Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale (2023)

autoreview

Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale (2023)

Signalement

UitvoeringTonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar tonale

  • 34.000 km

Na een jaar gebruik een review over mijn ervaringen en vooral over de punten waar ik zelf over twijfelde bij aanschaf. Tests zijn er namelijk in overvloed te vinden en vrijwel altijd gaan die over de rijkwaliteiten en het comfort. Bij een Alfa meer nog dan bij veel andere auto’s ligt de nadruk dan op de rijkwaliteiten.
Deze plug-in hybride is ondanks zijn gewicht heel lichtvoetig, zeker in combinatie met de 20 inch banden. Vering pakt vrij stevig uit, maar niet om oncomfortabel. Opmerkelijk wendbaar voor een auto die toch relatief hoog op de poten staat en een stevig (accu) gewicht meetrekt. Helt nauwelijks over. Remmen heel erg goed.
Vanzelfsprekend is het rijgedrag in de drie verschillende standen heel sterk uiteenlopend, eigenlijk heb je drie auto’s in plaats van een. Puur elektrisch kalm en met net genoeg vermogen om normaal mee te komen in het verkeer. In de hybride stand (N) gericht op zuinigheid en geneigd vroeg op te schakelen. In de stand D in principe altijd vierwiel-aangedreven, hogere toeren draaiend, heel direct reagerend op gas-en rempedaal, en fel. De batterij wordt dan continu bijgeladen, dus als je met een lege accu deze stand kiest gaat de bezinemotor aan het begin wat harder werken om stroomreserve te genereren. Werkt heel goed je krijgt dus geen lege batterij. In de stand N wordt de batterij wel eerst opgereden (tenzij je instelt dat stroomreserve moet worden aangehouden bv voor milieu zone).
Ook de zestraps automaat werkt heel goed, voelt de rijder goed aan en ik heb nauwelijks behoefte aan zelf schakelen.

De aandrijflijn vind ik heel goed, natuurlijk vooral in stand dynamisch. Vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het heel lang duurt voordat de banden het niet meer aankunnen en doorslippen of controle verliezen. Vreemd genoeg heeft de auto ook onverwachte terreinkwaliteiten hoewel hij daar totaal niet voor gemaakt is. Zeker niet met die kwetsbare 20 inch velgen. Maar in sneeuw, op modderige natte grashellingen of steile grintpaden: het lukte allemaal zonder problemen (op zomer banden, in herfst gaan er overigens wel nieuwe all seasons op). Alfa probeert het te verbergen maar technisch zijn er veel overeenkomsten met de Jeeps uit dezelfde fabriek.

Over twee zaken twijfelde ik bij aanschaf van de Tonale. Op de eerste plaats de betrouwbaarheid. Alfa Romeo heeft in de afgelopen jaren geen goede reputatie gehad op dat punt. Verder ook nog eens de eerste plug-in van het merk. Was dat vragen om moeilijkheden? Tot nu toe helemaal niet. Behalve de hier in een andere review ook genoemde haperende binnenverlichting (snel opgelost: unit vervangen) heb ik geen enkele klacht gehad.
Sterker nog de vele rijhulpsystemen vind ik een van de sterkste punten van de auto. Niet irritant en precies met de juiste druk op het stuur ingrijpend wanneer het moet. ‘Rijdersauto’ is typisch zo’n clichéterm voor een Alfa, maar het is echt zo. En de rijhulpsystemen zijn daar nu eenmaal een heel belangrijk onderdeel van geworden. Bij veel auto’s ervaar ik ze als irritant, afleidend of bemoeizuchtig maar hier werkt het echt goed. Lane keeping, autonoom rijden, ook in file, adaptieve verlichting, etc. het is heel goed afgesteld cq. door Alfa ingekocht. Ingrepen volgen alleen wanneer het echt nodig is, in sommige situaties met een soort tour de france-achtig toetergeluid waarschuwing. Eigenlijk de enige plek waarop het mis kan gaan is rijden op een spitsstrook of een weg met brede fietspaden. Dan vergist het (heel snel via dubbelklik richtingaanwijzer uit te zetten) lane keeping systeem zich soms.
Ook de feedback die het stuur teruggeeft, de mate waarin het tegenstuurt als je over een lijn gaat bijvoorbeeld is precies goed. Stuur reageert heel direct en het is waar wat in reviews wordt gezegd: je krijgt weinig feedback van de wielen terug, maar ik vraag me af of dat ook nog wenselijk is omdat de rijhulpsystemen het stuur ook gebruiken om feedback te geven. Ik gebruik de standaard instellingen voor de rijhulp systemen en die vind ik prima, geen behoefte om dingen te veranderen en gelukkig geen flauwekul zoals piepjes als je 3 km te hard rijdt. Ook fijn is dat bij autonoom rijden het stuur vastgehouden moet worden, maar dat dat in tegenstelling tot veel andere auto’s niet vraagt dat het stuur bewogen wordt maar de vinger op het stuur houden is al voldoende is. De hele ergonomie is uitstekend en bijvoorbeeld ook de subtiele verlichting overal, van laadpoort tot USB ingangen is fraai. Sommige knoppen (zoals van de bediening achterklep) moet je lang indrukken of hebben een andere functie bij kort indrukken. Heel storend vind ik reviews waarin geklaagd wordt dat knoppen niet goed werken terwijl de testers de handleiding gewoon niet gelezen hadden.
Softwarematig eerlijk gezegd een beetje tot mijn verbazing ook helemaal geen klachten. Wel even leren hoe het werkt maar daarna snel en overzichtelijk, niet overmatig gecompliceerd. Scherm niet te groot waardoor je in een blik kunt zien wat je moet zien. Nooit vastlopers, draadloos apple car play werkt ook probleemloos. Geen gedoe. Het enige waar het systeem niet van houdt is als hij van gebruiker wisselt om dan van alles te willen doen. Dan moet je het even met rust laten.
Al die dingen maken naast stevg vermogen of vierwielaandrijving dat het een rijdersauto is anno nu. Heel goed doordacht.

