Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 1.9 JTDm 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 92.500 km |
KM-stand laatst | 137.500 km |
Nooit geweten dat autorijden zo leuk kan zijn.....
- 99.500 km
Begin november vorig jaar deze fraai uitgeruste GT (leer, Xenon, stoelverwarming, Bose-audioinstallatie, 18" wielen, enz. enz.)gekocht bij dealer Wim Prins in Nunspeet (zie de betr. dealer-review). Auto was daar nieuw geleverd en in onderhoud geweest. Kleur: het sjieke Grigio Stromboli met een rood lederen interieur. M'n eerste Alfa en m'n eerste diesel...........
Inmiddels rond de 7000 km mee gereden, tot volle tevredenheid. Niet alleen vind ik het een van de mooiste auto's op de markt, maar hij rijdt ook nog eens geweldig. Het zeer directe sturen, de geweldige wegligging, de beresterke dieselmotor (bij Squadra-tuning lichtjes oftewel Medio getuned) en de zeer goed schakelende 6-bak in combinatie met een licht werkende koppeling (maar ook het mooie interieur) maken dat ik nu gewoon voor m'n plezier een stukje met de Alfa ga sturen, een behoefte die ik in de tientallen jaren met Japanse auto's nooit heb gehad. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat die slecht waren, maar zo'n Alfa levert gewoon - voor mij in ieder geval - veel meer rijplezier op. Het comfort is goed te noemen, de vering is uiteraard met het oog op de wegligging stevig maar absoluut niet oncomfortabel. De stoelen zijn grandioos, je zit er werkelijk 'in', lange ritten zijn ook op dat punt geen enkel probleem. Voor een auto van dit type heeft de Alfa overigens nog een zeer behoorlijke en heel bruikbare bagageruimte, ik schuif er m'n (race-)fietsje zo in.
Het gemeten brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 1:16/16,5, de boordcomputer is hier iets optimistischer over. Verder is het een volstrekt probleemloze auto, geen rammeltjes of kraakjes. Volgens velen is de GT een toekomstige klassieker, dus ik zal er zuinig op zijn.
Komend voorjaar neem ik 'm mee naar z'n geboorteland, en daar kijk ik nu al naar uit!
Foto's toegevoegd
Verder niets te melden, maar even een tweetal eigen foto's toegevoegd............
Terug naar het geboorteland...................
- 104.500 km
Met de GT een weekje naar Italië geweest, ruim 3000 km gereden, waarvan 2400 over snelwegen. In Duitsland zoveel mogelijk tussen de 140 en de 160 gereden, met regelmatig uitschieters naar 180 en zelfs 200. Desondanks een gemiddeld brandstofverbruik over die 3000 km van net boven de 1 : 15 (gemeten, de boordcomputer gaf een lager verbruik aan). Wat een wegligging, wat stuurt zo'n ding snaarstrak bij hoge snelheden ook op slechtere wegdekken. Op bochtige bergwegen is de wegligging ook een feest, en dat feest geldt ook voor de dieselmotor: altijd meer dan genoeg trekkracht.
Olieverbruik is zo goed als nihil (op 12.000 km nog niets bij hoeven te vullen).
Problemen? Ja, het lampje van een van de stadslichten is kapot gegaan, dat is natuurlijk wel ernstig.........
Bijna 20.000 km verder.................
- 112.000 km
Bijna 20.000 km verder, en de GT bij Alfa dealer Wim Prins in Nunspeet (waar ik 'm ook had gekocht)gebracht voor een beurt. Remschijven/blokken achter bleken de slijtagegrens te naderen, heb ze laten vervangen. Beetje vocht in linkerkoplamp, schoongemaakt en nieuw afdichtingsrubber. Verder geen bijzonderheden. Tussentijds geen olie hoeven bij te vullen, verbruik te verwaarlozen. Enige 'storing' op deze afstand een kapot stadslichtje..........
Blijft een fantastische auto waarvan ik bij elke rit weer volop geniet. Je hebt auto's en je hebt vervoermiddelen, hoorde ik pas iemand zeggen; nou, in dat geval is die GT m'n eerste auto.......
13e maand................
- 122.000 km
Inderdaad, ik heb 'm nu 13 maanden en er staat 122.000 km op de klok. Inmiddels nogmaals mee naar Italië geweest, flinke stukken tussen de 180 en 200 km/u gereden op de Autobahn, de GT blijft ongelofelijk strak sturen bij die snelheden.Ook in de bergen een genot!
Voorafgaand aan die reis nieuwe Pirelli's op de voorwielen gezet, de 'oude' banden naar de achterwielen verplaatst. Olieverbruik nog steeds zo goed als nihil, brandstofverbruik gemiddeld ongewijzigd. APK-keuring bij de dealer (Prins in Nunspeet), geen bijzonderheden. Kunststof 'oog' waar de hoedenplank in scharniert is aan één kant afgebroken, moet ik nog iets voor vinden zonder de betreffende panelen te moeten vervangen.
Al met al heel tevreden. Kijk inmiddels wel met meer dan gemiddelde belangstelling naar de plaatjes van de Milano/Giuletta, maar die komt pas in de loop van volgend jaar; dat heeft dus nog even tijd.
Het afscheid nadert.................
- 137.500 km
Inderdaad, het afscheid nadert: ik heb 'm bij Wim Prins in Nunspeet - waar ik 'm ook had gekocht - ingeruild voor de nieuwe Giulietta QV, de 235 pk uitvoering. De auto is inmiddels geproduceerd en is onderweg naar NL. Aflevering hopenlijk binnen enkele weken.
Het is een afscheid met een wat dubbel gevoel: enerzijds kijk ik natuurlijk uit naar die Giulietta, maar anderzijds word ik telkens als ik de GT zie nog steeds 'gegrepen' door de prachtige lijnen. Met enige regelmaat vraag ik me dan ook af waarom ik 'm eigenlijk weg zou doen....... Na een sportieve rit stap ik nog steeds uit met een grote grijns op het gezicht, wat een plezier, wat een enorm goede wegligging en geweldige stuureigenschappen, en wat een geweldige krachtbron is die 1.9 diesel. Ook het comfort blijft goed: onlangs nog naar Zuid-Frankrijk geweest, en dan stap je na een rit van een kleine 1200 km gewoon fit uit. In de ruim 45.000 km die ik er nu zelf mee gereden heb heeft de auto me niet in de steek gelaten; afgezien van het reguliere onderhoud en een probleemloze APK-keuring is het enige 'ongemak' de vervanging van de EGR-klep geweest (rond de 130.000 km).
Zoals hierboven te lezen is: de GT is/was m'n eerste Alfa, maar het zal dus in ieder geval niet de laatste zijn. Uiteraard schrijf ik t.z.t. ook een review over die Giulietta QV - maar eerst ga ik daar toch minstens een paar duizend km mee rijden.
De volgende eigenaar van m'n GT mag zich gelukkig prijzen met de auto: er komen nog héél veel probleemloze jaren/kilometers aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.