Audi A4 Allroad 2.0 TDI 190pk quattro (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Allroad 2.0 TDI 190pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 7, |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 115.286 km |
Eindelijk
- 261 km
Pff, wat duurt wachten op een nieuwe auto lang.. Nieuwe baan betekent ook een nieuwe auto. Mijn Volvo V40 verkocht en een nieuwe leaseauto uitgezocht. De keuze bij mijn werkgever was niet heel erg groot, maar toch niets om te klagen. De keuze bestond uit:
- Audi A4 sedan
- Audi A4 avant
- Audi A4 Allroad
- Audi Q3
- Volkswagen Sharan
Omdat ik in het noorden van Zweden woon heb ik een voorkeur voor een vierwielaangedreven auto en omdat ik de ruimte niet nodig heb viel de Sharan direct af. Alle 4 audis hebben standaard quatro bij mijn werkgever. De Q3 vind ik zowel van binnen als van buiten erg tegenvallen. De A4 avant en allroad daarentegen vind ik juist erg mooi. De extra bodemspeling is mooi meegenomen hier tijdens de winter en dus viel de keuze op de Allroad.
De Allroad is uitgerust met de 2.0TDI met 190pk en automaat. Mijn werkgever heeft een aantal pakketten samengesteld en die zijn helemaal prima. De auto waar ik voor heb gekozen heeft onder andere als opties:
- Cockpit pakket met MMI Touch
- Automaat
- Standkachel
- Trekhaak
- Achteruitrijcamera
- Assistantpaket Tour
- Parkassist Plus
- Comfortsleutel
- Panoramadak
- Spijkerbanden
Als kleur heb ik gekozen voor Scuba Blue.
En toen begon het wachten. In de veronderstelling dat dit misschien 2-3 maanden zou duren was het toch wel een domper toen de auto er na 3 maanden nog niet was. En toen, na 4 maanden wachten eindelijk het lang verwachte telefoontje!
Gisteren de auto opgehaald en wat een genot zeg. Vooral de kleur vind ik een positieve verrassing. Het was een beetje een gok maar die is positief uitgevallen. De eerste 260km zitten er nu op en een aantal dingen is opgevallen. Het is mijn eerste Audi, maar het MMI systeem is erg makkelijk te bedienen. Alles spreekt voor zich en werkt zoals je verwacht. Het digitale dashboard is fantastisch en absoluut de moeite waard. Het werkt snel en is erg scherp. Verder rijdt de auto prima al zijn er wat extra kilometers nodig om de auto echt te leren kennen.
Zodra ik meer kilometers heb gemaakt kom ik met een update
Week verder, en 2000km
- 2.000 km
Al een week eigenaar van deze mooie Audi en ondertussen zitten de eerste 2000km erop. Wat een genot zeg, deze auto. Het is nog steeds een beetje ontdekken welke mogelijkheden deze auto heeft, maar het meeste werkt zoals je het verwacht.
Het digitale dashboard is fantastisch. De mogelijkheid om Google Maps tussen je tellers in te hebben is erg mooi en werkt snel en prima. Het MMI systeem heeft veel mogelijkheden en werkt precies zoals je het zou verwachten. Vooral handig is MMI Connect waarmee je direct op de hoogte wordt gehouden van de verkeerssituatie. Daarnaast is het mogelijk om op internet te zoeken naar bijvoorbeeld speciale locaties.
De motor en versnellingsbak zijn prima. De versnellingen zijn soepel en je merkt nauwelijks dat je schakelt. Niet zo soepel als de E-klasse die ik een tijdje geleden mocht rijden, maar ben erg tevreden. De tractie die de vierwielaandrijving heeft is ook ideaal hier nu de winter vollop heeft toegeslagen. Altijd grip, ook op ijs en in diepere sneeuw.
Het is me opgevallen dat wanneer mijn telefoons in de buurt zijn van de sleutels het keyless entry systeem het niet of nauwelijks doet. Je went enorm snel aan het systeem en dan is het wat irritant als het opeens niet werkt.. Maar goed er valt mee te leven.
Dan is er het verbruik en de tankinhoud. Vraag me serieus af wie op het fantastische idee is gekomen om een tank te monteren met een inhoud van slechts 52 liter. Na slechts 650km begon het lichtje van de brandstof te branden en dat terwijl ik niet onzuinig heb gereden. Hopelijk verandert dit nog na het inrijden, maar een litertje of 10-15 meer was van harte welkom geweest. Het opgegeven verbruik is 4,9 liter per 100km maar in praktijk ligt dit vaak tussen de 6.5 en 7 liter per 100km. Nu rijd ik op spijkerbanden en ligt er sneeuw en ijs op de weg wat ongetwijfeld invloed heeft op het verbruik. In mijn V40 die ik hiervoor had was het verbruik ongeveer 1 liter per 100km meer op spijkerbanden dus ik heb nog wat hoop ;)
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden en kijk uit naar de komenen kilometers die ik met deze auto ga maken.
