Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Q2 (2007)

autoreview

Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Q2 (2007)

Signalement

UitvoeringGT 1.9 JTDm 16V Q2
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Credit Crunch & Hoge belasting is zo gek nog niet.

  • 42.000 km

Een nieuwe baan, een nieuwe auto. Nou ja nieuw... credit crunch he. Dus eerst maar eens ff in een auto uit de poule. En in die poule stonden 2 (en da's dan weer niet echt erg) Alfa Romeo's: een 159 Sportwagon (niet zo ingewikkeld dus redelijk basis) en een leuk aangeklede Alfa Romeo GT Q2 (met sperdifferentieel). Een keuze tussen verstand en gevoel een beetje want zo'n GT is natuurlijk toch wel aparter. Hoewel ik ook eerlijk moet zeggen dat hij me nooit zo in positieve zin was opgevallen. Leuke wagen, maar niet meer dan dat. Bekijk het filmpje op Autoweek maar, dan zie je dat de redactie hetzelfde had. Maar toen ze de GT herontdekten werd hij eigenlijk als leuker gepercipieerd dan de Brera. Ik bedoel maar.

Maar goed... ik was al op autotocht geweest de laatste tijd (ervan uitgaande dat ik iets zou gaan kunnen bestellen) en daarbij had ik al naar wat coupe-achtigen gekeken. Zoals de beeldschone (vind ik) Renault Laguna Coupe. Of de Audi A5 (prachtig, helaas wat duur met wat opties erbij). Ik rij mijn leaseauto niet prive (zie review Nissan Micra), dus geen bijtelling maar ook geen noodzaak me te richten naar de thuissituatie (ik ben BUMA met 2 kindjes en een vrouw) En dat biedt dus kansen. Elk nadeel (te hoge belasting drijft me uit mijn leaseauto) heeft zijn voordeel. Afijn, uiteindelijk vroeg de wagenparkbeheerdster met nadruk of ik niet de GT wilde pakken want deze was niet geschikt als gezinsauto maar dus wel voor mij. Nog los van het feit dat ik er inmiddels achter ben dat dat laatste maar ten dele waar is (5 passen er aardig in, en de bagageruimte is voor een coupe heel behoorlijk) besloot ik de GT te nemen.

Dus ik naar het servicepunt waar hij zou staan. Ik wist alleen dat hij zwart was. Van tevoren had ik natuurlijk een beetje zitten neuzen op internet en ik hoopte dat hij een bepaalde uitrusting zou hebben. Eigenlijk als belangrijkste: lederen bekleding en 18" velgen, liefst die van de Q2. En jawel, een klein kreetje van geluk toen ik hem zag staan: het was de Q2. Met toch wel heel mooie velgen die er een aparte verschijning van maken. Al noemen sommige van mijn collega's het "porno velgen" haha. Smaken verschillen. Ik geef toe... ze zitten op de rand van ordinair, maar zijn dat naar mijn idee toch niet. Ze zijn gewoon vet, maken hem lekker dik en apart. Deze Alfa die volgens mij een beetje vergeten is blijkt zo eigenlijk een bloedstollend mooie auto. Ik krijg tenminste bijna alleen maar complimenten. Ook van binnen ziet hij er vet uit. Op de plaatjes leek het een beetje teveel het 147 dashboard (wat het in feite ook is) maar tegelijk zie ik elementen terug van het dash van de 156 waar ik zoveel jaren met plezier in gereden heb. Overigens, ZONDER leren bekleding. Dat was dan wel weer jammer. Jaja, we zijn verwend. Ik weet het. En dat gezegd hebbend: de bekleding die erin zit is wel erg mooi. Geen standaard theedoekenbekleding maar een mooi sportief stofje. Het hele interieur is mooi. Zwart. Met rode accentjes. Heel subtiel. Rood stiksel op het prachtige lederen stuur, hetzelfde rode stiksel op de hoes van de (ook prachtige) verchroomde versnellingspook. En ook in de bekleding is het rode stiksel verwerkt, inclusief een beeldschoon ook in rood gestikt Alfa Romeo logo! Top. De klokken voor je neus zien er ook bijna Audi uit (groter compliment kun je een (onderdeel) van een dashboard niet geven toch?). Niet dat de auto nu premium is overigens hoor. Het is absoluut heel mooi, steekt goed in elkaar, maar niet premium. Kom op... we hebben het over een Italiaan! Er moet dus wat te zeiken blijven voor ons degelijk volkje. Maar het moet gezegd... die Italianen hebben het inmiddels wel verdraaid goed voor elkaar. Geen rammeltje te horen bijvoorbeeld. Top! Ik had anders verwacht. Wel kleine andere dingetjes. De Mute stand van de radio blijft hangen soms. Waarschijnlijk door conflict met de "blauwe tandjes" van de Nokia kit die erin zit. Kniesoor die daarop let. Het mechaniek van de bestuurdersstoel waarmee je passagiers achterin kunt proppen is defect (afgebroken, knullige constructie dus niet verbazingwekkend), de afdichting van de ramen bij de portieren is een lelijk dik stuk plastic (hoe verzin je het!).

