Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)

autoreview

Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)
Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025)

Signalement

UitvoeringJunior Elettrica Veloce
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste impressie Alfa Romeo Junior Veloce

  • 1.000 km

Vorige week was het dan eindelijk zo ver, ik mocht mijn Alfa Romeo Junior Veloce ophalen! Ik rijd mijn hele leven al Alfa en ben een echte liefhebber. Hoe durf ik dan in hemelsnaam een elektrische Alfa te nemen op een Stellantis-platform? Dat zal ik jullie vertellen.

Eind vorig jaar kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een auto van de zaak kreeg, daar was ik natuurlijk erg blij mee. Op dat moment reed ik privé een rode Giulia Veloce met de mooie classico-velgen (de Q-wielen in principe). De Giulia uit 2017 stond inmiddels op 180.000 KM, dus het werd ook wel tijd voor iets nieuws. Met enige pijn in mijn hart heb ik deze Bella toen verkocht. Een Giulia of Stelvio leasen is helaas niet te doen in Nederland, dus het moest een Tonale of Junior worden. Met beide wagens proefgereden en de keuze viel zonder twijfel op de Junior. Hoewel ik de Tonale een schitterende auto vind om te zien, vond ik het hoge gewicht van de PHEV goed voelbaar in sportief genomen bochten en de besturing ook redelijk vaag en indirect. Bij de Junior was dit absoluut niet aan de orde en ook al is deze gebouwd op een Stellantis platform, vond ik deze veel meer als een echte Alfa rijden. En nu heb ik het nog over de normale Junior, want tijdens de proefrit eind december was de Veloce nog niet beschikbaar.

De 282 pk sterke Junior Veloce is een echte eye catcher. Het is een auto die je in het echt moet zien, maar dit is wel bij meer Alfa’s het geval. De kleur rosso Brera spat van de auto af, zeker in direct zonlicht. De 20-inch velgen met rode remklauwen maken het geheel af en geven, samen met het verlaagde onderstel, de auto een hele andere stance dan de normale Junior. Het negatieve camber oogt agressief en verraadt het ware potentieel van de Veloce enigszins.

Op de Junior zijn eigenlijk twee optiepakketten leverbaar, het sportpakket en het technologiepakket. Met mijn leasebudget was er ruimte voor 1 pakket. Hier hoefde ik niet lang over na te denken, het sportpakket natuurlijk! Het alcantara interieur met de Sabelt-sportstoelen, die wel wat weghebben van de optionele stoelen uit de Giulia Quadrifoglio, horen wat mij betreft op de Veloce. Schitterend! Een parkeercamera hoef ik niet, mijn achterklep doe ik zelf wel dicht en van autonoom rijden moet ik niets hebben. Ik neem een Veloce om zelf te rijden! Een bijkomend voordeel van het technologiepakket niet nemen, is dat de koplampen anders en in mijn ogen mooier zijn. Zonder dit pakket krijg je geen matrix koplampen. Daardoor heb je alleen de drie LED-lichtjes bovenaan de koplamp, wat veel meer doet denken aan de SZ en 159/Brera dan de duurdere koplampen, die ook nog een streepje onder hebben, wat naar mijn mening het front anoniemer maakt.

Hoewel ik nog niet veel kilometers heb gemaakt, kan ik nu al vertellen dat de Veloce fantastisch rijdt. Het mechanische sperdifferentieel transformeert de Junior in een agressieve pitbull. De auto bijt zich vast in het asfalt om vervolgens niet meer los te laten. Je kunt veel eerder op het gas dan je gewend bent in een normale auto, omdat het sper de auto als het ware door de bocht heen trekt. Dit voel je echt goed, zowel in het stuur als in het onderstel en dit maakt de Junior echt opzwepend. De auto voelt als een precisie-instrument dat je als bestuurder exact kunt plaatsen waar je wil. Veel autojournalisten stelden dat je Junior Veloce leuk is voor op het circuit, maar dat je daarbuiten niet veel aan de extra hardware hebt. Hier ben ik het dus echt niet mee eens, je merkt het prima op de openbare weg.

Naast het Torsen type-D sperdifferentieel heeft de Veloce ook veel grotere remmen, dikke stabilisatoren, een andere ophanging met 25mm verlaging, een sneller stuurhuis, een compleet andere aandrijflijn en als kers op de taart dikke Michelin Pilot Sport EV banden. De auto is vervolgens afgesteld door dezelfde engineers die ook de Giulia Q en GTA hebben afgesteld, niet de minsten dus. Met al deze aanpassingen kun je je afvragen wat er dan nog over is van het Stellantis-platform. De auto rijdt in ieder geval als een echte Alfa. Als het toch een elektrische auto moet zijn, dan maar zo een!

Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen na zo weinig kilometers, maar 300 echte kilometers lijkt redelijk realistisch voor deze tijd van het jaar. Ik zal jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen voor wat betreft verbruik en eventuele problemen. Het blijft natuurlijk een Alfa. 😉

Ik hoop dat Alfa veel Juniors verkoopt en er weer geld in het laatje komt om auto’s als de Giulia Q te blijven ontwikkelen. Als ik daar aan bij kan dragen door een elektrische Alfa te leasen, dan doe ik dat met alle liefde.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.