Audi A2 1.4 TDI 90pk (2004)

autoreview

Audi A2
Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2 - interieurAudi A2 - interieur

Signalement

UitvoeringA2 1.4 TDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf35.600 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 172.000 km

Rijd al 10 jaar tevreden Audi. Na de A3 gereden te hebben, overgestapt naar de A2. Eerst een beetje wennen aan de styling, maar in de colour.storm uitvoering die ik bezit toch een leuke verschijning met zijn zwarte accenten. Het is een speciale uitvoering in kleuren die normaal alleen maar beschikbaar waren voor S/RS modellen. Hij is tevens voorzien van een af-fabriek sportonderstel/stoelen/stuur/pookknop. Verder compleet met automatische airco, cruise controle, elektrische ramen rondom, elektrische verstelbare spiegels + verwarmd, afstandbediening met ab, boordcomputer etc.

Rijden: hij stuurt werkelijk als een kart, je zou het niet zeggen als je het vooraanzicht ziet (lijkt vrij smal) Onderstuur blijft ver weg. De 90 pk driepitter TDI is wat rumoerig, maar wel fel (ABT chip 110pk 260nm) en heerlijk zuinig. Gemiddeld verbruik is zo\'n 1 op 26. Slechtste ooit: 1 op 22. Op de snelweg rijd ik meestal 110 km/h op cruisecontol. Dan is het verbruik op de boordcomputer 1 op 25. Met 90 op de teller is hij het zuinigst. Stoplichtsprintjes zijn erg leuk, men verwacht niet dat een 1.4 diesel zo snel wegspurt!

Comfort: echt comfortabel is hij niet te noemen met het sportonderstel, maar stoor mij er niet aan. De stoelen zitten erg goed en geven goede zijdelingse steun. Er zit zelfs een elektrische verstelbare lendesteun op! Vering is op dwarsrichels wel erg stoterig, op het oncomfortabele af. Voor de rest lekker stevig geveerd.

Plus/min punten:
Plus: rij-eigenschappen/verbruik
Min: duur in onderhoud/onhandige opening van de motorkap (deze gaat in zijn geheel eraf)

Vaste lasten zijn erg laag, dit door de volledig aluminium chassis en carosserie.

PROBLEMEN

  • 172.000 km

Hij is door ADAC uitgeroepen tot betrouwbaarste in zijn klasse. Kan dit redelijk beamen. Helaas vreet mijn A2 remlichtschakelaars. Op de uitleesapparatuur van de dealer is nooit wat te zien wat deze storing veroorzaakt. Als de remlichtschakelaar defect is werken de remlichten uiteraad niet meer, dit kan gevaarlijke situaties opleveren! Heb inmiddels 8 nieuwe schakelaars gehad. Voor de rest rijd ik van beurt na beurt. Grootste nadeel: banden, heb 16 inch 185/50 banden. Een hele rare bandenmaat en word alleen geleverd door Conti en Dunlop. Deze kosten zo'n 120 euro per stuk. Onderhoud is vrij prijzig, dit komt mede door het Longlife service programma, de wagen komt 1 keer in 35000km bij de dealer. Veel slijt onderdelen worden dan vervangen dus loopt de rekening snel op. Tot op heden geen problemen gehad.

Update 21-9-08: Veer rechtsvoor gebroken, blijkt een A2 kwaaltje te zijn. Alle vier vervangen door Eibach veren. Rijd nu nog strakker dan met origineel sportonderstel!

Update 15-10-08: Auto heeft longlife service gehad apk. Stabilisatorstangrubbers vervangen (ophanging klapperde) Direct ook de rest van de ophangingrubbers laten vervangen. Voor de rest niets bijzonders. Op naar de twee ton!

Update 01-12-08: Thermosstaat defect bij kilometerstand 172400 km. Kosten: 135 euro. Dure reparatie voor zo'n simpel onderdeel. Reden hoge kosten: thermosstaat zit op achterzijde blok gemonteerd. Moeilijk bereikbaar.

Update 09-01-09: Multiriem vervangen spanrollen en waterpomp. Tevens bleek de vrijloop van de dynamopoelie defect te zijn, deze is ook vervangen. Factuur viel 100% mee: 450 euro.

Wagen uitgebrand

  • 186.000 km

Op 10 mei is de wagen volledig uitgebrand door vandalisme. Met veel pijn in het hart heb ik de auto 'gecontroleerd' zien uitbranden voor mijn ogen. Helaas geen A2 kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet. Het zijn allemaal Prolines en wil het liefst een gelijke of een S-Line hebben. Heb een A3 2.0 TDI 170pk S-Line gekocht. Zodra de nieuwe A2 op de markt is, sta ik als eerste bij de dealer. Binnenkort als de auto op de oprit staat zal ik een review schrijven van de A3.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.