Audi A2 1.4 Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A2 1.4 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 161.300 km |
KM-stand laatst | 527.000 km |
Youngtimer Top wagentje,Mazzel ,door goed onderhou
- 527.000 km
Inmiddels (15/6/25 ) circa 527.000 km gereden (sept2024 1e koprevisie 499716) deze wagen sinds aanschaf zomer2013 160.000km.
Volgens audi dealer gegevens 2013-07-25 was Km-stand: 161587 dag na aankoop.
Wij zijn zomer juli 2022 bepakt met audi dakkofer met 3 passagiers naar spanje gereden en het motortje probleemloos ons weer thuis bracht ondanks hoge km stand van meer dan 4,5 ton km ters.
Onze kenteken is niet juist hoor het is 41-JT-BJ een fijne youngtimer . Gezien ik bekend ben met het merk Audi sinds april 1971 mijn ouders een nieuwe ruime Audi 100 kochten, ja met die messen aan de 4 ringen op de grill .
Zelf meerdere Audi's gereden audi sinds jaren 80 de audi 80,100 coupe S ,coupe gt 5S en de natuurlijk Audi 100 .
In 2002 was ik al van plan een Audi A2 diesel aan te schaffen , maar gezien het voor ons te klein was met 2 kinderen ,besloten naar een andere wagen te kopen.
In 2013 begon uiteindelijk weer de zoektocht maar dan nu naar een gebruikte Audi A2 .
De brochures van de Audi A2 jaren had ik nog liggen en in april 2013 weer voor de zoveelste keren tevoorschijn gehaald.
Zodat ik wist wat standaard opties zijn, dus niet volgens verkopers extra opties zouden zijn.
Vele dagen gekeken op marktplaats, Audi dealers met vaak hoge prijzen rond 2013 , 8 tot 10.000 euro en overige aanbieders die al te vaak met extreem lage km standen aanboden met veel nok geluiden tijdens koude motor stationair.
Echter bleek vele Audi A2 diesels en ook benzine uitvoeringen terug geklokt te zijn.,of worden vaak met zeer achterstallig onderhoud aangeboden.
De motor trekt redelijk vlot ondanks 75 een pk..1.4 motor benzine. Maar is geen sprinter...qua optrekken. (Kies dan de 1.6 fsi voor sportiever te rijden.)
Schakelen gaat soepel (bij de fsi vind ik wat soepeler) en koppeling grijpt onwennig voor velen laat op ,wel dus even wennen ,dit ook bij 1 6 fsi's versies .
Let wel op olieverbruik kan vaker bij de eerste types tot model jaar zomer 2002 de Aua motor modellen ( te zien bij gas geven)...( dit zijn motoren met bougiedop met 4 bougies kabels naar centrale bobine)
Ook de vanaf zomer 2002 met modeljaar 2003 de Bby motoren die met 4 penbobine's kunnen soms ook wat olie lusten.
Dit afhankelijk van hoe ermee is omgegaan, dus koud trappen of heel veel stads ritten is helaas de oorzaak,vaak de olieschraapveren vol met roetaanslag zitten
De wagen is tijdens rijden redelijk stil en comfortabel ,vooral wanneer het onderstel frisse dempers heeft . Let op lekke schokdempers langs zuigerstag wip hoes omhoog dus mag niet olie doorzweten...check de veren op breuk of versleten lager schalen / rubbers etc.
De wagen mag niet veel tik of bonk geluiden maken tijdens rijden op klinker weg.
De wagen mag niet te veel deinen en of overhellen tijdens rotonde of bochten nemen.
Bij frisse de wat betere merken dempers dat ook Audi monteerde ,banden, veren is stuurgedrag echt geweldig met de stijve alu .carrosserie .
Wel aandacht :
Er zijn latere versies rond 2004 met staalplaten draagarmen die inmiddels der loop der jaren flink door gerot kunnen zijn er bij deze versies draagarmen holle ruimtes zand/modder blijft zitten ..
Onze A2 heeft gelukkig de massief gegoten stalen versies en deze zijn met vast geklonken fuseekogel .
