Audi 100 2.2 (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 2.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 330.000 km |
KM-stand laatst | 352.680 km |
Aanschaf
- 330.000 km
Nadat ik met vrienden op vakantie was in zuid Frankrijk werd ik toch een soort verliefd op de 100. Ik reed toendertijd in een Subaru Impreza (gekocht voor de vakantie) en ook de Audi was mee.
Heb deze over mogen kopen en heb daar nog steeds geen spijt van gehad.
De Audi is uit 1986 dus volledig verzinkt en geen enkele vorm van roest te bekennen na de 330.000 km en 34 jaar op de weg. Bomvol met opties zoals elektrische ramen, werkend! climate control en een heerlijk blauw velours interieur. En uiteraard de prachtige 2.2 vijfcilinder dat zonder middendemper beter klinkt dan 99% van wat er op de weg rijdt.
Eerste groot onderhoud
- 337.500 km
Het was weer ruim 15.000 geleden sinds de vorige kleine beurt, dus verse olie erin en de filters vervangen.
Ook rondom de remmerij ververst, dus nieuwe schijven en blokken.
Ook in de 5 maanden tijd kleine mankementen opgelost, zoals oa een irritante piep in de kachelmotor, een loshangende armsteun en alle elektrische ramen weer werkend gekregen.
De audi is verlaagd met H&R verlagingsveren (4/5 cm) en er zitten nieuwe velgen onder. (Lenso BSX met zwart hart, Helaas als student nog geen geld voor echte BBS'jes).
Omdat de 100 nu 5 cm lager ligt dan origineel loopt in de bocht de linker achterband tegen het spatbord aan. Dat is eenmaal het gevolg van de panhard stang ophanging achter.
Oplossing is simpel, stelling van Pythagoras, dus 5 cm verticaal eruit betekend +- 7 mm diagonaal uit de panhardstang slijpen. Alles weer vastgelast en de Audi staat super strak op zn wielen.
Toen de 100 toch de lucht in was gelijk maar eens grondig op roest gecontroleerd. He-le-maal nergens een plekje te vinden. Blij verrast dus
oor een schoolproject mocht ik een rollenbank afstellen en valideren. Hiervoor de Audi gebruikt en heb er ruim 20 vermogen runs mee kunnen doen. Na het afstellen van de rollenbank ook de 2.2 vijfcilinder afgesteld.
Kort samengevat:
Fabriek: 138 pk / 189 Nm
Base run: 130 pk / 190 Nm
Na afstellen: 144 pk / 210 Nm
Wat is er afgesteld? De inspuitdruk kan je verhogen bij het K-jettronic systeem. Dus in combinatie met een emissie meter is de lambda afgesteld naar 0.85 bij vol gas en 1 stationair. (Stond op 1.13)
Verbruik is wel ietsje gestegen nu (1:9 is normaal), omdat hij wat rijker loopt. Maar dat mag de pret niet drukken.
Vakantie Kroatië
- 342.600 km
Met de Audi 100 en een Audi V8 uit '91 uit Nederland naar Kroatië. In één stuk door gereden en wederom gaf de 100 geen kik, zelfs met een vouwwagen erachter was het prima vertoeven in de Audi's. Airco blies ijskoud en de stoelen vervelen nooit.
Ook de terugweg (dit keer in 2 delen) verliep prima, één keer stil moeten staan omdat er een koelbox iets teveel stroom vroeg uit de 12v output. Startkabels erop en dan maar zonder koelbox verder gereden. Zo stond er binnen 2 weken weer 3500 kilometer meer op de teller.
Verbruik op de heenweg keurig onder de 1:12 kunnen houden, terug zat de vaart er iets meer in, maar 1:10 is nog steeds acceptabel voor zo'n wagen.
Op de Autobahn ook even de 200 aangetikt. Deed de 100 helemaal niet onaardig en best soepel.
APK 2022
- 349.968 km
APK was ondertussen bijna twee maanden verlopen. Bij de voorkeuring in November was alles goed, alleen beide stofhoezen van het stuurhuis waren versleten.
Klusje toch een beetje voor me uit geschoven, want bij een Audi 100 is dat niet even snel gedaan.
Toch in Januari aan de bak gegaan en heeft een groot deel van de dag in beslag genomen. Het is geen hogere wiskunde, maar er moet vooral erg veel los en uit de motorruimte voor het stuurhuis eruit kan.
13e zonder enige problemen door de APK heen, dus dat is tot 2024 geen probleem meer.
350,000 gepasseerd en onderhoud
- 352.680 km
De tank heeft er ondertussen 350000 km op zitten en daarom toch weer een verse beurt gegeven. Nieuwe olie, filters en even alles nagekeken.
Helaas een pijnpunt gevonden. Achter de vulhals zit een groot gapend roestgat dat zorgt voor opspattend water in de kofferbak.
Voor nu het gat gedicht met een doek om het water buiten te houden. Maar daar moet binnenkort een nieuw deel in gelast worden.
Ondertussen ook voor de 4e keer de lichtschakelaar vervangen, ik wist dat dit een kwaaltje was van de 100 C3, maar na de derde keer begon ik toch aan mezelf te twijfelen. Nu houdt de huidige vierde schakelaar het al weer aanzienlijk langer uit dan de vorige, en aangezien de vorigen allebei tweedehands waren, ga ik er maar vanuit dat deze toevallig ook al aan het eind van hun leven waren.
Ik kom er wel achter dat het rijden van een 35 jarige auto een hobby moet zijn, want er gaat redelijk wat tijd in zitten als je alles zelf wil doen. Zo zijn er allemaal kleine dingen die kapot gaan en heeft het zo zijn onderhoud nodig.
Gelukkig heb ik er een plek voor en kan ik vaak binnen werken, dat maakt het een stuk draaglijker. Zolang de 100 me onderweg niet in de steek laat doe ik al het onderhoud en reparaties met liefde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.