Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line + (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 176.558 km |
Audi A3 Limousine
- 168.642 km
Na een aantal jaar een Skoda Fabia MK3 te hebben gereden was ik toe aan een andere auto. De Skoda stond net op de 100.000km.
Ik was toe aan een wat ruimere auto en wilde een c-segmenter. Ik had voor mijzelf wel wat eisen gesteld. Ik wilde qua luxe niet achteruit gaan. De Skoda die ik had was oorspronkelijk in november in Tsjechië geleverd en een van de eerste modellen van die generatie. Daarbij was het een vrij luxe versie met onder andere stoelverwarming. Daarnaast had ik die auto laten verlagen en laten chippen. Daardoor was het een vlotte en strak-rijdende auto geworden.
Een van de eisen was dat het een enigzins vlotte auto moest zijn. Het klinkt tegenstrijdig maar ik hecht ook wel aan het verbruik. Ik heb zelf een voorkeur voor auto's van het VAG concern. Daarnaast houdt ik niet van met de meute meegaan. Een grijze Golf is dus geen optie. Ik heb een tijdje gedacht over een VW Beetle vanaf 2012, maar een beetje een leuke uitvoering vond ik te duur. Het ontbreken van achterdeuren vond ik niet handig. Ook de VW Golf GTE en Audi A3 e-tron vielen af. Van de auto's vanaf 2015 had ik twijfels over de capaciteit van de accu. Het blijft toch extra gewicht dat altijd mee moet.
Daarna op zoek gegaan naar een Audi A3. Met name gekeken naar de Limousine, omdat ik dat een mooier model vind, dat ook minder vaak voorkomt.
Mijn vorige auto was zilvergrijs, dus die kleur viel af. Ook zwart of wit had niet mijn voorkeur.
Ik kwam uiteindelijk terecht bij een Audi A3 Limousine met een redelijk zeldzame kleur. Volgens de RDW is het paars. Audi noemt het Shiraz rood.
In de zon komt de kleur het mooist uit.
In augustus 2022 heb ik de auto aangeschaft en mijn Skoda hier op ingeruild. Km stand bij aanschaf 145.000.
September 2022
Auto laten poetsen bij de Poetsers in Ermelo.
Oktober 2022
Inleg filter van Pipercross besteld in standaard filter vervangen. Olie wissel uitgevoerd.
Bougies en bobines laten vervangen.
2 nieuwe voorbanden
Mei 2023
Besloten om mijn auto te laten chippen. Dit is gebeurd bij JDW Automotive Electronics in Harderwijk.
Juni 2023
APK keuring. Geen problemen geconstateerd.
Juli 2023
Vakantie, Duitsland, Denemarken en Zweden met de Audi. De meest noordelijke plek was Stockholm.
Helaas wel twee keer een motorstoringslampje. Uitlezen geeft foutcode P2196 - O2 Sensor Signal Biased/Stuck Rich Bank 1 Sensor 1. Melding gewist.
Bij terugkomst nog een keer deze melding gezien en weer gewist.
Augustus 2023
In verband met de foutmelding eerder toch besloten om de lambda sensor te vervangen.
November 2023
Olie wissel gedaan.
Januari 2024
Recensie geschreven. Huidige km-stand 168.642.
Algehele staat keuring
- 174.099 km
Begin mij ben ik met de auto bij Carrec in Soesterberg geweest om de auto te laten nakijken. Aangezien ik de auto 1,5 jaar in bezit had wist ik wel dat er een en ander aan slijtage en onderhoud was dat er aan zat te komen.
