AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo Spider 3.0 V6 L (1995)

autoreview

Alfa Romeo Spider 3.0 V6 L (1995)

Signalement

UitvoeringSpider 3.0 V6 L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim twee jaar cabriorijden, het hele jaar door

  • 168.500 km

Ik heb een Spider V6 uit 1995, een van de eerst "Nuova's" in Nederland (bouwmaand mei, modelintroductie juni). Nee, mijn Spider is geen winterslapertje dat alleen op mooie dagen naar buiten mag. Het is gewoon onze prive-auto, die naast de mooie (open) ritjes ook de boodschappen moet doen. En die altijd buiten staat. Voor de zakelijke kilometers rijd ik momenteel in een VW Passat CC.

De Spider kocht ik eind 2007, toen hij al ruim 12 jaar oud was en 145.000 had gelopen. De auto kwam echter met een vrijwel complete onderhoudshistorie - iets wat veel waard is bij oudere Alfa's. Ik ben geloof ik de derde of vierde eigenaar.

De Spider 916 is een leuke auto. Hij biedt redelijk wat fun in de bochten (de opmerkingen in andere reviews over duizelingwekkende snelheden op klaverbladen vind ik wat overdreven), is fijn neutraal, en laat zich af en toe best van zijn speelse kant zien doordat een slappe cabriokoets best wel wil oversturen bij gas-los. Het mooiste is toch wel de twaalfklepper V6, een juweel van een motorblok. Met 192 PK -of wat daar na 15 jaar van over is- is het geen recordbreker, maar de motor is heerlijk smeuiig en soepel. Hij laat zich lekker laag in de toeren rijden (warmrijden is van groot belang bij dit soort blokken), waardoor je nooit het gevoel hebt traag te zijn (24-kleppers zoals in de GTV hebben dit wat meer).

Het comfort is redelijk: de stoelen zijn uiteraard beperkt verstelbaar, en de zitpositie is niet echt gericht op lange, ontspannen ritten. Je zit feitelijk vrij "actief" achter het stuur, wat op den duur vermoeiend is. Toch zijn lange ritten (800+ km.) geen straf, met mooi weer en het dak eraf vergeef je de auto de vermoeiende zit wel. De auto is heeft vrij korte veerwegen, en houdt zeker niet van drempels.

Kosten, onderhoud, verbruik?
Tja. Het grote voordeel van het kopen en rijden van een oude auto is dat je weinig afschrijving hebt. Dat is de crux, hierdoor zijn de kilometerkosten per saldo laag. Een weetje dat veel kopers van nieuwe, zogenaamd betrouwbare auto's vaak ontberen.

De V6 is in de basis een betrouwbaar blok. Wel moet-ie elke 3 jaar (of 60K) een nieuwe distributieriem (en poelies, en waterpomp als je toch bezig bent). Verder heb ik aan de auto al wat dingen gehad die gezien de kilometerstand gewoon eens langskomen (koppeling), of die nou eenmaal te maken hebben met de leeftijd van de auto (thermostaat vervangen), en in een enkel geval dingen die specifiek zwak zijn aan dit model (voorveren gescheurd na 14 jaar Nederland Drempelland).

De auto laat je niet staan, maar heeft gezien zijn leeftijd wel wat meer aandacht nodig dan een nieuwe auto. Ik rijd zo'n 10.000 per jaar, en de auto komt tweemaal per jaar bij de specialist (Alfa Expert te Soest, een aanrader). Door de dealer te vermijden houd je de kosten ook een stuk lager!

Nadeel van een oud model is de steeds slechtere beschikbaarheid van onderdelen. Ook hier geldt dat een specialist hier vaak handiger is dan een dealer. Al met al liggen de onderhoudskosten onder de 10 cent per kilometer.

De auto rijdt gemiddeld 1 op 8, 1 op 9. Lange snelwegstukken kunnen resulteren in 1 op 11, en een middagje Zandvoort levert 1 op 4 op: het is maar wat je er mee doet. Het olieverbruik, belangrijk bij een Alfa V6, is voor zijn leeftijd nog keurig binnen de perken met ongeveer 1 liter per 4.000 kilometer.

De vormgeving staat buiten kijf: samen met het motorgeluid is dat DE reden om een 916 te kopen. Het ontwerp is al aardig op leeftijd, maar oogt nog fris.

Kortom: een leuke auto die je door zijn verzinkte carrosserie prima buiten kunt pakeren, en die je het hele jaar door plezier biedt.

Wellicht het einde van de rit voor deze Spider...

  • 175.000 km

Nog steeds rijdt mijn Spider heerlijk. Helaas is hij een paar weken terug tijdens een vakantie in Schotland van achteren aangereden. In afwachting van de schade-expert nu, maar gezien de leeftijd kan het zo maar een total loss zijn.

Oh, sinds de laatste update aardig wat onderhoud verricht. Nieuwe remmen voor (en dan bedoel ik dus klauwen, blokken, en schijven), nieuwe velgen en banden, (bijna) nieuwe rood leren Momo zetels erin... kortom, allemaal investeringen die bedoeld waren voor de wat langere termijn. Maar zo gaat het.

Helaas total-loss

  • 176.000 km

Auto is niet meer in mijn bezit na een total-loss schade.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren