Alpine A110 Legende (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A110 Legende |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Een sportwagen voor elke dag
- 500 km
Een 2e dagelijkse (zakelijke) auto is wat ik in gedachten had, in principe als vervanging van de kleine stadsauto die we daarvoor al enkele jaren hebben. Het hoeft geen grote auto te zijn (er is al een EV-crossover) en iets op benzine is handig voor die keer dat ik in het buitenland moet zijn daar waar oplaad infrastructuur lastig is (sommige plekken in Wallonie en Luxemburg zijn bv nog steeds lastig).
Tegelijkertijd had ik beroepsmatig wat interesse in wat compactere en vooral lichtgewicht sportwagens en kwam zo uiteraard ook bij Alpine uit. Uit alle reviews en testverslagen bleek namelijk dat ze hier iets heel knaps hadden gedaan; een compacte auto geschikt voor dagelijks gebruik, met een heel laag gewicht maar wel een echte sportwagen. Daarbij ook nog eens een elegant uiterlijk.
Uit vooral professionele interesse en nieuwsgierigheid een proefrit gemaakt. En toen was ik om. Comfortabeler dan een stadsauto ook op slecht wegdek maar ook een auto waarmee je op elke snelheid voelt dat je in iets bijzonders en leuks aan het rijden bent. Fantastische wegligging ook.
Ik heb zelfs getwijfeld mijn Corvette weg te doen. Al is er door zowel de leeftijd (inmiddels wel een klassieker) als door het toch ook andere concept nog genoeg verschil en mag deze uiteindelijk toch blijven.
Een A110 moest het dus worden. Ik wilde dan graag een uitvoering die het elegante benadrukte (geen spoilers en een beetje zoeken naar de kleur) en die ook uitermate geschikt is voor dagelijks gebruik wat ook de wintermaanden betekent (regensensor, comfortstoelen, stoelverwarming, etc). Nu was er net een kleine modelupdate waarbij de uitvoeringen veranderden. Ik on op basis van een Pure configureren (252pk motor) tot mijn wens of op basis van een GT (300pk motor). Dat werd toch nog best duur in beide gevallen.
Echter; bij de Alpine dealer stond er ook nog een Legende (in het prachtig donkere Abyss Blue) nieuw op voorraad (vooral vanwege de BTW kwam ik op nieuw uit) met alle opties die ik zelf zou willen en nog een paar meer. De Legende is wat nu de GT uitvoering is maar dan met 252pk. Van de proefrit wist ik dat dit ruim genoeg was. Daarnaast heeft het infotainment geen Android Auto maar ipv een soort primitieve voorloper (MySpin). Zo heel veel gebruik ik Android Auto niet dus dat, samen met het feit van korte leveringtijd en iets goedkoper als optie liet me de knoop doorhakken.
Een wel heel rationele kijk misschien op een sportwagen. Maar dat is niet helemaal waar. Het is meer dat het zo mogelijk is een sportwagen te rijden op regelmatige basis. Het is juist leuk om niet alleen met mooi weer of voor speciale ritten te genieten van wat zo'n auto kan bieden.
En Alpine heeft hier echt iets gemaakt wat deze zeldzame combinatie mogelijk maakt. Een 911/Cayman of Corvette/Mustang kan dat ook wel maar die zijn een stuk zwaarder en groter en daarbij zijn zowel onderhoud als brandstofverbruik kosten daarmee een stuk hoger. Echt mijn complimenten voor Alpine dat ze dit haalbaar hebben gemaakt.
Net ingereden
- 2.000 km
Eindelijk was daar de 2000km in beeld; de afstand waarbij de instructies voor het inrijden vervallen. Bij de meeste auto's niet meer nodig maar Alpine vroeg daar nog wel om. Zeker in de laatste kilometers ervoor weleens net wat meer toeren gemaakt maar toch aardig eraan gehouden.
