Audi A3 2.0 TDI 170pk quattro Ambition Pro Line (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 2.0 TDI 170pk quattro Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 145.500 km |
Eerste indrukken en opsomming uitrusting
- 120 km
Nadat de Toyota voortijdig total loss was, moest ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik heb daarbij dezelfde criteria aangehouden als destijds bij de RAV4. Echter de leasemaatschappij had nu 1 extra eis, namelijk een energielabel E en lager. Dezelfde RAV4 met dezelfde uitrusting en motorisering viel dus meteen af. Een stapje lager wilde ik niet gaan.
Bleef over de Subaru Impreza Boxerdiesel, de Audi A3, Skoda Octavia, Skoda Superb, VW Passat, en de Audi A4, allen als diesel met 4motion of Quattro.
De Subaru, hoewel eerste keus, viel meteen af omdat deze niet voorkwam op de merkenlijst. Mocht dus niet geleasd worden. De Octavia viel af omdat het model me niet aanstaat (puur smaak) en met wat opties werden de Superb, de Passat en de A4 me al snel veel te duur. Bleef over de A3.
Na een proefrit in een 2.0 TDi 140pk versie was ik ervan overtuigd dat dit hem zou gaan worden, maar dan wel als Quattro en met de 170pk versie, gewoon omdat het kan. Had binnen mijn budget ook nog ruimte om de auto lekker aan te kleden met opties.
Het resultaat:
Audi A3 2.0 TDi Quattro Proline S, een hele mond vol....
Daarbovenop heb ik wat opties genomen zoals meedraaiende koplampen, sportonderstel, licht en regensensor, bandenspanningscontrolesysteem, parkeersensoren achter, getinte ruiten achter, en een afneembare trekhaak. De lijst met opties is bij Audi schier eindeloos, maar dit rijtje was voor mij meer dan genoeg.
Eerste indruk:
De auto is met mooie materialen afgewerkt en ziet er ook aan de buitenkant mooi uit. De kleur (lavagrijs) vind ik schitterend. Opvallend is ook de rust in het interieur en het gemak waarmee deze auto te rijden is. Rustig rijden gaat prima, maar als je wat meer op het gaspedaal gaat staan dan merk je dat de auto heel goed van zijn plek komt. Van een turbogat bij lage toeren heb ik nog niks gemerkt. Uiteraard heb ik de auto nog niet voluit gereden, want we gaan 'm de eerste 1000-1500 km netjes inrijden.
Ten opzichte van de Peugeot en Toyota is de auto iets stugger geveerd, maar de wegligging geeft absoluut vertrouwen. Ik vind het zeker niet oncomfortabel. Maar ook dat is een kwestie van smaak.
Een nadeeltje heb ik echter wel al gevonden. Het navigatiesysteem (RNS-E) accepteert geen coordinaten als bestemming. Misschien mis ik iets, maar nu moet je door de kaart scrollen tot je de juiste positie te pakken hebt. Dit is misschien nog een verbeterpuntje voor Audi.
Voor de rest ga ik de komende kilometers maar eens lekker rijden met deze auto en zet dan wel eens een verdere indruk neer.
Indrukken tijdens de inrijperiode
- 1.000 km
Indruk van het interieur:
Het interieur is mooi afgewerkt en kent, met het lichtpakket, veel subtiele details die de auto net wat meer afmaken. Zo zie je in het donker een rode gloed bij de deurgrepen, je versnellingpook wordt heel subtiel bijgelicht enz. Mooie materialen ook en fijne stoelen met flink wat zijdelingse steun.
De meters zijn zeer goed af te lezen en ook de bedieningsinstrumenten zijn zeer intuitief. Ik voelde me meteen thuis in de auto. De bediening van de boordcomputer en het navigatiesysteem zijn ook zeer makkelijk.
Wel mis ik in het interieur één ding, en dat zijn bekerhouders. Raar dat Audi die niet standaard op de auto monteert..
Het rijden:
Tijdens het rijden valt de rust op en hoe gemakkelijk de auto zich door het verkeer beweegt. De auto is bij het manoeveren uitstekend in te schatten en je hebt vrij goed uitzicht rondom.
