Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2009)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2009)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst181.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4

  • 132.000 km

In april is onze zoon geboren. In juli nog met mijn Audi A3 driedeurs naar Kroatië op vakantie gegaan maar toen werd duidelijk dat ik toch echt een grotere auto met 5 deuren wilde. Ik was (en ben) Audi fan dus de interesse ging meteen uit naar een Audi A4 Avant. Omdat ik er toch graag wel wat op vooruit wilde gaan waren mijn eisen een B8 met full map navigatiesysteem, de 1.8 TFSI (zeer veel slechte verhalen gelezen over de 2.0 TFSI, een oliezuiper), lavagrijs of daytonagrijs, parkeersensoren en bij voorkeur minimaal 17" lichtmetaal.

Verschillende Audi's gezien maar toch wel erg teleurgesteld. Bijna altijd ex leasebakken dus van binnen en buiten uitgeleefd; krasjes deukjes aan de buitenkant en zwarte strepen of beschadiging van binnen (vooral de zilveren accenten in het interieur waren vaak beschadigd). Daarnaast vond ik de A4 niet echt geweldig in de bochten; de A3 (2008) gooi je moeiteloos elke rotonde door maar bij de A4 merk je dat de auto een stuk zwaarder is (en stuurt), veel last van onderstuur. Ik begon al toch te twijfelen of ik wel een A4 wilde, maar ja wat dan? Een 5 deurs A3 vond ik toch te weinig vooruitgang. Begon al bijna te twijfelen over een BMW 3 serie…

Toen las ik o.a. hier dat een A4 met sportonderstel een wereld van verschil maakt en dat het vooroordeel ‘je kunstgebit trilt er uit’ erg meeviel. Toen zag ik een A4 uit 2009 S-edition met sportonderstel, sportstoelen, Xeonverlichting, parkeersensorren, 18” lichtmetalen velgen en full map navigatie. Nadeel was wel dat hij 130.000 km had gelopen maar toch maar even gaan kijken. Ik was snel verkocht; auto zag er van binnen en buiten nog keurig uit, van buiten behoudens wat steenslag geen grote beschadigingen (hier en daar een klein krasje) en van binnen helemaal nog puntgaaf. Daarnaast stuurde deze A4 een stuk beter dan de andere waar ik in gereden heb. En de kilometerstand… tja, ik rijd ca. 10.000-15.000 per jaar dus over 5 jaar zit hij ‘pas’ op de 200.000…Het was duidelijk; deze wil ik! Dus op 8 augustus (nu een maand geleden) de auto opgehaald.

De eerste ervaringen:
De auto rijd fantastisch, vooral op de snelweg ligt de auto als een blok op de weg, ook in de bocht, en toch ondervind ik weinig nadeel van het ‘stugge’ sportonderstel. Dankzij de lichtsensor, regensensor en cruisecontrol hoef je echt alleen nog maar te sturen. Hij heeft lekker veel power (ik denk dat hij al ‘gekieteld’ is door ABT maar weet het niet zeker) en is van binnen lekker stil. Ook valt op dat hij weinig toeren maakt, mijn A3 zat bij 120 km/h op 2900 toeren maar de A4 slechts op 2500 toeren. Het dashboard is zeer fraai en ook de navigatie werkt prima, jammer dat er een navigatie DVD van 2009/2010 in zit maar heb inmiddels van de Audi dealer vernomen dat een 2013 versie 199 euro kost, het overwegen waard.

