Audi A4 Avant 2.0 TDI 190pk design (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 190pk design |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
First spin
- 100 km
Vijf weken na de gecommuniceerde leverdatum, is mijn "Audi A4 2.0 TDI 190 PK Design Pro Plus" geleverd. Welliswaar nog niet op zijn uiteindelijke schoeisel, maar op de standaard 17" Design velgen (10-spaaks Kristal design). Uiteindelijke velgen worden 19" (245/35/19) "Sidus" velgen die als accesoire nageleverd worden, maar helaas nog in back-order staan bij PON.
Waarvoor heb ik gekozen als extra aankleding:
- Ibiswit
- Rijassistiepakket Touring
- Parkeerhulp Plus
- Smartphone interface
- Hemelbekleding in zwart
- Lichtpakket
- X-As verstelbare hoofdsteunen
- 54L taink
- Nappa leder interieur (geperforeerd) - geleverd door Alba via PON
- Trekhaak
- Getinte ramen
- Zware roof rails
Wat viel me als eerste op? De B9 wordt geroemd door de rust in auto. Nu stap ik over uit een Lexus IS300h - en dat is toch een wereld van verschil. Daar kan de Audi niet aan tippen! Goed, appels en peren - want een diesel benzine. Maar goed, moet toch gezegd worden. IS300h is klasse appart in dit opzicht.
Meteen de snelweg op! En de adaptieve cruise-control en lane-assist 'uitproberen'. ACC wekt meteen vertrouwen, vanaf het begin. Fantastisch. Lane assist? Moet volgens mij nog geijkt worden. Werkt wel, maar als ik op de linkerbaan rijd en de snelweg maakt bocht naar rechts dan gaat de auto kantje-boord op de doorgetrokken streep rijden. Niet zo comfortabel! Ik verwacht dat dit iets is, wat geijkt kan worden.
Waarmee ben ik heel blij? Met het feit dat Audi Connect nu óók werkt via hotspot op mijn zakelijke telefoon. Dus géén apparte SIM nodig met databundel. Fijn! Ik heb op mijn telefoon (Android) de app 'Trigger' geïnstalleerd. Zodra de telefoon verbinding heeft met de Audi via bluetooth, wordt op de telefoon de hotspot geactiveerd. Zodra de bluetooth verbinding wordt verbroken, gaat de hotspot weer uit. Werkt prima! Google maps, Streeview - fantastisch!
De Smartphone / Android Auto integratie werkt ook meteen naar behoren. Alleen weet ik niet of ik dit veel ga gebruiken. Feit dat je telefoon niet bruikbaar is met Android Auto actief, en dat bijvoorbeeld Flitsmeister noch Waze beschikbaar zijn voor Android Auto maakt het vrij waardeloos. Zonde van de investering, denk ik nu.
Wat mis ik nog meer, komende uit de Lexus? Waterafstotende ramen! Voorruit en zijramen voor zijn op de Lexus waterafstotend. Dat is wel fijn, en mis je wel als je het had.
Volgende update op mijn review na de vakantie!
Ritje Denemarken
- 800 km
Meteen de vuurproef voor de Audi, de Autobahn op. Adaptieve cruise control is top. Ook bij hogere snelheden voelt het prima. Soms beetje spelen met de marge die je stapsgewijs kunt instellen. File assistent zowaar nog beter, alleen ging hij vrolijk een voorganger volgen die half over de doorgetrokken streep reed, en het systeem houdt niet midden van de baan aan. Lane assistent gedraagd zich beetje wispelturig, ook bij de uiterst smalle Deutsche Baustellen durfde ik er niet op te vertrouwen.
Verder moet ik terugkomen op onderwerp 'rust in de cabine'. Zeker op cruisesnelheden zeer goed in orde. Bij lagere snelheden is de TDI nadrukkelijk aanwezig.
Auto is verder lekker vlot. Voldoet aan verwachtingen. Voor je er erg in hebt staat er 180 op de teller.
Kleine tank is wel dingetje. Actieradius was nog 100 km, maar kon slechts 43L tanken. Nog geen 700 km gereden. Mwahhh...
