Audi A2 1.4 Exclusive (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A2 1.4 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanaf de introductie was ik gecharmeerd van deze auto. Afgeleverd in december 2000. Was de 3e bij toenmalige dealer. Dat is direct een groot nadeel van dit model. Geen enkele dealer heeft veel ervaring met de A2. Ik reed de meeste km/jaar en kreeg dus als eerste de kleine probleempjes.
Heerlijke ruime auto, ook bij mijn lengte (1,93m) nog tandjes over op de stoel en meerdere zitposities mogelijk (sportstoelen).
Ook met 3 volwassenen prima met skies in de auto voor vakantie te gebruiken.
Met achterstoelen verwijderd heel veel ruimte.
Zuinige auto, gemiddeld verbruik 1:17 (meestal snelweg met 45min file/dag). Kom nooit onder de 1:15 (3 pers+bagage bij 160km/h). Soms zuiniger dan 1:20 bij 120-130 km/h op cruisecontrol zonder file (inderdaad alleen voor zonsopgang mogelijk). Dit in combinatie met de lage houderschapsbelasting maakt dit tot een goedkope auto ondanks de forse aanschafprijs.
Miskent talent. Helaas uit productie. Helaas op dit moment geen goed alternatief kunnen bedenken met vergelijkbaar zitcomfort, luxe en/of km prijs.
Mei 2007: Nog steeds geen geschikt alternatief kunnen bedenken. A2 bevalt mij nog steeds prima qua kwaliteit, comfort, rij eigenschappen en kilometerprijs. Daarom maar de gelegenheid aangegrepen om een nog jonge occaisson A2 te kopen en helaas helaas mijn trouwe zilveren makker in te ruilen. Binnenkort dus een nieuwe review over mijn vervolg met de A2.
Juni 2007: Ingeruild
Juli 2007: als je hier op Autoweek zoekt naar een occasion met ’mijn’ kilometerstand vind je de auto eenvoudig terug. Enkele opmerkingen bij deze aanbieding:
Inderdaad nog prima interieur, eerste eigenaar en altijd dealer onderhouden, eigen stoelen meegenomen. De huidige stoelen zijn maar 40.000 km oud. Het is nu een niet-rokers uitvoering met asbak maar zonder aansteker (opberlaatje laten overzetten), hoezo alarmsysteem? Ik heb alleen maar en sticker geplakt! Enne, ik heb ook mijn eigen banden en reparatie/materialen set meegenomen. Onder deze auto zit een geplakte band. De achterruitenwisser heb ik nooit kunnen vinden...
PROBLEMEN
Reparaties:
-Al meerdere nieuwe remlichtschakelaren onder garantie gekregen. Geeft conflicten met cruise control. Nu eindelijk verholpen.
-Al meerdere nieuwe koplampen onder garantie gekregen ivm condensvorming. Probleem blijft bestaan, keer op keer. Mede hierdoor ? jaarlijks nieuwe dimlichten nodig.
- 90000 km Na stilstand van 5 weken zaten schijf- en trommelremmen vastgeroest. Schijven waren te ver versleten om af te slijpen. Dure grap van ruim E600.
- 138000 km: airco laten schoonmaken ivm stank tgv te laag nivo vloeistof
- 142000 km: nieuwe aandrijfriem met assen. Incl grote beurt E800.
- 150000 km: rammel re voor door rubber van stabilisatorstang.
- 162000 km: laatste paar duizend km regelmatig melding van motorstoring. Na opnieuw starten weer alles ok. Uitlezen storingsgeheugen niets relevants. Nadat paar maal gas wegviel tot op de bodem laten uitzoeken: sterk vervuilde gasklep.
- bij reparatie bovenstaande blijkt homokineet lek: vervangen
- en blijkt er extreme ijsvorming in airco te zijn. Dit obv een defecte sensor in het systeem, hele dashbord moet worden gedemonteerd.
- nieuwe stabilisatorstang en rubber re voor
- 170000 storing slot li voordeur, werkt naar behoren alleen geen knippersignaal meer bij afsluiten. Voor E218 kan ik ook wel voelen aan de deur of íe dicht zit.
- 176800 km: totale interieur en exterieur reiniging. Alles ziet er weer als nieuw uit! Wat een feest!
- 176800 km: bij controleren bandenspanning begeeft ventiel het, platte band. Audi mobiele service binnen een uur langs geweest en gerepareerd.
- 177500 km: 4 nwe zomerbanden. Nu 1 paar zomer en 1 paar winterbanden opgereden.
- 190000 km verbruik neemt toe. Haal de 1:18 nooit meer, nu 1:15 of 1:16. Gaat de motor slijten of is het door het warme weer icm de nieuwe winterbanden?
- 193000 km Na ophogen van bandenspanning verbruik terug naar 1:16 a 1:17. Merk geen verschil bij rijden, wel bij de pomp. Airco stinkt weer. Ik heb duidelijk last van een of andere aangroei die niet de nek is om te draaien, leg me er bij neer dat ik elk half jaar E60 aan airo reinigen kwijt ben.
- 200000 km! Geen echte problemen. Airco weer schoon. Barst in voorruit werd scheur en langer. Geen vertakkingen, alleen buitenste laag dus geen reden voor vervanging volgens glasboer. Beetje olieverbruik (1 liter per 4000km) Verbruik op zomerbanden 1:16-17
- 203000 km De airco stinkt weer! Dit is dus niet te verhelpen, het hele systeem zal wel doorwoekerd zijn /besmet zijn met een of andere aangroei. Clinoteur ijlt na na uitzetten (alleen akoustisch). Ik geloof het wel, ik ga inruilen. 2 ton is mooi geweest.
- 206500 km. Auto ingeruil voor een nog frisse A2.
Overigens:
Nog steeds originele accu, uitlaat.
Onderhoudsinterval van 30K wat lang gezien de anders onopgemerkt gebleven problemen. Zou anders nog 13K met lekke homokineet en defecte airco hebben doorgereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.