Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2004)

autoreview

Alfa Romeo GT
Alfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GTAlfa Romeo GTAlfa Romeo GT - interieurAlfa Romeo GT - interieur

Signalement

UitvoeringGT 1.9 JTDm 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 6,5 jaar met pijn in het hart afscheid genomen van deze schoonheid. De wagen bleef ook na meer dan 6 jaar een plezier om in te verblijven. Waar ik vroeger na 2 jaar al begon na te denken over een nieuwe auto, had ik nu de behoefte helemaal niet. Het design bleef werkelijk prachtig, het zitcomfort boven gemiddeld. Bovendien was het ook een behoorlijk gebruiksvriendelijke coupé, mijn 3 snelgroeiende meiden (eentje van 13 jaar en 2 van 10 jaar) bracht ik er elke dag mee naar school, de koffer met 3de deur en neerklapbare bank kan heel wat baas. En dan die motor: je kunt heerlijk lui rijden (70km/u in 6de is geen enkel probleem) of eens lekker doorduwen en de versnellingen uitrijden. Hij doet het met evenveel plezier, zacht ronkend. Het is ook een wagen voor lange afstanden, op sommige stukken in Duitsland meer dan 210km/u gereden zonder krimp en het grote voordeel: mijn lieve vrouwtje kon de snelheidsmeter niet zien.
Achterin mag je niet te lang zijn (max. 1,70m) maar qua beenruimte valt het best mee. Ik reed tot op het einde gemiddeld 6,1 liter per honderd kilometer, hoofdzakelijk korte afstanden! De wagen nodigt bovendien uit om relaxt te rijden, je hoeft je immers niet te bewijzen, dit blijft gewoon één van de mooiste wagens van het moment. En aan die keurende en bewonderende blikken wen je. Alleen, er kwam maar geen opvolger, er was nog steeds geen moderne automaat te verkrijgen en na 6 jaar doken er wel wat kosten op ... een aanbod van een kandidaat koper deed me de knoop doorhakken. Na veel piekeren koos ik uiteindelijk voor een totaal andere wagen voor dagelijks gebruik: Citroen C5 Tourer, Exclusive, de nieuwe 2.2 HDI met 204 PK, automaat 6v, geleverd eind november 2010.

Maar, ik blijf hopen op een opvolger van mijn GT. Ik bleef nu bij Alfa Romeo wat betreft een potentiële nieuwe "auto-gezel", echt op mijn honger zitten. Ik word niet langer meer wild van Alfa anno 2010. Na gereden te hebben met 156, 147 en GT was het moeizaam afscheid nemen. Een ding is zeker, de GT wordt een stijlicoon. Zoals mijn ’oude’ Fiat Coupé, nog zo’n schatje! Maar ook de Alfa bijhouden was spijtig genoeg niet echt een optie...

PROBLEMEN

Het blijft bij enkele kleine afwerkingsfoutjes, met nog iets meer oog voor detail zou deze wagen de perfectie benaderen. Achteruitrijsensoren blijven voor problemen zorgen, bij het minste contact zijn ze beschadigd. Ruit aan chauffeurszijde sluit soms in schokjes, raam naar beneden en 10 seconden schakelaar indrukken (reset), lost dit op. Af en toe wat lichte kraakjes in het dashboard. De achterklep rammelde, dat is nu opgelost, maar de rubbers moeten vaak een siliconenbadje krijgen. Airco werkte niet meer, bleek enkel een stekkertje te zijn dat wat was losgekomen (maar dat is volgens mij gebeurd bij het inbouwen van een bluetooth telefoon). Ooit 1 van de koplampen moeten vervangen, er sijpelde water binnen. Dit kostte wel een ferme cent. Bagagenet in koffer is gemonteerd uit de losse pols. Recent wel een dure herstellings- & onderhoudsbeurt (100.000km). Er bleek iets mis te zijn met een injector, waardoor de auto 's ochtends (bij koudstart) onregelmatig draaide. De middelste gordel achteraan zat volledig klem en moest vervangen worden. Na een grondig nazicht en herstelling, was ik €900 armer, maar wel een bijna nieuw GT rijker: terug de zachte loop van de motor die ik gewend was en het brandstofverbruik is ondertussen gezakt naar 6,1 liter/100km. Maar, hand op het hart, dit is echt een betrouwbare wagen, nog geen enkel ernstig probleem gehad. Goed zo Alfa Romeo, deze auto bewijst, wat mij betreft, dagelijks dat jullie visie en kwaliteit lak heeft aan vooroordelen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.