Audi A6 2.0 TDI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Prachtige auto om te zien, zeker met de verlaging, de 17’inch velgen (A8 design)met 245/45 maatvoering. Gitzwart met chroomafzetting. De optionele sportstoelen zijn hun geld meer dan waard, geweldig zitcomfort op de lange afstand. De gewone stoelen lijken in vergelijking met deze stoelen een keukenkruk. Auto is getuned op 175 pk en 400 Nm, met volledig behoud van Audi fabrieksgarantie. Verschil is heel erg goed merkbaar, zeker in het snelheidsbereik tussen 60-140 km pakt de auto krachtig op. Toch heeft de motor twee gezichten. In het stadsverkeer is de pompedusemotor luidruchtig, te luidruchtig. Boven de 80 km en zeker op de autoweg is de auto rustig. Het lijkt wel dat hij mooier loopt als je harder rijdt. De verlaging maakt de wegligging strakker. De uitrusting is met het optioneel pakket (business pro line) uitstekend. Orgineel navigantiesysteem, gepimpte audio installatie, telefoonvoorbereiding, alarminstallatie et cetera. Toch moet me van het hart dat ik nog nooit zo vaak buiten het reguliere onderhoud met de auto in de garage heb gestaan. Met de auto heb ik gezien de problemen, zeker het laatste half jaar, een soort haat-liefde verhouding gekregen.
De keuze voor de getunede 2.0 tdi boven een 2.7 tdi is zeer doordacht gemaakt. Een simpele berekening levert dat op een periode van 2 1/2 jaar de 2.7 gemiddeld 300 euro per maand meer kost. Dat levert dus in geld een besparing op van 9.000 euro. Natuurlijk mis ik het genot van een 6 cylinder, maar het vermogenspakket van die 6 cylinder heb ik wel. Met dank aan ons kabinet die praat over één Europa. Maar weet je, voor de prijs van een 2.0 tdi in NL rijdt je in België een 3.0 tdi quattro. Isss maar dat je het weet.
PROBLEMEN
De MMI is nodeloos ingewikkeld. De vele knoppen op de console dragen niet bij tot verkeersveiligheid. Navigatie slaat herhaaldelijk vast (vanaf begin), leidt soms een eigen leven. Eerste 3 maanden bluetooth telefooninstallatie onbruikbaar. 40.000 km MMI heeft ’illegale stroomverbruiker’ (woorden garage). Moet geheel vervangen worden (onderdelen moeten vanaf fabriek besteld worden). Auto heeft me laten staan (deed niets meer). 1 week in garage. 57.000 km, auto lijkt in brand te staan, valt mee, wel totale versnellingsbak in vernieling. 1 week in garage. Constructiefout af fabriek vastgesteld door Audi garage. Wekenlang hinderlijke stank in en om auto. 61.000 km auto maakt bij accelereren een snerpend geluid. Garage concludeeert dat niets aan de hand is (bij 60.000 beurt). Helaas, auto valt terug op noodloopprogramma (niet harder dan ± 90 km/u, acceleratie van 2CV). Intercooler blijkt kapot. Garage stelt vast dat sprake is van constructiefout die uiteindelijk tot deze situatie geleid heeft. Wat een maandagochtend auto ! Bijkomend voordeel, auto lijkt sneller dan voorheen. En dan nog iets, achterbanden cuppen wat leidt tot een belachelijke onbalans bij ± 140 km/u. Pirelli is af te raden aldus leasemaatschappij, nu Michellin, hopen dat het nu goed gaat.Geen Continental gekozen, wordt vaak in myreview als slechte keuze ervaren.
Wat me echt ronduit stoort is het constant bij moeten vullen van olie. Door het longlife onderhoudsprogramma (30.000 onderhoudsinterval) wordt zeer dunne olie gebruikt. Dat zou oorzaak zijn van olieverbruik. Zal wel, maar de motorkap opentillen is niet mijn hobby en je moet altijd vullen als het donker is, op de parkeerplaats staat bij klant et cetera. Dat je bij moet vullen als je een oude barrel rijdt oke, maar bij zo´n dure auto ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.