De auto stuurt lekker licht en ook het schakelen gaat fijn, met korte klappen. De goede versnelling is zo gevonden.
De motor produceert een fijne sportieve grom die niet aan een diesel doet denken, behalve wanneer die stationair loopt. De motor blijft altijd redelijk op de achtergrond.
Opvallend is ook de wegligging. Zelden heb ik in een wagen gereden die zoveel vertrouwen geeft. De vering is stug, maar comfortabel genoeg, en de wagen helt nauwelijks over in bochten.
En wat me nog het meeste opvalt is het gemak waarmee de auto ook rustig te rijden is. Met hetzelfde gemak echter rij je 160-170 km/h op de snelweg. Harder ben ik nog niet gegaan, maar je voelt aan alles dat er nog veel meer reserve is. Binnenkort ga ik naar Duitsland en dan gaan we eens kijken wat de auto echt kan.
Indrukwekkend zijn ook de tussenacceleraties. Je merkt er niet zoveel van qua motorgeluid, maar je wordt fijn in je stoel gedrukt en achterliggers worden snel kleiner in de binnenspiegel.
Al met al ben ik meer dan dik tevreden met deze wagen.
Auto voor de eerste keer uitgelaten in Duitsland
- 2.000 km
Ben nu voor de eerste keer met de auto in Duitsland geweest waar ik hem eens goed de sporen heb kunnen geven. Heb een dik uur op de A31 rond de top (volgens de boordcomputer was het maximum 226 kmh) kunnen rijden. Geweldig!
Het vertrouwen wat de auto geeft bij normale snelheden is ook op hoge snelheden onverminderd aanwezig. De remmen doen uitstekend en zonder enige vorm van fading hun werk. Opvallend blijft ook de rust bij hoge snelheden. De motor blijft op de achtergrond.
Meer vermogen kan deze auto gemakkelijk hebben. Misschien dat Audi ooit nog eens een diesel met 200pk uitbrengt voor de A3....
Het gemiddelde gebruik bij deze zeer snelle rit was ongeveer 10 liter op 100 km over een afstand van 350 km. Je komt dan ongeveer 500 km ver op een tank. Normaal zit ik rond de 6.5 a 7 liter op 100 km gemiddeld. 6 liter op 100 km is met rustig rijden gemakkelijk haalbaar, en misschien is minder ook wel te halen.
Ervaringen als trekauto
- 4.000 km
Heb nu voor de eerste keer wat langere stukken met de aanhanger erachter gereden. Ook hiermee rijdt het uitermate prettig. Ik merkte erg weinig van de aanhanger die 900 kilo weegt. Met deze versie van de TDi heb je uiteraard geen gebrek aan koppel en vermogen en de combinatie komt vlot op gang. Je kunt ruim voor de 2000 toeren al opschakelen naar de volgende versnelling.
De aanhanger hangt snaarstrak achter de auto. Het gaat allemaal zo gemakkelijk dat je snel het gevoel hebt probleemloos harder dan 120 km/h te kunnen rijden. Heb het toch maar niet gedaan. Het verbruik schommelt met een kruissnelheid van 100 km/h (op de cruisecontrol) tussen de 6 en 6.5 l/ 100km. Dit is iets meer dan zonder aanhanger bij deze snelheid.
Op deze auto zit een afneembare trekhaak van het merk Westfalia, waarvan ik begrepen heb dat deze standaard als fabrieksoptie worden aangeboden in Duitsland. De dealer had ook andere merken in de aanbieding, maar geen van deze was geschikt voor de Quattro. Ik had gelukkig mijn huiswerk goed gedaan en stelde zelf het merk Westfalia voor.
Deze trekhaak kostte 1127 EUR inclusief montage. Je krijgt dan een andere achterbumper waarin een afneembaar dekseltje is opgenomen. Als je dit dekseltje verwijdert kun je de aanhangerkoppeling erin klikken. Simpel en doeltreffend. Ook verwijderen gaat erg gemakkelijk. Met het deksel erop is het bijna niet te zien dat deze auto een trekhaak heeft.
Voor de rest heb ik geen klachten bij deze auto. Gewoon lekker rijden.
Probleemloos en zorgeloos
- 14.000 km
De teller staat nu op 14000 km. Tijd voor een korte update dus.