Vermaledijde Android Auto
- 1.200 km
Waarschijnlijk had ik me wat beter moeten verdiepen in de (beperkende) functionaliteit van Android Auto. Werkelijk zonde geld, om die optie aan te vinden als je een Android telefoon hebt. Carplay schijnt beter te zijn. Zette vanmiddag Spotify op. Prima. Maar wat blijkt? Je kunt nauwelijks scrollen 'vanwege veiligheidsredenen'. Werkelijk, Spotify is meteen useless. Zoeken kan alleen via spraakinvoer, maar werkt ook halfslachtig. Ook vervelend: zodra USB verbonden is, wordt Android Auto meteen gestart en daarmee kun je de telefoon niet meer gebruiken (lees: Android Auto splash screen voorkomt gebruik telefoon). Vervelend, je wilt je telefoon opladen en even mail checken bij stoplicht of in de file? Moet je eerst USB eruit trekken. Ik ga denk ik Android Auto verwijderen en overstappen op een iPhone 6, beste optie. Goed, ik had me beter moeten verdiepen alvorens de optie te kiezen!
Motor op drie pitten?
- 2.800 km
Rare gewaarwording. Start de auto en het lijkt alsof de startmotor blijft draaien. Maar wat blijkt? Auto draait op drie pitten. Stilstaand lijkt het wel of je in een bestelbus zit. Huh? Uitzetten en opnieuw starten: eifel verholpen. Mag hopen dat dit geen voorbode is... Na goed 3000 km.
Verder heb ik toch Lisse datasimkaart geplaatst. Je ziet dat dataverbruik razendsnel oploopt zodra je Google Earth gebruikt met relatief hoge zoom. Vanmiddag Amsterdam - Den Bosch kostte het ruim 100 MB (beperkte zoom). Auto schijnt te cachen - traject tussen Amsterdam en Utrecht had ik nog niet met Google Earth gereden. Ziet er gewoon wel fantastisch uit.
Verder helemaal tevreden met ACC i.c.m.lane assist en file-assistent. Die combinatie werkt voortreffelijk. Mocht je tot stilstand komen is een tikje tegen handeltje van de ACC voldoende om de auto weer in gang te zetten en de voorganger te volgen. Tikje gaspedaal is ook voldoende.
Heb gekozen om lang assist op 'gevoelig' te zetten. Je voelt wel regelmatig kleine correcties, maar bij cruisen houdt je het stuur gewoon losjes in je hand(en). Went erg snel.
In de file zet ik ACC op Dynamic '2', tijdens cruisen op Dynamic '3' (dat laatste komt overeen met 2-seconde-regel).
Af en toe wel nukje, wanneer je bijvoorbeeld gaat inhalen met ACC ingeschakeld en de auto op de baan waar je naartoe gaat op hetzelfde moment remt. Dan lijkt het soms of de ACC 'twijfelt' en te lang blijft dooraccelereren. Dat gaat in 'Dynamic' ook meteen erg vlot vergeleken met 'Comfort' of 'Efficiency', waardoor je wilt ingrijpen. Maar ACC corrigeert zich uiteindelijk.
Verder is Virtual Cockpit top, en is zoals gezegd Android Auto de grootste teleurstelling. Android Auto is een samenraapsel van beperkingen die het systeem je oplegt. Blijf daarvan dus weg!
In één dag door datalimiet & waar blijven de velge
- 4.000 km
Ik heb een bundel van 1.5GB in de auto gestopt, en kreeg vanmorgen emailtje dat ik aan 80% van het dataplafond zat. Huh? Ik houd het verbruik redelijk goed bij, en had vorige week om en nabij 700MB verbruikt. Wat bleek, ik gebruik de hotspot van de Audi ook om de MMI app te kunnen gebruiken (kan alleen op deze wijze). Op zich heeft de MMI app maar bijster weinig toegevoegde waarde, maar omdat ik de Wifi hotspot gebruik dacht de telefoon dat het een prima moment was om een aantal apps bij te werken :-( Ooops. Dan ben je zo maar paar honderd MB verder. Wijze les dus, om de MMI app maar ongebruikt te laten. Want om nu alle apps op 'handmatig updaten' te zetten, vind ik ook geen optie.
