Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Edizione Speciale (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tonale 1.5T Hybrid 130pk Edizione Speciale |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Een van de eersten
- 7 km
Zojuist (Aug-22) heb ik 'mijn' Alfa Tonale opgehaald.
Ik was er vroeg bij: het was de eerste auto die mijn dealer afleverde aan een klant sinds de introductie van het model.
Het is een Rode Speziale geworden, zonder verdere optiepakketten.
Zoals altijd was het uitzoeken van de nieuwe leaseauto weer een puzzeltje:
Ik heb een gezin met 3 jonge kinderen, dus er moet ruimte (met name breedte) genoeg zijn op de achterbank en het liefst ook een behoorlijke kofferbak voor de vakanties.
Liever dus een D-segment auto dan een C-segment. Als voorloper bij mijn werkgever heb ik een paar maanden in een Renault Talisman gereden. Een lel van een auto, net als de Mazda 6 die ik al eens eerder reed. Super praktisch, maar niet echt een auto die me iets doet: Mijn hart ligt bij Alfa en BMW, dus daar kijk ik het eerst.
De laatste 4 jaar voor de Talisman reed ik een Alfa Giulia, dat was qua praktisch gebruiksgemak af en toe een beetje passen en meten (zie de review die ik daarvan heb bijgehouden), maar wel 4 jaar lang genoten van die auto. Wederom een Giulia ging echter sowieso niet: te duur geworden en daarom buiten bereik.
Een 3-serie is te smal (achterbank laat niet genoeg ruimte voor een middelste passagier), dus die viel al bij voorbaat af, en een X1 wordt (net als de 3-er) heel snel duur, zowel in de lease als qua bijtelling.
Dan wat rationele opties overwogen: Volvo, Passat, A4, etc.
Maar ja, D-segment stations zijn momenteel schaars en duur, én ik mag geen PHEV rijden (bedrijfsregels), dus de shortlist bleef dit keer heel kort: eigenlijk alleen de Volvo V60 bleef over als B3, een niet al te kale, maar ook niet weldadig uitgeruste versie.
Een uitstapje naar een midi-suv lag op de loer... Die zijn lekker breed en praktisch, maar ja, ik heb die half-hoge bejaardenmobielen altijd afgezworen.
De shortlist was uiteindelijk:
V60 - kon als instapper (b3 core?)
XC40 - kon als instapper (t2)
X1 - kon nét als compleet kale basis uitvoering.
Het zou zeker de V60 geworden zijn.
En toen kwam eindelijk de lang verwachte Alfa Tonale. Zo werd de zoektocht naar een nieuwe leaseauto ineens een stuk makkelijker: een Alfa, binnen budget, met lekker veel opties, en praktisch. Met 130pk op 1600 kg niet bepaald adembenemend snel, maar desalniettemin nog steeds iets rapper dan de Talisman met 150pk.
Wel een half-hoog bejaardenmobiel. Dat zal nog wel wat pesterijtjes opleveren nadat ik zelf het gras al jaren voor mijn voeten heb weggemaaid.
Ik verwacht uiteraard niet dat de Tonale een weggedrag of prestaties heeft zoals de Giulia. Dat zou geen eerlijk verwachtingspatroon zijn, maar een lekker onderstel, strak sturen en mooie looks binnen én buiten zijn er wel.
Het scheelt dat ik niet rechtstreeks uit de Giulia in de Tonale stap, maar uit een Talisman kom :-)
Uiteindelijk is voor mij de belangrijkste factor voor het kiezen van een auto: kijk ik nog even om, nadat ik ben uitgestapt en wegloop? Een rode Alfa is daarom voor mij sowieso een goede keuze.
Eerste indrukken:
Interieur:
Het interieur is naar mijn bescheiden mening prachtig vormgegeven. Zwarte hemel, rode stiksels, geperforeerd Alcantara met rode achtergrond, gewoon erg mooi gedaan. Daarnaast zit de Speziale vol met opties en dat merk je het best wanneer je het contact aanzet. Hier neemt de Tonale echt flinke afstand van de Giulia (2017). Telefoon draadloos koppelen en een wereld van apps gaat voor je open. Verder zijn cockpit en scherm heel scherp en werkt het systeem opvallend snel. De standaard audio klinkt overigens erg goed. Upgrade naar Harman Kardon is wmb niet nodig.
