Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A2 1.2 TDI 3L |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Zuinige kilometervreter
- 285.000 km
I.v.m. verre liefde ben ik fors meer gaan rijden en kwam de zoektocht naar een betaalbaar kilometervetertje. Na een Daihatsu Cuore, Kia picanto, Volvo v40 2.0 en een LR Defender 110 300tdi, was dat een leuke zoektocht. Het verbruik en de wegenbelasting van de cuore waren goed bevallen, als ook het comfort van de v40 en het koppel van de Defender. De "betrouwbaarheid" van staal in de loop der jaren heeft de Defender ook bewezen, dus toen een vriend mij wees op het aluminium gehalte van de A2 was ik gauw verkocht.
Nu sinds een jaar is de A2 mijn trouwe reisgenoot en in dat jaar hebben we samen ruim 30k km asfalt voorbij zien vliegen. Op dag 1(253k km) is de auto meteen gechipt naar 90 pk en 190 nm, daarnaast voorzien van cruisecontrol. Onze A2 kende een lastige start ivm met een probleem in de versnellingsbak. Hierbij hebben we meteen geleerd dat het helpt om gebruik te maken van een in de 3L techniek gespecialiseerde garage. De auto heeft namelijk een aantal eigenaardigheden t.o.v. de "normale" A2. Wij hebben gekozen voor een gereviseerde versnellingsbak om enig verder gedoe te voorkomen.(250k km)
De ECO stand die de auto biedt, met o.a. StartStop en max 40pk vermogen staat bij ons altijd uit. De auto rijdt dan zeer goed mee in het verkeer, ondanks de trage schakelingen van de (semi)automaat. Voor de lichtgewicht en compacte auto die het is voelt de auto erg volwassen. De auto ligt goed op de weg en stuurt prima. Wel moet je je bewust blijven van het lichtte gewicht, vooral met hevige wind of wanneer je juist veel gewicht vervoert. Een echte hardrijder is het niet, voluit op de autobahn met wind in de rug heb ik 183 op de GPS mogen klokken, waarbij de auto wel wat zweverig wordt. Comfortabel doorrijden houdt op bij zo'n 150 km/uur. Van hier naar Florence rijd je gemakkelijk in 1 ruk. Op de auto(snel)weg is de auto het meest in zijn element, weinig schakelen en lekker tuffen.
Met zijn 4 stoelen en een acceptabele kofferbak kunnen 4 volwassenen comfortabel een dag op pad. Voor weekend of week trips zou ik liever niet met meer dan 2 mensen in de auto zitten.
Door de achterstoelen te verwijderen (2 hendeltjes) ontstaat een groot laadruim met vlakke vloer, dat door de beperkte opening van het achterportier, vooral via de achterklep te bereiken is. Helaas kan de passagierstoet voorin niet plat. De dubbele bodem in de koffer is erg handig in dagelijks gebruik.
De gebruikte stoffen voor de bekleding en deuren voelen fijn aan bij gebruik en blijken goed slijtvast. Helaas is voor de knoppen van de automatische climate control en de raamschakelaars gekozen voor "soft touch' lak die inmiddels ver vergaan is. Gelukkig verkopen ze zeer goede stickersets op eBay om dat te verhelpen.
Geluiden van buiten worden redelijk geweerd, maar hier merk je wel dat de ruiten wat dunner zijn. Het standaard stereosysteem is ronduit goed, alleen al omdat het nog werkt. Maar vooral omdat het echt nog heel goed werkt, een mooie bass en helder midden en hoog. Voor mijn persoonlijke smaak heb ik een subwoofer in de kofferbak gezet.
Over de totale afstand geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km bij gemiddeld 110 km/uur op de snelweg en altijd vlot optrekken, aan de pomp meet ik 3,6 over het afgelopen jaar. Storingen en/of ongemakken heeft de auto zelden, maar zijn altijd makkelijk uit te lezen met de computer.
Bij 275k km is de (nog originele) kachelventilator er mee gestopt en constateerden we een kapot wiellager LA(origineel).
Nu bij 285k km zijn er twee schokbrekers achter, de remschijven voor, stabilisatorstang en koppelstangen, het brandstoffilter en een brandstofklepje vervangen. Eigenlijk niets dan na bijna 3 ton niet aan vervanging toe mag zijn. De originele onderdelen kennen een geweldige levensduur, maar zijn soms lastig te vinden en aan de prijs, maar de 3L specialisten weten vaak allerlei goede oplossingen.
Het doel is om de 500K op de teller te krijgen en zoals de auto er nu bij staat gaat dat wel lukken. Werkelijk bijna alles aan de auto is aluminium, dus roesten en rotten doet de auto niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.