Tja, en dan natuurlijk: waar blijven de velgen? Auto is afgeleverd op standaard 17" velgen. Maar er is door de dealer nog immer geen datum waarop de 19" Sidus velgen geleverd gaan worden. Volgens dealer geen datum bekend op de back-order. Kan ik me mij niet voorstellen, maar me er momenteel slechts bij neerleggen.
Android Auto laat het helemaal afweten
- 5.000 km
Wilde vanavond even naar een podcast luisteren. Telefoon aan de USB, via het menu Android Auto ingeschakeld. Het duurt sowieso even voordat ik de home page van Android Auto te zien krijg.
Switchen naar navigatie werkt prima (maar waarom zou je dat doen)? Alleen lukte het niet om te switchen naar audio streaming. Normaliter hoor je lijstje met streaming apps te zien, die Android Auto ondersteunt. Maar helemaal niets, anders dan een zwart scherm. Mmm... telefoon maar even herstarten? Geen verschil. Koppeling met telefoon ongedaan maken, en opnieuw koppelen? Ook geen succes.
Vanaf begin al haat-liefde verhouding (of meer haat?) met de Andoid Auto smartphone interface. Waarom heb ik hemelsnaam die optie aangeschaft? Maar het werkt dus gewoon ook niet goed / stabiel. Ben benieuwd of andere A4-rijders vergelijkbare issues hebben?
Audi Sound System valt tegen
- 5.000 km
Door andere berijders ook vermeld: de Audi Sound System 'upgrade' valt tegen. In mijn Audi A4 A8 (2009) en Audi A5 (2011) die beiden het Audi Sound System hadden, Daarin zat beduidend beter geluid. Voornamelijk de subwoofer was duidelijk aanwezig. Nu ben ik geen audiofiel, maar het geluid is wel erg flets in de B9.
Worden toch PQI (RS) velgenset
- 6.000 km
Best blij. Wilde graag de PQI velgen, maar die waren simpelweg te duur. Daarom op de BBS SR Volcano Grey uitgekomen, die uiteindelijk niet bleken te passen. Dealer gaf keuze voor de Sidus 19" set of PQI waarvoor ik kon bijleggen. Dat laatste was geen optie. Principekwestie, lijn getrokken. Dealer blijkt Sidus set niet te kunnen leveren, en biedt nu uiteindelijk de PQI set aan die klaarliggen voor montage volgende week. Eindelijk. Helemaal tevreden met dit alternatief.
Adblue?
- 8.000 km
Vanmiddag bij ruim 8000km signaal over adblue, nog 2400km te gaan. Huh? Begreep dat op 30kkm een extra vulbeurt voor adblue nodig is. Maar na 8000km? Heb de 54L brandstoftank en volgens mij een adbluetank van 24L. Maandag dealer maar eens bellen.
12 liter Adblue op 9000 kilometer
- 9.000 km
Vandaag na de reguliere tankbeurt meteen maar Adblue getankt. 12 liter. Dat lijkt me rijkelijk veel op 9000 kilometer, maar ik weet natuurlijk niet of de tank bij aflevering was afgevuld. Benieuwd of dit nog veranderd.
Android auto blijft wispelturig
- 9.000 km
Bij van Udenhout gaf de monteur al aan dat Android auto nog geen optie was. Hij was verbaasd dat het werkte, maar met horten en stoten. Veelal moet ik USB ontkoppelen en weer aansluiten, om de auto de Android telefoon te herkennen. Maar meestal lukt het niet om de streaming apps te tonen. En zwart scherm is het resultaat.
Denk dat ik ga vragen om de functie uit te schakelen, en de investering ga terugvorderen van de dealer. Kijk het nog even aan, en wil nog andere telefoon proberen om uit te sluiten dat het aan mijn S4 ligt (Samsung, geen Audi S4 :-))
Adaptieve cruise control meermaals onverwacht in d
- 13.300 km
Ritje naar Oostenrijk, dan voelt en Duitse audi zich natuurlijk als een vis in het water. Autobahn cruisen, heerlijk. Jammer van het regenachtige weer. En de dakkoffer. Geeft toch meer gevoel dat je in een vliegtuig zit ipv A4 B9. Enfin.