Deze 2 massieve draagarmen bij 483.000 km vervangen dus was een degelijke fuseekogel af fabriek 0 km dit is afhankelijk je eigen rijstijl.
Spuit deze regelmatig schoon of neem vaker een goede wasstraat vooral in de winter...vanwege pekel .
Bij juiste werking frisse remsysteem (voering,blokken ,schijven en remklauwen etc ) , grijpen de remmen heerlijk aan je zelfs stevig kunt vertragen. Let op kan bij sommige wagens die wellicht onderhoud behoeven kan remwerking niet goed werken...
De alcantara sportstoelen (OPTIE) zitten heerlijk, goede steun ,goed verstelbaar middels draaiknop rug en de lenden middels een druk kantel knop elektrisch verstelbaar.
De zit achterin is zeer ruim bij de 2 zit versie, de rug leuning achter in 2 standen verstelbaar. . Een 3 zitter achter bestaan ook,maar zeldzamer aantreft.
De achter stoelen kunnen per stuk eruit gehaald worden zonder gereedschap. Je vlak laadvlak hebt, met zee aan ruimte voor vervoeren van een wasmachine of zo geen probleem .
Onze wagen heeft achteraf inbouw een originele Audi demonteerbare aluminium trekhaakkogel Op kenteken staat bij ons wel aanhanggewicht ingevuld op kenteken bewijs,vaak bij ingevoerde A2 's ontbreekt....
Let hier op de uitvoering u op het oog heeft.
Anders helaas geschikt voor fietsendrager.
Het lak is bij Audi een uitstekende lak en incombinatie aluminium ziet hij er dus nog als nieuw uit..
Voor liefhebbers is een origineel nederlands gekentekende A2 exemplaar af fabriek, goed onderhouden het mooiste je kunt treffen. , Liefst door Audi dealers,of gespecialiseerde garagebedrijven met monteurs die bekend ermee zijn.
Anders wordt er soms onnodig onderdelen vervangen niet de storing door een foutmelding dikwijls verkeerd beoordeeld er defect zou zijn.
Ons is uiteindelijk een mooie geworden in 2013 van augustus 2002 een 1.4 benzine 4 zit versie, dolfijn grijs met motor code BBY met werkelijke kmters 161.500 km op de teller in juli2013.
Bij mij sinds begin jaren 80- 87 bekende dealer , Audi center amsterdam vooraf advies gevraagd. Er werd vooraf de koop door service medewerker Audi even samen met mij de gegevens bekeken en bleek volledig door een audi dealer elders in onderhoud te zijn geweest. Dus dat zat wel snor .
Vooraf werd mij telefonisch door eigenaar al verteld dat 1 van de koppelstangen aan vernieuwing toe was .
Dit was bij diepe oneffenheid in wegdek met een knok geluid goed hoorbaar.
De wagen bleek van vele opties te zijn voorzien, helaas met haperende OSS een open panorama dak ik niet zo erg vind, de glazen dak mij al minder poets werk zou opleveren dan gewoon Aluminium ribbel dak .
Van onze 1e fsi (2004) is inmiddels juni 2022 ) het Oss dak de motorbehuizing gemodificeerd (aandrijving tandwielen slipte op kabel) en kabel meenemer gerepareerd door de A2 dokter te Waalwijk.
Deze A2 eens ook laten aanpakken . Per oss dak bekeken moet worden wat defect is.
Geweldige zittende Alcantara sport stoelen met elektrische verstelbare lendensteunen, climate control, audi concert2 cd radio en alarm ,voor en achter speakers ,kortom de wagen was in goede staat van onderhoud de koop werd besloten.
Bij de onze Audi A2 is vanwege jaarlijks bij amsterdamse audi dealer onderhoud nog steeds de Audi mobiliteit service van kracht..
Ook onderhoud bevriende garagisten in amsterdam garage Sam en Waalwijk de A2 dokter voor vaak specifieke A2 onderdelen in voorraad heeft.
Tot heden rijden wij nog steeds vanaf fabriek 0 km de koppelingsplaten en drukgroep, druklager maar die zal vast een keer eraan komen gezien onze km stand richting 4 ton ..