Maar eerst even de ervaringen van de laatste tijd. Als zakenauto nog steeds prima; navigatie, handsfree telefoneren, file rijden, kilometers maken op cruise control, etc allemaal prima. Niet super gebruiksvriendelijk soms maar echt goed mee te werken. En op de rit na afloop dan een stukje binnendoor rijden in de Sport stand en manueel schakelen.
Op een zakenrit Duitsland in toch eens even het gaspedaal goed ingetrapt. Op de 200 zit je zo en dan voelt het nog behoorlijk stabiel, wel veel wind en motorgeluid maar wat had je anders verwacht. Boven de 200 niet geprobeerd; zit vast goed. Met 160 op de cruise control is het nog steeds prettig rijden met enkel wat windgeruis als extra. Verder stabiel en zelfs dan nog relatief zuinig met iets van 1:10 a 1:11. Op de cruise control in Nederland op de snelweg al wel vaker 1:20 gezien; dan wordt de actieradius ondanks de vrij kleine tank ineens ruim boven de 500 en soms zelfs 600km. Maar de verleiding is natuurlijk buiten de snelweg te groot om niet eens wat vlotter op te trekken etc.
Een enkel keer bij een soort Cars&Coffee geweest, op uitnodiging van Alpine op het Concours Soestdijk wezen kijken en bij een AW Forum meeting en daar trekt een Alpine uiteraard veel aandacht. Verder ook de Nacht van Best rit gereden. Regensensor, koplampen en stoelverwarming hebben goed hun best gedaan en werkten allemaal prima. De compactheid maakt het ideaal om op een smalle weg te keren (gelukkig werkt de achteruitrijcamera ook in het donker goed) en op de wat bochtige en smalle wegen is een Alpine natuurlijk goed thuis. Je kan je netjes aan den snelheidslimiet houden...ook in die scherpe bocht. En op een verlaten weg even vlot wegrijden is natuurlijk een ervaring qua geluid en ook versnelling. Maar boven alles blijft dat bochtgedrag staan dankzij het lichtgewicht en het feit dat je vrijwel exact op de rotatieas van de auto zit. In een bocht voel je de auto als het ware om je heen draaien. Zelfs in de nog maar weinig kilometers die ik nu heb zit er al heel veel vertrouwen in de auto. Ik rij niet constant op de grens maar de sportwagen ervaring heb je alsnog.
Zijn er nog problemen eigenlijk? Nou dat beperkt zich tot een afdekdopje van een schroef die er vandoor is gegaan (Alpine center vroeg om een foto en zouden het dan bestellen, kon dan met een koffie en even bijpraten weer worden opgehaald - heel slim qua klanten ervaring!) en het touchscreen is soms iets nukkig in het wel/niet reageren op aanraking. Het is nu eenmaal niet het meest moderne en uitgebreide systeem (wordt ook niet zo beloofd bij de verkoop) dus geen probleem. Verder is het vrijwel onmogelijk om de diffuser schoon te houden. Binnen een paar honderd meter na het afspuiten van de auto is die alweer vies zo in het herfstige weer (en je komt er niet super makkelijk bij om het schoon te spuiten). Zoals te lezen is is het echt wel zoeken naar dingen.
En nu het inrijden is afgelopen? Meestal rij ik nog net zo. Maar soms.. Even goed doortrekken in de 2e versnelling, liefst met de sportuitlaat ingeschakeld, is een ervaring. Het wint het nog altijd niet van het bochtgedrag.. dat blijft mijn favoriete punt van deze auto.. maar toch is dit echt geweldig. Heel andere geluid dan mijn Corvette die met volgas ook erg indrukwekkend is. Maar bij de Corvette toch altijd een beetje huiverig (het blijft oude techniek, en er is geen enkel elektronisch hulpje/vangnet) waar ik dat bij de Alpine niet heb.
Een heerlijke vakantie auto
- 8.000 km
Inmiddels is er een hoop meer gereden met de Alpine. Veel zakelijke bezoeken ook dus ook voor het rationele blijft het goed. Veel positieve reacties.
Verder voor het eerst als vakantie auto ingezet. We zijn een week naar Kroatië geweest.