Toch zijn er ook twee nadelen; volgens de boordcomputer is de auto erg zuinig, nu twee keer getankt en een keer 1 op 14,2 gereden en een keer 1 op 15,2. Het werkelijke verbruik is echter wat minder, respectievelijk 1 op 12,5 en 1 op 13,9 (ik rijd voor 95% snelweg met de cruisecontrol op 120 km/h). Overigens nog steeds behoorlijk voor zo’n zware auto. Wat mij meer tegenviel is het olieverbruik. Expres gekozen voor de 1.8 omdat ik over de 2.0 zeer veel slechte verhalen heb gelezen over het olieverbruik, maar helaas deze lust ook een aardige slok olie. Nog geen hele goede meting kunnen doen maar op basis van de streepjes van de boordcomputer is het verbruik ongeveer 1 liter op 5.000 km, vind dit eigenlijk te hoog. Bij de 2.0 heb ik begrepen dat er twee oplossingen zijn, de goedkope (carterontluchting modificatie + softwareupdate voor ca. 200 euro, maar dit werkt niet altijd) of de duurdere (zuigerveren vervangen voor 6.000 euro). De tweede is sowieso geen optie maar als de eerste werkt wil ik dat wel overwegen. Zal het bij de APK (in november) aan de dealer vragen. Mocht iemand met een 1.8 hetzelfde probleem hebben en een oplossing gevonden hoor ik het graag!

  • 133.500 km

Zojuist is de auto voor de APK geweest. Enige opmerking was dat de remschijven en remblokken aan de voorkant bijna op waren maar dat de auto nog wel door de APK komt. Vervangen van remblokken + remschijven zou uitkomen op 500 euro, maar even sparen dus :-).

Over het olieverbruik gaven ze aan dat een verbruik tot 1 liter op 2.000 km nog binnen de normale waarden valt. Ze konden een oliemeting doen maar als deze dus binnen de marge valt zijn de kosten voor eigen rekening, mijn eigen meting komt uit op 1 liter op 4.500 km (km stand opgeschreven toen het oliepeil volgens de boordcomputer exact in het midden stond, een paar weken later 0,5 liter bijgevuld en gewacht tot hij weer op exact het midden stond) dus heeft het geen zin om de dealer nog een meting te laten doen. Mijn meting zal niet 100% accuraat zijn maar ik durf met zekerheid te stellen dat het verbruik nog geen 1 liter op 2.000 km is. Als oplossing gaf de dealer aan om na een oliemeting het carterfilter + een software update uit te laten voeren. Kost 350 euro en het is niet zeker of dit werkt. Voorlopig houd ik het maar goed in de gaten en bij de 150.000 km beurt denk ik er nog een keer over na.

Brandstofverbruik is (over 4 tankbeurten gemeten) 1 op 12,9. De boordcomputer geeft aan een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5. Vind de afwijking wel erg hoog maar een verbruik van 1 op 12,9 voor zo'n zware auto vind ik ook weer niet slecht.

weer een jaartje verder...

  • 142.400 km

Nu ik de auto ruim een jaar in bezit heb wordt het weer eens tijd voor een update. De auto bevalt nog steeds erg goed.

Probleem(pje)
In deze periode 1 probleempje gehad. Ik stond bij het stoplicht en de boordcomputer gaf aan dat de oliedruk te laag was. Bij het wegrijden verdween de melding weer maar bij het volgende stoplicht kwam hij weer terug. Bleek uiteindelijk de olieklep te zijn. Reparatiekosten waren 200 euro inclusief olie verversen en een motorflush.

Olieverbuik
Nadat de olie ververst was lag het olieverbruik op ongeveer 1 liter op 3.000 km. Op advies van iemand op het audiforum anticarbon van toralin gebruikt (is speciaal gemaakt om de zuigerveren te reinigen). Toevallig moest ik na de behandeling de olie bijvullen. Na het bijvullen stond de oliestand volgens de digitale peilstok 1 streepje onder het maximum. Na 50 km schoot hij weer even naar het maximum niveau om 200 km later weer naar 1 streepje onder het maximum te schieten. Vervolgens heeft hij hier nog 850 km op gestaan (de digitale peilstok kent 8 streepjes wat totaal 1 liter is). Nog geen hele goede meting maar het lijkt erop dat dit geholpen heeft en het olieverbruik nu op ongeveer 1 liter per 7.000 km ligt.

Verbruik
Het valt op dat het verbruik in de winter (1 op 11,5) hoger ligt dan in de zomer (1 op 13). Als je rustig rijdt en je keurig aan de maximumsnelheid houdt is 1 op 14 makkelijk haalbaar. De boordcomputer is echter nog veeeel positiever; afwijking met werkelijk verbruik is ruim 10%.