De auto bevalt me nog steeds uitstekend. Heb totaal geen klachten en nog niks is kapotgegaan. Ook bevallen de gekozen opties me uitstekend en ik mis nog steeds niks.
Achteraf had ik hooguit misschien nog het opbergpakket genomen in verband met wat extra opbergmogelijkheden in het interieur en een 12V stopcontact in de kofferruimte. Maar ook zonder is het niet behelpen.
Wat mij tot nu toe positief opvalt is het gemak waarmee deze auto rijdt. Ik zei het eerder al, maar rustig rijden is kinderachtig simpel en hard rijden ook. Ook is de auto goed in te schatten bij inparkeren en dergelijke.
De quattro aandrijving doet ongemerkt zijn werk. Waar ik bij de Toyota de achterwielaandrijving echt voelde inkomen en ik dit soms moest forceren, bijvoorbeeld bij een besneeuwde haarspeldbocht, heb ik bij de Audi nog niks gemerkt van veranderingen in de verdeling van de aandrijvingskrachten.
De wegligging is uitstekend en de auto blijft tot op zeer hoge snelheid precies doen wat je verwacht. Ik merk ook dat ik een goede keus heb gedaan met het sportonderstel, want dit bevalt me nog steeds uitstekend. Ik vind dit niet te hard (maar dit is iets persoonlijks).
Het verbruik schommelt nogal, afhankelijk van de rijstijl. Ik kom in de praktijk tussen de 5.2 l/100 km en 15.0 l/100km uit. Dit laatste verbruik is bij voortdurend plankgas op topsnelheid op de autobahn.
In de praktijk doe ik ongeveer tussen de 600 en 800 km op een tank, afhankelijk van de rijstijl. Bij continu planken kom ik ongeveer 400 km ver. Ik ben geen rustige rijder dus iemand met een meer fluwelen rechtervoet moet gemakkelijk meer dan 900 km op een tank kunnen halen.
De eerste beurt en indruk van de auto na 1 jaar
- 34.000 km
De auto heeft een paar weken geleden de eerste longlife onderhoudsbeurt gehad. Had zelf geen enkele opmerking of klacht. Ook de garage heeft niks geks kunnen vinden. We kunnen er weer 30.000 km of 2 jaar tegenaan.
Tijdens het onderhoud had ik als vervangende auto een Audi A3 1.6 FSI Cabriolet meegekregen en kon zo mooi eea vergelijken. Ook een prima auto. Uiteraard was het motorvermogen minder, maar ik merkte vooral een duidelijk verschil in tractie. Had af en toe doorslaande voorwielen waar dat bij mij nooit het geval is. Geen probleem natuurlijk, maar je merkt dan het effect dat het quattro systeem heeft in de dagelijkse praktijk.
De winterperiode was met de gladheid van de laatste tijd een goede test voor de winterbanden + quattro. Rijden in de sneeuw en gladheid kostte geen centje pijn en was zelfs leuk. Waar anderen met 50-60 op de rechterbaan op de snelweg voortsukkelden was het voor mij (wel met goed anticiperen !!) goed mogelijk om veilig 80-90 aan te houden.
Na een jaar bevalt de Audi me nog steeds uitstekend. Ik blijf het een prachtige wagen vinden. In mei ga ik van baan wisselen en heb daar geen recht op een leaseauto. Maar omdat deze wagen me zo goed bevalt heb ik besloten hem privé over te nemen. Ik moet nu alleen nog een setje velgen vinden voor de winterbanden.
Wat extra indrukken, onder andere als trekauto
- 50.000 km
De Audi blijft het prima doen. Tot dusver geen enkele klacht.
Ik ga deze keer wat meer in op mijn ervaringen met de Audi als trekauto, die hierin ook beresterk blijkt te zijn.
De Westfalia afneembare trekhaak bewijst zich in de praktijk als een prettig systeem. Je kunt de trekhaak snel verwijderen en dan is niet meer te zien dat de auto een voorziening voor een trekhaak heeft.