De heenweg in 2 delen gereden met eerst de etappe naar omgeving München en daarna Oostenrijk, Slovenië en toen over een soort N-wegen naar de Kroatische grens. Het stuk door Duitsland veel file en werkzaamheden. Het verbruik was wel erg goed (circa 1:16) wat ook de actieradius per tank wat beter liet uitkomen. Iedere 450 a 500km tanken al had nog wat langer ook wel gelukt. Aan het eind van die eerste dag (alles zelf gereden) begon de stoel wel minder comfortabel te worden.
Overigens de terugreis in 1 dag gereden maar regelmatig van bestuurder gewisseld. Dan is het prima vol te houden. Met een wat andere route ook minder file en dus ook soms wat harder kunnen rijden; 160kmh is dan een fijn tempo.
Maar de wegen in Kroatië waren natuurlijk een stuk leuker. Vooral langs de kust gereden, het eiland Pag (haast een maanlandschap) op en ook de bergen in om wat van de natuurparken te zien. Het was een groepsreis die was uitgezet door een professional die het land en de taal heel erg goed kent. Zodoende kom je ook op de wat minder toeristische wegen die leuk zijn om te rijden. De Alpine was de modernste en waarschijnlijk snelste van het stel en voluit gaan is er dan ook niet bij, los van dat je niet om elke bocht weet wat er is. Maar dat is nu zo leuk; ook net even wat sneller rijden geeft al zoveel. Ook zijn de vrij korte versnellingen ideaal om heel erg het gevoel van sneller rijden te ervaren.
Daarnaast heeft de Alpine ook het voordeel dat de overhang niet eens zo heel groot is en ook niet super laag op de grond met keiharde veren. Is de weg dus ineens een stuk slechter dan hoef je niet in te houden en blijft hij grip houden. En een keer een stuk gravelweg, drempels, etc. is ook geen enkel punt.
Een auto dus die de ervaring van autorijden heel goed naar boven haalt, zonder dat je onverantwoord hoeft te zijn of dat het heel vervelend is voor de bijrijder. En dat terwijl we de hele vakantie volgepropt met bagage van hotel naar hotel gingen.
Een jaar verder
- 10.000 km
Precies een jaar geleden dat ik de review aangemaakt heb. De ervaring blijft geweldig. Op vakantie (niet met de Alpine) in Duitsland en Frankrijk er ook een paar gezien en gehoord... Heel fijn! Na de vakantie dus meteen maar weer een rondje gereden.
Een maand geleden ongeveer voor het eerste onderhoud geweest. Daar is meteen het enige rammeltje wat ik weleens hoorde opgelost. Het leek van de bijrijdersdeur te komen maar bleek de montage van een van de koelvloeistofreservoirs te zijn, net diegene die vlak achter de bijrijdersstoel zit. Binnen 2 uur stond de Alpine gewassen en wel weer klaar. Qua kosten wel iets meer dan een Clio oid maar niet opvallend. SW updates ook weer bijgewerkt al is dat veel minder een ding bij zo'n Alpine.
Weer een extra voordeel; een van de drempels dichtbij ons huis is nogal aan het verzakken waardoor dit zelfs met een normale auto al een uitdaging begint te worden. Met mijn Corvette kan ik er maar net overheen maar de Alpine is hierin ook niet anders dan een gewone auto. Niet teveel overhang en niet belachelijk laag maakt het tot een goed bruikbare auto zo.
Een klein puntje
- 11.500 km
Ook deze winter rijden we gewoon door met de Alpine. Ook modderig ziet dit er nog mooi uit.
Zo kom je wel achter dingen. Ik wilde het grootlicht gebruiken op een donkere avond en die gind bij de 1e poging niet aan. Toen reed ik over een hobbel en ging die vanzelf uit. Dat moeten we niet hebben.
De diagnose was iets kapot (slecht contact?) in de lichtschakelaar en zo kreeg ik onder garantie een nieuwe.
