Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 1.9 JTDm 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 177.454 km |
KM-stand laatst | 209.000 km |
Eerste 10.000 km
- 189.000 km
De eerste ruime 10.000 km zitten er op. Tijd om terug te kijken. De auto heeft zich prima gedragen!
In de 10.000 km is gebeurd:
- Onderhoudsbeurt (kleine beurt)
- Thermostaat vervangen vanwege niet op temperatuur komen (zelf gedaan)
- Uitlijnen
- Reservesleutel incl. afstandsbediening
- Winterbanden incl. 16"lichtmetalen velgen gemonteerd
- Nieuwe accu na startproblemen
Verder heeft de auto zich prima gedragen. Het is een soepel rijdende, sportieve auto. Minpunten vind ik het windgeruis rondom de ramen bij hogere snelheden en diezelfde ramen die bij wintersweer door vorst niet omlaag gaan waardoor de auto niet goed open gaat. Daarnaast het verbruik. Ik haal gemiddeld iets boven de 1:14.
Verder heeft de auto nu het probleem dat er ca 0,5 liter koelvloeistof per 3000 km moet worden bijgevuld. Hier staat op 19-01 een afspraak voor bij de dealer. Daarnaast wordt in het voorjaar de distributieriem vervangen.
Over de 200.000
- 204.500 km
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. De auto bevalt nog steeds prima!
Inmiddels zijn de draagarmen aan de voorzijde nog vervangen (bekende kwaal).
Verder twee banden, maar dat is normaal onderhoud.
De auto heeft ook een 200.000 km beurt en distributieriem + waterpomp gehad. Het rijden is nog steeds een genot.
Om het stuurgedrag te verbeteren is er een veerpootbrug gemonteerd. Een wereld van verschil! Verder is er een nieuwe voorruit gemonteerd vanwege steenslag en sterretjes.
Op dit moment zijn er twee punten die nog aandacht nodig hebben:
- een krakend geluid achter, spoorstang oid
- nerveus stuurgedrag, binnenste homokineet of aandrijfas?
Verder blijft de auto maar gaat. Via mijn account op spritmonitor.de houdt ik mijn verbruik erg goed bij. Gemiddeld kom ik nu op 1:15 (wel bp ultimate). Olieverbruik is nihil. Koelvloeistof wordt nog wel iets verbruikt, maar minder als voorheen. De truc is om het niveau niet op max. te zetten. Iets onder min. en dan blijft hij veel langer op niveau.
Ik zou mijn auto graag eens op de brug zien staan bij klokje rond om te bekijken of de auto probleemloos naar de volgende 100.000 km gaan.
Richting de 210.000
- 209.000 km
Inmiddels staat de teller bijna op 209.000 km. Recent nog een paar kleine issues opgelost.
Het krakend geluid aan de achtertrein betrof een slecht afgestelde kofferklep.
De nerveuze voortrein bleken twee onderste draagarmen te zijn die hun beste tijd hadden gehad.
Na deze twee reparaties is de auto nogmaals uitgelijnd bij de bandenspecialist. Daarna zijn de winterbanden er weer onder gelegd waarbij de auto klaar is voor de winter.
Het probleem met de koelvloeistof is volledig opgelost. De GT is voorlopig een auto naar volle tevredenheid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.