AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2005)

autoreview

Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT Q2
Alfa Romeo GT Q2
Alfa Romeo GT Q2
Alfa Romeo GT Q2
Alfa Romeo GT Q2
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GT - interieur
Alfa Romeo GT - interieur

Signalement

UitvoeringGT 1.9 JTDm 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij de introductie van de Alfa Romeo GT was ik meteen verkocht van het design van deze auto! Wat een geweldige auto is dit toch om te zien. En ook nu het model al weer zo’n 4 jaar op de markt is, blijft het model nog steeds courant.

De keuze voor de Alfa Romeo GT met 1,9 JTD 16V motor en de ’Distinctive’ uitrusting was dan ook snel gemaakt. Daarnaast nog de nodige opties bijbesteld, waaronder het optionele Connect Navigatiesysteem, 18’ velgen, CD-wisselaar en parkeersensoren. Samen met de Distinctive-uitrusting maakt dit een zeer complete auto en met de optionele 18’ fabrieksvelgen is de auto dan ook echt helemaal af.

Maar genoeg over het geweldige design. Inmiddels is de auto 2 jaar en 2 maanden als lease-auto in ’mijn bezit’ en zijn er in deze korte tijd al zo’n 125.000km voorbij gegleden. En ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe veel (rij)plezier heb beleefd aan de Alfa GT. Met als vergelijkingsmateriaal een BMW 318i (E46), kan ik zeggen dat ik de wegligging van de Alfa GT nog een fractie beter vindt dan die van de BMW. Waarschijnlijk wordt dit versterkt door de optionele 18’ lichtmetalen velgen die de Alfa overigens ook nog een stukje stugger maakt (mede vanwege de lage bandhoogte). Samen met het relatief lage gewicht (1.295kg) zorgt dit er voor dat je ’klaverbladen’ op de snelweg op ongekend hoog tempo kunt ronden. In korte bochten merk je overigens wel dat het enorme koppel van de JTD-motor er voor kan zorgen dat de banden even hun grip verliezen. Ik ben dan ook wel benieuwd in hoeverre dit wordt ondervangen met het optionele Q2-onderstel dat inmiddels leverbaar is op de Alfa GT.

De JTD-16V motor in de Alfa GT is verder subliem! Onder de 1.800tpm gebeurt er wellicht niet heel erg veel, maar daarboven wordt het echt een beest. Een heerlijk gevoel is dat toch om op afroep (en zelfs in de 6e versnelling) telkens weer in je rugleuning gedrukt te worden. Tijdens stevig optrekken gaat dit wel gepaard met aardig wat motorgeluid. Echter, op de snelweg en in de 6e versnelling is de motor juist weer heerlijk stil. En met snelheden ver boven de nationale snelheidslimieten kun je vervolgens in alle rust heerlijk gaan genieten van het sublieme Bose-geluidssysteem.

Een Alfa zal een Alfa niet zijn als er ook niet een paar bijzonderheden te melden zijn. Het enorme koppel van de motor zorgt er mede voor dat de voorbanden van de GT zo om de 35.000km vervangen moeten worden. De achterbanden gaan zo’n 65.000km mee en zijn inmiddels ook voor de 2e keer vervangen. Zeker in vergelijking met mijn voorgaande auto, vind ik de bandenslijtage vrij hoog maar uit ervaring van de dealer blijkt dit voor deze auto toch vrij normaal. Wel ben ik blij dat het een lease-auto betreft, want privé zou ik er niet erg vrolijk van worden om iedere keer bijna EUR 1.000 af te moeten rekenen voor 2 bandjes.

Verder is het een bekend GT-euvel dat de portierramen in de winter wel eens met schokjes dicht gaan. Dit is echter heel simpel weer op te lossen door de portierruiten in 1 x naar beneden te laten en vervolgens weer omhoog. Et voila...het euvel is verholpen.
Verder heb ik laatst met de 120.000km beurt de knopjes van de stuurbediening laten vervangen, aangezien deze al na 2 jaar erg begonnen te slijten. Dit is dan ook wel erg snel, en tot mijn verbazing viel dit niet onder enige vorm van garantie of coulance, zodat de leasemaatschappij de rekening gepresenteerd kreeg.
Vanuit het dashboard komen overigens verrassend weinig rammels, alhoewel momenteel wel het nodige gerammel hoorbaar is vanuit de hoedenplank.