Op weg naar de 10 000
- 8.287 km
Na ruim een maand en 8200km in de A4 te hebben gereden kan ik eindelijk zeggen dat ik de auto leer te kennen. Over het algemeen zeer positief over de auto. Het is een erg comfortabele auto, snel en ziet er naar mijn mening goed uit. Echt een genot om erin te zitten en te kijken naar het dashboard.
Afgelopen week iemand in een XC60 die in de sneeuw naast de weg was beland na het ontwijken van een eland. Met dank aan het Quattrosysteem geen enkel probleem om de auto los te trekken, ondanks de bijna anderhalve meter sneeuw.
Dingen die opvallen:
Tijdens de eerste ritten viel mij op dat het binnen in de auto niet heel erg stil is tijdens het rijden. Vanwege een rit naar Duitsland heb ik tijdelijk gewisseld naar winterbanden zonder spijkers, en wat blijkt? Het hele probleem is weg. De Pirelli spijkerbanden maken gewoon erg veel geluid in vergelijking met de Continentals zonder. En dan wordt het binnenin toch wel erg stil, heerlijk.
In andere reviews wordt wel eens genoemd dat de Google Eearth kaarten niet echt een toevoeging zijn, maar ik vind het toch een erg fijne manier van navigeren. Het beeld is levendiger en erg mooi. Het hele MMI systeem is makkelijk te bedienenen vergt weinig gewenning. Ook de spraakherkenning fungeert over het algemeen erg goed. Soms is het systeem echter (letterlijk) de weg kwijt en weet het niet meer waar het je langs moet sturen. Ook kan het opstarten van het systeem wat tijd kosten. Vooral het Audi connect systeem kost vaak wat tijd. Dat is over het algemeen geen probleem, maar heb je via google maps een adres naar je auto gestuurd om tijd te besparen is het toch jammer dat die tijdsbesparing verloren gaat omdat je op het systeem moet wachten.
Er zit vocht in de koplampen, vooral als het wat vochtig buiten is zit er een waas in de hoeken van de lampen. Zal binnenkort eens horen bij de dealer wat ze er aan kunnen doen.
Net voor de kerst heb ik nieuwe lampen op de auto gekregen. Zowel het dimlicht als het grootlicht is ongeschikt voor het rijden in Zweden. Groot voordeel zijn de matrixlampen omdat je dan altijd grootlicht kunt rijden. Maar toch heb ik besloten om voor verstralers te gaan. Drie 185 watt Creeled lampen installeren en wat een genot is dat zeg! Hele investering maar nu zie je elanden en ander ongedierte van grote afstand. Natuurlijk werkt het systeem niet in combinatie met het matrixsysteem, maar dat neem ik graag voor lief.
Bij mijn werkgever ruilen we ongeveer om de anderhalf jaar van auto en de volgende keer neem ik absoluut andere stoelen. Deze stoelen houden absoluut niet het niveau van dat van mijn eerdere Volvo.
Zoals wel meerdere fabrikanten heeft Audi een app om een aantal dingen in de auto aan te sturen. Zo ook de standkachel. Dit systeem werkt toch niet helemaal. Het systeem lijkt wat willekeuring te werken en zo kom je de ene keer in een warme auto die ijsvrij is terwijl de volgende keer de auto met dezelfde instelling nog koud en bevroren is. Verder is het systeem ideaal en werkt prima.
In de app is het ook mogelijk om het oliepeil te zien in de auto. Naar nu blijkt is het ongeveer 25% gedaald in de afgelopen 8dkm.. Maar even in de gaten houden komende tijd.
Ik ben erg tevreden met de auto tot nu toe. Het rijden is erg fijn. Het is geen enkel probleem om ritten van 1000+ km te rijden. Of de wegen nu goed zijn of slecht, onverhard of Autobahn, de auto blijft comfortabel. De verschillende hulpsystemen zijn ideaal. De auto blijft zelf binnen de lijnen en houdt afstand. Maakt het rijden erg relaxed. En heb je geen zin om zo passief te rijden kun je alle systemen uitzetten en zelf alles overnemen. Perfecte kombo. Vooral de Traffic Jam Assistance is perfect. TIjdens files neemt de auto het hele rijden voor je over. Wat een genot zeg.
Al met al kan ik tot nu toe de auto absoluut aanraden. Ben je op zoek naar een station in dit segment zou ik deze zeker eens proberen.
Op naar de eerste 25 000
- 24.924 km
De winter is bijna voorbij en over een paar weken is het tijd voor de zomerbanden. Tijd om een nieuwe review te plaatsen. Na 25 000 km ken ik de auto wat beter en zijn er wat nieuwe dingen te melden.
Het is een groot genot om deze auto te rijden. De afgelopen maanden heb ik gemiddeld 5000km per maand gereden en dat gaat zonder problemen. Nog steeds is de kleine brandstoftank irritant. Zo moet ik iedere 500-600 km tanken en dat is toch wel iets te vaak.
De auto is eenmaal teruggeweest naar de dealer omdat ik een aantal zaken op te merken had. Zo werkte het keyless systeem niet goed bij de bestuurdersdeur wat opgelost is door het systeem opnieuw te kalibreren. De gps had niet altijd contact, vooral in onbekend gebied niet optimaal. Schijnbaar is er een storing geweest in het Audi Connectsysteem. Hierdoor kon het voorkomen dat de gps contact verloor maar ook dat is nu opgelost.
De koplampen van de auto zijn best ok, maar hier in het noorden is het erg donker tijdens het najaar en de winter en dan zijn ze niet voldoende. Vooral het dimlicht laat te wensen over. Met het matrixsysteem kun je altijd met grootlicht rijden in het donker maar ondanks dat is het toch niet optimaal. Ik heb, zoals eerder vermeld, drie verstralers laten monteren. Deze zijn echter zo sterk dat het systeem denkt dat het daglicht is, en dan worden ze automatisch uitgeschakeld. Het automatische systeem gebruik ik dan ook bijna niet.
Buiten dit niets dan lof voor de auto. Het is een genot om de vele uren in de auto door te brengen. De digitale cockpit met Google maps is geniaal. Veel mooier dan het systeem dat in veel andere autos zit. Ik ben benieuwd hoe de auto gaat bevallen tijdens de sneeuwvrije maanden van het jaar. Begin mei gaan de zomerbanden eronder en dan zullen we het beleven :)
Prima auto, maar geen winterauto,,.
- 75.000 km
Het gaat snel, 75 000km op de klok na 14 maanden rijden. Tijd voor wat nieuwe ervaringen van de Audi. De laatste ervaringen waren van 50 000 km geleden, precies voordat ik naar zomerbanden wisselde.
Tijdens het grootste gedeelte van het jaar (ongeveer 8 maanden) rijd ik op Pirelli Ice Zero banden. Absoluut niet geluidloze banden en dat merk je in de auto. Direct na het wisselen naar zomerbanden merkte ik dat het geluidniveau anders is. De auto is dan veel stiller wat het rijden nog aangenamer maakt. Rond eind mei wissel ik naar zomerbanden en half september weer naar spijkerbanden. De auto wordt iets instabieler op de winterbanden, maar daar merk je weinig van tijdens het rijden op winterwegen.
Het is een erg plezierige auto om mee te rijden, ook tijdens de lange afstanden is het prima vertoeven in de auto. Het is geen sportieve auto, maar dat is voor mij niet belangrijk. Ik rij veel op slechte wegen en dan is het fijn dat de auto niet te hard geveerd is, en dat is deze auto absoluut niet. Alle rijhulpsystemen die in de auto zitten zijn ook ideaal. Persoonlijk zie ik deze systemen niet als iets wat mij vervangt tijdens het rijden, maar iets wat het rijden aangenamer en veiliger maakt. De automatische cruise control is ideaal maar ook het systeem om je binnen de lijntjes te houden is perfect. Het maakt het rijden rustiger en veiliger. De systemen nemen het rijden niet over, maar voegen en extra veiligheidsniveau toe aan je eigen waarnemingen.
Het gemiddelde verbruikt ligt op ongeveer 6,3 liter per 100 km. Als je tussen de 80-100 rijdt is het verbruik rond de 5,2. Op de snelweg gaat het verbruik vaak richting de 6,8-7 liter. Is het koud buiten (
Tijd voor afscheid
- 115.286 km
Tijdens het plaatsen van mijn vorige review is er duidelijk iets mis gegaan, waardoor een groot gedeelte van wat ik heb geschreven is weggevallen. Dus nu probeer ik het nog maar eens.
Ik heb nu ruim 115 000 km en zo´n 1300 uren gereden in de Audi A4 Allroad. Genoeg tijd om de auto toch echt te leren kennen, maar ook tijd om weer te wisselen van auto. Onze leaseauto´s worden iedere 18 maanden ingeruild.
Mijn vorige review hield op met iets over het verbruik bij lage temperaturen. Bij temperaturen van -10 en kouder verbruikt de auto ongeveer een liter per 100km meer. Onverwacht was dat de auto op spijkerbanden en temperaturen boven nul, minder verbruikt dan op de zomerbanden.