Heb nu naast een zweefvliegaanhanger ook een (oude) caravan. Deze is een half jaar geleden door me gekocht. Deze hangt als het spreekwoordelijke blok achter de Audi. Uiteraard merk je meer dat de caravan erachter hangt ten opzichte van de langere, maar meer gestroomlijnde zweefvliegaanhanger. Het verbruik bij rond 90-100km/u komt met de caravan in de buurt van de 1 op 10.
Verder heb ik nu enkele lange ritten met de zweefvliegaanhanger achter de rug. Het blijkt dat de auto met deze aanhanger griezelig zuinig kan zijn. Op de heenreis naar Frankrijk heb ik op een gegeven moment een verbruik van meer dan 1 op 20 kunnen realiseren bij een reissnelheid van 90-100 km/h. De boordcomputer gaf op een gegeven moment meer dan 1100 km op als actieradius.
De terugreis verliep met veelal 130 km/h op de teller (in Frankrijk) heel wat vlotter en ook dat was geen enkel probleem. Het verbruik lag daarbij rond de 1 op 12.
Chiptuning
- 51.000 km
Heb besloten de auto te laten chiptunen. Niet omdat ik vermogen te kort kwam maar gewoon omdat het lekker is nog wat meer reserve onder de rechtervoet te hebben. Heb me uitvoerig op het onderwerp georienteerd en het was me al snel duidelijk dat er maar een paar partijen waren die goed werk afleverden.
Mijn keuze was uiteindelijk JD Engineering, een bedrijf met jarenlange ervaring met VAG producten, en ook omdat ze bij mij in de buurt zitten. Bovendien vond ik geen enkele negatieve review. Bovendien werken ze al samen met verschillende dealers die de garantie overnemen als de tuning bij hun wordt uitgevoerd.
Gisteren (8-9-2012) was het zo ver. Na een proefrit werd de motorkap opengetrokken en werd de computer uit de auto gehaald. Daarna was het even wachten totdat de computer was omgeprogrammeerd en werd deze vervolgens netjes teruggezet in de auto. Daarna mocht ik mee met de tweede proefrit.....
Met de chip lijkt het alsof er een filter is weggehaald. Hij trekt veel feller door dan voorheen en pakt veel makkelijker op. Ze vertelden me dat de topsnelheid waarschijnlijk op ongeveer dezelfde waarde zou liggen omdat standaard de computer het vermogen dichtknijpt als de roetfilter een bepaalde kritische temperatuur bereikt. Als die beveiliging erafgehaald zou worden zou het wel eens de turbo kunnen kosten.
Ik heb het nu eens kunnen uitproberen op de A31 in Duitsland en het blijkt dat de topsnelheid inderdaad ongeveer gelijk ligt (kon niet helemaal plankgas ivm verkeer), maar dat je veel sneller de topsnelheid bereikt. Kwam een andere Audi A3 2.0 tdi 170 pk tegen die tegelijkertijd met mij na de wegwerkzaamheden op de A1/A30 vol op het gas ging en ik merkte duidelijk dat de mijne sneller was.
9000 km met Chiptuning... Ervaringen
- 60.000 km
Nu de auto gechipt is even een korte indruk. Binnenkort de 2e servicebeurt en heb geen enkele klacht. De ervaring kont op het volgende neer: waarom heb ik het niet eerder gedaan?
De auto is duidelijk zuiniger geworden met ongeveer gelijke rijstijl. Voorheen kwam ik met moeite op de 5 liter per 100 km en nu lukt dat veel gemakkelijker.
Met caravan erachter is het verschil duidelijker. Verstook dan gemiddeld 1 a 2 liter op 100 km minder! En de combinatie komt nog gemakkelijker op gang.
Waar de auto voorheen al makkelijk reed, doet ie dat nu nog beter, nog soepeler. Hij trekt nu ook duidelijk beter en de hogere toeren bijft ie er maar aan trekken. De topsnelheid is inderdaad gelijkgebleven.
De extra power is echt verslavend. Heb op de autobahn kunnen vaststellen dat de Audi nu een BMW 525d kan bijhouden, waar dat voorheen moeilijker/niet ging.
Quatro rijvaardigheidstraining
- 70.000 km
Heb onlangs een rijvaardigheidstraining gehad van Audi in Lelystad. Deze werd me aangeboden door de dealer en was geheel gratis. Het was een leuke dag. Gijs van Lennep was een van de instructeurs.
