Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Impression (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 1.9 JTDm 16V Impression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
- 130.000 km
Mijn eerste review sinds de aankoop van de wagen.
Lijkt mij op het eerste zich een betrouwbare wagen. Zit ook een versterkte koppeling in. Doch doe ik met een volle dieseltank (+/- 60 liter) maar een goeie 820 km. Terwijl er op mijn boodcomputer komt dat het gemiddelde verbruik 6,1 l/100 km is.
Verder de gekende problemen bij een GT. Windgeruis vanaf 120 km/h bij beide ramen. Dit is echt wel storend.
Het GPS systeem dat erin zit is van alfa zelf (connect nav). Over de mogelijkheden ben ik tevreden maar de kwaliteit laat te wensen over. Dit apparaat is al 5 jaar oud, dus is aan vervanging toe.
Update van vandaag :)
- 131.000 km
Heb nog maar 1000 km gereden en lap platte band (door glas gereden) kan gebeuren. Nu wil het lukken dat de orginele banden (Minerva) niet makkelijk te vinden waren. Uiteindelijk toch bandencentrale gevonden die het merk verdeelde en 60 euro betaald voor nieuwe band + balanceren. Eigenlijk goedkoop dus.
Voor de rest niet veel te melden: 1 standlampje vervangen + nieuwe ruitenwissers gestoken, goed voor 50 euro.
Dus de kosten voor 8000 km te rijden bedragen bij mij voorlopig +/- 100 euro.
Maar zoals je aan mijn vorige review zag, is er nog veel werk aan de auto:
1) de ramen piepen hard bij het zakken & stijgen
2) de GPS werkt niet nauwkeurig (zit er soms 2 straten naast)
3) constant storing op de radio (volgens mij is de antennevoet defect)
4) CD hapert bij het afspelen. Ga één van de dagen de lens is kuisen met alcohol
5) Verder het windgeruis (bekend probleem) dient nog opgelost te worden.
6) Ten slotte kan de zonneklep van de bestuurderskant niet meer omhoog blijven, wat vrij vervelend is.
Aan het motorische & mechanische gedeelte heb ik niet veel op te merken.
Moest iemand nog tips hebben, altijd werkom.
groetjes
Klein onderhoud
- 132.000 km
Olie laten verversen, ruitenwisservloeistof laten bijvullen, banden laten nakijken.
ongeveer 50 €.
Voor de rest niet veel aan te merken
Connect nav+ systeem
- 132.000 km
Nieuwe review....
Net nieuwe software geïnstalleerd op mijn connect nav+ systeem. Nu blijkt mijn gps wel goed te werken. Storingen op de radio en op de cd speler zijn af te wachten.....
Kosten: in de garage € 150 euro. Ik doe het zelf.....Gratis :)
Rit naar Kroatië
- 138.000 km
Vorige week in één trok naar Kroatië gereden voor vakantie en teruggekomen. Was 1600 Km enkel. Auto heeft geen problemen gemeld en goed snel gereden in Duitsland. Auto heeft geen druppel olie verbruikt.
Voor de vakantie wel nog net de Remolie vervangen, Oliepeil goed gezet. Bovenste draagarm aan bestuurderskant vervangen.
Alleen die draagarm heb ik laten vervangen omdat de tijd beperkt was en ik niet meer aan het stuk kon geraken via internet. De kosten waren 215 € voor een stuk da ik kan bestellen voor € 45.
Was meteen ook de laatste keer garage. ;)
Een beetje zelf onderhoud :)
- 140.500 km
De maand reeds 2 lampjes gesprongen. Standlicht rechts deze keer + mistlamp achter. Zelf vervangen. Standlichtje vervangen duurt nu nog maar 2 minuten ipv een half uur. Heb de werking door :)
Ook een busje siliconenspray gekocht omdat de rubbers van de ramen serieus begonnen te piepen. Heb ineens alle rubbers ingesmeerd. Koffer, Motorkap, deuren en ramen.
Ook heb ik het leren interieur ingevet om het soepel te houden.
Kostprijs totaal 22 euro
Lek aan injector 4 gerepareerd door nieuwe dichtingen te steken en aan te halen op 2,8 Nm. Daarna Lens connect nav + gereinigd met isopropanol + antenneconnector ingesmeerd met contactspray. Werkt weer als nieuw ! Kosten: 7 euro
Ook de banden vanvoor en vanachter gewisseld om zo gelijkmatige slijtage te bekomen.
Totalen kostenplaatje voor een jaar
- 141.500 km
Door veel zelf te doen aan deze 2de handswagen heb ik uiteraard 100'en euro's bespaard. Grootste kost was eigenlijk de garage die de draagarm vervangen heeft. Maar de volgende keer doe ik het gewoon zelf, is immers 4 keer goedkoper !