In tegenstelling tot wat Journalisten van diverse autobladen vinden, vind ik de stoelen lekker zitten: ik heb (ondanks mijn 1,90 lengte) meteen een fijne zitpositie kunnen vinden, en door het alcantara glijd je ook minder over het zitvlak. De stoelen zouden best wat kort kunnen zijn, maar ik voel daar gelukkig niks van.
Wel vreemd: stoelverwarming ontbreekt.
Motor+bak:
De motor is een 1.5 benzine met hybride ondersteuning.
130 pk is net voldoende, in de D stand pakt de auto prima op, maar een snelle auto is het niet. Zo simpel is het.
De hele aandrijflijn doet gelukkig onopvallend z'n werk en met de mooie flippers achter het stuur kun je snel terugschakelen om iets sneller tempo te kunnen maken wanneer nodig. Prima, maar ook niet meer dan dat.
Onderstel:
Dit is wat mij betreft het huzarenstukje. De Tonale voelt stevig, maar niet oncomfortabel.
De auto voelt (op de hoogte van de zitpositie na) aan als een sportieve hatchback.
Het sturen is (net als bij de Giulia) heel direct en behoorlijk licht. Dit vergt wat gewenning, maar gevoelloos is het zeker niet. In de D stand is het prettig wat mij betreft.
Voorlopig rustig ontdekken en zodra ik iets te melden heb, zal ik hier e.e.a. aanvullen.
Eerste ervaringen
- 2.500 km
Inmiddels heb ik zo'n 2500 km gereden met de Tonale, dus een goed moment om even wat ervaringen te delen:
Rijden:
Er zit een enorm verschil tussen de D en N stand. Na het starten staat de auto altijd in N. Ik rijd doorgaans weg in N, en als ik een rustige bui heb blijf ik daar ook in hangen. Opvallend aan de N stand is dat de auto vaak in de EV stand staat. Bij gaslos onder de 80 (?) km/u valt de motor uit, en rijd je 100% elektrisch. Dit is met name in de stad en in de file opvallend. Tot ca. 40 km/u kun je (bij weinig gas geven) flinke stukken 100% elektrisch rijden. Flinke stukken bedoel ik dan 200-300 meter.
Bij scherpe bochten valt de motor uit voor de bocht (gaslos) en als je dan halverwege de bocht weer gas geeft, duurt het even voordat de motor aanslaat, wat bij vlotter rijden niet prettig is. Zodra de motor aanslaat merk je dat met een licht schokje en uiteraard de plotselinge extra kracht die vrijkomt. Dit is denk ik die 'slome gasreactie' waar journalisten over vielen. Verder schakelt de bak overigens ongemerkt.
Daarom: vlot rijden = D stand en liefst zelf flipperen.
In de D stand valt de motor eigenlijk nooit uit. Dit rijdt veel prettiger als je lekker aan het sturen bent. En van tevoren zelf terugschakelen zorgt ook voor vlot oppakken.
De Auto-Hold functie i.c.m. de D stand zorgt ervoor dat je lekker vlot weg bent bij stoplichten. De auto voelt vanaf stilstand vlotter dan je adhv de specificaties zou verwachten.
Het onderstel is erg goed. Klaverbladen vliegen onder je door, en ook korte rotondes neemt de Tonale snel en vlak.
Het stuurhuis lijkt echter niet zo kort als dat van de Giulia. Bij korte chicanes moet ik voor m'n gevoel net iets meer insturen dan ik van tevoren zou inschatten.
Al met al, erg tevreden over het rijden. Wat ook erg opvalt is de stilte aan boord. Meest opvallende geluid is eigenlijk het geluid van de banden (die 20" joekels). Verder is de Tonale stiller dan de Talisman die ik hiervoor reed (die had een pano-dak) en stiller dan de brommerige Giulia Diesel.
Snufjes:
Er zit nogal wat op de Tonale, en vrijwel alles is instelbaar via het uitgebreide menu. Het zal nog wel even duren voordat ik alles heb uitgevogeld.
Het heeft mij bv enige dagen gekost om erachter te komen dat de knopjes aan het uiteinde van de beide ‘stengels’ achter het stuur een functie hebben: De rechter om de virtual cockpit te veranderen en de linker om het lane-departure systeem uit te zetten.
