Audi A4 2.0 5V (2001)

autoreview

Audi A4 2.0 5V (2001)

Signalement

UitvoeringA4 2.0 5V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst245.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een uitstekende auto

  • 201.000 km

Ik heb mijn Audi A4 particulier aangeschaft in 2011, alweer een hele tijd geleden. Ik was destijds op zoek naar een nieuwe auto en het liefst eentje die wat groter was dan mijn Megane Coupe. Ik heb stiekem altijd een voorliefde gehad voor de wat ruimere sedans maar het budget moest hier wel toereikend voor zijn. Ik twijfelde desijds tussen een Volvo S40 en een Audi A4. Op een gegeven moment wordt het een gevoelskwestie en ben ik voor de A4 gegaan. Uiteindelijk ben ik bij de 2.0 Sedan aangekomen in een zeer chique dolfijngrijze kleur uit 2001.

Op moment van schrijven heb de auto alweer 3 jaar in bezit en heb ik redelijk wat ervaring kunnen opdoen die ik graag met u deel.


Het rijden in de A4 is fantastich. Hoewel de auto uit 2001 stamt is de kwaliteit van een zeer hoog niveau. De auto straalt klasse en kwaliteit uit en het zijn vaak de kleine dingen die een auto bijzonder maken. Neem nu het knipperlicht. Bij veel automerken wordt een knipperlicht onderbroken wanneer je de schakelaar weer terugduwt. Bij de A4 wordt de 'knipper' altijd helemaal afgemaakt. Nog een voorbeeld; de lichten binnen. Wanneer je de auto vergrendelt of ontgrendeld gaan de lichten altijd dimmend aan of uit. De leeslampjes achter zijn ook een leuke extra. Aan boord is het verder prima vertoeven met de uitstekende Climate Control. De cruise control is zeer verfijnd en bediening is natuurgetrouwd. Genieten op lange ritten. De (echte?) houten strip in de cockpit maakt het geheel nog net een beetje mooier. 'S avonds wordt het gezellig aan boord met een paar mooie rode spotjes voorin en de rode en witte instrumentenlichten. De ruimte achterin is niet super. Dat verwacht je niet, terwijl de A4 toch een redelijk grote auto is. De kofferruimte is daarentegen enorm. Vrij diep en eindeloos lang.

De auto ligt als een huis op de weg en je hebt nooit het gevoel dat je het de auto te lastig maakt. Sturen gaat direct en zonder enige moeite. Schakelen gaat heerlijk relaxed en trefzeker. De koppeling is wel een beetje zwaar, maar dat went. De 2-liter motor is voor mij voldoende. Hard scheuren hoeft voor mij niet, dus voor mij is 2 liter prima. Je moet de Audi behoorlijk hoog in de toeren jagen wil je de 'duw in de rug' krijgen. Eenmaal op snelheid valt het mij op dat de auto nog een flinke adem heeft.

Wat mij opvalt en wat je niet in andere reviews terugleest is het bereik. Ik kan met redelijk rustig rijgedrag bijna 900 kilometer rijden op één tank. De tank is volgens mij 70 liter. Mijn verbruik zit meestal rond de 8 liter / 100 kilometer. Ik denk dat 7,5 liter / 100 kilometer haalbaar is als je alleen 80-wegen en snelwegen hebt.

Nu zult u denken, dat zijn allemaal positieve verhalen maar er zijn ook vast wel een paar nadelen. Dat klopt, een paar kleine. Voor mij is het grootste nadeel het olieverbruik. Ik vul om de paar duizend kilometer een volle fles olie bij. Het zal er wel bijhoren en het is mij de auto wel waard. Ten tweede de voorlampen. Die gaan zo nu en dan stuk deze kunnen alleen vervangen worden door de dealer. Hoewel de koffie daar prima is, is het wel weer speciaal een afspraak inplannen voor een lampje. Ten derde heb ik het standaard geluidssysteem, wat betekent dat je alleen voorin geluid hebt uit de boxjes. Niet het beste geluid en mijn Pioneer Radio kan niet altijd contact maken met de antenne. Al eens naar gekeken, maar het is nog steeds niet super. Als laatste bladeren de knoppen wat af. Misschien dat ik binnenkort een paar knoppen laat vervangen. Ik heb geen idee of dat kan, dus als iemand ervaring daarmee heeft hoor ik het graag.

De plannen zijn om nog lang door te rijden, aangezien de auto verder uitstekend rijdt en er nog prachtig uitziet. Ik hou jullie op de hoogte.

Een youngtimer?

  • 233.000 km

Tussen mijn eerste review en mijn vorige review is veel gebeurd. Hieronder een opsomming:

- Ik ben zelf bijna 3 jaar in het buitenland geweest. De A4 is in deze periode opgeslagen geweest in een loods van mijn oom. Netjes onder een autohoes, en eerst ook nog eens op blokjes. Accu afgekoppeld en maar wachten totdat er weer eens wat van 'm gevraagd werd. Waarom opslaan? Ik had de auto in verkoop staan vlak voor vertrek. Het was aardig kortdag en de kopers die geinteresseerd waren, waren niet echt fris naar mijn idee. De ene wilde gelijk al een flinke bak van de vraagprijs af nog voordat er gekeken werd en de andere wilde de vraagprijs wel betalen maar dan de helft contact en de andere helft later via de bank. Nu moet ik zeggen dat ik hem graag wilde verkopen maar niet op deze manier. Bovendien had ik ergens nog een kleine trots waardoor ik het zonde vond om de auto op zo'n manier van de hand te doen. Letterlijk een week voor vertrek heb ik mij bedacht, de auto uit de verkoop gehaald en besloten deze voor onbepaalde tijd op te slaan bij mijn oom onder de loods. Netjes met blokjes, wielen eraf, zeil eroverheen en accu losgekoppeld. Tank helemaal vol met een speciaal houdbaar toevoegmiddel. En maar hopen dat de auto door het niet-gebruik niet te ver achteruit gaat. Het is toch een beetje een gok, vooral als je niet weet hoelang je vertrekt.