Navigatie
Heb inmiddels de navigatie geupdate naar 2014. Kost bij de dealer overigens nu slechts 99 euro. Was ook wel nodig aangezien alles wat de afgelopen 6-7 jaar gebouwd was er nog niet op stond. Werkt weer perfect (en ook de A2 ligt nu op de juiste plek :-) ). Ook de kaarten op een High speed SD kaart geladen. Is zeker aan te raden, hij is een stuk sneller en routes zijn binnen 1 seconde uitgerekend.

Sonniboy
Verder heb ik de auto uitgerust met sonniboys. Dat zijn zonneschermpjes voor de ramen achter die speciaal op maat gemaakt zijn (zie ook de foto's). De kleine is zo mooi beschermd tegen de zon en van een afstand lijkt gewoon privacyglass (en is een stuk mooier dan de bert en ernie of Nijntje zonnenschermpjes :-) ).

Prestaties
In deze periode ook kort even in Duitsland geweest. De digitale teller ging gemakkelijk naar de 230 km/h. Ik denk op langere afstanden de 240 km/h haalbaar is. Kleinigheidje is wel dat het verbruik volgens de boordcomputer op dat moment op maar liefst 1 op 3,5 ligt.

Bagagehoes
Toen ik de auto kocht viel het mij op dat de bagageafdekhoes er niet in zat. Ik begrijp nu waarom; wat een onding. Hij heeft 3 standen; laag, hoog of opgerold. Bij laag is het lastig inladen, bij hoog zie je niks door de achteruitkijkspiegel en bij opgerold klappert hij. Ik heb hem er dus ook maar uitgehaald. Bijkomend voordeel van de Sonniboys is dat je bagageruimte geblindeerd is en men dus niet (ook niet op de parkeerplaats) naar binnen kan kijken.

Carkit
Er zit een carkit via bluetooth in de auto. Deze werkt perfect. Hij maakt automatisch verbinding als ik in de auto stap en de geluidskwaliteit is uitstekend.

Stuurbekrachtiging
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is niet standaard bij een A4. Zelf had ik hier niet zo'n last van maar mijn vriendin klaagde hierover. Op vakantie hadden we een auto gehuurd (Renault Clio) en toen ik weer thuis kwam begreep ik het wel, de auto stuurt bij lage snelheid vrij zwaar. Kan als vervelend ervaren worden.

Toelichting op de beoordeling:
Het is lastig om iets te zeggen over de betrouwbaarheid na ruim 12.000 km en tot nu toe 1 probleem(pje). Geef dus voorlopig nog 4 sterren. Prestaties twijfel ik tussen 4 of 5 sterren. Een getunede verdient 5 sterren maar een ongetunede 3, ga dus maar in het midden zitten. Comfort krijgt ook 4 sterren. Op de snelweg zeer comfortabel maar in de stad zou variabele stuurbekrachtiging wel fijn zijn. Ik heb nog geen servicebeurt hoeven uit te voeren dus kosten kan ik nog niet goed beoordelen. Heb wel begrepen dat de servicebeurt voor een audi ouder dan 5 jaar 299 euro kost, vind ik meevallen. Ook het benzineverbruik vind ik voor zo'n zware auto acceptabel dus geef ik ook kosten 4 sterren.

Al met al toe nu toe een tevreden A4 rijder!

2 jaar in bezit

  • 152.000 km

Ik heb de auto nu twee jaar in bezit en hij bevalt nog steeds uitstekend.

Hij heeft 2 maanden geleden een servicebeurt gehad. Koste totaal 650 euro inclusief ruitenwissers voor, ruitenwisser achter en nieuw batterijtje voor de sleutel. Omdat er nog geen nieuw model is betaal je nog de volle mep voor een servicebeurt. Het wrange is dan wel dat als je een A6 uit 2011 hebt je 'slechts' 350 euro voor de servicebeurt betaald. Heb nog getwijfeld om het bij een universele dealer te laten doen maar aangezien je weer 2 jaar mobiliteitsgarantie krijgt (dus geen ANWB nodig) en bij eventuele verkoop een dealer onderhouden auto beter verkoopt toch maar gewoon naar de Audidealer gegaan.

