Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Super (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tonale 1.5T Hybrid 130pk Super |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 2.862 km |
Prachtige lijn,comfortabel en zuinig !
- 2.751 km
Na 42 jaar Italiaans gereden te hebben ( Fiat en Alfa ) kreeg ik in 2021 een probleem. Mijn toenmalige wagen , Fiat Tipo 1.4 benzine wou ik vervangen voor een SUV vooral daar ons aantal kleinkinderen steeds toenam en dus ook vaker terechtkwamen bij oma en opa. Je kent dat wel, vandaag naar school en morgen weer op sportclubs aanwezig zijn. Opa stond altijd klaar ! Gezien 't gebruiksgemak dat een SUV toch wel heeft als het gaat om kinderen in de wagen te plaatsen en de beschikbare ruimte in het algemeen wou ik overstappen naar een SUV. Nu was ik vol ongeduld aan het wachten op de lancering van de nieuwe , in 2019 reeds voorgestelde middelgrote SUV van Alfa, de Tonale ! Zijn lijn had mij dadelijk weten te bekoren en de prijs zou doenbaar zijn. Doch steeds werd de lancering uitgesteld. Hier hebben de Italianen een patent op, ook in het verleden maakte ik het reeds mee. Italianen nemen hun tijd ; piano, piano. Morgen komt er nog een dag. Wel spijtig want zou hebben mijn Italiaanse vrienden heel wat kansen laten liggen ! Toen de Tonale in de loop van 2021 nog niet uitkwam heb ik gezocht naar een alternatief , te weten een SUV met een goede - prijs kwaliteitsverhouding. Na veel opzoeken en vergelijken kwam ik uit bij de Mazda CX5. Na een testrit was ik mee, de auto reed fijn en voldeed verder aan bijna al mijn eisen. Hij was ruim, passagiersruimte en koffer. Verder heeft Mazda een zeer goede naam qua betrouwbaarheid en de CX5 was al jaren op de markt en goed doorontwikkeld. Heb 3 jaar tot tevredenheid met deze wagen gereden, een 2 liter benzine met 163 pk onder de kap. (geen turbo) Het nadeel was dat deze SUV eigenlijk , gezien zijn motor zonder turbo , minder geschikt is om ook maar iets sportief te rijden. Samen met de wat trage automaat en de motor die flink tekeer gaat als je eens wat sneller wilt inhalen. Dit was voor mij het belangrijkste punt dat mij tegenstond samen met de bediening van het infosysteem ( geen touchscreen maar bediening via draaiknop ) waar ik maar niet kon aan wennen. Gezien bovenstaande punten bleef ik toch altijd met één oog kijken naar de intussen gelanceerde Italiaanse beauty , de Alfa Tonale. Na vele testen gelezen en gezien te hebben stapte ik in december 2024 de showroom van de Fiat - Alfa - Jeep verdeler binnen. Mijn oog viel ook dadelijk op de allernieuwste creatie van Alfa , de veelbelovende Junior, welke centraal in de showroom alle aandacht naar zich trok. Ik vond hem wel geslaagd vormgegeven en ook het interieur veel erg mee. De Junior is echter een flinke maat kleiner dan de Tonale wat zich vooral uit in een kleinere koffer en vooral de beenruimte achterin is beperkt. Mijn vrouw vond hem dan ook niet geschikt als de kleinkinderen weer eens mee moesten met hun sport - en schoolattributen . Dit gezegd wees de verdeler richting de Tonales in de toonzaal. Er stonden er 2 , eentje in het Alfa Rosso en één in het wit. Het waren beide stockwagens en waren daarom met een flinke korting te verkrijgen. Het betrof hier de basisuitvoering, de Tonale " Super " genoemd. Vele opties zitten er niet op, zoals stoel- en stuurverwarming en qua comfort en veiligheid ook geen dodehoekdetectie en geen achteruitrijcamera, zaken die mijn Mazda CX5 wel allemaal had. Verder zijn de stoelen uitgevoerd in textiel met wel in de rugleuning in het groot , het Alfa logo in verwerkt, mooi gedaan. Dan kwam het belangrijkste moment voor mij bij de keuze van een auto, hoe zit ik achter het stuur, past deze auto mij ; stoel , stuur en zicht op de instrumenten. En dit , geloof het of niet, dit voelde van de eerste seconden aan als terug thuiskomen , in een omgeving waarin ik vele jaren verkeerd heb in mijn zo geliefde Alfa Romeo's , 155 , 147 en 159. In één woord ik was terug verkocht. Na een korte onderhandeling met de dealer, waarbij ik een mooie inruilprijs kreeg voor mijn Mazda CX5 was de koop vlug beklonken. Ik was nu terug thuis in Italië met mijn basisuitvoering van de Alfa Romeo Tonale 1.5 L Super met 130 pk. Zonder proefrit te maken, niet nodig , gezien mijn 43 - jarige ervaringen met Italiaanse wagens. Geen enkele liet mij ooit in de steek , niet in België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Luxemburg. Mama Mia, wat was ik weer happy !