Wat me nu al meerdere keren is overkomen, is het abrupt ingrijpen van de ACC. Vorige week op A2. Auto dacht dat auto op rechterbaan over de lijn kwam. Was volgens mij niet het geval. Auto greep abrupt in met forse remingreep. Niet fijn voor achteropkomend verkeer. Vandaag zelfde meermaals gebeurd op snelheden rond de 150-160. Vrouw vond het oncomfortabel... Zelf wordt je er ook niet blij van...
Bekend fenomeen met ACC? Ik heb Touringpakket, dus ook lane assist mocht dat relevant zijn. Begin systeem te wantrouwen. Niet fijn. ACC leek aanvankelijk redelijk feilloos.
Android auto:klacht bij PON
- 15.500 km
Ik wil mijn zinloze investering in de Audi Smartphone Interface terug. De dealer gevraagd dit te regelen aangezien het een pure softwarematige optie is. Mij is iets verkocht dat niet werkt en in NL geheel niet ondersteunt wordt door Audi mits je een iPhone hebt. Dealer wil hieraan niet meewerken. Dus naar PON. Guess what, die stuurt je regelrecht terug naar de dealer. PON lijkt ook niet van plan de verkoopbrochures en car configurator aan te passen. Begrijp er werkelijk niets van en klantenservice lijkl ver te zoeken. Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt, laat het er vooralsnog niet bij zitten.
Android auto:klacht bij PON
- 15.500 km
Ik wil mijn zinloze investering in de Audi Smartphone Interface terug. De dealer gevraagd dit te regelen aangezien het een pure softwarematige optie is. Mij is iets verkocht dat niet werkt en in NL geheel niet ondersteunt wordt door Audi mits je een iPhone hebt. Dealer wil hieraan niet meewerken. Dus naar PON. Guess what, die stuurt je regelrecht terug naar de dealer. PON lijkt ook niet van plan de verkoopbrochures en car configurator aan te passen. Begrijp er werkelijk niets van en klantenservice lijkl ver te zoeken. Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt, laat het er vooralsnog niet bij zitten.
Geld terug voor de Smartphone Interface
- 17.000 km
Dealer is over de brug gekomen. Allemaal niet van harte, maar goed. Restitutie van de gemaakte investering. PON nogmaals aangegeven: verander dit in de documentatie en car configurator zolang Android nog formeel niet ondersteund wordt. Alsof je tegen een muur praat bij de centrale 'klantenservice'. Standaard antwoord begint keer op keer met:
"Vervelend te vernemen dat u een klacht heeft betreft de functionaliteit en beperkingen van de Audi Smartphone...."
Dat klinkt oprecht gemeend. Nee, niet dus.
Alweer Ad-Blue bijvullen?
- 18.500 km
Mmm... Minder dan 10.000 kilometer na een volle 'tankbeurt' (12 liter) aan Ad-Blue krijg ik alweer de melding om het goedje aan te vullen. Verbruik dus ongeveer één liter op 1.000 kilometer. Goed, Ad-Blue kost geen vermogen, maar opvallend is het wel. Oliepeil nog immer prima in orde.
Trekhaak geleverd
- 17.250 km
Trekhaak kon niet geleverd worden ten tijde van aflevering van de auto. Na maanden wachten (had hem nog niet nodig) toch maar weer eens navraag gedaan. Trekhaak is geleverd. Niet eens de 'handmatig afkoppelbare' variant, maar een 'automatisch-wegklapbare'. Waarschijnlijk is de handmatige variant nog immer niet vrijgegeven vanuit Ingolstadt.
Android > iPhone | Android Auto > Car Play
- 21.000 km
Voor mijn nieuwe telefoon gekozen voor een iPhone na jarenlange loyaliteit aan Android. Iedereen die mijn slechte ervaringen met Android Auto in de B9 heeft gelezen - datzelfde geldt niet voor Car Play. Stekker erin en gaan. Geen beperkingen zoals met de Android:
1) Telefoon kun je gewoon gebruiken, zodra Car Play is ingeschakeld
2) Interface werkt super soepel, zonder hick-ups
3) Geen beperkingen zoals het door Google gedicteerde maximaal aan scroll-bewegingen (lees: met Car Play kun je gewoon in Spotify door je afspeellijsten en nummers scrollen)
Mazzeltje dat de dealer softwarematig de functionaliteit niet heeft uitgeschakeld vooralsnog (of maak ik nu slapende honden wakker?).
