Audi A2 1.6 FSI (2004)

autoreview

Audi A2 1.6 FSI (2004)

Signalement

UitvoeringA2 1.6 FSI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf238.050 km
KM-stand laatst290.000 km
Lezerswaardering: 32%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A2 FSi

  • 290.000 km

Op 26 april 2020 zag ik een laag geprijsde A2 FSI te koop kleur zwart metalic met OSS dat is een volledig 2 delig glazen dak staan bij Autothandelaar in Udenhout.

Er was wel een motorlampje knipperend bij de A2.
Distributie zou paar jaren geleden zijn gedaan bij circa 210.000.km.

Over OSS niet zo specifiek gevraagd ,zou werken, deze vaak defect zijn of krakend bij aandrijfmotor.
Maar zelfs een defecte glazen dak staat het veel mooier trouwens het zo mooi doorloopt van voor tot het achterraam toe .

En glazen dak heb je minder mat zwarte lak te poetsen van de ribbel dak .
Maar van deze OSS dak werkte achteraf gewoon goed ,wel inmiddels een reiniging en smeerbeurt gehad.

De eenarmige voorruitraam wisser mechanisme arm was versleten, de nagels zijn dan ingesleten vaak zie je daar ook roest .

Je merkt het vaak dat de wissermechanisme wiebelde (de wisserarmmechanisme kan dan torderen ) en vaak scharnierpunt bij de raamwisser bevestiging ook tegen het glas aandrukt. Dus let hierop dit niet gaat gebeuren ,kan diepe krassen op raam veroorzaken.. Ook dat de arm meer dan 5 cm kan bewegen over het glas zonder dat de as zelf draaide.

De originele koplampen hadden de afgelopen jaren veel te verduren gehad ,maar de lens van elke lampunit top, die een polijst beurt nodig ,deze zijn inmiddels hersteld.
Ja de accubij deze Audi A2 af fabriek na 16 jaren oud wat zwakjes bij starten ja de originele Audi/Varta een 80 ampere 380 din, is deze inmiddels vervangen met natuurlijk weer een nieuwe Varta accu .

Terwijl bij onze Audi A2 1.4 benzine de Varta/Audi accu af fabriek pas na 18 jaren nog best goed werkte ondanks dat ook vervangen hadden door nieuw Varta.

De 15 inch velgen om te huilen elk wiel weleens een stoeprand geraakt had met parkeren. Ach dat kan iedereen gebeuren ,maar zo vaak ? ach het gaat mij meer om de technische staat wagen en er veilig mee de weg op kan.
Deze met een set 16 inch TT velgen verwisseld wij thuis hadden liggen .

Onze A2 is nu voorzien met zwart lederen sportievere verwarmbare stoelen die best goed zitten.
Maar helaas niet met elektrisch lendensteun verstelling die wij in onze andere A2 wel hebben .

Qua wegligging is deze audi a2 1.6 FSI vergelijkbaar als een audi a2 met 1.4 type BBY motor ,het verschil dzee 1.6 Fsi achterzijde ook remschijven heeft, dus toch meer rempower .

Doordat de motor wat zwaarder is qua vermogen (115pk ) maar ook het gewicht motor blok hij iets sportiever te rijden is en pakt beter op dan een 1.4 BBY 75 pk benzine motor.
Maar wilt niet zeggen je met de 1.4 motor niet met overig verkeer uit de voeten kunt.

Wat ik merk dat deze 1.6 fsi motor rond 3400 toeren bij wat dieper het pedaal bediend deze best goed oppakt en het bij rond de 4000 toeren de trekkracht nog steeds voelbaar is zo op de 4800 toeren zit .

Het verbruik is bijzonder goed en 1 op 15 -17 is mogelijk ,ondanks ik vaker het pedaal intrap.

Onze wagen is momenteel voorzien van KONI special Active dempers (vaak FSD genoemd en zijn zelfstellende dempers .
Het voordeel dat bij plotseling slecht wegdek of sportief gereden ritten de demping snel wordt bijgeregeld.
Deze dempers met -25 mm H&R verlaging veren, nieuwe koppelstangetjes en stabilisatorstang rubbers etc.

Voor ons bevalt dit beter dan standaard dempers, je heerlijk bochtjes kunt nemen, een wat sneller dan gemiddelde gereden bocht minder duik neigingen verkrijgt.
Op zich valt het wel mee hoor met standaard dempers maar wij zijn erg te spreken over de Koni dempers met onze andere Audi A2 sinds 2015 met die type dempers rijden van Koni nu 425.000 km op klok staat waarvan zeker 180.000 met die type Koni dempers.

Maar standaard blijken voor velen voldoende te zijn ,ja mits ze natuurlijk niet versleten zijn, bij vele gebruikte A2 's niet zijn vervangen bij meer dan 1,5 ton kmt ers achter de rug hebben....

Ook rondom Powerdisk schijven van Ate , met ceramische remblokken ,voordeel je velgen langer schoner blijven.

Update Km stand 5-6-2021 253900 verbruik zie autoweek van onze beide A2 's.boost ecu zomer 2021

Lid 070 Audiclub.nl de club voor alle audi's en verwante merken Horch ,DKW,NSU dus de Algemene Audi Club Nederland (AACN) . en lezer audi forum.
Mijn garages support, Garage Sam sinds 1990 onze garagist te Amsterdam, Audi zuidoost Amsterdam en A2 Dokter te Waalwijk .

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.