Dan nog even over het uiterlijk: ik heb nog nooit meegemaakt bij een auto dat ik er zo vaak opmerkingen over kreeg. Het meeste nog over de kleur. Kwestie van smaak natuurlijk maar feit is: op een parkeerplaats die meestal in Nederland volstaat met grijze, witte en zwarte auto’s valt hij op.

Is er dan niets aan te merken? Toch een paar dingen. De rijhulpsystemen gooien in mijn ogen vrij snel de handdoek in de ring. Misschien is het de prijs voor de betrouwbaarheid ervan, het laatste wat je wilt is een onterechte ingreep of een stuurfout van een systeem dat situaties niet meer helemaal goed interpreteert, maar bij laaghangende zon of flinke regen krijg je al snel een geel waarschuwingsteken dat een systeem is uitgeschakeld. Aan het begin irriteerde me dat, nu ben ik eraan gewend omdat ik precies weet wanneer die waarschuwingen komen.
Een verdere onhebbelijkheid is dat, ook al stel je in dat (DAB) radio uit moet staan als je de auto start, deze meestal toch gewoon weer aan gaat. Vreemd dat dit nog niet is opgelost met een software update.
Ook het geluid van de motor is wanneer hij rustig rijdt in mijn ogen niet echt fraai. Brommerig. Heeft allicht iets met het Atkinson principe van de motor te maken. Bij flink gas geven wordt het gelukkig wel sportief.
Nog een punt wat me een beetje tegenviel omdat ik dat niet doorhad bij aanschaf is de onderhoudsinterval op 15000 KM. Dat vind ik een korte interval, zeker ook omdat het Alfa dealernetwerk niet dicht gezaaid is en wachttijden (zoals zo vaak tegenwoordig bij garages) voor het boeken van een onderhoudsbeurt behoorlijk oplopen. Alfa heeft zijn dealernetwerk als onderdeel van Stellantis aangepast, en de kleine persoonlijke merkdealer voor Alfa Romeo is helaas bijna niet meer te vinden. Je bent dus afhankelijk van grote onpersoonlijke garages die veel merken uit de Stellantis stal bedienen. Hoewel mijn dealer garage op zichzelf kundig is vind ik dat jammer en eigenlijk niet passend bij het merk. Een soort 'shop in shop' formule zou m.i. veel beter zijn en het merk recht doen.

Samenvatted: als de wagen storingsvrij blijft vind ik het echt een heel, heel goede auto.

na 50.000 km

  • 51.000 km

Inmiddels ruim de 50.000 km grens gepasseerd. Geen problemen en met een van de software-updates (ik weet niet precies welke) is het soms wat irritante uitschakelen van rijhulpsystemen (wat ik vorige keer omschreef) opgelost.
All season banden (goodyear vector 4s) zijn een verbetering. Al is het maar vanwege het extra randje velgbescherming op deze banden! Rijgedrag is minder scherp maar ook iets comfortabeler. En natuurlijk onder de 7 graden beter.
Wat ik ook nog even wil noemen is de adaptieve matrixverlichting. Bij andere auto’s vind ik deze vaak net iets te aanwezig, een beetje een lichtshow, maar hier geldt dat deze echt precies doet wat hij moet doen. En dat is eigenlijk het beeld van de hele auto, het is iets wat je pas kunt gaan waarderen als je er echt een tijd mee gereden hebt: alles is heel erg goed gekozen en op elkaar afgesteld. Niet irritant, te aanwezig, slecht functionerend of afleidend. Het draait uiteindelijk allemaal om het rijden. Het is het verschil tussen een diepvriespizza of een pizza in een pizzeria in Italië: de calorieën, de vorm en ingrediënten zijn op papier misschien hetzelfde, de beleving ervan is echt anders. Dit krijg je dus bij een Italiaans merk dat meer dan 100 jaar bestaat.
Fijn trouwens dat mijn grote Stellantis dealergarage op dit moment een soort shop in shop formule aanlegt. Ik hoop dat dat niet alleen voor de verkoop is maar ook merkbaar wordt bij onderhoud en contact. Alfa is een bijzonder merk voor liefhebbers en dat gevoel hoop je ook aan te treffen bij degene die je te spreken krijgt in je garage.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.