Het is niet een echt rappe wagen, maar in stadsverkeer kun je anderen gek maken hoe strak je de hoek om kunt ,waar velen onbedoeld glijdend op een andere baanvak terecht komen, niet fijn daar ander ook reed...
Op de snelweg kun je redelijk goed meekomen overigens.
Een 1e Audi A2 Fsi 16V met 110 pk is rapper die wij sinds 2020 erbij hebben.
Een 2e fsi sinds dec 2021.
Ook extreem hoge olieverbruik vaak bij AUA en BBY beiden de 1.4 benzine versies.
In mijn geval ver er onder wat als normaal olieverbruik genoemd mag worden voor merken Audi en vanwege de inmiddels hoge km stand van 4,5 ton 300 cc op 1000 km niet verkeerd zeg maar in bergachtig gebied en snelheden van 130 km per uur met vakantie rit 2022 spanje. . Benzine verbruik 1 op 16,5 soms 18 is mogelijk bij 100-120 km per uur op snelweg .
Het zeer extreem hoge olie verbruik bij vele andere bezitters zou ook vast te maken met zeer vele korte ritten gemaakt waren bij vorige eigenaren Olie (5w30) de 5w40 bij extreem verbruik kan helpen verminderen . ,.
Ververs minimaal 1 x per jaar uw olie en filter. Wij inmiddels een extreme km stand hebben is besloten sinds juli '21 5w50 mobil af te vullen ,bij hogere temperturen of file rijden zomers beter vind klinken. En deze olie tijdens winter 2021 goed bevallen is en inmiddels bij 450Kkm beurt audi dealer weer erin incl olie filter is afgevuld. (Met Audi dealer besproken )
En om 80.000 km benzine filter of eerder ! Vooral als men e10 gebruikt bij de 1.4 bby en aua en weinig km ters maakt zoals langer dan 4 weken stilstand.
Deze filers zijn bij recent verkochte wagens zelfs soms nog steeds niet vervangen ,dus zwarte smurrie of vocht vaak in het filter...
Ja dat beinvloed de betrouwbaarheid werking brandstof injectie systeem voor elk merk en type wagen...geloof mij maar.
Ga ook niet met zeer koude motor gaan trappen zeg maar dus vooral niet zonder eerst de motor fatsoenlijk warm te rijden en dan bedoel ik niet wanneer het koelwater warm is maar de temperatuur motor olie op bedrijfstemperatuur (het liefst na half uur rijden op snelweg ) dit dus wel afhankelijk van buiten temperatuur . Dus bij vries temp natuurlijk je langer warm moet rijden . Voorkom vaak onnodig boven de 4000 toeren te gaan rijden bij zeer koude motor.
Verder is ons motorblok nooit verder open gehaald voor enige kop revisie of reparatie voor lagers ,zuigerveren zover ik weet. ja reiniging Egr klep,de gasklep en het gaatje ontdoen van kool in gasklepvoet voor het doorvoorbuisje naar de egr klep.
Slijtende onderdelen vervangen ,banden remblokken etc. dempers,koppelstangen en in 2019 injectoren reinigen etc.
Een monteur eens mij erop wees in 2014 dat de koppeling eraan zou komen ,echter waarschijnlijk de monteur niet wist de A2 een eigenaardige koppeling bediening had, dus laat opkomt ja wij nog steeds ermee rondrijden..3/2021
20sept 2021
Update koppeling 1e set vervangen bij stand 432745 km dus vanaf af fabriek 0 km ! Zie audi a2 forum link (letter W weghalen! ) Whttps://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=9765&sid=2bef917257ec4a28bb7085d90b3becfa .
dec2021 bij 438000 koelwater thermostaat vervangen,ging te vroeg open wat wil je naar deze km stand,was org audi ,tijdens rijden (buiten temp 10 graden 2021) zakte tempmeter naar 75 graden, bij stilstand 5 minuten liep het weer op naar rond 80 graden ,normaal is 90 graden bij juist werkende thermostaat koelwater ongeacht wij reden of stilstand en dit zeker na minimaal15 minuten gereden te hebben boven 0 graden buiten temp.
