Audi A6 3.0 TDI quattro (2005)

autoreview

Audi A6
Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 3.0 TDI quattro
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen

  • 151.000 km

Na lang wikken en wegen besloten een auto te kopen met een dikke 6 cilinder turbo diesel erin, na mijn eerdere ervaringen met Audi, toch ook bij andere merken gekeken, oa Mercedes E klasse, gewoon mooie auto maar vooral mijn vrouw vond het niks "kopen we wel als we 70 zijn" en bij de BMW 5 serie, buiten mooie auto maar binnen erg sober en weinig frivoliteiten, dus toch weer terug naar het oude nest Audi.

Na een tijdje zoeken tegen deze aangelopen had voor een toen 4 jarige oude auto met diesel motor relatief weinig kilometers weg, net een dikke ton erop, meeste zaten al boven de 150.000 of tikte de 2 ton al aan....en leuke uitvoering zilvergrijs metallic, zwart leder interieur, met High MMI Full map Navigatie, automaat, de volledige climate control, voor mij meer dan genoeg, en voor mij heel belangrijk bij de dealer gekocht met A selectie.

Heb de auto nu heel klein jaartje en ervaringen zijn over het algemeen erg positief, komt voornamelijk door de beer van een motor natuurlijk, deze geeft enorm veel rijplezier in combinatie met de automaat, en de naar mijn idee perfecte ergonomie, al 2 keer op vakantie geweest met de auto maar na dik 1200 of 1400km stap je gewoon fris uit, komt ook met name weer door de motor die je bij normaal werk amper hoort, alleen bij (vol) accelereren hoor je wat gegrom vanaf de voorkant, en de auto is als geheel heel erg stil, wat zeker bijdraagt aan het algehele comfort van de auto.

De 3 liter TDI's zijn standaard voorzien van een verlaagd onderstel en het befaamde Quattro, ik vind het onderstel 100% passen bij de auto, niet te stug en ook niet te week, de auto voelt ten alle tijden erg stabiel aan, of je nu 100 rijd, of zoals afgelopen week, even op de Duitse autobahn de 240 aantikt, kon helaas niet helemaal los gaan, was erg druk op de autobahn, maar de auto rijd met zo'n gemak 180/190 dat je moet uitkijken dat het niet al te gewoon word......

Van de Quattro afgelopen winter veel plezier gehad, stonden andere te malen in de sneeuw, de A6 ploegde onverminderd door, niet dat je als een malloot 180 moet gaan blazen door de sneeuw, maar vooral bij optrekken en op plaatsen waar veel sneeuw lag, bewijst het Quattro zijn nut, en dit alles met gewone banden, dus met winterbanden zal het nog wel beter zijn.

Het verbruik vind ik erg netjes voor dit type auto, met woon werk verkeer rijd ik zo 1 op 10 a 11, in de zomerperiode zal dat wel klimmen naar 1 op 11 a 12, op lange stukken is 1 op 14 geen uitzondering en rij dan zo rond de 130 gemiddeld, ook is door de drukte een heel lang stuk gemiddeld 90/100 gereden en zakte het verbruik naar een 1 op 15, kom daar maar is om met een gemiddelde 1.8 of 2 liter benzine motor....

En om even bij de motor te blijven, dit is toch wel een van de sterke punten van deze auto, wat een enorme kracht kan deze ontwikkelen, het gaat allemaal zo makkelijk, en het lijkt allemaal geen enkele moeite te kosten om de toch kleine 1800 kilo voort te slepen, en als het moet trek je de straat stenen eruit....al menig "petje" het kofferdeksel laten zien ;-)

De automaat past bij het karakter van de auto, ook nog even met een a4 3.0TDI gereden maar dan handgeschakeld.....maar daar moet je van houden, ik vond het niks....wel kan de automaat soms even traag reageren, lees dat wel meer hier, maar als hij dan eenmaal gaat dan speer je alles weer voorbij.

Zijn er ook minpunten, ja natuurlijk, het is een dure auto maar dat weet je van te voren, de wegenbelasting is torenhoog vanwege ons fijne belastingstelsel, en het lijkt wel of het elke maand omhoog gaat, zie er altijd bijstaan "let op nieuw tarief" de verzekering is fors, heb de auto all risk verzekerd, de brandstof valt in mijn geval nog mee omdat ik niet zo gek veel rijd, maar de vaste kosten liggen toch zo rond de 300 euro per maand, en heb ik nog niet de afschrijving en onderhoud meegerekend, maar daar zeur ik niet over, dat wist ik van te voren.

En wat ik zelf wat vind tegenvallen is dat de auto niet geheel vrij is van rammeltjes, op asfalt wegen en normale bestrating geen last, maar zodra de weg slecht word, merk je gewoon dat er best een rammeltje aan de auto te ontlokken is....kan er mee leven maar niet Audi waardig, bij mijn vorige A3 was hoe slecht het wegdek ook was niets te horen..

Problemen:

Ja toch wel, en voordat iedereen weer met het cliché komt koop dan een jap...nee koop ik niet, want daar voel ik niks bij.

Maar toch wel wat problemen gehad, lang getobt met trillingen in de auto, zelfs na nieuwe banden, en 1 kromme velg vervangen, maar het uitbalanceren met een Quatro luistert heel erg nauw, 5 gram is al genoeg om trillingen te veroorzaken, naar veel aanhouden van mijn kant, nu de auto trillingsvrij.

Verder problemen met dynamo gehad, en een lekke toevoerleiding van de dieselpomp naar de cilinderkop, dit alles uiteraard gemaakt en vervangen door de dealer.