Rijden: ja dat doet zo'n Alfa! Oh oh, wat word ik hier weer blij van. Diep in de (overigens voortreffelijk zittende) sportstoelen geniet ik weer van het directe sturen. Wat een genot. Die auto doet gewoon wat je hem zegt. En wel direct, zonder een foutje. Vlamhard een bocht door en geen moment het gevoel de controle te verliezen. Dat kan natuurlijk wel degelijk maar goed. Wel behoorlijk had geveerd trouwens. Dat dan weer wel. Komt natuurlijk door de 18"-ers en vrij korte vering. Maar ik vind het wel lekker moet ik zeggen. Je voelt precies wat de auto doet. De draaicirkel is net als bij de 156 die van en vrachtauto. Echt ongelooflijk onhandig. Het schakelen is een minpuntje. In zoverre, de zes-bak schakelt nogal zwaar in de eerste versnellingen, niet al te trefzeker... en regelmatig ga ik van 5 terug naar 4 ipv 6. Zo'n irritante veer waar hij doorheen moet naar 6 waardoor je onwillekeurig terugschakeld. Maar goed... verder wel ok die bak. Maar het went. Verder een onwaarschijnlijk lange zesde versnelling (waarover later meer).

Motor: tja... wat moet je daar van zeggen. In eerste instantie: niks mis mee. Maar dat is er natuurlijk wel. Want zo'n mooie GT, daar hoort eigenlijk geen diesel in. In ieder geval niet deze diesel. Qua sound niet, qua karakter niet, qua alles niet. Vooral als je buiten loopt lijkt het geluid dat hij produceert niet bij de bella donna te horen. In het interieur geldt dat ook wel maar veel minder omdat de isolatie in principe goed voor elkaar is. Grootste bezwaar heb ik eigenlijk tegen het stationair draaien. Dit is op zich al een common rail diesel. Dus als je een pompverstuiver van Passat gewend bent is alles stil, ook deze auto. Maar hij draait stationair net wat te weinig toeren wat een vervelende lage dreun geeft. Die met 200 toeren meer ook subiet weg is. Dus geef ik wat gas bij. Maar in een file werkt dat niet. Volgende beurt maar wat hoger laten afstellen. Maar goed... ga je eenmaal rijden dan is hij eigenlijk best mooi stil. Voor een diesel. Althans, tot zo'n 2500 toeren. Daarboven moet je niet komen maar het is ook absoluut onnodig. Je kunt deze motor ongelooflijk schakellui rijden. Dat rijdt heel comfortabel. Maar ook een beetje suf. Maar je mist een beetje het geluid dat je verwacht bij zo'n auto, vooral als je een beetje doortrekt. Als de 2.4 JTD erin zou zitten (niet leverbaar) zou het andere koek zijn denk ik. Die vindt het juist heerlijk als je hem opjaagt en produceert dan een symofonie aan muziek, heerlijk heerlijk. Maar goed... als je grote afstanden rijdt, veel op de snelweg cruised...dan is dit toch wel een supermotor. Zuinig, ongelooflijk krachtig, snel en (op vaste snelheden) stil. In het juiste toerengebied ga je de sonore brom op de achtergrond waarderen, wetend dat hij je altijd weer verder sleurt, welke versnelling je ook in zit. Door de lange overbrenginsverhoudingen van de versnellingsbak rij je bij 140 met een ongelooflijke 2.500 toeren. Je hoort niks, alleen banden en wind. En dat is dan wel weer super. Dus ik snap wel dat Alfa deze combi levert. Het is geen raket, maar snel/vlot is hij zeker. Vooral het smeuige koppel dat meer dan 300 Nm bedraagt bij een laag toerental zorgt voor veel pret. Heerlijk.

