
Eerste maal bij ongeveer 195.000km waarbij de auto begon te stotteren en geen vermogen meer had, het bleek een defecte bobine die voor mijn deur vervangen kon worden.
Tweede maal dacht ik een vergelijkbaar probleem te hebben met een schokkerige motor en geen vermogen boven het indrukken van het gaspedaal voorbij een bepaald punt (niet normaal mee te rijden). De dealer kon het niet direct vinden en heeft uiteindelijk ('op goed geluk') een relais vervangen, lange proefrit meegemaakt en aan mij teruggegeven. daarna nooit meer last gehad, maar je blijft in het begin met een ongemakkelijk gevoel zitten, aangezien zij ook niet precies wisten of dit wel verholpen was. Nu echter alweer zonder problemen 9.000km verder. Nooit problemen met starten na 3weken stil of weer en wind. ...
MMI heeft blijkbaar ook nog geheimen voor AUdi garages; was na een (on)gevraagde upgrade een aantal keer wat functies kwijt in menu en bluetooth werkte niet altijd perfect na een garage beurt.

Verbruik: in de stad is het een zéér onzuinige auto, slechter dan ik verwacht had. Als ik binnen de stad (Amsterdam) 5 km rijd, haal ik niet beter dan 1 op 6-7. Op lange afstanden is de auto echter zuiniger dan ik had verwacht. Regelmatige ritten in NL en BE met niet-illegale snelheden en Cruise Control bereik ik 1 op 11.8 tot 12.5 van deur tot deur.
Mijn regelmatige ritten met stukken van 200+ (gem 125km/uur van deur tot deur) naar Duitsland laten gemiddeld (over 400km) 1 op 10 zien.

kosten: tot nu toe heb ik afgezien van de 2 reparaties (zie boven, totaal 400€) en 4 nieuwe banden (Continental CS3 18'). Geen andere kosten gehad naast de normale service beurten (2* bij Audi dealer +/- 500Euro per keer). Dus dit valt mij alleszins mee gezien 40.000km. Wegenbelasting is 78€ per maand, verzekering viel mij mee met ong 1100Euro per maand (met max bonus malus), verzekering eisde wel GPS-volgsysteem voor all risk.

Performance: zeer tevreden over, als ik (of mijn vriendin) snel bij een stoplicht weg wil zijn, zet ik de AAS op dynamic en de tiptronic op automaat en schiet weg. De paddles achter het stuur zijn misschien aardig maar een onnodige optie, ik gebruik ze niet, als ik op de snelweg, ook in Dtsl bij 150+, iemand wil inhalen, duw ik de automaat in Sport en schakelt de auto zonder schokken terug en geeft vermogen genoeg. Nadeel is bij een tijdje rustig rijden (65 in 6) dan kan hij vrij schokkerig naar 4 of 3 schakelen en even wachten met vermogen geven. boven de 230 gaat de auto wel iets minder 'vast' voelen, maar heb regelmatig heel relaxed (met cruise control op 200 waterdrinkend) gereden. De Quattro en air suspension in dynamic geven een zeer directe sturing en een voor mij ongevenaard gevoel dat je hard door bochten kunt gaan zonder op de grens te komen.

Waarde: tja, wat zal ik zeggen, mijn auto is zeer rijk uitgerust met een cataloguswaarde rond de 90k, dat betekent dat afschrijving ook fors is. de extra prijs aan accesoires krijg je niet meer terug na zoveel kms. Ik heb hem net ingeruild voor een nieuwe audi (is er nog niet), maar wel even slikken qua afschrijving.

Overall: Zeer fijne auto met genoeg plaats om ook wat grotere zaken te vervoeren. Zeer comfortabele reisauto voor lange ritten, ik kom ontspannen aan na een rit van 500km. Super auto met sneeuw, ijs en op zanderige bergwegen, de auto corrigeert zichzelf min of meer (alleen mijn Jeep was hier beter). Iets directere sturing en reactie in 'comfort' mode zou prettig zijn.
Ik heb nu de nieuwe A6 avant besteld (2011), en vind mijn huidige mooier dan deze qua lijn. Binnen is de afwerking nog steeds zeer goed na bijna 5 jaar en geen afbraak te zien aan bekleding, dashboard of knoppen. Na enig oefenen raak je snel gewend aan MMI menu's en mogelijkheden.
Oftewel; uiterlijk, zeer goed (mijn smaak); comfort en lange afstanden, super; performance, zeer goed; kosten, aanvaardbaar. Heerlijke auto, blij met mijn keus 1.5 jaar geleden.

Laat maar weten als je meer specifieke ervaringen wilt weten.

Groeten,
MB

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.