Dit laatste is met name van belang op 60-wegen met fietssuggestiestroken. Daarop is het rijden met LDW gewoon gevaarlijk. Stuur je naar rechts voor een tegenligger, dan raak je de stippellijn van de fietsstrook en geeft de auto een rukje naar links, op de tegenligger af. Dit is overigens bij alle LDW systemen het geval. Ik vind om die reden een LDW met alleen een piep een stuk veiliger dan een LDW die aan het stuur gaat trekken.
Dodehoek detectie zit overigens niet op te Tonale. Vreemd. Verder wel allerlei radar en camera’s om botsingen te voorkomen.
De radar cruisecontrol heeft maar twee standen: radar cruise, of speed limiter. Ik had graag ook nog een ‘normale’ niet radar-cruise control gehad. Zelfs met het balkje het dichtst voor de auto geeft dat nog veel ruimte voor andere automobilisten om zich tussen mij en mijn voorganger te drukken en dat zorgt dan weer voor een automatische remactie om het gat weer te laten groeien.
Er is overigens ook ‘intelligent speed assist’. Dit is een combi verkeersbord herkenning en cruisecontrol. Ik werd in eerste instantie knettergek van dit systeem. Had ik de cruise op 135 staan, zag de auto een bord 100, dan ging de cruisecontrol er meteen af, en werd 100 de nieuwe stand. Je schrikt je kapot. Helaas kan verkeersbordherkenning niet lezen dat die 100 alleen tussen 06-19u geldt… Gelukkig is dat systeem te configureren met een marge (+10 km) en door het alleen als suggestie te geven. Je moet dan op OK drukken voor de nieuwe snelheid. Dat werkt prima.
Wat vooral duidelijk is, is hoe belachelijk veel borden er langs onze wegen staan. 10 jaar geleden aandelen kopen in een verkeersbordfabrikant was ongetwijfeld een nog betere investering geweest dan 10 jaar geleden bitcoin kopen.
Wat gaat er verder goed:
Integratie van telefoon en multimedia. Dit is met afstand het prettigste systeem wat ik tot nu toe heb ervaren. Draadloos Android Auto, maar de bediening van het hele systeem is super snel. Er zit alleen wel erg veel aan functionaliteit op.
Zitpositie: ik zit gewoon erg lekker. Normaal heb ik tijdens langere ritten wel wat last van de onderrug, maar deze stoelen zitten me als gegoten.
Verbruik: tot nu toe zo’n 1 op 13,5-14 bij gemengd gebruik. Tanken om de 650-700 km.
Wat gaat er niet goed:
Materiaalgebruik van de middenconsole (tussen de stoelen): ik trommel mee op de muziek en dat doe ik met name met de rechterhand naast de versnellingspook. Net die console is van vrij goedkoop hol plastic. Daardoor zijn mijn drumsolo’s ineens geen niveau Danny Carey meer, maar eerder een kleuter op een leeg soepblik. Jammer.
Het stuur staat iets scheef (ca. 1 cm uit het midden), slordigheidje af fabriek.
Ik krijg soms een korte storingsmelding van de achterklep als ik de auto start. De klep werkt echter wel normaal.
Beide puntjes laat ik de dealer even bekijken bij de 6 weken check.
10,000 km in 3 maanden
- 10.000 km
Eergisteren sprong de kilometerstand ergens op de Duitse Autobahn, van 4 cijfers naar 5. Vandaag staat de auto bij de dealer. Dus... tijd voor een update.
Om met dat dealerbezoekje te beginnen: niks ernstigs, er stond een software update klaar die blijkbaar niet over-the-air kon. De dealer trekt er een hele dag voor uit, een flinke software update dus. Misschien krijg ik straks wel een heel anders rijdende auto terug.
Bruggetje naar mijn enige negatieve commentaar op de Tonale: De N-stand rijdt gewoon niet zo geweldig. Het went wel, maar het samenspel tussen EV en ICE is niet super. Ik rijd daarom eigenlijk altijd in de D stand.
Misschien dat de software update die N-stand verbetert... Ben benieuwd.
Verder in de laatste 10.000 km geen rare dingen meegemaakt, op één ding na: er zit een bug in de radar cruisecontrol. Als de cruisecontrol remt (ivm een voorligger) blijven de remlichten daarna branden. Tot het moment dat de cruisecontrol gecancelt wordt (rempedaal of cancel knop).
