Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 1.9 JTDm 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Alfa GT is een heel andere auto dan mijn vorige. De stoelen ’trek je aan’. Het eerste contact met de auto is direct goed. Het interieur ziet er fantastisch uit. De zwarte metallic lak van buiten harmonieert goed met de rode lederen bekleding. Dan komt het moment van starten. De diesel maakt weinig lawaai, ook niet als hij nog koud is.
De prestaties van de auto zijn meer dan voldoende. Hij is schakellui en in de 6-de versnelling op de cruise control bij 90 km/h is het verbruik rond de 1 op 20. Gemiddeld verbruik tot op heden is 6,8 l/100km en ik rijd niet echt als een watje rond. Topsnelheid in Duitsland 225 km/u bij 4150 rpm. De voorbanden zijn bij 28.000 km vervangen (Kléber 225R17/45). Wel een beetje snel. Bij 65.000 km zijn vier nieuwe banden gemonteerd (Pirelli PZero Assymetrico Rosso 225/45R17).
Natuurlijk is de auto een plaatje om te zien. Veel aanspraak van andere mensen en vaak een duim in het verkeer! Ik ben erg tevreden over de auto. Prestaties en wegligging zijn goed, ook mede door het (sportief afgestelde) onderstel. Om nog iets sportiever rond te rijden is de GT bij km 68.700 35 mm verlaagd. Begin maart ’06 zijn 18 ’ velgen gemonteerd met Pirelli PZero Nero Assymetrico Rosso 235/40R18 91Y banden. Deze banden zijn niet erg slijtvast. De voorbanden hebben het net 20.000 km volgehouden, de achterbanden 35.000 km. Ik ben terug naar Michelin banden, de Pilot Sport 235/40R18 95Y, voor een stijvere wang van de band (95Y).
Tevens de remklauwen rood gemaakt. Het verlagen heeft de auto niet ’spijkerhard’ gemaakt, het comfort is ongeveer hetzelfde als voor de verlaging.
Het Bose geluidsysteem (260W), 9 speakers, klinkt geweldig. Ook echt een aanwinst in deze auto.
Jammer is, dat de auto niet met de 2,4 JTD 20V wordt geleverd (past wel).
Het Nav+-systeem gebruik ik veel. De audiocommando’s gebruik ik eigenlijk alleen maar voor het bellen. De radio en CD-wisselaar kun je sneller met de knoppen bedienen.
Inmiddels staat de teller op ruim 147.000 km en op een vastgelopen waterpomp na hebben zich verder geen problemen voorgedaan. De vervanging van de waterpomp (nèt uit de garantie) is keurig door AR opgelost.
Update dec 2007:
De Michelin banden bleken wel slijtvast(er) te zijn dan de Pirelli’s, maar na 20.000 km begonnen de banden te ’cuppen’. Dat probleem heb ik vaker gehad met Michelins. Na 30.000 km heb ik ze vervangen voor toch maar weer de Pilelli’s, dit keer ook met een hogere belastingsklasse (PZero 235/40 R18 95Y).
Behalve dat het rijcomfort aanmerkelijk verbeterd is, is deze band ook een stuk stiller dan de Fransoos.
Ja , beste lezers, aan alles komt een eind. Begin volgend jaar komt de nieuwe GT, dus dit review wordt niet verder ge-update.
Het feit, dat ik een nieuwe Alfa GT heb besteld, geeft aan, dat ik erg tevreden over deze auto ben (geweest). De opvolger is weer een diesel en ik zal ook de nieuwe GT op deze site zetten.
PROBLEMEN
De schakelaar van de stoelverwarming is vervangen. Beide lichtunits onder in de achterbumper bevatten vocht en zijn ook reeds vervangen.
Verder valt het mij op, dat de koplampen snel aan het eind van de levensduur zijn (H7). Ook de (halogeen) stadslichten à € 10,= begeven het regelmatig. Zowel links als rechts reeds vervangen. Als het portier wordt geopend, zakt het raam een beetje. Dat wil niet bij vorst, waarna het raam schokkerig op en dicht gaat. Even helemaal naar beneden doen en weer omhoog, dan is dat probleem verholpen.
De eerste onderhoudsbeurt vond ik vrij prijzig: 381 euro, de tweede kwam ook ongeveer uit op dat bedrag.
Nu de teller op 147.000 km staat, zijn er in totaal zeven onderhoudsbeurten uitgevoerd. Totale kosten bedragen € 2.861,=, exclusief modificaties en banden.
Het navigatiesysteem (ConnectNav+) gaf op een geven moment niet de juiste positie van de auto weer en ook de berekening voor de routebepaling bleek onjuist.
Dit probleem bleek puur softwarematig te zijn. Er is een nieuwe versie voor plaatsbepaling en spraak geïnstalleerd. Kosten € 115,= .
Update 12 juli: intercoolerslang kapot, kosten € 145,= .
Eind augustus bleek de thermostaat lek. Deze is vervangen. Kosten € 258,= .
Nu, medio december 2007, zijn de totale onderhoudskosten € 3.379,= geweest, oftewel € 0,02/km (exclusief banden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.