Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk Pro Line S (2011)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk Pro Line S (2011)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 160pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 Avant Proline S

  • 162.000 km

Zoals al in mijn andere review te lezen, Audi is geen onbekende bij ons thuis. De A3 is of eigenlijk was onze zakelijke auto. Daar is nu een andere auto voor gekomen, die ik ook alleen zakelijk rijd. De auto die we als gezinsauto gebruiken is een A4. Een Audi A4 Avant Pro Line S 1.8 TFSI om precies te zien. Uit 2011. 4 jaar oud toen we hem kochten met nog net geen 120.000 km op te teller. We hadden een soortgelijke auto, alleen dan in de Pro Line Business uitvoering uit 2008 voordat we deze kochten. Alleen dat was een geknepen blok van 120 pk. Eigenlijk voldeed die motor best goed. Alleen op hoge snelheden merk je dat hij te kort komt. Ik was dus helemaal niet op zoek naar een andere auto. Tot ik bij toeval deze auto zag staan. En ik vond hem gelijk helemaal af. De juiste kleur: zwart metallic, de juiste uitvoering: S-line en de juiste motor met 160 pk. De prijs die ik kreeg voor mijn oude was ook prima, dus de koop was al snel beklonken. Thuis mijn vrouw maar even op de hoogte gesteld van het feit dat ze in een nieuwe auto ging rijden en die vatte mijn spontane actie verrassend goed op.

We gaan nogal regelmatig naar Italië, dus ik wil een auto die zijn mannetje staat op de autobahn en in de bergen niks te kort komt. Eigenlijk was een diesel beter geweest, maar in NL wordt de auto ook veel voor korte ritjes en boodschappen gebruikt en dat was voor een oude diesel al geen pretje, laat staan voor een nieuwe.

Ik vind het een ontzettende stoere auto. Door het S-line onderstel staat hij wat lager dan normaal en dat staat hem in combinatie met de 18” wielen erg goed. De zwarte lak doet het erg mooi met de vele chromen accenten en de achterruiten heb ik met Sonnyboyschermen (aanrader) mooi donker gemaakt. Hij heeft xenon verlichting en dus ook de ledjes en dat maakt hem wat mij betreft helemaal af. Hij heeft een wat donkere, “ga aan de kant look” en dat mag ik wel in een auto waar ik in rijd. De grap is dat mijn vrouw 90% van de tijd in de auto rijdt en dat is de rust zelf.

De auto is ook van binnen een S-line en dat betekent een zwarte hemel en zwarte half lederen sportstoelen. Ook helemaal mijn smaak! De sportstoelen zijn de beste stoelen die ik ken. Ze zijn zeer goed verstelbaar, de zitting is verlengbaar en ze bieden voldoende steun aan je benen en rug.
Verder heeft hij de uitgebreide navi. spraakbesturing, sd kaarten en een cd speler. Het MMI kende ik al uit de vorige auto van ons en dat was ongewijzigd gebleven. Werkt eigenlijk hetzelfde als die in andere Audi’s en dat is alleen maar goed. Functies zijn helder, de bediening is logisch en je hoeft er eigenlijk niet aan te wennen. Cruisecontrole is natuurlijk aanwezig en vooral het feit dat deze weer automatisch aanspringt en zelf remt als je bergaf gaat, vind ik erg handig. Het scherm van het MMI ligt mooi diep in het dashboard, ik heb nog nooit last gehad van schitteringen van de zon. De opbergruimtes zijn ruim voldoende en de zonnebril kan netjes in een vakje in de hemel worden opgeborgen. De bediening van het MMI kan zowel met de knoppen aan het stuur als die in de middenconsole. Maar in de praktijk gebruik je die op het stuur eigenlijk nooit. De middenconsole werkt veel makkelijker. Een positief punt is de navi. Die werkt echt feilloos. Hij brengt je altijd precies waar je zijn moet en weet veel files te omzeilen. Een uitkomst vind ik de mogelijkheid om de file-informatie terug te luisteren. Hij slaat automatisch een stukje uitzending met de file informatie op en die kun je terug luisteren als je die gemist hebt. Puntje van kritiek, achterin heb ik geen ventilatoren zitten. Blijkbaar een optie. Wie verzint zoiets? Echt heel slecht. Ik heb donkere ruiten achter, maar anders branden de kinderen daar weg. Nou moet ik wel zeggen dat de airco voorin in staat is de auto te veranderen in een vrieskist en dat doet hij ook erg snel. Maar zeker op vakantie heb ik het af en toe te doen met mijn kinderen aan het begin van de rit. Als ik dan toch aan het kritiek leveren ben, de binnenspiegel dimt niet automatisch, de ruitenwisser moet ik zelf aan en uit zetten en de verlichting ook. Dat was ik niet meer gewend en dat stukje handwerk automatiseren mag best standaard zijn op een auto van bijna 50 mille. Achterin de kofferbak heeft Audi een slimmigheidje uitgehaald. Je kunt de “mat” van de kofferbak omdraaien. Dan heb je ineens een vrij grote kunststof bak in plaats van de stoffen afwerking. Je krijgt zo net een paar cm meer diepte en de sporen van de wielen van de kinderwagen maak je met een natte lap zo weer schoon. Bij ons ligt hij standaard met de kunststof zijde naar boven. Ook weer net dat beetje extra oog voor detail, de gereedschapset om de banden te wisselen heeft zijn eigen plekje in de vloer met een eigen afdekklep. En de verbandtrommel zit achter een luikje achter de middenarmsteun achterin. Goed over nagedacht en netjes uitgevoerd.