Al met al een zeer fijne auto, die ontzettend veel rijplezier geeft, dit is voor mij een éénmalige keer om zoiets moois te rijden, nu kan het nog, met de huidige milieu trend is dit soort auto's naar mijn bescheiden mening gedoemd om over enkele jaren zo duur te worden dat dit alleen voor de happy few over blijft.

Ik geniet hier nog één of twee jaar van en ga dan weer met beide benen in het autoland staan ;-) al zal dat heel erg moeilijk worden na al deze verwennerij...

Update: 151.000km 13-04-2012: na een kleine 2 jaar word het wel weer is tijd voor en update, ik heb de auto nog steeds in bezit, en bevalt in principe nog steeds erg goed, de grootste pluspunten blijven de motor en de uitstraling van de auto, de motor heeft na bijna 3 jaar nog steeds niks van zijn "magische" beleving ingeboet, wat een geweldenaar, soepel, snel, stil, en relatief zuinig, en het blijft een belevenis dat als je voor je gevoel rustig aandoet de auto alweer snel tegen zwaar illegale snelheden aan zit, en dat alles in sublieme rust en met speels gemak, een wereldblok de 3.0TDI

In de tussentijd eigenlijk geen schokkende dingen meegemaakt, heeft een beurt gehad, waar de remschijven plus blokken als uitschieter tussenstonden, maar goed dat zijn slijtagedelen, beurt was een stevig bedrag, maar als je weer instapt en wegrijd, ben je het bedrag alweer snel vergeten.

Andere kostenpost was dat ik een klapband kreeg met 130km/h....gelukkig achter, auto snel naar de vluchtstrook gereden, maar band en velg beide overleden, velg lastig te krijgen, was geen origineel Audi, de portomonee maar leeg gekieperd en gelijk maar 4 nieuwe velgen en banden laten monteren, de banden die nieuw waren toen ik de auto kocht waren na 23.000km op...het eerder genoemde trillingsprobleem wat bleef terugkeren, nu eindelijk totaal verleden tijd.

Verder een wiellager laten vervangen, verder geen storingen gehad.

We hebben vorig jaar een sleurhut aangeschaft, en ondanks dat de auto deze met gemak trekt, mis ik overzicht met de combinatie, ik heb vorig jaar mijn E rijbewijs moeten halen om met de combinatie te mogen rijden, en reed toen in een hoge auto met grote spiegels, en het overzicht was top...de A6 is naar mijn idee geen ideale trekauto, deze is gemaakt voor snelheid en de spiegels zijn relatief klein.....

Ben al tijdje aan het zoeken naar een alternatief maar dat valt niet mee na een A6, je raakt (enorm) verwend, al in vele SUV's gereden, maar deze hebben zware maandelijkse lasten, ook bv naar XC70 gekeken mooie bak, maar de D5 kan niet, en met alle respect naar de waarschijnlijk vele tevreden Volvo D5 fans ;-) niet in de schaduw staan van de 3.0TDI, zit te denken aan een A6 Allroad 3.0TDI alleen met een beetje fatsoenlijke kilometerstand minder dan 150.000km zijn de prijzen buiten mijn budget.

Wat ook meespeelt is de vaak belachelijk lage inruil....auto's van dit formaat zijn totaal niet meer interessant in het huidige Hollandse politieke auto klimaat, het moet allemaal Label A en belastingvrij zijn, de gemiddelde zuinige Hollander wil letterlijk en figuurlijk voor niks rijden. Op enkele liefhebbers na zoals ik.

Voorlopig rij ik nog door met elke dag een big smile op mijn gezicht, en zal geduldig moeten wachten tot een Allroad of bv een Q5 binnen mijn budget valt, en de ongemakken met de sleurhut voor lief moeten nemen.

Verder kan ik alleen zeggen dat het gewoon een geweldige auto is, die veel rijplezier geeft, en voor diegene die twijfelen om een auto als deze te kopen, verwen jezelf en koop er eentje, de maandelijkse lasten zijn relatief hoog maar je krijgt er ook heel veel voor terug, alleen bedenk wel, luxe en een dikke motor wennen erg snel, en later terugstappen word (erg) lastig.

Afscheid genomen

  • 153.000 km

Na lang wikken en wegen afscheid genomen van deze geweldige auto, en het afscheid was niet makkelijk, en dat heb ik zelden met een auto, het is en blijft een geweldige auto.

Ik heb toch de knoop doorgehakt gezien onze aanschaf van een caravan, en ik persoonlijk me niet op mijn gemak voelde met de combinatie Audi A6 met caravan, de spiegels van de Audi zijn vrij klein, en geven weinig overzicht met een caravan, ik weet je heb extra spiegels, maar ik rij toch voor 80% op mijn normale spiegels, en naar mijn idee is een Audi niet echt een caravantrekker, hij heeft vermogen zat, maar het overzicht is minimaal ( lees de auto is laag en sportief ) daarom toch besloten voor een hogere variant qua auto te kiezen...helaas geen Audi, omdat een een Q5 met 3.0TDI voorlopig nog buiten mijn budget ligt en daarom voor een merk buiten Audi heb gekozen, en na 8 jaar Audi rijden is dat ook wel weer is verfrissend, al moet ik zeggen als je eenmaal van Audi geproefd hebt.....maar goed, zodra het financieel kan dan komt de Q5 er wel een keer, ik heb de auto gevolgd op internet, en de auto was binnen 3 weken alweer verkocht, en de nieuwe eigenaar zal er ongetwijfeld net zoveel plezier mee beleven als ik.

Ik heb ontzettend veel plezier van de auto gehad, ondanks wat problemen, maar die poetste de auto weer weg zodra je er mee ging rijden.....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.