Het vervangen van de remschijven en 2 nieuwe banden wel elders laten doen, dat scheelde behoorlijk (wel gekozen voor originele audi remschijven en geen imitatie). Gekozen voor Continental Sportcontact 5 banden, ik merk echt dat ik nu op bv rotondes beduidend meer grip heb dan met de oude banden (Bridgetone).

Het olieverbruik is toch weer iets gestegen (die zuigerveerreiniger werkte helaas maar even), zit nu weer op 1 liter per 4.000 km. Inmiddels begrepen dat er diverse bedrijven (Hartog tuning en Autoparts Veghel) het olieprobleem oplossen voor 2.500-3.000 euro, een hoop geld maar de helft van wat het bij de audidealer kost. Gelukkig is mijn verbruik nog acceptabel dus ik rijd nog even door!

Benzineverbruik ligt stabiel op 1 op 13 en dan rijdt ik altijd braaf 105 km/h of 125 km/h op de cruisecontrol. Laatst op en neer naar Lille geweest met 135-140 km/h op de cruisecontrol en dan ligt het verbruik rond de 1 op 12.

Zelf heb ik een chroom sierstuk voor de uitlaat gekocht (origineel audi onderdeel, kost 80 euro), geeft de auto net een chiquere uitstraling vind ik (zie foto's).

Voor de rest hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan dus de beoordeling laat ik onveranderd.

Motorrevisie

  • 158.000 km

Enige tijd geleden was het olieverbruik opgelopen tot 1 liter op 2.000 km. Ook Tros Radar heeft aandacht geschonken aan dit probleem. Contact gehad met de Audidealer welke voorstelde een olieweging te doen. Uit deze olieweging kwam naar voren dat de auto 1,44 liter per 1.000 km zou verbruiken! Het leek mij wat veel maar goed; Voorstel was om een volledige motorevisie te doen (vervangen van zuigers, zuigerveren, drijfstangen etc.) waarbij de onderdelen 100% werden vergoed en ikzelf 50% van het arbeidsloon moest betalen wat neerkwam op 1275 euro. Ik heb toen aangegeven dat ik hiermee akkoord zou gaan als ze ook gelijk de distributieketting en de kettingspanner zouden vervangen (kost normaal rond de 700 euro) voor dit bedrag, hier zijn ze mee akkoord gegaan. Een hoop geld, dat wel maar dan heb je wel weer een praktisch nieuwe motor inclusief 1 jaar garantie.

De dealer gaf mij het advies om in het begin veel snelwegkilometers te maken en het toerental niet boven de 4.000 uit te laten komen, heb mij hier keurig aan gehouden. Inmiddels 2.300 km gereden sinds de revisie en het oliepeil staat nu op 7/8, de revisie lijkt dus geholpen te hebben (zeker als je bedenkt dat het olievebruik vlak na een revisie altijd iets hoger is)!

Wel kreeg ik twee weken geleden toen ik een file in reed de melding in het display dat de oliedruk te laag zou zijn. Direct na de vluchtstrook gegaan maar naar een paar seconden verdween de melding weer. Voor de zekerheid de ANWB laten komen maar die konden niks ontdekken, motortjes liep heel netjes volgens de ANWB meneer. Daarna nog contact gehad met de dealer maar zowel het advies van Audi als van de ANWB was gewoon doorrijden, waarschijnlijk is het een foutje van de sensor geweest. Mocht de melding nog een keer voorkomen dan moest ik wel even langskomen. Tot op heden de melding (nu ongeveer 300 km verder) niet meer gehad.

In de beoordeling heb ik het aspect 'kosten' en het aspect 'betrouwbaarheid' van 4 sterren bijgesteld naar 3 sterren. Het blijft verder een heerlijke reiswagen en dankzij de ABT tuning heeft hij een heerlijke acceleratie, zowel bij hoge maar vooral ook bij lage toeren. Ik zet de prestaties daarom van 4 naar 5 sterren met de opmerking dat dit met ABT tuning is.