Het bleek een goede keuze te zijn geweest want tussendoor ben ik enkele keren terug geweest in Nederland voor een paar weken. Accu weer aankoppelen, banden eraan, starten... lopen! Daarna hebben we maar besloten de banden hard op te pompen en eraan te laten, het is een aardige klus om iedere keer de auto op blokjes te zetten. Nu moet ik zeggen dat mijn vader tussendoor de auto af en toe startte zodat de motor warm liep en niet alles vast kwam te zitten, dus hij heeft tussendoor wel iets van aandacht gehad. Op een kleine elektronische sputtering na is dat allemaal goed gegaan. Uiteindelijk na bijna 3 jaar toch weer teruggekomen naar Nederland en de auto weer in gebruik genomen. Hoe zou het daarna gaan?

Inmiddels heeft de A4 al weer heel wat kilometers gemaakt en zitten we nu op de 233.000. Ik kan niet zeggen dat de auto echt geleden heeft van het stilstaan. Hij rijdt nog even strak als eerst, zit nog even lekker als altijd en de 20 kleppen ratelen nog iedere keer als ik de auto koud start.

Wel vond ik het nodig om de auto wat Tender Love and Care te geven na terugkomst en heeft dus een flinke onderhoudsbeurt gehad. Daarnaast is er nog wat klein onderhoud geweest, al met al zo'n € 3,000. Dat zijn dan kosten die je normaalgesproken over de bijna 3 jaar uitgesmeerd had. Wel veel in één keer maar wel de bedoeling dat het voor nu dan even goed is. Ook heb ik op internet een nieuwe lichtschakelaar besteld voor in het dashboard. De vorige was erg afgebladderd na de vorige schoonmaak, dat zag er echt niet uit. Kostte een paar tientjes en ziet er stukken beter uit! Het interieur ziet er verder nog piekfijn uit (ik heb foto's toegevoegd). Kwestie van onderhouden, een beetje zuinigheid en wat liefhebberij.

Qua techniek heb ik een paar euveltjes gehad. Zo was het voorlicht enkele keren stuk, dat lag achteraf aan de bekabeling die gemaakt is. Ook was de oliesensor stuk, daar krijg je dan zo'n mooie melding van in het display op je dashboard. Kostte wel weer een paar honderd euro.

Het olieverbruik is nog steeds vrij hoog, dat zal vast niet meer minder worden. Fact of life, ik koop nu de grotere cans bij de Gamma : 5W30. It'll have to do!

Het rijcomfort is nog prima, alleen heb ik nog steeds wat ruzie met de koppeling en het schakelen. De koppeling is wat zwaar en komt vrij laat op. Dat was altijd al zo maar ik heb er nooit de volledige soepelheid in kunnen vinden.

Dus al met al, nu 15 jaar mijn A4 en daardoor al richting de Youngtimer status aan het gaan. Stiekem ben ik al wel wat aan het kijken naar een nieuwe auto. Er komen toch wat meer onderhoudspuntjes naar voren heb ik het gevoel en er zijn zoveel mooie auto's op dit moment met een moderner interieur en exterieur. We dromen nog heel even verder maar voor nu gaan we vol goede moed door met deze grijze, chique, A4!

Afscheid van heel wat jaren rijplezier

  • 245.000 km

Zo. De auto is inmiddels 15 jaar en heeft een respectabele km-stand. Ik ben de laatste tijd wat wezen kijken naar een mogelijke nieuwe bolide. Vanwege de oplopende KM-stand en wat mankementjes de knoop doorgehakt en besloten om een nieuwe auto aan te schaffen. Ditmaal een vrij exclusieve auto, een Honda Accord Tourer uit 2008. Werkelijk schitterend ding. Nog een week en dan wordt deze A4 daarvoor ingeruild. Het is dan ook een mooi moment om 100.000 km en vele jaren rijden in de A4 samen te vatten.

Positief
- Het is en blijft een prachtige auto. Tijdloos. Zelfs nu anno 2016 nog.
- Wegligging is geweldig. Als een huis op de weg, strak sturend, ja nog steeds van hoog niveau.
- Kwaliteit van interieur. Waanzinnig goed, alles ziet er gewoon nagenoeg als nieuw uit. Geen piepjes of kraakjes te vinden. Chapeau voor de makers!

Negatief
- Ik vond dat een auto van deze klasse toch bovengemiddeld veel storingen/defectjes heeft gehad. Te veel eigenlijk. Even in vogelvlucht: olieafdichting in motor kapot -> reparatie van 1500 Eur, Achterklep die ineens niet meer opent, defecte oliesensor, handschoenenkastje die niet meer te openen is, lekkage van het water door de airco naar de bodem van de bijrijder..
- Het olieverbruik. Dat is en blijft een irritante en vreemde gewaarwoording. Om de 1500 km een liter bijvullen, eigenlijk van de zotte.


Maar alles samengevat erg veel plezier gehad van de A4. Zoals gezegd blijft het een mooie auto om te zien maar moet je soms wel wat liefde opbrengen voor het onderhoud. In de toekomst weer terug naar Audi? Misschien!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.