Ik ben hierop gewezen door een agent, een heuse staandehouding dus :-)
- Ik zit heel lekker op de alcantara stoelen, hele dagen achter het stuur gaan zonder pijn aan lijf en leden. Iets wat ik bij de Talisman helaas niet had, maar bij voorganger Giulia weer wel. De auto is opvallend stil. Ook bij tempo tot 170/180. Heel prettig.
- Verbruik: 1 op 13/14 ongeveer. Door een foutje met de nieuwe tankpas heb ik nog geen betere info, maar tankstops zit in de regel een km of 650 tussen en dan gaat er weer een liter of 45-50 in.
- Multimedia: super, geen enkele hick-up gehad.
- Veiligheidssystemen: bij heel slecht weer valt een deel van de systemen uit doordat de sensoren vies zijn. Er branden dan legio waarschuwingslampjes. Net als je ze extra nodig hebt zeg maar. Misschien dat de software update daar ook nog iets aan verbetert.
- Looks: veel bekijks. Een rooie Alfa trekt altijd wel kijkers, daarnaast zie je de Tonale nog amper op de weg.
Dus, weinig 'Speziaals' beleefd met de Speziale.
Korte tussenupdate
- 11.000 km
Korte update:
Onlangs is de auto teruggeweest voor een software update. De effecten daarvan zijn aanzienlijk. Behalve dat de bug zoals eerder omschreven (remlichten) nu is opgelost, is ook het weggedrag anders geworden: in de N-stand is de samenwerking tussen IC- en E-motor een stuk prettiger geworden. De IC-motor valt minder vaak helemaal uit. Daarnaast is het sturen wat zwaarder geworden in alle standen. Een verbetering.
Ook zijn er winterbanden geplaatst (Bridgestone Blizzak LM005).
Eerste jaar
- 38.000 km
Het eerste jaar zit er alweer op, en dat jaar is afgesloten met een vakantie met het gezin (3 kinderen) met zo'n 3500 kilometer door zuid europa.
De Tonale gedraagt zich uitstekend. Voor de 40.000 beurt ga ik wat kleine dingen aan de dealer vragen:
- Lichte trilling in het stuur sinds de winterbanden weer gewisseld zijn voor zomerbanden.
- Beschermingslijst rechter achterdeur zit weer "los" van de clips.
- De stabilisatorstang gaat kraken als de auto echt heet is (dus lang in de file bij >30 graden buiten temp). Door rijwindkoeling verdwijnt het weer.
Verder geen bijzonderheden te melden.
De ton voorbij
- 105.000 km
Inmiddels staat de Tonale al op meer dan 100.000 km en dat is eigenlijk zonder echte bijzonderheden onder de wielen doorgerold. Op 1 ding na en dat was een keihard krakende voorwielophanging / stuurhuis bij heet weer (30+). Hiervoor moest ik voor garantie naar een speciale dealer en de dichtstbijzijnde was 1,5u rijden. Daar werd ik vervolgens onverrichte zaken weggestuurd. Super slecht en wmb tekenend voor het wanbeleid van Alfa Romeo NL nu ze bij Stellantis horen. Jammer. Mijn normale servicepunt heeft het uiteindelijk opgelost met een vetspuit (conform service bulletin ook nog, dus het was een bekend euvel, een niet goed met vet gevulde stuurkogel...), maar wel op kosten van de leasemij.
Wat mij eraan herinnerde om deze ervaring aan te vullen: sinds een paar dagen is het motorstoringslampje aan, een kapotte sensor wordt binnenkort gerepareerd. De auto rijdt er niet anders door, behalve dat DNA niet meer werkt.
Een irritatiepunt is een klikkend geluidje in het stoelframe. De leasemij geeft geen akkoord op reparatie, dus ik zal het daarmee moeten doen.
Verder haal ik gemiddeld 1 op 15, niet verkeerd voor een benzine auto van dit formaat vind ik.
Ik heb nog nooit olie bijgevuld, ik kijk nog steeds om na het parkeren. Mooi ding. Niet snel met deze aandrijflijn, wel mooi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Tonale PHEV Edizione Speciale 280 pk
- 2023
- 12.684 km

Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Edizione Speciale | Harman/Kardon | 360 Camera | Stoel geheugen | Prijs Rijklaar!!
- 2022
- 45.129 km

Alfa Romeo Tonale 1.3T PHEV Edizione Speciale | Navigatie | Camera | Alcantara
- 2024
- 14.015 km