Binnen een paar dagen neem ik je mee tijdens de eerste 3000 km met mijn Alfa Tonale. Ciao !!
De eerste 2 maanden
- 2.862 km
Overtuigt na het bezoek aan de showroom en na een vlotte onderhandeling met de dealer de aankoopfactuur getekend. Ik zou mijn Tonale dus vlug in bezit hebben gezien hij al in de showroom stond. Enkel moest er nog op mijn verzoek een trekhaak gemonteerd worden. Na 5 dagen werd in verwittigd dat de Alfa klaar was om uitgeleverd te worden.
Dus op 13 december 2024 kon ik mijn Tonale gaan ophalen. ( Hopelijk brengt deze datum geen pech met zich mee !! ) De dealer bezit sinds vele jaren 2 Fiat - Alfa vestigingen hier in Belgisch Limburg en is een echte Italiaanse familie met enorme passie voor de voertuigen uit hun vaderland.
EERSTE RITTEN :
De stoelen :
Wat dadelijk opviel vanaf de eerste kms was hoe comfortabel en fijn de bestuurdersstoel wel zit. Ik zit er niet op , doch gedeeltelijk in de stoel die verder niet zacht is, eerder stevig, doch dit bleek na meerdere ritten eerder een voordeel dan een nadeel.
Het grote pluspunt is dat met name mijn onderrug zeer goed gesteund wordt. Ook het feit dat de stoelen een textielbekleding hebben maakt dat je niet gaat schuiven op je stoel, een ding waar lederen stoelen nogal eens last van hebben.
Dat ik niet alleen stond met deze mening was het feit dat op een latere rit een oudere vriend van mij die altijd beroepschauffeur was geweest, onderweg, tijdens een rit van zo'n 70 km opmerkte dat dit één vd fijnste autostoelen was waarin hij al gezeten had.
Zo genoeg over de stoelen , de voornaamste voorwaarde, een goede comfortabele werkplaats voor de bediening van Tonale was dus vervult !
Het dashbord en instrumenten :
Ook hier scoort Alfa Romeo met de Tonale goede punten. De klokken zijn typisch Alfa gevormd en ondergebracht in 2 ronde kokers voorzien van fraaie digitale instrumenten die je met een druk op de rechter stuurhendel kan configureren naar je eigen smaak. Er is zelfs een stand die minder info's laat zien om 's nachts je ogen te sparen. Mooi uitgewerkt !
Het infotainment van 10.2 inch is snel en intuïtief genoeg. Het is voorzien van Android auto , navigatie doe ik via google maps , ook de spraakherkenning " Hey Google " werkt naar alle tevredenheid.
De muziekinstallatie met de speakers ( standaard uitvoering ) is van een verbazende goede kwaliteit.
Verder bevinden zich onder het infosysteem een rij fysieke knoppen waarmee je de temperatuur links en rechts kan regelen, de kracht van de aanjager, de airco kan in - en uitschakelen en de voor- en achterruit verwarming kan inschakelen. Wel zo fijn dat je niet voor alles je touchscreen moet induiken !
Gezien ik de basisversie heb is het dashbord en de deurpanelen niet voorzien van de sfeerverlichting ( in te stellen in vele kleuren ). Dit mis ik echter niet, evenmin als de stuurverwarming en stoelverwarming.
De stoelverwarming die ik wel had op mijn Alfa 159 en Mazda CX5 gebruikte ik sporadisch alleen bij echte vriestemperaturen als de auto een nacht buiten had gestaan.
Ook al het feit dat deze 2 wagens lederen stoelbekleding had maakt het koude gevoel groter dan bij autostoelen uitgevoerd in textiel.
De startknop bevindt zich op het mooie sportstuur waarop ook de drukknoppen voor de gewone cruisecontrole ( links ) en voor de bediening van de muziekinstallatie ( volume , zenderkeuze ) telefoon aannametoets en ook nog een keuzemenu voor het centrale gedeelte van het instrumentenpaneel ) zijn ondergebracht.
Besturing en aandrijflijn, wegligging :
Op dit punt kon ik dus enkele verrassingen verwachten. Dit is immers niet iets dat je met je ogen kan vaststellen , dit moet je zelf gaandeweg met de kms gaan ontdekken. Je kan je hoogstens op voorhand informeren wat de autojournalisten ervan vinden ( een oordeel waarop je ook niet steeds kan vertrouwen , leerde ik door de jaren ! )
Hier spelen immers persoonlijke voorkeuren en rijstijlen een belangrijke rol. Wil je meestal rustig cruisen of wil je meer sportief rijden, of wil je soms helemaal tot het "gaatje gaan " ? Stel je een harde sportvering op prijs , hou je daartegen meer van het vroegere Franse saloncomfort, of iets er tussenin?
De besturing verloopt via een zeer fijn in de hand liggend stuur. In mijn uitvoering, zonder de grote schakelflippers. De besturing is direct zoals bij mijn vorige Alfa's ook het geval was.
Kritiek van de journalisten bij de lancering was dat de besturing niet communicatief genoeg was. Je voelde zogezegd niet wat de voorwielen deden. Na 2 maanden kan ik dit echter grotendeels ontkrachten. De Tonale zoals hij nu afgesteld is geeft voldoende info over wat de voorwielen doen. Mijn Alfa 159 JTD 2.4 l was op dit gebied minder meedelend.
De aandrijflijn bestaat dus uit een 4 cylindermotor 1500 cc met 130 pk , bijgestaan door een kleine elektromotor ( 48 V ) die mechanisch verbonden is het de automatische versnellingsbak.
Deze levert dus wat extra koppel aan de versnellingsbak, waardoor de prestaties van de wagen verbeteren. De elektromotor zet ook de remenergie om in elektrische energie die ook gebruikt wordt voor de elektrische verbruik systemen in de auto. Ook kan de auto alzo korte afstandjes ( 400 à 500 m ) tegen lage snelheid zuiver elektrisch rijden. Dus het gaat hier wel degelijk om een mild-hybride en niet om een hybride auto.
Ik moet zeggen dat de overgang van de elektromotor naar de benzinemotor in de meeste gevallen heel onopvallend gebeurd, behalve bij het starten ( wegrijden ) Je moet dan even aandachtig zijn op het moment dat je elektrisch in beweging komt en het moment dat de benzinemotor bijspringt. Dit gaat gepaard met een schokje en de auto wil sneller vooruit. Vraagt even gewenning en aandacht ! Dit is één van de weinige minpunten die in tot heden heb kun vaststellen bij mijn Tonale.
Moet wel zeggen dat dit bij de auto van mijn vrouw, een volledige hybride Toyota Yaris Cross, beter afgesteld is. Hier voel je nooit de overgang van elektrische naar benzine aandrijving. Toyota is dan ook het merk met de langste ervaring op dit punt.
De wegligging is zoals ik altijd heb kunnen ervaren bij Alfa ; vast op de weg, snel en zonder aarzelen door de bochten , sportief en lichtvoetig. Een grote troef waar Alfa 's voor gekend zijn. Echt een plezier om te rijden.
Laat het me zo stellen, mijn Mazda CX5 had ook een goede wegligging , doch dat was meer een goede loebas met totaal geen sportieve inslag ( een St Bernard hond ), de Alfa daarentegen is snediger en lichtvoetiger , meer zoals een lichtere wendbare jachthond !
Ben blij dat onder mijn uitvoering de 18 inch velgen zitten. De hogere uitvoeringen hebben 19 en 20 inch, dewelke ontegensprekelijk afdoen aan het goede comfort dat ik wel ervaar. Een goede mix tussen sportief en toch goed comfort !
Zo, weer een groot gedeelte van mijn Tonale is ontleed , volgende keer zal ik het hebben over de ruimte die hij je biedt, de afwerking en niet onbelangrijk; het verbruik ! Ook kwam er een ongenode gast op bezoek !!!
Tot binnenkort, Ciao.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Tonale Sprint - Plug-in Hybrid Automaat
- 2025
- 1 km

Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce LED - 360 camera - Panoramadak
- 2023
- 30.273 km

Alfa Romeo Tonale 1.3T PHEV Edizione Speciale | Achterspoiler | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium
- 2023
- 18.129 km