Audi A6 2.0 TDI (2005)

autoreview

Audi A6
Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 2.0 TDI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Klasse bak !
Fenomenaal goede wagen die waarmaakt wat je vantevoren denkt te mogen verwachten.
Goede stoelen, prachtige materialen, voldoende opties ( ProLine Business Pakket is een aanrader), zeeën van ruimte en een werkelijk schitterende lijn. Sedan is m.i. vele malen sierlijker van lijn dan de Avant. Aanschafprijs alleszins redelijk gezien het gebodene. Wil je meer dan zullen deze opties je, met reuzensprongen, duizenden euro’s armer maken. Het is dus een heuse instapper, maar wel eentje die je met volle teugen laat genieten, want wat een zaligheid is het om met deze wagen onderweg te mogen zijn. De rust in het interieur is een van zijn voornaamste wapenfeiten, op de snelweg althans. Inhalen een peuleschil, tot hoge snelheid blijft accelereren. Je gaat zelfs in NL zo 200+. Keerzijde van deze sublieme reisbak is echter de stad. Hier is de diesel rumoerig en nukkig. De motor slaat eenvoudig af, te snel grijpt de koppeling dan aan. De draaicirkel is duidelijk een maatje te groot voor de stad. Dit is overduidelijk een wagen voor op de snelweg.

Na 20.000KM waardeer je de stoelen, de algehele ergonomie, het MMI plus, de DSP geluidsinstallatie, de Navigatie is zeer nauwkeurig, File-informatie werkt feilloos. Airco is heerlijk en in de zomer snel koud. Interieur is erg mooi, veel verfijning. De auto straalt blijkbaar flink wat voornaamheid uit, want wat een bekijks heb je met deze wagen.
Het verbruik verbaast mij keer op keer. Ondanks altijd een tikje te snel te rijden blijft het verbruik rond de 5,5 liter per 100KM, oftewel 1:18. Grote klasse.
25.000KM. Uitval van alle dashboard-electronica en MMI en ook telefoongesprek viel stil. Kwam even later weer op alsof er niets gebeurd was. Eenmalig tot nog toe.
Helaas geen roetfilter, groot minpunt! Een fabrikant als Audi zou beter moeten weten. Overigens las ik dat dit blok in de toekomst een commonrail gaat worden, technisch past een roetfilter daar beter bij. Eigenlijk een bejaard dieselprincipe (pumpedose) in een nieuwe A6.
60.000KM
Verbruik nog altijd weergaloos laag, rijdt bijna 1200 KM op een volle tank, maar rijdt dan ook door tot het laatste druppeltje: 75(!) liter past er met enig geduld echt in. De verbruiksmeter klopt redelijk goed, de aanduiding leeg kun je gerust 80KM negeren, misschien wel meer. Topsnelheid geijkt op 214 echte KM/U, nee geen foto thuis maar mbv sateliet gaat het ook. Verders geen bijzonderheden het afgelopen jaar. Niks kapot, banden slijtage OK, Winterbanden reed hij beter mee, ben geen fan van de Continentals, wel lekke band mee gehad. Doe mij maar Michelin!
Kortom alle lof en ik twijfel er niet aan dat we zonder problemen over een aantal maanden de ton overschrijden.
90.000KM
2 jaar oud nu en zonder noemenswaardige problemen het afgelopen jaar gereden.
Verbruik nog altijd geweldig laag, verder eigenlijk niets zinnigs te melden.
Op naar de 150.000 !

PROBLEMEN

.200KM Na enkele honderden kilometers gaven diverse alarmmeldingen blijk van een te laag koelvloeistof nivo, de stekker naar de sensor bleek los.

1500KM De airco is af en toe ( nu 6keer) van slag en maakt het interieur ijs en ijskoud. Verwarming op vol zetten helpt niet, contact uit en weer aan, wel.
Alarm stond te scherp, ging al tijdens een regenbui en bijvoorkeur om half vier s’nachts af, inmiddels bijgesteld.
Olieverbruik: 1 liter op 10.000KM, voor een diesel prima.

Na 25.00KM
Olieverbruik 0.25ltr per 2500KM, dus constant.
45.000KM
Alle problemen zijn verholpen tijdens de 30.000beurt. Olieverbruik is constant en laag gebleven. Auto fuctioneert prima en het genot erin te mogen rijden smaakt nog dagelijks heel goed en naar meer ! Kortom hier spreekt een nog altijd heel tevreden berijder die de auto nog altijd aantrekkelijk geprijsd vindt en hem zeker opnieuw zou overwegen, maar dan misschien toch liever een avant, die is na enige gewenning zeker niet lelijk en vooral heel veel praktischer !
90.000KM
2 jaar oud nu en zonder noemenswaardige problemen het afgelopen jaar gereden.
Olie en brandstofverbruik keurig en dus laag. Bandenslijtage normaal. Blijft erg stille wagen, kortom ik rij er nog met veel plezier mee !

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.