Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line (2005)

autoreview

Audi A6
Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn vorige auto, een Audi A6 2.5Tdi Quattro Auto (vorig model) heb ik maar 4 maanden gereden. Verder een prima auto, fijne techniek etc, maar ik voelde me er niet echt in thuis. Je merkte gewoon dat de auto al een tijdje meeging en dat begon me een beetje te irriteren. Denk aan beperkte bordcomputer, CD navigatie etc. Het meest vervelend vond ik de automaat. Verder prima maar als je sportief ging rijden, in de sportstand had hij de neiging om in de bocht te schakelen, en dat is niet zo fijn als je graag op de grens zit. Met de dealer overlegd, maar dit is een van de eigenschappen van deze motor/versnellingsbak. Kortom een fantastische auto maar paste niet bij mij.

Ik had toen al snel de beslissing genomen om uit te kijken naar een nieuw model A6.
Ik heb zelfs nog overwogen om over te stappen op de 3.2 benzine, maar mijn voorkeur ging uit naar de 3.0 TDI vanwege de motorkarakeristiek.

Mijn wensenlijst was lang, dus ik wist (hoopte) dat het best wel even zou duren voordat ik hem tegenkwam.

Zoals zo vaak kijk je dan wat rond op het internet en verrekt, ik had hem gevonden.
Een zilvergrijze 3.0 TDI met alle opties behalve een zonnedak (schat ik zo in) er zaten zelfs van die 18 inch turbine velgen van de A8 onder. De vorige eigenaar had er 96000 euri voor neergeteld, en ze vroegen er 64000 voor. Een boel geld, dat weet ik, maar ik heb altijd te veel geld uitgegeven aan auto’s en dit zou geen uitzondering worden.

Ik heb dan maar snel een profrit gemaakt en was meteen verkocht. De wegligging is beter, de besturing communicatiever, en vooral die automaat (nu met 6bak) is een stuk smeuïger.

Even handjeklap en de deal was gesloten. Nog even een Audi-chip er in laten zetten (naar 275pk), 2 jaar Audi A-selectie garantie erbij en rijden maar.

Ruimte: We hebben 3 kinderen waarvan de oudste 15 is, en die passen er goed in. En die kofferbak dan. Met ruim 550 liter hoor je een echo als hij leeg is.

Reservewiel: En verhip, er zit een volwaardig reservewiel in en dan ook nog die 550 liter als kofferbak. Knap werk. En dan te denken dat die Quattro en een 80 liter tank daar in de buurt uithangt.

Airco: De auto is lekker snel op temperatuur. Ook achterin zijn er genoeg openingen waardoor ze daar het hoofd ook koel kunnen houden.

Grip: Ben nog nooit te kort gekomen, behalve die ene keer, maar dat lag niet aan de auto.

Verbruik: Meetal om en nabij de 8.5 liter/100 Bijna 1 op 12, gezien mijn rijstijl acceptabel. Gek is het wel dat als ik ga blazen in Duitsland ik hem niet onder de 10 liter kan krijgen, dus echt een snelweg beest.

Navi: Jammer geen nederlands. We hebben hem op Engels staan. Die Duitse stemmen zijn zo ’streng’. Werkt prima. Heeft maar 1 keer even gehaperd. Ook bij het rijden in Engeland, past hij zich zo aan dat hij weet dat je links rijdt. Wel zo makkelijk als je bij de rotonde de eerste afslag moet nemen.

Motor: Verbruikt geen olie, dat verwacht je niet zo van die long-life blokken. Valt weer mee. Zo zie je maar weer. Eerst de motor eerst lekker laat opwarmen voordat je hem de sporen geeft.

Adaptive Light: Een hele fine optie, vooral bij het rijden op kleine weggetjes, is het vooruitziende blink van de verlichting zeer aangenaam.

MMI-High: Zeker eenvoudig te bedienen. Eigenlijk zonder het handboek te lezen heb je het zo door.

Geluidsinstallatie: Met die 10 bose boxen kun je lekker veel herrie maken zonder dat het gaan vervormen. Fijn is dat de installatie geheel naar eigen wens is in te stellen. Wel of geen surround, meer naar voren etc.

Zelf openende kofferbak: Een handige optie waardoor de achterklep automatisch helemaal open gaat staan als je hem ontgrendeld. Maar waarom een optie?

Automatische Zonnenscherm: Een fijne optie die de zon uit de nek van de achterpassangiers houdt. Zeker fijn als ze aan het ’gameboyen’ zijn. Jammer dat deze auto niet de zonnenschermen heeft in de achterdeuren.

Duits of Engels? Waarom Audi de Nederlandse markt niet serieus neemt ontgaat mij. We kopen er met zijn allen genoeg van. Toch kun je bij de navigatie en taal van de telefoon geen Nederlands kiezen. Blijft vreemd.

Chiptuning: DOEN. kost wat maar op de prijs van de auto valt het best mee. Het gemak waarna de auto naar de 250km/h rijdt is indrukwekkend.

Tip: Koop je ooit een A6... neem dan het dubbel glas erin. Het is echt stiller vanbinnen en de zon brandt niet zo door.

