Audi A3 1.9 TDI 130pk Ambiente (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI 130pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 256.750 km |
KM-stand laatst | 283.000 km |
Zuinig bommetje
- 256.750 km
Deze zomer mijn eerste auto gekocht.
Het moest een Audi zijn, dat stond al wel vast. Na veel zoeken is het een Audi A3 1.9 TDI met 130 pk en 310Nm geworden. wel de originele (dus met 6-bak). Het is de Ambiente uitvoering met de volgende opties:
-ESP
-Automatische airco
-Elektrisch verstelbare lendensteun (L&R)
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Regensensor
-Alcantara bekleding
-Xenon verlichting (af-fabriek met sproeiers)
-Boardcomputer
-Audi Concert systeem, met kleine subwoofer boven linker achterwiel (af-fabriek)
-Stuurwielbediening voor audio
-Alarm
In de advertentie was de helft van de opties niet vermeld dus ik was blij verrast. Auto ziet er nog heel netjes uit, zeker het interieur.
Ik had al met de 110pk versie gereden, maar deze auto heeft 20pk en 75Nm meer en dat merk je heel goed. De combinatie van Pompverstuivers (2050 bar!) en deze turbo zorgen ervoor dat je een ``turbogat`` hebt, maar vanaf ongeveer 1900 rpm krijg je een enorme duw in je rug, echt genieten.
De motor in combinatie met de bak vind ik gewoon goed. het kan natuurlijk beter, bijvoorbeeld door nog meer trekkracht onderin. met 110km/uur draait de motor ongeveer 2000rpm, lekker rustig dus.
Pluspunten aan deze auto zijn ook de opties, je kijkt continu tegen de mooie bekleding aan, en het audio systeem is ook goed. Het volume wordt automatisch aangepast aan je snelheid, de verkeersinformatie wordt opgeslagen en kan later weer worden afgespeeld en de bediening is heel duidelijk (is wel eens anders bij achteraf radio`s) ook de boardcomputer gebruik ik heel veel.
ONDERHOUD
Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
- Uitlaatsteun bij de einddemper gelast, die was helemaal door. (voor het lassen wel even de accupolen los gehaald, je weet nooit)
- Olie en filter vervangen, interieurluchtfilter vervangen en een nieuwe plug voor in het carter (±90 euro)
gelijk even onder de auto door gekropen:
+ hoezen zijn allemaal nog goed
+ schijven en blokken nog prima
- voorbanden moeten vervangen worden
- uitlaat achter middendemper heeft wat aandacht nodig
- kofferbak verlichting werkt niet
+ alle leidingen zagen er nog als nieuw uit
- distributieriem moet binnen 7000 km vervangen worden, leuk klusje voor in de kerstvakantie.
VERBRUIK
Ik hou de verbruiksmonitor bij, dus voor de cijfertjes kan je daar kijken. Ik kan best rustig rijden, en als ik echt mijn best doe, is 1:23 haalbaar. in de dagelijkse praktijk met woon werkverkeer en file`s kom ik op een verbruik van 1:20.7
NADELEN
Ik moet nog een keer een rammeltje oplossen bij de achterklep. en de auto stuitert soms een beetje op klinkers.
Hij blijft het doen
- 272.000 km
Het rammeltje in de achterklep is over. kofferbak verlichting heeft het weer gedaan maar is weer defect en ik ben te lui om het te repareren. het kabeltje dat aan het achterklepslot zit staat te strak. hierdoor gaat hij er na verloop van tijd uit en signaleerd hij niet dat de klep open is.
De distributieriem heb ik zelf vervangen, het was een kleine moordpartij om de motorsteun er uit te krijgen. Geen speciaal gereedschap gebruikt en ook geen ervaring met dit soort sleutelwerk. na 350 euro bespaard te hebben zit er weer een nieuwe riem, pomp en spanrollen op. ook gelijk de koelvloeistof vervangen, was niet echt nodig.
Tijdens de sneeuwperiode winterbanden er onder gedaan. 15 maart er weer vanonder gehaald. gelijk nieuwe zomerbanden om de voorwielen (continental sportsontact5). duidelijk meer grip dan de winterbanden, ook gaan ze niet piepen in een snelle bocht. Het rijdt wel minder zuinig.
Zuinig.
voor mijn stage rij ik elke dag 100km heen en terug. 1000 per week dus. ik rij voornamelijk rustig en haal dan over een hele tank een gemiddeld verbruik van 1:22. na een lang stuk extreem zuinig te hebben gereden had ik een actieradius van 1500km, toen stond er al ruim 250km op de teller.
Binnenkort gaat het voorste deel van de uitlaat vervangen worden. dus aansluiting op turbo, flexibel deel, katalysator en een stukje overgangspijp.
Katalysator vervangen
- 276.500 km
De uitlaat was direct achter de katalysator doorgeroest. Ik dacht dat het niet gerepareerd kon worden (lassen) en zeker niet als de uitlaat er nog onder zit. dus een nieuwe besteld. Voor 157 euro heb ik een nieuw stuk uitlaat gekocht. daar zit een flens en flexibel deel aan vast. Bij gebrek aan een brug of smeerput heb ik de voorkant op blokken gezet. De boutjes waarmee de uitlaat aan de turbo vastzit zij niet heel goed bereikbaar, maar het is te doen. De bouten op de overgang van het ene stuk uitlaat naar het andere zaten erg vast, maar met WD40 en een grote sleutel is het gelukt. De rest is dan zo gebeurd. Nu de oude uitlaat repareren en 2de hans verkopen.
APK
- 283.000 km
APK keuring laten uitvoeren bij een garage die vrij streng is. uitkomst was positief. de richtingaanwijzers achter waren niet oranje genoeg, de lampjes zijn daarom vervangen. Dat was het enige mankement. Een tip was dat een zijknipperlicht unit een beetje los zat. ik heb nog even gevoeld, maar dat was echt verwaarloosbaar. dus met 30.000km tussen 2 apk beurten vind ik het een net resultaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.