Eerst kregen we wat theorie van Gijs en daarna mochten we de baan op.
Op het programma stonden de noodstop, het uitbreken van de achterkant, de elandproef, een slalomproef, bochtentechniek, en de cirkel (deels droog, deels nat).
Mijn auto stond nog op winterbanden en het bleek in natte omstandigheden bijna onmogelijk om de auto om te krijgen (bij de proef voor uitbreken van de achterkant) en de skidpad. Anderen krgen dit wel voor elkaar en kwamen soms achterstevoren te staan.
Leuk was om te proberen hoe de auto reageerde met ESP aan en het ESP deels uit (helemaal uit gaat niet bij de A3). Met het ESP uit is het mogelijk om de achterkant uit te laten breken en dan op het gas al driftend de bocht door te gaan. Met het ESP aan was dit onmogelijk en zocht de auto de buitenkant van de bocht op.
De slalomproef was leuk om te doen evenals het ritje achter Gijs aan op het politiecircuit.
En zo ben ik weer wat wijzer geworden over het gedrag van de auto.
De auto blijft ondertussen naar volle tevredenheid doen wat ie moet doen. Ben nog steeds zeer tevreden.
Ingevoerd in Duitsland
- 85.000 km
Ben inmiddels naar Duitsland verhuisd ivm mijn werk en heb besloten de auto mee te nemen.
Een tip voor iedereen die een Audi wil aanmelden: vraag de officiele CoC certificaten op bij PON. Dit is een gratis dienst. Vind het eigenlijk wel raar dat men die in Nederland niet gewoon standaard meegeleverd krijgt....
Deze verhuisactie levert me trouwens behoorlijk wat geld op. Naast de BPM die ik nog terug moet krijgen levert me dit een voordeel van ca. 150 EUR per maand op voor de wegenbelasting en de verzekering ten opzichte van Nederland.
En de auto blijft het gewoon netjes doen. Ik heb 1 keer een melding gekregen van koelwaterniveau te laag in de Eifel, bij het starten van de auto (met koude motor). In de omgeving van Keulen had ik die melding niet. Toch maar voor de zekerheid wat koelwater bijgevuld. Daarna geen melding meer. O ja, en ook nog een keer de ruitenwissers vervangen.
En voor de rest gewoon lekker rijden en dat doet deze auto als de beste.
Een ton op de klok
- 100.000 km
De auto heeft nu 100000 km gelopen. De enige "klacht", de melding van te laag koelvloeistofniveau (zie review 85000 km) is niet meer teruggekomen dus dat was exemplarisch en met een paar Euro aan koelvloeistof opgelost.
Bij de 90000 km beurt (3e servicebeurt) waren de remschijven voor bijna op dus ik heb ze maar laten vervangen. Dat zie ik als gewoon onderhoud.
Een klein voordeeltje had ik overigens wel. Ze hebben zich bij het overschrijven naar Duits kenteken vergist, zodat ik de APK (Hauptuntersuchung) een jaartje later mag doen.
Rijden doet de Audi nog steeds als de beste. Ik heb de auto inmiddels een keer echt op topsnelheid gekregen. Uiteraard wel pas nadat de auto netjes warm was gereden. Op de A1 vanaf de Eiffel gaat het stevig bergaf richting Keulen en het verkeer viel een keer mee. Bij 242 km/h op de teller is de koek echt op. De wagen voelt daarbij nog uitermate goed aan, in alle opzichten.
Het interieur is nog steeds piep en rammelvrij en alles werkt gewoon naar behoren. De enige twee dingen die ik eigenlijk steeds mis zijn een 12V aansluiting in de kofferbak en bekerhouders voorin. Dat is dus iets om bij de aankoop van een volgende auto rekening mee te houden.
Conclusie: Ik ben dik tevreden en rij dus gewoon door met deze auto.
Eerste mankement
- 120.000 km
Heb het eerste mankement met deze auto gehad. Een van de twee lampjes van de kentekenverlichting deed het niet meer. Ik ben er nog een tijdje mee doorgereden maar inmiddels is dit bij de reguliere beurt bij de dealer weer hersteld. Oorzaak bleek een losse stekker.