De volgende lijst kwam hieruit:
Aankoop/Algehele Staat Keuring II:
- Aan de linkerzijde is schadeherstel uitgevoerd, bumper is niet
helemaal goed gemonteerd en spuitwerk aldaar is matig,
- Volgens het geregistreerde onderhoud is de auto aan alle items
behlave de distributie toe,
- Diverse foutcodes in meerdere modules, opvallend hieraan is de
storing m.b.t. overslag op cilinder 2,
- Testresultaat van de accu = laden + testen. Er zit flinke witte oxidatie
bij de - pool/klem,
- Schokdemping voor is matig,
- Achter lijkt wat beter, echter dit zijn Monroe dempers dus mogelijk
raakt de auto uit balans als de voordempers vervangen worden,
- De vooras kraakt bij rijden over drempels en oneffenheden, dit komt
uit de achterste draagarmrubbers aldaar,
- Het stuur staat scheef met rechtuit rijden,
- Er is veel bandengeluid hoorbaar met rijden, alle banden zijn gecupt,
- Vooral bij rustig rijden lijkt de bak soms te slippen,
- De aircopomp is overmatig hoorbaar als deze moet werken,
- De aircocondensor wordt slecht,
- Het raammechaniek linksachter maakt onheilspellende geluiden,
vermoedelijk is het mechaniek defect aan het raken,
- Er is vibratie voelbaar in het interieur als de motor loopt, dit lijkt op
versleten motorsteunen,
- Richtingaanwijzer links wordt wit,
- Motor is iets vettig rond en onder de olievuldop,
- Idem voor de turbo,
- Rubber van de motor kantelsteun heeft ouderdomssporen,
- Hitteschild bij het schutbord is beschadigt, dit kan geen kwaad,
- Hitteschild midden boven de uitlaat mist montagemateriaal.
Wat betreft het onderhoud. Dit doe ik grotendeels zelf met een vriend. Zijn broer heeft een garage waar we de auto op een brug kunnen zetten.
Eind 2022 toen ik de auto een paar maanden in bezit had zijn de bougies vervangen en hebben we een oliewissel gedaan. Daarbij uiteraard ook de nodige filters vervangen. Ook in het najaar van 2023 is weer een oliewissel geweest.
Versnellingsbak storing
- 174.680 km
In mei kreeg ik te maken met problemen met de versnellingsbak. Bij het starten van de auto kwam ineens de melding: Versnellingsbak: systeemstoring! Verder rijden beperkt mogelijk. Na een keer de auto uitzetten en weer starten was de melding weg en kon ik wel weer rijden. Helaas bleef de melding terugkomen.
Op een gegeven moment kwam de storingsmelding ook tijdens het rijden en was ik alle even versnellingen kwijt.
Ik heb de auto laten uitlezen bij Complete Car Service in Soest. Daar gaven ze aan dat de Mechatronic defect was. Deze heb ik door hen laten vervangen. Daarna kon ik weer zonder problemen op pad.
Bij het onderzoek kwam ook naar voren dat de koppeling ook aan vervanging toe was. Deze is op 25 en 26 juni vervangen.
Onderhoud
- 176.558 km
Naar aanleiding van de keuring bij Carrec besloten om een aantal punten aan te laten pakken.
Airco legen-vullen-servicen
Vervangen motorsteunen
Vervangen versnellingsbaksteun
Monteren KW V2 Street Comfort schroefset
Veerpootlagerset, voorzijde (2 stuks)
Vervangen veerpootsteun, achterzijde
Vervangen onderlaag voor veer beneden
Vervangen draagarmrubbers aan voorzijde auto (voorste origineel,
achterste Powerflex) inclusief uitlijnen.
Vervangen motor kantelsteun inclusief insert in het subframe
Vervangen Motorkantelsteunset subframe, boven/onder
Vervangen Pendelsteun
Vervangen raammechaniek linksachter
Verwisselen wielen 16inch voor 18inch met 225/40R18 - Michelin Sport 5 xl 92y.
Vervangen accu (Start/Stop) + inleren
Vervangen chrome sierstrip linksvoor
De set 18inch wielen had ik al liggen, maar nog niet op de auto gemonteerd. De set is tweedehands en de een aantal van de banden was al 10 jaar oud. Daarom alle banden laten vervangen voor goede nieuwe banden.
In Werkplaatsvlog 17 van Carrec komt de auto ook even langs. Even zoeken op Youtube.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line, Panorama dak, Leder, PDC, Navi, Cruisecontrol,
- 2013
- 133.343 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line plus | S-Line | Cruise Control | Stoelverw. | PDC
- 2014
- 128.402 km

Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI S-tronic AUT ECC/AIRCO/NAVI/LMV18
- 2016
- 96.333 km