Zoals het een Audi betaamt is de afwerking zo goed als je een 2 klassen hoger wilt. Elk naadje is recht en gelijk met het naadje aan de andere kant. De lak is van zeer goede kwaliteit en ziet er nog steeds goed uit. Verder geen rammeltje, geen kraakje en alle materialen zijn hoogwaardig en zelfs met inmiddels 160.000 km nog als nieuw.

Ook de ruimte is zoals het een premium auto betaamt. Daarmee bedoel ik uiteraard dat je voor deze prijs dus ook auto’s kunt kopen waar veel meer in past. Maar hij voldoet prima als gezinsauto. De kofferbak kan ruimer, dat klopt. Maar we hebben 2 kinderen en we nemen altijd behoorlijk wat spullen mee op vakantie en ik krijg het er altijd in. De diepte van de kofferbak is dan ook gewoon meer dan prima. Het “probleem” zit hem in de achterruit. Die is meer lifestyle dan praktisch vorm gegeven. Simpel gezegd; de ruit ligt behoorlijk plat. Maar onze koffers kunnen desalniettemin rechtop staan. Ook op de achterbank is de ruimte prima. In de B7, die we ook hebben gehad, was het krap achterin, in deze kun je goed zitten. Ook een wat langere volwassene heeft geen klagen. Voorin heb je sowieso geen klagen. Het is overzichtelijk, de stoelen zitten uitstekend en met deze motor wil je eigenlijk alleen maar rijden en kilometers maken.

Het rijden is heel wat anders dan in de A3. Die is gemaakt om bochten te nemen. De A4 niet zo. Die voelt zich het beste als hij 160-180 km per uur rijdt op de Autobahn. Dat doet hij feilloos en kan hij ook uren vol houden. Het S-line onderstel helpt wel om hem wat harder rond een rotonde te jagen, maar dat is in vergelijking met mijn vorige die dat niet had. De A3 is wat dat betreft veel sportiever. In de bergen met volle bepakking is het weer een ander verhaal. Dan laat hij zich erg mooi sturen en heb je echt een heel ander gevoel dan leeg in NL over een rotonde. Misschien dat het gewicht dan beter is verdeeld of zo. Voordeel van het S-line onderstel is dat het mooi staat en dat je ook bij 200 nog prachtig stabiel rechtuit gaat, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het jakkeren bent. Het nadeel is dat hij oneffenheden goed doorgeeft. Zeker de eerste keer dat we ermee op vakantie gingen was dat op de horizontale richels even wennen. Maar zoals ik schreef, rijden we regelmatig op een neer naar Italië en dat doen we ook gewoon voor een paar dagen. De auto maakt dat je de afstanden goed verteert. De motor heeft genoeg vermogen om met de “grote jongens” mee te doen en de remmen geven je het vertrouwen om dit ook zo af en toe te doen. Al vind ik 160 met de kinderen aan boord meestal wel genoeg. Maar het is fijn om vermogen over te hebben. Ik sta met regelmaat verbaasd te kijken hoe veel moeite sommige auto’s hebben in zuid Duitsland als het bergop gaat. De A4 moet alleen even terug schakelen.