Die lijnen: Je vind hem geweldig of niet. Nou ik vind het nog steeds een plaatje. Net als vele andere zeggen, gewoon de mooiste auto in zijn klasse.

Prestaties: Gaat als de brandweer. Zeker met de bak ik Sport. Tot nu toe heeft de KPLD me nog niet betrapt op het laagvliegen, dus dat valt dus ook weer mee.

Beste eigenschap van de auto: De electrische stoelen, zo te verstellen dat je echt kilometers kunt vreten zonder een centje pijn. Vooral de lengte verstelling is prettig.

En de slechtste? Nou die 80 liter tank, je staat soms wel eens 5 minuten te tanken voordat hij vol zit. Maar ja als je daar over valt, ben je eigenlijk een zeikerd toch?

Absoluut een geweldige auto, hij voelt betrouwbaar en veilig aan, een plezier om mee te rijden. Ook het dealernetwerk is goed en de service is prima. Ja het kost genoeg, maar dan heb je ook wat.

Wel een Tip voor de A6 rijder... neem af een toe een ritje in een auto uit een lagere klasse. Dan ga je hem weer waarderen want wat worden we toch verwend!

De Audi A6 3.0 TDI Automaat Quattro, wat wil een mens nog meer.... nou die S6 misschien. Er moet altijd wat te wensen blijven toch?

PROBLEMEN

Problemen?

De meeste zijn software, en zullen bij de volgend beurt wel weer worden opgepakt.

MMI: Is een keer vastgelopen. Even de CTRL-ALT-DELETE knoppen gebruikt en hij was weer paraat.

Keyless entry: Het duurt soms 30 seconden voordat de auto je herkent. Dan moet je wachten voordat de auto open wil. Ook het starten met de startknop kan soms dus even duren. En dat is best wel eens irritant.

Instellingen: Je kunt op deze auto bijna alles via het mmi regelen. De binnen verlichting etc. etc. etc. Het gebeurt soms dat de auto zijn instellingen kwijt is.

Starten: Ik vind het starten wat lang duren, zelfs na het voorgloeien, moet de motor soms 3 à 4 seconden draaien voordat de zelfontbrander tot leven komt.

Versnellingsbak: Er zitten op deze Audi van die flippers aan het stuur om te schakelen. Ik snap best dat Audi veiligheids marges inbouwt zodat het allemaal wat langer meegaat maar, ik zou het fijner vinden als hij sneller zou reageren. 1 seconde wachten is wat aan de lange kant.

CD-Wisselaar: Jammer dat de CD-Speler niet de TOC namen van de CD kan lezen. Kleine moeite toch? Dan heb je de namen er ook in staan, dan hoef je niet te zoeken welke van de 6 cd’s in de wisselaar die ene is die je zoekt.

Skizak. Heb je hem er eenmaal uitgehaald moet je van goede huize komen om hem weer zo op te vouwen om hem erin te krijgen. Het vakje is eigenlijk te klein.

Update 19-7-06
Ben voor de slechte werking van de Keyless entry naar de dealer geweest. Bij het uitlezen van de storingen kwam inderdaad naar boven dat het niet helemaal naar behoren functioneerde. Ze konden er zo niets aan doen. Er is een afspraak gemaakt zodat ze er op hun gemak naar kunnen kijken.

Update 28-08-06
Hij is naar de garage voor een aantal kleine zaken
- De Keyless entry wordt nagekeken.
- Ondertussen werken de inklapbare spiegels niet meer...
- Uit de rechter airco uitgang van de bijrijder komt alleen meer zeer hete lucht
- Bij het stevig accelereren maakt hij bij 3400 toeren een vreemd geluid.
We zullen zien wat de resultaten zijn.

Update 29-08-06 - 61.000
- Keyless Entry probleem kon niet worden opgelost. Fabriek weet ervan en is er druk mee bezig om een service update te maken.
- Inklapbare spiegels... die werken alleen als je stilstaat (wist ik niet meer, mijn fout)
- Rechter airco, de sensor moest worden gerest in de middenpositie. Hij stond gewoon permanent te ver naar de warme kant. Meteen de filter vervangen.
- Geluid kon de dealer niet reproduceren, ik hoor het nu ineens ook niet meer... zou het wat met de airco te maken hebben gehad? wie weet, we houden het in de gaten.

wij rijden vrolijk verder

Update 16-10-06 - 69000
Auto naar de garage voor een grote beurt. Eigenlijk geen bijzonderheden, alleen wat standaard zaken.
- Remblokken rondom vervangen. Ja met 1900kg lust hij ze wel.
- Gelukkig was er nu wel een software update voor de Advanced Key. Hij werkt weer goed.
- Achterbanden eigenlijk aan vervanging toe. Ik wacht er mee tot het voorjaar. Over 2 weken komen de winterbanden er toch op.

Toch merk je dat die verlengde service intervallen misschien toch net wat te lang zijn. Ik kan me niet herinneren dat het voor/na beurt verschil zo groot was. In 25000 km kan er toch best veel verlopen, slijten, volslibben etc..

Maar we kunnen de winter weer tegemoet.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.