De praktische bruikbaarheid is eigenlijk nog best groot gezien het soort auto. Een behoorlijke bagageruimte, en een volwaardige achterbank waar 3 kinderen prima zitten als het moet en volwassenen met wat inschikken ook hun plaats vinden. Dus wel een moot compromis. Niks mis mee.

Heerlijke wagen dus. Met passie. Geen 13 in een dozijn. Je ziet hem ook niet veel. Ik ben er blij mee. En denk er nog wel even in te rijden. Kijken of ik er over een paar maanden nog zo over denk....

Still going strong

  • 54.000 km

Zo, 4 maanden verder en inmiddels ook zo'n 12.000 km meer gereden. Ik moet zeggen, het beeld dat ik van de Alfa GT had en wat hierboven beschreven is is nauwelijks veranderd. Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad. Enige punt is dat ik steeds de melding krijg dat er iets fout is met het motormanagement. Na een beurt was dit weg, maar met een dag of 4 stond de melding weer vrolijk in het scherm. Irritant, maar hij rijdt er niet minder om. Dus ik laat het maar even zo. Verder kleine dingetjes zoals een vloermat die maar blijft schuiven, een ruitensproeierreservoir dat steeds leeg is (lekkage?) en de rugleuning die niet meer naar voren wil (last bij een driedeurs).

Vooral op de lange afstand bewijst deze auto zich. Heerlijk cruisen met nauwelijks motorgeluid. Verbruik ligt op de afstand die ik heb gereden op gemiddeld 1 op 16. Netjes!

Tja, het blijft een Alfa (;-)

  • 60.000 km

Dat gedoe met het motormanagement heeft toch een vervelend staartje gekregen. Maar dat zegt meer over de dealer waar ik hem gebracht heb dan over de auto (volgens mij). Ik zal de naam niet noemen. Maar het was een nieuwe specifiek Alfa dealer. Die resette het lampje steeds, maar deed verder niets. Konden het ook niet echt denk ik. Ze hebben hem uiteindelijk naar een merkendealer gebracht en toen pas was het probleem opgelost.
Het lampje op zich interesseerde me niet zoveel (hoewel na het starten daardoor wel een irritante piep te horen was). Maar de motor ging ook significant minder presteren. Vooral bij lage toeren. Heel erg vervelend en soms ronduit gevaarlijk. Als je power nodig hebt het niet krijgen. In zijn 1 een bocht uit omdat in 2 er te weinig toeren waren.

Pas nu het is opgelost merk ik hoeveel fijner de Alfa rijdt! Hij gaat echt als een Jekko. Regelmatig wielspin. Helemaal goed. Genieten.

Dat gaat nog een paar maanden duren. Want dan komt de Mercedes C klasse die ik besteld heb. Ja ja, ik weet het. Dat is wel HEEL wat anders. Maar ik heb toch gekozen voor degelijk en comfort. En voor het geld dat ik te besteden had was dit een auto met voor mij alles erop en eraan. Ga de Alfa missen, maar kijk ook uit naar de Benz (nog nooit eentje gehad). Tegen die tijd natuurlijk ook van die Benz een review. Wordt een C180 Estate Blue Eff overigens.

Famous last words...

  • 66.000 km

Zo... het is zover. Morgen gaat de GT naar de schouw. Wordt dan klaar gemaakt voor de volgende (ongetwijfeld) tevreden rijder. Alles is eigenlijk al gezegd hierboven over deze auto. Het is een ECHTE Alfa Romeo. Emotie, rijdersauto, anders dan anders, haat liefde verhouding etc. Het hoort er allemaal bij. Ik heb in ieder geval met erg veel lol in deze auto gereden. Als je in deze koets, die ik oogverblindend blijf vinden, een mooie 3.2 zescylinder zou lepelen dan zou het feest compleet zijn. Dat past beter bij het type auto. Maar zoals eerder gezegd, de diesel toont zich ook wel een echt GT: cruisen in optima forma in alle rust en met een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Chapeau!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.