Betrouwbaarheid. Olie. Ja ook deze auto begon na een jaar olie te zuipen. Ik heb hier veel over gelezen, dus de schrik sloeg me om het hart toen 1 op 1.000 km werd aangetikt. Maar even bij de dealer langs. Tot mijn verbazing bevestigde die gelijk dat het een bekend probleem was. Aangezien mijn auto dealeronderhouden was, nog geen 5 jaar oud en minder dan 150.000 km had gelopen was het garantiewerk. Ik kon mijn oren niet geloven. Ik had alleen maar horrorverhalen gelezen en dit ging van een leien dakje. De procedure was als volgt, de auto krijgt nieuwe olie. Er wordt gemeten hoeveel olie erin gaat en na 1.000 km kom je weer terug en wordt de olie afgelaten. En die hoeveelheid wordt weer gemeten. Het verschil is het verbruik. Net als ik kwamen ze op 1 op 1.000. Dat was ruimschoots teveel en dus zou ik onder garantie de motor gereviseerd krijgen óf ik zou een nieuwe motor krijgen, afhankelijk van de schade in de cilinders. Bij mij bleek die mee te vallen en een gratis revisie was het gevolg. Wel werd geadviseerd om een aandrijfriem te vervangen. Die zou levenslang mee moeten gaan, maar omdat de boel toch los lag, was vervangen het advies. 300 euro geloof ik. Niet veel geld, maar wel veel voor iets wat niet kapot mag gaan. Toch maar gedaan. Dus eigenlijk heb ik een compleet gereviseerd blok na 140.000 km voor 300 euro. Daar was ik best blij mee. En het olieverbruik is terug gebracht tot 1 op 11.000 km. Prima.

De werkplaats bij Audi is niet goedkoop. In tegendeel. Wel word ik altijd zeer goed behandeld en keurig te woord gestaan. Ik heb er geen klagen over. Maar gelukkig hoef ik er niet zo vaak naar toe, want voor een beurtje betaal je al snel 700-800 euro en dan is er nog niks kapot. De auto heeft dan wel gelijk mobiliteitsgarantie, dus mocht er wat zijn, kun je Audi bellen en die spelen dan voor ANWB. Alleen dan met betere voorwaarden in het geval niet gelijk kan worden gerepareerd.

We hebben de auto nu 2 jaar, hij heeft 160.000 km gereden en ik denk dat ik er nog wel even mee blijf doorrijden. Je kunt de hele geschiedenis van de auto tegenwoordig netjes uitlezen en bij de vorige eigenaar heeft hij nog nooit wat gehad. Ook sinds hij van mij is, is de auto, op de olie na probleemloos. Het nieuwe model is uit en misschien dat ik wel wacht tot daar de eerste auto’s van uit de lease los komen. Eerlijk gezegd vind ik mijn model eigenlijk wat mooier dan de nieuwe. Al moet je wel goed kijken om dat te kunnen zien. Een ander merk? Ik vind BMW ook mooi. De 3 serie of 4 serie Grand Coupe. Aan de andere kant zou ook een Q5 of een A6 Avant best een optie zijn. We zien het nog wel. Voorlopig rijden we deze nog even een jaartje door naar de 180.000 km.

Ben je op zoek naar een A4 van voor 2012 (daarna zijn de olieproblemen voorbij), kijk dan goed of de motor al een revisie heeft gehad of niet. Heeft hij dat niet, maak dan goede afspraken met de verkoper specifiek over de olie en leg dit goed vast. Het is een fout in het ontwerp van de motor en een revisie kost 3.000 euro. Dat is een hoop geld. Aangezien de garantie geldt voor auto’s tot 5 jaar oud, lopen de laatste auto’s er binnenkort uit waar dit nog voor geldt. Verder ken ik de auto niet anders dan mega betrouwbaar. Zowel de vorige als deze. Je hebt er nooit wat mee. Vanwege de olie geen 5 maar 4 sterren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.