Audi A4 2.0 5V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 5V |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
Auto\'s zijn voor mij vooral gebruiksvoorwerpen, maar dit type A4 vind ik ook nog daadwerkelijk mooi. Een tijdloos ontwerp.
Deze auto heb ik gekocht bij een Audi-dealer bij 80.000 km op de teller.
Het (verlaagd) sportonderstel is zowel een voordeel als een nadeel. De auto ligt erg strak op de weg, maar de veerweg is aan de korte kant, waardoor hobbels genadeloos worden doorgegeven aan de inzittenden.
Van andere Audi-rijders begrijp ik echter dat het normale onderstel te slap is, waardoor je bij verkeersheuvels al snel met je voorkant de grond raakt. Daar heb ik met dit onderstel in ieder geval geen last van.
De 2-liter motor en de multitronic zijn een ideale combinatie. Maximum koppel is al bij 3300 toeren en met nagenoeg 200nm koppel, kun je deze benzinemotor bijna rijden als een diesel. De automaat houdt de toeren laag, totdat je echt hard wilt.
Op lange stukken snelweg zonder file loopt de motor zomaar 1 op 15 of beter, en dat is voor een 2 liter echt goed. Ik moet wel zeggen dat ik een rustige rijder ben.
Gemiddeld haal ik echter 1 op 13,5 in het woon-werk file-verkeer.
De auto is stil, zeker voor het bouwjaar, maar nieuwe middenklasse auto\'s zitten allemaal op dit niveau tegenwoordig.
De afwerking is top, mooie materialen en degelijk.
PROBLEMEN
- 150.000 km
Problemen zijn er vooral met de elektronische onderdelen.
Twee bobines kort achter elkaar vervangen. Een motortemperatuursensor. De speakers vallen heel af en toe uit(draadbreukje?) Af en toe remdrukproblemen (twee keer onderzocht).
De airco komt langzaam op gang (bij warme dagen duurt het soms 10-15 minuten voordat er behoorlijke koele lucht uit de ventilatie komt. Het ligt niet aan de vloeistof (vervangen) en hij is niet lek).
Dingetjes dus die af en toe voorkomen en waar moeilijk de vinger op te leggen is.
Verder een gering olieverbruik van ongeveer 1 liter op 10.000 kilometer.
Niks ernstigs, maar ik ben dit niet gewend van benzinemotoren.
De long-life olie die er bij de beurt ingaat, is erg dun. Door zelf 5W-40 bij te vullen, neemt het olieverbruik af.
Standaard onderhoud is prima betaalbaar, maar onderdelen zijn aan de dure kant. Dat komt waarschijnlijk door het merk.
Behalve de bobines, zijn de kwaaltjes niet zodanig dat je met pech komt te staan. Maar zaken waar je niet de vinger op krijgt, geven geen gevoel van betrouwbaarheid, en dat verwacht ik wel van een merk als Audi.
2 sterren dus voor betrouwbaarheid. Jammer, omdat het verder een prachtige auto is, waarin ik me erg prettig voel en die erg lekker rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.