Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Distinctive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 2.0 JTS 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 103.700 km |
KM-stand laatst | 123.600 km |
- 104.700 km
Het is gelukt. Ik heb eindelijk de auto gevonden waar ik als complete autogek (met nadruk op gek) in thuis hoor. Inmiddels heb ik de auto een maand in m'n bezit, en ik heb al een beetje een beeld kunnen krijgen van de sterke en zwakke punten van deze auto. Uiteraard zal ik deze review bij blijven werken, zodat jullie op de hoogte blijven van het wel en wee van deze mooie Alfa.
Over het uiterlijk hoef ik weinig te zeggen denk ik. Die Bertone weet wel hoe hij auto's moet ontwerpen. De kleur "Stromboli" (klinkt als een ijssoort die niemand besteld) staat 'm erg goed. Wat meteen positief opvalt is dat de binnenruimte voor zowel de passagiers als de bagage erg meevallen voor zo'n sportieve auto. Dit zorgt ervoor dat ritjes met 4 passagiers erbij geen probleem vormen.
Deze auto is voorzien van allerlei luxe zoals lederen bekleding, navigatiesysteem, geïntegreerde telefoon, Bose audiosysteem, regensensor, gescheiden climate control, spraakherkenning en nog meer van dat soort zaken. Qua luxe en qua bekijks dus geen gebrek.
De prestaties van de auto zijn natuurlijk ruim voldoende. Met 165pk kom je lekker mee met het verkeer, en er is er altijd wat reserve over voor wat snellere acties. Ook wel zo veilig. De Alfa ligt als een blok op de weg, en zit verder vol met actieve en passieve veiligheidssystemen. In combinatie met de voorwielaandrijving maakt maakt dit niet echt een auto om als een beest mee tekeer te gaan, maar het maakt het wel een erg veilige reisgenoot. En plezier valt er genoeg te beleven met de strakke wegligging en de prettige 2,0 liter motor.
Als nadeel moet ik wel opmerken dat de vering nogal bonkerig is. Bij het rijden over korte oneffenheden voel je precies waar je over heen reed. Dit maakt de auto toch iets minder comfortabel. Op slecht wegdek trillen je vullingen eruit. Ook is het een flinke acrobatische oefening om de gordel om te doen, iets waar meer coupé's last van hebben.
PROBLEMEN:
De regensensor leek last te hebben van watervrees, want als hij eenmaal aansprong raakte hij in paniek en bleef ie op de snelste stand wissen, ook als het water al lang weggeveegd was. Dit bleek te komen door een te korte rechterruitenwisser. Hierdoor bleef de regensensor nog gedeeltelijk bedekt. Dit is inmiddels onder garantie opgelost.
Ook het mechanisme voor het linkerraam vertoont kuren. Deze wil niet goed meer openen en sluiten. Dit wordt volgende week onder garantie verholpen.
- 106.400 km
De auto bevalt nog steeds goed. Het linkerraammechanisme speelt af en toe nog op, maar het gebeurt minder als eerst. Het is een lastig probleem om aan te pakken, maar het stoort niet zo heel erg.
Laatst sprong het motormanagement lampje aan. Dit bleek te komen omdat de thermostaat stuk is, en het motormanagement daardoor even in de war raakte. Binnenkort wordt onder garantie de thermostaat vervangen.
- 114.600 km
Inmiddels zijn we alweer ruim een jaar verder. De problemen met de ramen zijn nooit echt goed verholpen, maar wat één van de reacties al aangaf klopt: even tien seconden knop ingedrukt houden en de ramen doen het een tijdje weer.
Verder is de luchtmassameter op een gegeven moment stukgegaan. En daarvoor nog één of andere luchtslang. Vrij kleine reparaties waarvan de luchtmassameter onder garantie is vervangen.
Eén ding wat me mateloos irriteert is dat als de buitentemperatuur beneden de 3.5 graden zakt de auto met een waarschuwingsmelding komt. Da's op zich niet zo erg, alleen dat dat gepaard gaat met exact hetzelfde piepje als voor een motorstoring heeft me al meerdere keren flink aan het schrikken gemaakt, tot groot vermaak van de medepassagiers.
Helaas zit er sinds enige maanden een lelijke kras op de linkerflank. Hoe deze er gekomen is weet ik niet, maar het is wel erg jammer. Er moet een flink deel overgespoten worden omdat er gauw kleurverschillen ontstaan met de Stromboli lak.
Al met al ben ik nog steeds erg tevreden met m'n GT. Het is nog steeds een genot om ermee te rijden. De grootste pluspunten zijn het fantastische Bose geluidsysteem, de luxe uitrusting en de prima wegligging.
Update
- 123.600 km
Inmiddels alweer ruim een jaar verder. Halverwege 2011 weer netjes een beurtje en APK. Verder geen enkel probleem gehad.
Dit jaar weer wat meer kosten. Grote beurt, APK, nieuwe distributieriem en nieuwe uitlaatdempers. Hij kan er weer een tijdje tegenaan nu. Ik ben wel blij dat ik nog steeds trouw naar de Alfa Romeo dealer ga, want ze loste meteen gratis preventief een probleem op dat kan ontstaan met de computer. Sowieso vind ik het belangrijk dat de auto technisch in perfecte staat blijft.
Helaas is het niet mogelijk om 'm optisch ook in goede staat te houden als je op een planeet leeft waar mensen graag hun deuren opengooien tegen je auto. Ik heb de moed wat dat betreft maar opgegeven; als-ie technisch maar goed blijft.
Problemen: Ramen werken nog steeds niet goed vaak. Ze gaan niet in één keer dicht, of ze gaan zelfs weer open i.p.v. dicht. Even resetten en ze doen 't weer. Na 3 jaar ben ik niet anders gewend.
Ook is de linkerzonneklep niet makkelijk los te maken en naar links te draaien, wat er af en toe in resulteert dat de zonneklep uit z'n houder schiet en voor m'n gezicht bungelt aan de bedrading van de make-up spiegel. Niet handig, wel een komisch gezicht voor omstanders.
Al met al ben ik van plan om nog ongeveer 2 jaar door te rijden met deze auto, en dan zie ik wel weer verder. Hij bezorgt me nog steeds iedere keer veel plezier, dus ik zie voorlopig geen reden om 'm weg te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.