Audi A4 1.9 TDI Pro Line (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 151.000 km |
- 151.000 km
Deze auto heb ik ter vervanging van de A3 gekregen, omdat hij over was. Hij heeft 132000 km. Gereden, en is net terug gekomen omdat er klachten waren over de versnellingsbak. Deze auto is overigens niet de enige A4 van deze generatie die dat heeft.
De eerste indruk is dat de stap terug van de 2.0 TDI naar de 1.9 TDI erg groot is, het valt gewoon tegen, en dan in het bijzonder in de lage toerenregionen. Als hij koud is kan hij echt dood vallen bij het wegrijden. Hij trilt en kantelt ook meer, maar dat kan iets te maken hebben met de plaatsing van de motor in de lengterichting i.p.v. de breedte.
Wat deze auto wel beter doet is dat hij op de autobahn (Duitsland) een stuk zuiniger is dan de A3. Dit ondanks dat hij een 5 bak heeft i.p.v. een 6 bak. Hij houdt de snelheid wel een stuk minder goed vast, deze valt op plaatsen 25 km/h terug, waar de a3 zijn snelheid gewoon vast houd.
Ook bij deze Audi valt de kwaliteit van de stoelen weer vies tegen, ik vind het een schandaal dat ik bij auto’s in deze prijsklasse een kussen in mijn rug moet doen om te zorgen dat ik een beetje recht loop na een lange rit. Dit deed de Lancia Lybra stukken beter! Ik weet wel dat de optionele sportstoelen daarentegen heel goed zijn, dus bij de aanschaf absoluut op letten als je op comfort bent gesteld.
De versnellingsbak kraakt overigens nog steeds in de tweede versnelling, ondanks dat hij hiervoor al twee keer terug is geweest. Ik breng hem niet meer terug, maar geef preventief tussen gas (hoezo voorsprong door techniek?) Omdat ik hem volgende week aan de leasemaatschappij terug moet geven.
Effe praktisch; de kofferruimte was voor ons groot genoeg om met 4 personen naar Italië en terug (met veeeel pasta) te gaan. Ik zou geen sportonderstel kiezen, want tijdens die rit naar Italië heeft niemand (inclusief de chauffeur) een oog dicht gedaan door het gestuiter. Maar het is wel goed voor de wegligging op de autobahn, dat dan wel weer.
Verbruik; Autobahn (170 – 210 km/h) 1 liter op 12/13 km. Voor de rest 1 op 16/17.
Ik zou trouwens altijd voor een 2.0 TDI gaan, dat rijdt veel beter, en dat olieverbruik zou dan voor lief nemen. Maar eigenlijk zou ik waarschijnlijk nooit een Audi meer nemen.
Problemen;
De versnellingsbak blijft kraken, dat hebben andere A4’s (met een 5 bak) in ons wagenpark trouwens ook.
Toen een koplamp (het lampje) kapot ging bleek je hem op meerdere manieren te kunnen monteren wat een foutief lichtbeeld oplevert. Na een paar keer had ik hem goed geklikt.
De stoelen vind ik een schandaal, na 132000 km. Gewoon niet meer goed (en de vorige eigenaar was geen Duitser van formaat Helmut Kohl).
Verder geen problemen met de auto gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.