Tijd om, nu het einde nabij is gekomen, te summeren wat mij is bevallen maar ook wat mij niet is bevallen. Eerst maar beginnen met de positieve zaken:
Het is een erg comfortabele auto om mee te rijden. De afgelopen maanden heb ik gemiddeld 8000-9000 km per maand gereden en dan is comfort toch te verkiezen boven sportiviteit. De auto stuurt prima. Met 190pk is de auto snel genoeg om met het verkeer mee te komen en in te halen. Daarnaast is de auto een stukje hoger dan de normale A4. In Nederland misschien niet van belang, maar hier in Zweden toch wel makkelijk. Ondanks de vierwielaandrijving en de hoogte toch een aantal keren vastgezeten, een schep doet dan wonderen…
Van de binnenzijde is het een mooie auto, naar mijn mening veel mooier dan bijvoorbeeld BMW. De systemen werken prima en maken het rijden heerlijk. De navigatie met Google maps werkt super. De digitale cockpit is nog iedere dag een genot om naar te kijken. Daarnaast vind ik het ideaal dat je via de boordcomputer op kunt zoeken wanneer je vliegtuig vertrekt of aankomt, wat het weer is op je bestemming en informatie over parkeerplaatsen. Vast ook mogelijk bij andere merken, maar het is iets wat ik erg waardeer. Het gebruiksgemak van het systeem is erg goed, weinig op aan te merken.
Vele liters diesel zijn er verstookt door de standkachel. Zowel de verwarming als de koelfunctie zijn heerlijk. Verder zijn de Matrixlampen ook perfect. Altijd rijden met het grootlicht. Helaas werken ze niet samen met mijn verstralers. Die zijn zo sterk dat het systeem denkt dat er daglicht is en dan wordt het grootlicht automatisch uitgeschakeld.
Tsja en dan zijn er wat dingen die niet zo bevielen. Om maar te beginnen bij de wintervaardigheden van de auto. In Nederland worden zulke autos vaak beschreven als perfect voor de wintersport. Wat mij betreft is wintervaardigheid de perfecte manier om te zien hoe goed een auto is ontworpen, hoe goed er is nagedacht. Eerste probleem is de parkeersensoren. Zit er ijs op de parkeersensoren dan blijven ze maar piepen, extreem irritant. Zet je ze uit dan gaan ze de volgende keer als je langzaam rijdt automatisch aan. Mijn Volvo schakelde de parkeersensoren automatisch uit in de zulke gevallen. Verder verzamelt er veel sneeuw in de wielkasten.
Volgende probleem is als er met zout gestrooid wordt en het is vochtig, de rechterspiegel erg vies wordt, binnen een uur kun je niks meer zien. Vooral als het donker is kun je dan beter eerst je spiegel schoon maken. Ook als het regent komt er veel water op de spiegel. Heb dit niet eerder gemerkt en het voelt alsof het een ontwerpfout is.
Bij temperaturen tussen de -2 en 2 heeft de keyless entry problemen. Het systeem werkt dan, voornamelijk bij de bestuurdersdeur, niet of nauwelijk. Bijzonder is dat de kofferbak wel altijd reageert. Is het kouder, of warmer, dan verdwijnt het probleem weer. Zou een erg irritant probleem kunnen zijn in Nederland, maar hier is het vaker of kouder of warmer ?
Olie lust ie ook. Iedere 12 500-15 000 km moet er een liter olie bij worden gevuld. Goed dat het op kosten van de baas gaat, maar toch als particulier zou ik er niet echt blij van worden. Bijvullen gaat snel, maar het blijft irritant.
Ik noemde de matrixlampen als positief punt, maar de gewone verlichting is voor hier in het noorden van Zweden onvoldoende. Ook het grootlicht komt tekort. Misschien moeilijk voor te stellen als je het niet hebt meegemaakt, maar het voelt hier alsof de weg en het bos je verlichten wegzuigen. Er blijft niks van over. Gelukkig makkelijk op te lossen met een paar extra lampen.
De auto heeft nu drie beurten gehad, iedere 30 000 km. Er is nooit iets speciaals geconstateerd en ik heb geen problemen gehad met de auto. Naja op een temperatuurprobleem in de motor na, maar dat kwam doordat er teveel ijs in de gril zat, mijn eigen schuld. Al met al misschien niet een foutloze auto, maar toch een heerlijke auto om in te rijden. Voor mij een aanrader.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 30 TDI Automaat -NAVI-LEER-ECC-PDC-
- 2019
- 171.848 km

Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra Pro Line Bi-Xenon | Navi | Clima | Cruise | Elek. achterklep | PDC | LMV
- 2016
- 178.412 km

Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra S Design Pro Line Plus digi-cockpit sportstoelen drive-select leder/alcantara wegklapbare-trekhaak sportonderstel keyless start/entry schakelflippers cruise controle PDC v+a 18"LMV private-glas
- 2017
- 188.459 km