Ook Car Play werkt niet perfect
- 25.000 km
Hoewel de integratie met mijn nieuwe iPhone 6 an sich werkt, blijft het zoeken naar stabiliteit. Af en toe is de auto de telefoon opeens kwijt, dat merk je het beste als je naar muziek luistert (gebruik Spotify veel)... of aan het bellen bent. Best vervelend. Oplossing is even kabeltje eruit/erin en soms ook de iPhone in het systeemmenu weer koppelen. En nadeel blijft ook dat je alleen kunt bellen via Car Play zodra de telefoon verbonden is. Waarom zou ik liever via MMI bellen? Omdat Siri niet altijd mijn contactpersoon vindt o.b.v. gesproken teksts. Dan is het wel handig om via MMI gewoon de naam te spellen :-)
Blazende fan: Roetfilterregeneratiecyclus
- 26.500 km
Begon maand of twee geleden voor het eerst. Startte koude motor en meteen hoorde ik de ventilator aanslaan. Nadat ik de motor had afgezet bleef deze maar loeien. Was al lang blij dat de accu niet plat was na verloop van tijd. Nu herhaalt zich dit fenomeen met grote regelmaat. Lijkt regeneratie van het roetfilter te betreffen volgens de dealer. Als de regeneratiecyclus is afgebroken tijdens de laatste rit (lees: motor is uitgezet) dan wordt de regeneratiecyclus bij de eerstvolgende rit weer opgepakt. Meer dan 11 jaar geleden dat ik mijn laatste dieseltje reed (E46 320d) - vandaar dat ik nog onbekend was met dit fenomeen: de roetfilterregeneratiecyclus ;-)
Heerlijke 'trekker'
- 32.000 km
Op vakantie geweest naar de Provence met forse vouwwagen (Combi-camp). Wat een heerlijke trekkerswagen is de A4 gebleken. Zeker in bergachtig gebied trekken de 400 Nm lekker door. Bij de péage sprint je weg alsof het niets is.
Enige euvel: met de aanhanger krijg ik een storing dat Audi Pre-Sense niet beschikbaar is. Voor de vakantie nog langs de dealer geweest, hoort niet zo te zijn. Maar fixen konden ze het ook niet. Verder werkt ACC en lane assist wel gewoon i.c.m. aanhanger.
Laatste weekje
- 38.000 km
Na acht maandjes gaat de A4 retour leasemaatschappij in verband met nieuwe werkgever. Heb nog gekeken of ik de auto kon overnemen, maar dan kon ik eerste een ridicule boete van €23.000 aftikken (ja - bovenop de overnameprijs). Ehhh... even denken.... Nee, doe maar niet!
Zondermeer fijne auto geweest, met af en toe een kwalijke hik van de adaptieve cruise-control. Standaard stoelen zijn toch wel echt te min voor de auto. Maar - ik heb me hierover al eerder beklaagd - kun je in de A4 alleen sportstoelen bestellen in combinatie met een leder pakket (of je moet door de Sport trim kiezen, in plaats van de Design). Standaard stoelen zijn echt onder de maat voor een auto van deze prijs.
Omdat ik weer een privéauto ga rijden, heb ik mij georiënteerd in Duitsland. En de stap van Audi terug naar BMW gemaakt (bloed kruipt...). Mijn eerste auto was een E46 320d, daarna een E92 320i. En nu de F31 320dA Touring M-Sport met vrijwel het hele optielijstje (19" 401M / Panoramadak / Heads-up / Harman-Kardon / Dodehoek-assistent & Lane warning / Top view / Side view / Cohiba Bruin Nappa Individual leder / Adaptive ophanging / Variabele sport steering / Parking assistent / Grootlicht assistent & cornering light / Verwarmde voorstelen). Een auto die je feitelijk alleen maar in Duitsland tegenkomt met slechts 55K op de teller.
Hasta la vista
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.