Er wordt verder gesproken over een mogelijke terugroepactie op de brandstofpomp. Ikzelf heb geen problemen ervaren maar er schijnen mensen te zijn die er op lange ritten mee stilvallen. Ik heb nog geen melding gehad maar in principe zou mijn chassisnummer er ook bij zitten (net voor de kleine (interieur)facelift). We zien wel.
Alweer een jaar
- 18.000 km
Na de terugroepactie op de brandstofpomp en wat software updates (ja dit is nog een auto uit de tijd voordat dit op afstand ging, maar gelukkig is de hoeveelheid software erg beperkt) is de auto verder alleen van de zomer voor gewoon onderhoud geweest. Het navigatiesysteem was een keer volledig vastgelopen (alleen met fabrieksinstellingen reset weer aan de gang te krijgen) dus die kreeg (wederom) nieuwe software. Verder laat het rubber van het achterraam (de afscheiding naar de motorruimte, niet de afscheiding naar het interieur) los en dat is weer vastgelijmd. Dat laaste lijkt een standaard kwaal te zijn.
Ik heb de auto en de velgen met een glascoating laten behandelen en heb er een beetje een gemengd gevoel over maar neig naar positief. Er wordt soms gedaan of de auto echt vuilafstotend is maar ik ervaar toch dat de auto wel vies wordt van buiten staan in de regen. Maar tegelijkertijd duurt het echt wel langer voordat dat punt bereikt is en het is heel makkelijk te wassen. Alleen afspuiten met de hogedrukreiniger (met foam) is dan weer niet genoeg, er moet echt wel met een doek (wasmitt) gewerkt worden. Het is wel een forse uitgave. Maar mijn voornaamste reden: ik wil de lak beschermen tegen vogelpoep. Ik probeer dat er altijd wel af te halen zodra ik het zie maar soms zie je het gewoon te laat.
Met de Alpine in het voorjaar naar de Zwitserse en een stukje Italiaanse alpen geweest net in de dagen dat de meeste passen weer open gingen. Uiteraard komt de auto daar heel erg goed tot zijn recht. Juist ook op nat wegdek of slecht wegdek is het dan een auto waar je heel goed kan voelen waar de grens ligt.
Typisch genoeg was ik een aantal maanden later met een Mustang onderweg op Mulholland Drive bij Los Angeles. Dit is ook een bergweg (maar geen bergpas) en met een wat slechter wegdek. En zo'n Mustang nodigt niet uit tot sportief rijden maar kan het absoluut wel. Op oneffenheden wordt die echter onvoorspelbaar. Dat herinnerde me meteen aan de Alpine die daar dus wel goed mee kan omgaan.
Een ander voordeel; de Alpine is klein en niet al te breed. Op een heel krappe Italiaanse bergpas (elke haarspeldbocht met het stuur maximaal om) kwam we een groep Porsche's en Ferrari's tegen. Die hadden heel veel moeite met passerend verkeer maar ook moesten die in de meeste haarspeldbochten steken om het te halen.
Daarnaast ook een tripje gemaakt naar het auto-hotel in Dusseldorf (de auto parkeer je op het balkon van de hotelkamer). Met de terugweg via de Ardennen een mooie korte trip zo.
Zakelijke inzet loopt ook gewoon door. De Alpine komt niet pocherig over en is natuurlijk een keuze voor kenners. Zodoende geen negatieve reacties. Deze uitvoering die vooral ook erg elegant is versterkt dat wel, want een versie in felle kleur en carbon spoilers kon dan toch wel eens minder goed ontvangen worden. Verder altijd leuk om een gespreksstarter te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alpine A110 1.8 Turbo GT Focal Premium | Alpine Telemetrics | Sportuitlaat | Stoelverwarming | Camera
- 2022
- 22.705 km

Alpine A110 1.8 Turbo Légende Focal audio, Orig-ned.
- 2019
- 35.621 km

Alpine A110 1.8 Turbo Légende | 250 PK | FOCAL SOUND | CARBON | DEALERONDERHOUDEN |ZWART LEER BLAUWE STIKSELS | HIGH PERFORMANCE REMSYSTEEM |
- 2019
- 29.392 km