Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 180pk Pro Line (2010)

autoreview

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 180pk Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 2.0 TFSI 180pk Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

7.000 km, gemengde gevoelens

  • 67.000 km

Na pas 4 maanden in deze Sportback te hebben gereden vandaag de auto al weer ingeruild op een BMW 520d touring. De Audi zorgt voor gemengde gevoelens.

Om heel positief te beginnen, ik vind het een schitterende auto om te zien, helemaal in deze uitvoering: pareleffect zwart, 19 inch velgen en privacy glas.

Waarom na 4 maanden al weer iets nieuws?
Hiervoor reed ik een BMW X5 (E70). Machtige auto, maar ook machtige kosten. Ik heb de A5 Sportback altijd een mooie auto gevonden. Ik ging steeds minder km's rijden en heeft een dikke diesel weinig zin meer. Bij de Audi dealer kreeg ik een aardige inruilprijs voor mijn X5 en met een kleine bijbetaling deze A5 gekocht met alles erop en aan en 60.000 km op de teller. Met name de beduidend lagere km-kosten hebben me over de streep getrokken.
Na de proefrit nog wel even gekeken of ik de kinderzitjes er wel inkreeg met zo'n aflopende daklijn maar dat was geen probleem. De kofferbak is ook ruim genoeg om een flinke kinderwagen + bagage kwijt te kunnen.

Eigenlijk na een maand al spijt. Op zich rijdt de auto prima en ook de kwaliteit is (voor zover ik nu kan zien) goed, maar de door de fabriek opgegeven 1 op 13,9 haal ik zeker niet. Met een beetje geluk rijd ik 1 op 11, maar dan moet je geen zware voet hebben. Bovendien is het door de lage daklijn erg lastig je kinderen in de stoeltjes te zetten en bijna onmogelijk om ze de gordel om te doen.

Het zicht naar achteren is ook beperkt. Je moet duidelijk consessies doen door het mooie uiterlijk van de auto. Ook het sportonderstel en de laagprofielbanden hebben een flink nadeel, je voelt ieder bobbeltje in de weg. De wegligging daarentegen is fantastisch. Snelle bochten neemt de auto perfect zonder ook maar het gevoel te geven van onderstuur.

Het MMI system vind ik erg onoverzichtelijk. Iedereen valt over het bedieningsgemak van BMW's I-drive, maar dat vind ik beduidend gebruiksvriendelijker dan het Audi systeem. Ik ben er bv nog steeds niet achter hoe ik mijn telefoonboek moet sorteren op voornaam ipv achternaam. Wel is het Bluetooth systeem extreem snel. Binnen 2 a 3 seconden is de telefoon verbonden met de auto.

Wellicht een kleinigheidje, maar waar ik me aan irriteer is dat wanneer je de achterklep opent als het geregend heeft er altijd een klein straaltje water in de kofferbak valt. Bij absolute windstilte valt het in het gootje langs de rand van de kofferbak, maar helaas is het in NL bijna nooit helemaal windstil.

Na 4 maanden toch maar besloten m'n verlies te nemen en de auto in te ruilen op een 5-serie touring. Had ik geen kinderen gehad dan zou ik de kleine ongenoegen op de koop toe hebben genomen en nog langer in de Audi hebben gereden. Het is en blijft een schitterende auto, maar iedere dag bijna je rug breken om de kinderen in te snoeren gaat echt irriteren.

Nog 2 aanvullingen: Deze auto heeft een multitronic automatische bak. Geen idee wat het verschil met een gewone automaat is, maar op een schuine helling kent de Multitronic niet de standaard 'handremstand'. Zodra je je voet van de rem afhaalt begint de auto te rollen. Een gewone automaat blijft keurig op z'n plaats staan, maar deze dus niet. Je moet dan het rempedaal een paar seconden ingedrukt houden en dan blijft de rem daarna een paar seconden actief. Daar moet je echt aan wennen. Ik blijf het vervelend vinden.

2e punt van aandacht: kan aan mezelf liggen dat ik de werking van het MMI systeem niet goed begrijp, maar sinds een aantal weken wordt de file-informatie in het navigatiesysteem bijna niet meer ververst. Het kan wel een half uur duren voordat de files van de vorige dag zijn vervangen door de nieuwste van die dag. Ik kan op 2 manieren van mijn huis richting een snelwegknooppunt. Beide trajecten zijn erg filegevoelig, dus een accurate filemelding zou wel gewenst zijn om onnodig filerijden te voorkomen.

Aanvulling: Komende week krijg ik mijn nieuwe auto. Afgelopen week voor de 4e keer een liter olie moeten bijvullen (op 7.500 km). Om problemen voor de nieuwe eigenaar te voorkomen bij de garage het olieverbruik laten controleren. Bleek inderdaad abnormaal. Nu zijn de zuigerveren en drijfstangen vervangen. Gelukkig zat er verlengde fabrieksgarantie op de Audi, dus het kost me niets, maar wel een slechte zaak voor een auto met maar 67.000km op de teller. Volgens de garage stond er deze week nog een A5 met hetzelfde probleem. Dit komt dus kennelijk vaker voor.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.