PROBLEMEN

In iets meer dan 2 jaar en ruim 125.000km verder hebben zich een aantal problemen voorgedaan, waarvan de één wat serieuzer dan de andere.

Na ongeveer 20.000km ging de cruisecontrol van mijn Alfa GT kapot, maar deze werd netjes onder garantie door de dealer vervangen. Prima!

Bij een kilometerstand van ongeveer 60.000 ging de Alfa GT ineens opvallend veel ’roeten’, waardoor achterliggers soms in een flinke roetwolk gehuld werden op het moment dat ik het gaspedaal intrapte. Uiteindelijk leidde dit euvel er toe dat ik op een gegeven moment totaal geen vermogen meer had en ik met de auto alleen nog stapvoets kon rijden. Na de komst van de ANWB aan huis bleek dat de EGR-klep van de auto niet meer werkte. Hierdoor verstikte de auto als het ware. Het lostrekken van de stekker zorgde er voor dat ik gewoon mijn weg naar de dealer kon vinden, waarna de EGR-klep netjes onder garantie werd vervangen.

Bij ongeveer 70.000km zorgde een brandgeur (kortsluiting) vanuit de ventilatieroosters er wederom voor dat ik bij de dealer belandde. Uiteindelijk bleek de kachelradiateur doorgebrand, waarna deze (onder garantie) werd vervangen.

Bij een kilometerstand van 85.000 zorgde een lekke voorband voor wat ongemak bij huis. Bij de optionele 18’ lichtmetalen velgen wordt namelijk geen reservewiel geleverd (past namelijk niet in de kofferruimte) maar een bandenreparatiekitje. Dit reparatiesetje hielp echter niet het gat te dichten, zodat de auto met veel bombarie moest worden afgesleept door een sleepwagen. Stomme pech helaas, en een bijkomend nadeel van de optionele 18’ velgen.

Begin december 2007 zorgde de 120.000km beurt helaas voor wat twijfels over de betrouwbaarheid van de Alfa GT. Naast het vervangen van de distibutieriem (hetgeen bij 120.000km dient plaats te vinden), 4 nieuwe banden, een nieuwe waterpomp én nieuwe remschijven vóór, had ik namelijk de indruk dat de koppeling sporen van slijtage begon te vertonen. Ik merkte dit vooral op de snelweg als ik na het overschakelen naar de 4e t/m 6e versnelling vanaf 2.000tpm het gaspedaal diep intrapte en de toerenteller ineens zo’n 400tpm omhoog vloog. Helaas maar waar, de koppeling was dan ook versleten en moest vervangen worden. Totale kosten van de 120.000km beurt bedroegen hiermee ongeveer EUR 2.800 (inclusief de hierboven genoemde banden, koppeling etc).

Uiteraard vond ik het zeer merkwaardig dat de koppeling al zo snel versleten was, gezien het feit dat ik nagenoeg alleen snelwegkilometers maak. Zowel de dealer als de leasemaatschappij vonden echter dat dit binnen de toleranties viel, waarmee de zaak verder was afgedaan.

Gezien de aard van bovenstaande reparaties heb ik zo af en toe wat twijfels over de kwaliteit/betrouwbaarheid van sommige onderdelen. Maar hoe gek het ook klinkt... het design van de auto, de wegligging, de uitstraling én het vele rijplezier zorgen er toch telkens weer voor dat je de auto dit soort onvolkomenheden vergeeft. Zie het maar als een soort van haat-liefde verhouding met de auto, waarbij ik misschien wel verblind ben door de vele positieve eigenschappen van de Alfa GT. Misschien dat dit anders geweest zou zijn als ik zelf had moeten opdraaien voor de kosten...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren