Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 180pk Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 2.0 TFSI 180pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 15.300 km |
Audi ?
- 15.300 km
Na enkele jaren in een BMW te hebben gereden, liep het leasecontract af en was het tijd om weer een andere uit te mogen zoeken. Als zelfstandige zit ik niet vast aan regeltjes van mijn werkgever en heb dus alle vrijheid in de keuze. Mijn vorige auto was vanwege de contractvorm belachelijk duur en daarom overwoog ik in eerste instantie om een auto te kopen. De 3-serie was me uitstekend bevallen. Alleen als autoliefhebber wilde ik eens iets anders. De 3-serie was weliswaar gefacelift in de tussentijd, maar grotendeels hetzelfde. Een alternatief was de Audi A4, maar dus vind ik niet echt spannend, tenzij hij fors wordt aangekleed. Voor de grap de A5, die een stuk mooier gelijnd is, in een leasecalculator doorgerekend met alle toeters en bellen, zoals ik hem zou willen. Dat geeft je ook als je zou kopen toch een goed beeld van de autokosten. Tot mijn verrassing was het leasetarief zeer gunstig, waarbij vreemd genoeg het contract van 3 jaar nog gunstiger was als 4 jaar en als autoliefhebber wil je eigenlijk niet zo lang met een auto doen. Achteraf blij dat ik nu een 3-jarig contract heb, ook om andere redenen. Dat wordt straks duidelijk.
Gekozen is voor een A5 sportback 2.0 TSFI multitronic Pro Line, aangekleed met leder, sportstoelen, 18", metallic lak en telefoonvoorbereiding. Gekozen voor diepzeeblauw met een wit leren interieur.
Nu 10 maanden en 15.000 km verder redelijk tevreden over de auto. Aan de afwerking en uitstraling ligt het niet, maar de auto bevalt minder goed als verwacht. De auto mist de rijeigenschappen, die ik gewend was van de BMW. Een Audi stuurt wat wolliger en bij stevig doorrijden of een wat bochtiger traject zijn de aandrijfreacties in de voortrein goed merkbaar, terwijl je hier geen last van hebt bij een achterwiel aangedreven BMW. Verder is de multitronic automaat niet echt een fijne bak. Schokvrij wegrijden is nauwelijks mogelijk en vlot doorrijden levert veel toeren op, maar weinig versnelling. In de sportstand is dit wel beter. Voordeel is wel dat de auto daardoor redelijk zuinig is. De motor daarentegen is wel goed. Het blok heschikt over 180 pk, maar heeft met 320 Nm het koppel van een diesel. Jammer dus dat de automaat dit verpest. De automaat in onze 5 jaar oude Volvo, waarmee ik privé rijd, doet het beter.
Overweeg je dus een A5 spaar dan door voor de 150Kw versie. Deze is weliswaar een stuk duurder, maar in de lease scheelt het weinig. Verder is dit een quattro en heeft deze de S-tronic automaat, maar de genoemde nadelen er niet zijn. Spijt dus dat ik hier niet voor heb gekozen.
Gelukkig loopt het contract maar 3 jaar en kan ik over een kleine 2 jaar weer iets anders uitzoeken. Het wordt dan voor mij wel weer een BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.