Audi A4 Avant 1.6 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 188.000 km |
KM-stand laatst | 222.967 km |
Fijne reiswagen van hoge kwaliteit
- 212.724 km
Na vier jaar naar grote tevredenheid in een Audi 80 ('92) te hebben gereden, besloot ik in 2011 eens iets groters te kopen. Opnieuw een Audi lag voor de hand - het werd een A4 Avant.
Over de kwaliteit hoef ik niet uit te wijden. Alles klopt, alles is even mooi, degelijk en logisch gebouwd. De zitpositie is heerlijk, dat ben ik nog niet beter tegengekomen. Ook van de buitenkant vind ik het een schoonheid. Je merkt in bochten ook hoe stijf de koets is. Audi is voor mij de maatstaf geworden en eerlijk gezegd is er geen auto in dezelfde prijsklasse die eraan kan tippen.
Een paar maanden nadat ik hem had gekocht, stond de APK op het programma. Die heb ik laten uitvoeren bij W.W. Smit in Amsterdam-Buitenveldert, een bekend en zeer goed bekend staand adres voor VAG-rijders. De rekening was even schrikken. Inclusief een set nieuwe banden (205), nieuwe schijven achter achter, reiniging van de airco en nog allerlei grut kwam het bedrag op 1700 euro. Dat had ik met de 80 nog niet meegemaakt.
Ik moet zeggen dat de 80 ook zuiniger was. Met z'n bijna 20 jaar haalde ik makkelijk 1:14 gemiddeld. Met de ongeveer 200 kilo zwaardere A4 mag ik blij zijn als ik 1:12 haal.
Na de APK werd me ook geadviseerd de distributieset te laten vervangen (stom, niet gecontroleerd bij aanschaf!). De daarvoor begrote som van 725 euro vond ik wel erg aan de hoge kant. Bos Snelservice in Voorburg deed het voor 425 euro. Even goed veel geld, maar redelijk. Daar laten doen, naar tevredenheid.
Toen konden we op reis, naar Toscane. Daar bleek weer wat een fijne reiswagen de A4 is. Probleemloos bereikten we Luzern (midden-Zwitserland) om twee dagen later door te rijden naar Florence. Wat wel gezegd moet, en waar ik ook bij de aanschaf al mijn twijfels over had, is dat 74 kW voor een auto in deze gewichtsklasse aan de krappe kant is. Op de snelwegen die zich door de Zwitserse dalen slingeren was dat geen probleem en de Gotthard kwam hij ook mooi over. Maar op de soms vrij steile stukken van de snelweg Bologna-Florence kwam hij gewoon vermogen tekort.
Maar dat zijn uitzonderlijke omstandigheden. In de praktijk voldoet de motor, al zit je bij 100 km/u al wel op 3000 toeren/min en heb je de neiging door te schakelen naar de zesde versnelling. Die er niet is.
Toch ben ik vandaag eens een proefritje gaan maken met de 1.8. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Het verschil viel wat tegen. De 1.8 komt zeker wat sneller uit de startblokken, maar is een stuk rumoeriger dan de soepel lopende 1.6 en draait bij 100 km/u exact evenveel toeren. Dan geef ik de voorkeur aan de soepele en vrij stille 1.6. Ik reed met nog grotere tevredenheid in mijn eigen auto weg.
Dan het hoofdstuk 'pech en incidenten'. Dat kan ik kort houden, want die zijn er niet geweest. De Audi doet het altijd.
Samenvattend: een betrouwbare, fijne reiswagen van uitzonderlijke bouwkwaliteit die misschien een paar pk's en Nm's meer had mogen hebben, maar wel weer soepel loopt en die ik zelf prettiger vind dan de wat rauwe, maar wel iets sterkere 1.8.
Over een paar maanden is er een nieuwe APK, dan zal ik weer wat schrijven.
Oktober 2012, 214.3667 km.
We zijn een half jaar verder en de Audi voldoet nog steeds uitstekend. De APK was een makkelijk te nemen horde: alleen een rubber in de linkervoorwielconstructie was versleten, verder niks. In augustus heb ik de rechter draagarm voor (bekende zwakke plek van de A4) moeten laten vervangen. Die was duidelijk aan vervanging toe, wat bizar genoeg niet geconstateerd was bij (voormalige Lada-garage) Van Zanten in Bussum. Opnieuw goed en tegen een nette prijs laten door Bos Snelservice in Voorburg. Het is een bescheiden garage, maar ik heb er tot nu toe alleen goede ervaringen mee.
Inmiddels ook een paar andere auto's bekeken: een A4 1.8 T Quattro uit 2002 (een serie nieuwer dan de mijne, een B6 om precies te zijn) en een A4 2.4 V6 uit 2001 (zelfde serie, maar licht gemodificeerd). Allebei prachtige, sterkere, maar ook veel zwaardere auto's waar ik niet direct door overtuigd was, waarbij ik eerlijk moet zeggen dat ik daarbij ook de winst aan rijplezier tegen de te verwachten hogere kosten afwoog. De 1.8T Quattro lijkt beter uitgebalanceerd dan de 2.4 V6, die wat zwaar aanvoelt in de neus door het massieve blok en de aandrijving in het vooronder. De auto heeft door al dat gewicht duidelijk wat meer de neiging om rechtuit te willen, bij een rotonde moest ik even ingrijpen. De 1.8T Quattro rijdt strakker, is snel als je hem op toeren rijdt, maar is met zijn bijna 1500 kg ook niet écht overbedeeld aan vermogen.
Dus overstappen? Ik weet het nog niet. De soepele 1.6 voldoet in de stad en op regionale wegen prima en voelt een stuk lichter aan dan de twee sterkere Audi's. Alleen op de snelweg blijft het wat behelpen. Maar als je niet harder rijdt dan 120 km/u heb je nergens last van. En stoort het rumoer uit de motorkap, dan zet je gewoon de muziek wat harder. ;-)
Verkoop (24-11-2013)
- 222.967 km
Ik heb de Audi ingeruild bij Van Altena in Hilversum voor een beeldschone A4 3.0 quattro uit 2002. Het heeft wat moeite gekost, want ik was inmiddels zeer aan mijn A4 gehecht geraakt, maar de verleiding van de oersterke en stille drieliter zescilinder met vierwielaandrijving kon ik toch niet weerstaan.
Ik heb tweeëneenhalf jaar plezier gehad van deze mooie, betrouwbare, vlotte en superdegelijke Avant. Moge een volgend eigenaar er liefdevol mee omspringen, dan kan hij nog jaren mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.