Audi A4 1.9 TDI Pro Line (2006)

autoreview

Audi A4 1.9 TDI Pro Line (2006)

Signalement

UitvoeringA4 1.9 TDI Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst151.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 151.000 km

Deze auto heb ik ter vervanging van de A3 gekregen, omdat hij over was. Hij heeft 132000 km. Gereden, en is net terug gekomen omdat er klachten waren over de versnellingsbak. Deze auto is overigens niet de enige A4 van deze generatie die dat heeft.

De eerste indruk is dat de stap terug van de 2.0 TDI naar de 1.9 TDI erg groot is, het valt gewoon tegen, en dan in het bijzonder in de lage toerenregionen. Als hij koud is kan hij echt dood vallen bij het wegrijden. Hij trilt en kantelt ook meer, maar dat kan iets te maken hebben met de plaatsing van de motor in de lengterichting i.p.v. de breedte.

Wat deze auto wel beter doet is dat hij op de autobahn (Duitsland) een stuk zuiniger is dan de A3. Dit ondanks dat hij een 5 bak heeft i.p.v. een 6 bak. Hij houdt de snelheid wel een stuk minder goed vast, deze valt op plaatsen 25 km/h terug, waar de a3 zijn snelheid gewoon vast houd.

Ook bij deze Audi valt de kwaliteit van de stoelen weer vies tegen, ik vind het een schandaal dat ik bij auto’s in deze prijsklasse een kussen in mijn rug moet doen om te zorgen dat ik een beetje recht loop na een lange rit. Dit deed de Lancia Lybra stukken beter! Ik weet wel dat de optionele sportstoelen daarentegen heel goed zijn, dus bij de aanschaf absoluut op letten als je op comfort bent gesteld.

De versnellingsbak kraakt overigens nog steeds in de tweede versnelling, ondanks dat hij hiervoor al twee keer terug is geweest. Ik breng hem niet meer terug, maar geef preventief tussen gas (hoezo voorsprong door techniek?) Omdat ik hem volgende week aan de leasemaatschappij terug moet geven.

Effe praktisch; de kofferruimte was voor ons groot genoeg om met 4 personen naar Italië en terug (met veeeel pasta) te gaan. Ik zou geen sportonderstel kiezen, want tijdens die rit naar Italië heeft niemand (inclusief de chauffeur) een oog dicht gedaan door het gestuiter. Maar het is wel goed voor de wegligging op de autobahn, dat dan wel weer.
Verbruik; Autobahn (170 – 210 km/h) 1 liter op 12/13 km. Voor de rest 1 op 16/17.

Ik zou trouwens altijd voor een 2.0 TDI gaan, dat rijdt veel beter, en dat olieverbruik zou dan voor lief nemen. Maar eigenlijk zou ik waarschijnlijk nooit een Audi meer nemen.

Problemen;

De versnellingsbak blijft kraken, dat hebben andere A4’s (met een 5 bak) in ons wagenpark trouwens ook.
Toen een koplamp (het lampje) kapot ging bleek je hem op meerdere manieren te kunnen monteren wat een foutief lichtbeeld oplevert. Na een paar keer had ik hem goed geklikt.

De stoelen vind ik een schandaal, na 132000 km. Gewoon niet meer goed (en de vorige eigenaar was geen Duitser van formaat Helmut Kohl).

Verder geen problemen met de auto gehad.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.