Audi A6 2.0 TDI (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 79.000 km |
Onbegrijpelijk ....
- 44.000 km
Onbegrijpelijk dat andere reviewers zoveel problemen hebben. Voor dit geld mag je toch meer verwachten, qua kwaliteit, maar ook service van de dealer. Je koopt (of least, mag geen verschil maken) tenslotte een premium automobiel. Voor mijn dealer niets dan lof, ze werken snel, schoon en vriendelijk, tegen redelijke tarieven.
Na lang wikken en wegen het besluit genomen, het moest en zou een (weer) een Audi worden. Vanuit de folder (mooie foto's) de auto besteld. Eindelijk toch wel een droomauto afgehaald bij de dealer, een heuse Audi A6 2.0TDI sedan met de volgende opties;
- Kwartzgrijs Metallic
- Xenon verlichting
- PDC achter
- 18" velgen met 245 banden
- sportonderstel
- Zwart lederen sportinterieur
- MMI met Navigatie, Bluetooth telefoon, CD wisselaar, enz..
dit alles voor een klein vermogen, naar goed Duits gebruik.
Vanaf de eerste kilometer met een smile achter het stuur gezeten, nog geen 'big smile' door het gebrek aan vermogen. Na mijn eerdere ervaringen met 'chippen' besloten om de mannen van Ziptuning met een bezoekje te vereren. Iets wat ik iedreen kan aanraden, 170PK en 400Nm! Nu is de smile achter het stuur 'big', voornamelijk in het middengebied is het merkbaar. Qua terkkracht en souplesse is dit een aanrader, voordeel van het 'chippen' is dat bij een 'normale' rijstijl het verbruik ook lager is.
Minpuntje is om de ongeveer 10.000km een litertje olie bijvullen, meestal op de meest vervelende plaatsen. Nadeeltje zijn de slechte wegen in Nederland en Belgie, de 245 banden zijn erg spoor gevoelig, waardoor het comfortabeler is de linkerbaan op te zoeken en daar te blijven. Verder is het een beer van een auto die (tot nu toe) zonder problemen hetgeen doet wat je ervan mag verwachten.
Nog steeds
- 79.000 km
Na bijna 79.000 km is het gevoel nog steeds aanwezig. Je merkt dat je in een 'klasse' auto rondrijdt. Rammeltjes en kraakjes schitteren door afwezigheid, Audi heeft deze auto heel goed in elkaar geschroefd.
Qua kosten (reparaties, verbruik en/of onderhoud) blijft alles binnen de perken, onderhoud niets anders dan de reguliere zaken, reparaties tot op heden geen. Dit is bij mijn eerdere auto's wel eens anders geweest, er is nog geen lampje stuk gegaan. Het eerder vermelde olieverbruik is ook afgenomen naar minder dan 1 liter per 15.000 km. Eerdere ervaringen met de TDi motoren waren gelijkaardig, naarmate ze meer gelopen hebben hoe minder olie ze gaan verbruiken. Het brandstofverbruik is ook zeer acceptabel, op langere ritten (ook door Duitsland met 170 kmh gemiddeld) blijft het rond de 6 ltr per 100 km. De enige 'kosten' zijn een tweetal nieuwe voorruiten geweest door steenslag, binnen twee weken waren deze nodig door het 'goed' onderhouden wegdek in Nederland.
De strenge winter is ook geen enkel probleem geweest door de montage van een setje winterbanden, die standaard op lichtmetaal gezet worden.
Conclusie is dat deze auto een zeer aangename reisgenoot is en ruim voldoende ruimte en comfort biedt voor het hele gezin, of dit nu in de zomer naar Italië of in de winter naar Zwitserland is. Helaas zal er binnenkort afscheid genomen moeten worden door verandering van werkgever, waarbij een lease-auto verplicht gesteld is. de opvolger zal weer uit de VW stal komen en wordt waarschijnlijk de nieuwe Passat Variant. Dit zal wel met pijn in het hart gaan gebeuren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.