Nieuwe band: 65
Nummerplaat + lampje + ruitenwissers: 50
Klein onderhoud (voor garantie): 65
Nieuwe draagarm door garage: 215
Ledervet + Siliconespray + lampjes: 22
Lek injector repareren + cd lens reinigen + antenne maken: 7 euro
Totaal eerste jaar: 424 euro aan onderhoud.
Km's gereden: 143.000
Prijs onderhoud per km: 2,23 cent / km
Ik denk dat dit vrij gezond is.
Koppeling defect
- 142.000 km
De koppeling is kapotgevlogen op deze km stand en heb deze thuis vervangen op de oprit.
Omdat de auto toch volledig uit elkaar ligt, is het ook tijd om een paar "lastige" filters te vervangen.
Wordt vervangen:
Koppelingsplaat + Drukgroep + Druklager
Versnellingsbakolie
Luchtfilter (zag heel vuil...)
2 voorste remblokken (zat nog 1 mm op)
Brandstoffilter
Koolborstels + spanningsregelaar alternator
Totaalprijs van de onderdelen laat ik nog weten aangezien alles zelf wordt geïnstalleerd.
Ik vermoed wel dat je voor dit onderhoud in een belgische merkgarage 1000 tot 1500 euro kwijt bent......
Prijs voor alle onderdelen 280 €
Olie + oliefilter + lichten afstellen laat ik in de garage doen. Lichten afstellen kan ik niet zelf en dan is mijn onderhoudsboekje ineens ook in orde !
Zonneklep aan de bestuurderkant is ook eindelijk vervangen !
Kostprijs: € 170
Remblokken achter vervangen + Pollenfilter
Kostprijs: € 73
Distributieriem + spanrollen laten vervangen
Kostprijs: € 420
Kosten
- 147.000 km
Draagarm vooraan rechtsboven vervangen.
Airco onderhoud laten doen.
Ventilatiekanalen professioneel gereinigd.
Totaal € 170
Ruitenwissers vervangen
Handremkabels vervangen
Totaal € 60
Turbodarm
- 154.000 km
Scheur in turbodarm van turbo naar intercooler.
Mistlichtje defect
Beide vervangen voor 0€.
Normaal kost dit € 60
Ophanging uitlaat
- 160.000 km
2 rubbers ophanging uitlaat vervangen en ineens mistlampje ook.
Prijs €30
Keuring en onderhoud
- 164.000 km
Zelf olie en oliefilter vervangen.
Zonder problemen door de keuring geraakt.
Kostprijs olie + oliefilter = €50
Prijskaartje
- 165.000 km
We kunnen 2012 goed beginnen.
Totale kosten van in het begin: €1737
Totaal gereden km's: 41000
Kosten per km: 4,5 cent / km
Nog wat vervangen
- 170.000 km
2 dimlichten vervangen + ruitenwissers
totaal € 36
Storing onvoldoende oliedruk motor
- 186.000 km
Storing onvoldoende oliedruk motor => weg met examiner (voorlopig toch) = 79€
Olie en oliefilter ververst = 46€
Dus een totaal van €125 en we kunnen hopelijk weer even verder....
Storing was niet opgelost dus binnengedaan bij andere dealer: Storing opgelost en brandstoffilter vervangen €166
Totaal van 291€
Centrale vergrendeling + kostenplaatje
- 190.500 km
Begin 2013:
Totale kosten:
1737 + 36 + 291 + 50
(50€ van opsturen sleutel voor repareren centrale vergrendeling. Helaas is dit niet gelukt).
2114 € totaal
prijs / km
Onderhoud komt op 3,2 €c / km
Onderhoud door erkende garage
- 198.000 km
Onderhoud in officiële garage laten doen:
Multiriem vervangen + spanner
Luchterfilter + pollenfilter vervangen
2 ophangstukjes uitlaat vervangen
Bovenste draagarm links en rechts vervangen
Handremkabels aangespannen
In totaal weeral €606 kwijt
Achteraf centrale vergrendeling laten maken. Dit kwam op €10
Auto verkocht
- 210.000 km
Na lang twijfelen heb ik de auto verkocht.
Had een grotere auto nodig wegens gezinsuitbreiding.
De 3de eigenaar van deze Alfa Romeo heeft 'm opgehaald met 210.000 km.
Nog wat kleine herstellingen uitgevoerd:
Vervangen Standlichtje
Brandstoflek repareren
Banden vervangen
Dit is dan ook het einde aan dit verhaal. Heb de afgelopen 4 jaar met plezier met deze auto gereden. Enkel onderhoud en herstellingen vielen gemiddeld iets duurder uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.