Voor de rest loopt ie als een zwitsers (of moet ik zeggen Duits?) uurwerk.
Ook heeft ie z'n eerste Tüv Hauptuntersuchung en Abgasmessung achter de rug en ondanks de chiptuning is de auto daar probleemloos doorheengekomen.
Duitse degelijkheid
- 140.000 km
De kilometers stapelen zich op en de auto blijft tot dusver storingsvrij zijn werk doen.
Onlangs weer een heel stuk met de zweefvliegaanhanger gereden (gewicht 1200 kg) en het blijft indrukwekkend hoe gemakkelijk de auto alles trekt. Gewoon met 120 km/h bergop in de 6e versnelling en de auto geeft geen krimp. Zelfs bergop versnellen is dan met de aanhanger erachter nog mogelijk.
Bij het optrekken met de aanhanger blijf ik meestal ook onder de 2000 toeren. Meer is niet echt nodig. En ben dan vaak zelfs met aanhanger nog sneller weg dan veel andere auto's zonder aanhanger. Wel lachen om te zien hoe anderen zich daarin soms lelijk vergissen :)
En ik blijf het maar zeggen: zelden dat ik een auto heb gereden waar ik zo tevreden over ben/was als deze. Audi: thumbs up!
Sjoemel diesel
- 145.000 km
Heb inmiddels een brief van Audi binnen dat mijn auto betroffen is door het bekende emissieschandaal. Brief van de dealer met de details moet ik nog krijgen. Ik was er al bang voor. Als ik de actie laat doorvoeren valt de chiptuning weg en dat zint me allerminst. Ben erg gewend en gehecht geraakt aan de ca 30 pk en 50NM extra van JD Engineering. Dus ik zal proberen deze zo lang mogelijk uit te stellen.
Eea heeft me echter aan het denken gezet. Aan de ene kant heeft de auto nu bijna 145000 km storingsvrij gelopen, loopt fantastisch en kan nog een hele lange tijd mee. Aan de andere kant heb ik gemerkt dat ik eigenlijk meer baggageruimte wil. Verder heeft de auto inmiddels een servicebeurt nodig en door de terugroepactie valt straks de chiptuning weer weg. De auto levert nu ook nog een goede prijs op. Heb voor mezelf geconcludeerd dat het eigenlijk een ideaal moment is om naar iets anders uit te kijken. Een eventuele nieuwe koper zal de auto in originele staat overnemen (chiptuning is in Duitsland nooit aangemeld) en zal er nog vele kilometers plezier aan hebben.
De vervanger zal in elk geval geen nieuwe auto worden maar een jonge gebruikte. Het hoeft ook niet perse een audi te worden, want merkentrouw ben ik nooit geweest. Heb er al enkele exemplaren op het oog en zal binnenkort eens gaan proefrijden bekijken en handelen, maar pas als eea concreet is dan heeft het zin om hier verder melding te maken wat de uiteindelijke keuze is geworden.
Tot het moment dat de nieuwe (gebruikte) auto gekocht is blijf ik met tevredenheid in deze rondrijden zolang ik die vermaledijde softwaredowngrade kan uitstellen. We zullen het dan wel zien hoelang het duurt totdat de vervanger is gevonden.
overigens: wat ik eerder heb geschreven over het ontbreken van bekerhouders voorin. Dit klopt niet helemaal. Ze zitten net voor de middenarmsteun op een dermate onhandige plek dat ze eigenlijk onbruikbaar zijn.
Andere auto gekocht, levering over 2 weken
- 145.500 km
Het is erg snel gegaan. Ik ben gisteren naar een handelaar geweest die meerdere interessante auto's had staan.
Mijn eerste voorkeur was een Bmw 335 xd touring van max een jaar oud, maar het bleek snel dat een nog veel beter uitgeruste bmw 535xd touring van nog niet eens een jaar oud ongeveer dezelfde prijs had. Tja en qua kosten ed maakt het niet zoveel uit.
Maar goed, we gaan dus een paar jaar BMW rijden. Eens kijken hoe dat bevalt...
En ondertussen nog twee weken in deze audi rondrijden. Is toch ook bepaald geen straf. De nieuwe koper zal er een fijne auto aan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.