Servicebeurt + afscheid

  • 181.000 km

Zojuist heeft de auto weer een servicebeurt gehad dus tijd voor een update. Afgelopen jaar ben ik de auto ook gaan gebruiken voor woonwerkverkeer waardoor mijn jaarkilometrage is gestegen naar ongeveer 25.000 km per jaar. De motorrevisie ivm het hoge olieverbruik heeft geholpen: na 25.000 km (vlak voor de servicebeurt) kreeg ik de oliepiep. Een verbruik van 1 liter op 25.000 km lijkt mij volstrekt normaal. Ook lijkt de auto iets zuiniger geworden, in de zomer reed ik makkelijk 1 op 13/14. In de wintermaanden werd dit 1 op 12,5/13.

De kosten voor de servicebeurt waren 695 euro inclusief het vervangen van de bougies, interieurfilter, luchtfilter en remvloeistof. Afgelopen jaar heb ik ook het slot van de portier linksachter moeten laten vervangen, deze ging niet meer op slot (kosten 170 euro).

Stiekem ben ik sinds op zoek naar een Audi A6 Avant S-edition. Plan was eigenlijk om de A4 vlak voor een servicebeurt in te ruilen. Helaas viel de geboden inruilprijs van de A4 tegen (voornamelijk door de hoge km stand), ook is het lastig om een mooi geprijsde A6 te vinden met een lage KM stand en S-line uitvoering. Niet dat de A4 niet meer bevalt ofzo, maar naar 4 jaar had ik ook wel weer zin in wat anders en omdat ik nu regelmatig in de file staat lijkt mij een automaat ook wel erg prettig. Daarnaast zal met mijn huidige kilometrage de KM stand nog harder oplopen en ik merk dat daar bij inruil erg moeilijk over gedaan wordt.

Daags na de servicebeurt zag ik echter een hele mooie A6 Avant S-edition met een lage km-stand bij Audicentrum Rotterdam. De volgende dag wezen kijken, bleek een zeer nette auto (van particulier geweest) en reed zeer goed, toen hij een mooie inruilprijs voor mijn A4 bood en de servicebeurt+garantie+volle tank er gratis bij deed waren we er snel uit. Aankomende zaterdag ga ik de A4 dus inruilen. Ik heb er met veel plezier in gereden en weet zeker dat de volgende eigenaar er ook veel plezier aan gaat beleven!

Nog even een samenvatting van de kosten van de A4 in 3,5 jaar tijd en 50.000 km zelf gereden:
-Afschrijving: 6.000 euro
-Onderhoud: servicebeurt (650 euro), banden+schijven+ blokken voor (700 euro), servicebeurt (700 euro) = 2.350 euro
-Reparatie: olieklep (200 euro), deurslot rechtsachter (170 euro), deurslot linksachter (170 euro), motorrevisie (1250 euro) = 1.790 euro

Omdat ik eigenlijk maar 1x stil heb gestaan in die 3,5 half jaar tijd en dat dat hoogstwaarschijnlijk een storing betrof heb ik betrouwbaarheid verhoogd naar 4 sterren. Ook kosten verhoog ik naar 4 sterren, als ik de kosten optel over die 3,5 jaar vind ik het niet heel slecht ondanks de eenmalige hoge kosten voor de motorrevisie.

Toen we 2 jaar geleden voor mijn vriendin naar een nieuwe auto gingen kijken viel het mij ook al op: er zit een enorm verschil tussen de inruilprijzen die je krijgt voor je huidige auto. Zowel bij haar als nu bij mij zit het hoogste inruilbod 50%! boven het laagste inruilbod (en dat scheelt duizenden euro's). Een tip dus voor iedereen om niet direct toe te happen maar eerst verder te kijken, ook viel het mij op dat de merkdealer (van de auto die je koopt) meestal meer biedt dan de gewone handelaar terwijl de vraagprijs niet per definitie hoger hoeft te zijn.

Binnenkort een review van mijn ervaringen met de A6!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.