Van deze A2 zijn er slechts paar duizend nog rijdend in nederland. Circa 5- 6 duizend met aangevuld met heel wat ingevoerde A2's .
Vele A2's belanden te vroeg op de sloop door schade ,maar ook al te vaak met niet opgeloste motor storingen of gebroken distributie riemen door slecht onderhoud of de vervelende terugdraai acties..
In duitsland zijn vele betrouwbare diesels door eigenaren van de hand gedaan ,ze in vele steden werden geweerd. Ook slooppremie is vaak de reden geweest, wel jammer maar daardoor veel onderdelen voorradig zijn bij sloperijen of op ebay soms veels te prijzig aangeboden. Betaal nooit de voor belachelijke vraagprijzen.. zoek dan elders ,soms sloperijen nl goedkoper.of oem after market goedkoper !.
Gezien inmiddels de Audi A2 een echte semi klassieker is geworden ,is het goed uitkijken bij de aankoop van gebruikte Audi A2.
Inmiddels ze zo geliefd zijn worden soms mij inziens te hoge prijzen voor gevraagd worden door (niet alle) handelaren.. .
check of het wel een s line versie is,door opties te checken of die wel ook werken.
Vooral als deze geen (of onbetrouwbare ) historie meer bij gehouden is , vaak het geval deze niet meer door Audi dealers of erkende garages periodiek onderhouden zijn.
Maar ieder garagemonteur kan de A2 ook goed onderhouden, maar dit hangt ook weer vanaf of de eigenaar wel alles wel laat doen....is altijd de vraag of het tijdig gebeurd is,vooral filters en motorolie .
Maar dit is natuurlijk bij ieder merk het probleem, men niet weet wat men na de koop boven water komt drijven qua storingen ,en die soms al te vaak voor de koop aanwezig waren. Ja sommigen eigenaren met gemak stug blijven doorrijden ondanks het brandende lampje van motor .Ja vele roepen van Ja als is na gekeken top wagen goed onderhouden.. .ja ja blijkbaar letterlijk ze keken er naar naar de auto . Als je pech hebt dus net paar uur na de aankoop de piep en lampjes ziet knipperen...
En dan kan reparaties het zo tot paar duizenden euro's kosten.
Indien u van plan bent een A2 aan te schaffen, laat je niet ompraten of verleiden door te al vriendelijke heren handelaren het liefst neem je iemand mee die vaker sleutelde aan wagens ,om deze wagen tijdens de rit te laten rijden .
Het liefst de ecu uitlezen via obd2 stekker met diagnose apparatuur. ..of te laten beoordelen door middel van een onafhankelijke aankoopkeuring ,maar let wel op door u zelf uitgekozen garagist ...
Maak duidelijke schriftelijke afspraken voor eventuele wat dan de garantie dekt.. Je niet bij reclameren krijgt te horen tja wat wil je met 18 jarige 2e handsie ? terwijl hij de verkopende partij de wagen de hemel in prijsde?
TIP: lees ook artikel https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/20-jaar-audi-a2-achtergrond/
Maak tijd afspraak met verkopende partij in de middag en kom onverwacht wat uren of dag eerder binnen wandelen ,je "toevallig" in de buurt was je de wagen met koude motor kunt "beluisteren" bij het starten ,wel direct aanslaat en rustig stationair loopt.. Ja niet met al te veel kabaal kleppen of nokken bij de benzine versies.
Succes met uw zoektocht...maar wie op gemak wat uitzoekt en goed checkt .laat u voorlichten uw eigen vertrouwde garagebedrijf ,u treft vast eens een goed exemplaar. Koop een A2 nooit impulsief en zoek niet vooral op het moment een betrouwbare wagen nodig heeft ..het kan zo in de papieren lopen na miskoop een verwaarloosde afdankertje van ander koopt..
Lid 70 van de audiclub.nl sinds jaren 80.
lezer Audiclub facebook nederland , audi a2 , Audi forum nederland en ook Audi A2 forum. link meer info W = h Wttps://stringfixer.com/nl/Audi_A2
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.