Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V Distinctive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GT 1.9 JTD 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 21.300 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Alfa GT beviel me meteen; hij is immens mooi en een ware streling voor het oog. Toch was de nieuwprijs mij een beetje te hoog voor een Italiaanse wagen, die vooroordelen weet je wel...
Het toeval wil dat de dealer net een prachtoccasie had overgenomen van 14 maanden oud, een 1.9 Distinctive in de kleur azzuro nuvola met natuur lederen zetels. Het was werkelijk liefde op het eerste zicht. Deze MOEST ik hebben!
Wel, ik heb er geen spijt van, het is een echte pretmachine die plakt aan de weg, van onderstuur geen sprake en de electronische rijhulpsystemen komen heel discreet tussen. De draaicircel is wel buitensporig groot, maar ja,als je eens een blik werpt onder de motorkap dan zie je dat er niet veel plaats meer is om de wielen onder een grotere hoek te laten sturen.
De koppelrijke motor is een en al kracht, hoewel ik wel es benieuwd ben wat het werkelijk gemeten vermogen op de testbank zou zijn;een subjectief gevoel in mij zegt dat, ondanks een heel lineaire krachtontplooiing, er toch enkele paardjes ontbreken van de 150 beloofde. Het is immers geen geheim dat geen enkele motor van fabriek af correct het voorgespiegelde vermogen afgeeft aan de wielen; 10% minder of zelfs meer vermogen is best mogelijk. Enfin,kracht en reserve genoeg hoor! Mijn dieselverbruik zal zo’n 7,5l bedragen wat ik niet echt zuinig vind, maar de pakken rijplezier die deze jongen biedt doen je alles vergeten, en je koopt zo’n wagen ook niet om er steeds een slakkengangetje op na te houden he...
De zichtbaarheid rondom is niet echt je dat,maar is eigen aan het coupé-concept; parkeersensoren waren hier heel handig geweest,maar dan van fabriek af, dus meegespoten in de lakkleur. Die zwarte uitsteeksels(de sensoren dus) die je achteraf kan laten monteren ontsieren de mooie contouren van de auto. Het voorbeeldig weggedrag is wel gekoppeld aan een harde ophanging. Elk putje en bultje wordt rigoureus doorgegeven aan de inzittenden.
PROBLEMEN
Voorlopig ergerde ik mij enkel aan parasietgeluiden in het dashboard, welke overigens pefect werden opgelost door de Alfa-dealer. Ook ter hoogte van de hoedenplank was er een enerverend geluidje, wat ik zelf getraceerd en verholpen heb. De onderkant van de hoedenplank is voorzien van een ijzeren profieltje ter versteviging;het is echter zowel links als rechts enkele mm te breed gemaakt zodat bij gesloten achterklep dit profiel constant ligt te ’wrijven’ over de kunststof-vlakken waar deze plank op rust. Ik heb zowel links als rechts een hoekje afgeveild, zodat het profiel nergens meer contact heeft en... weg vervelend geluid! Klein ontwerpfoutje, maar niets ernstigs dus...
Update 07/09
Ik heb ondertussen wel tweemaal bij de dealer langsgeweest voor problemen met de elektrische ruitbediening aan chauffeurszijde.Na een tijdje is de elektrische stuurdoos,die bij het openen van de deur de ruit enkele cm doet zakken,het noorden kwijt...en moet die gereset worden.Ik had dit al gelezen op forums maar na verscheidene keren hetzelfde probleem wendde ik mij toch maar tot de dealer...
toch wel een zwak schakeltje,want de helft van de GT\’s blijkt regelmatig ziek te zijn aan dit onderdeel!Toch dient aangestipt dat de dealer zeer gedienstig was en geen probleem maakt om bij een volgende keer evt.de stuurdozen links en rechts onder garantie te vervangen. Nou ja,dat mag dan ook wel want niets is lulliger dan op een parking staan prutsen met de elektrische ruiten van je Italiaanse (!)bolide.
Als Alfa Romeo zich tot het selecte clubje ’premium’-merken wil rekenen zijn zulke ergerlijke details absoluut ’not done’!
Maar... al bij al een zeer tevreden en fiere eigenaar!
Update 6maart 2007
Vandaag voor de 40000km beurt binnengeweest wat neerkomt op het vervangen van 5liter dure synthetische olie+oliefilter,luchtfilter,dieselfilter en de 2 (twee) aircofilters en 1u15min werk.Dat kwam op 270 euro,wat ik enigzinds aanvaardbaar vind voor een garage die sinds kort naast Alfa ook Maserati verdeelt...En vermits je slechts om de 20000km de dealer moet opzoeken,vallen de onderhoudskosten al bij al dus wel mee.Ik kreeg wel te horen dat de zachte Pirelli’s het over 10000km voor bekeken zullen houden,wat wil zeggen dat ze dan zo’n 30000km gereden hebben .Dat is voor mij nieuw,want ik ben gewoon toch 70000km te doen met banden,maar gezien de sportieve roeping van de GT lijkt dat alvast onmogelijk.
Ik maakte melding van een,niet constant aanwezig,krakend geluid t.h.v.de ophanging,wat veroorzaakt wordt door de torsiestang zo blijkt...en...dat is normaal...zoals wel meer als ’normaal’wordt beschouwd bij onze Italiaanse vrienden...
Het raam aan de bestuurderskant durft nog steeds af en toe nukkig doen,maar daar leerde ik ondertussen mee leven.
Verder is en blijft het een auto waar je mee ’gezien’wordt en dat streelt uiteraard de ijdelheid nietwaar...
Ik ben aangenaam verrast dat de facelift die de GT onlangs onderging,uiterst bescheiden werd gehouden...zo’n mooi ontwerp kan nog jarenlang mee zonder gedateerd over te komen!
Update 12 februari 2008
60000km beurt gehad bij een andere Alfa dealer;één en ander is daar naar boven gekomen waar ik niet onverdeeld gelukkiger door werd.Mijn blijvende opmerking over het subjectief gevoel van ’ontbrekende’ pk’s werd bewaarheid.In de database van de garagist kon ik namelijk zien dat Alfa Romeo in 2004 GT’s verkocht onder de homologatie 150pk,maar dat ze in werkelijkheid slechts 140pk sterk waren.Dat noem ik dus je reinste oplichterij,want zulke toestanden kunnen consequenties hebben naar taks en verzekeringspremies.Wellicht weten weinigen dit want zelfs mijn garagist viel uit de lucht!Verder is de elektrische EGR-klep vervangen die vol van roet zat en vroegtijdig de geest gegeven heeft,wellicht ten gevolge van...het NIET vervangen van de luchtfilter bij de vorige onderhoudsbeurt.Dat is nog veel schandaliger want die filter werd WEL gefactureerd.De luchtmassameter is ook op zijn retour en zal volgende keer ook moeten gewisseld worden.Eindelijk kwam ook een antwoord op het probleem van het kraken van de voorste ophanging;dat blijkt aan de ophangingsdriehoekjes te liggen,waarvan de asjes gelagerd zijn in rubberen bussen.Die gaan na verloop van tijd droog scharnieren met het vervelend geluid als gevolg.Dat is dus niet zo normaal als de eerste garage beweerde,maar ja,toen was de auto nog onder garantie...
De bedieningskonsole in de linkerdeur voor de elektrische ramen,moet eigenlijk ook vervangen worden,want het rechterknopje (dat haast nooit werd gebruikt)is stuk,en daarvoor moet het hele ding vervangen worden...Leuk!
Met de Pirelli Zero Nero’s deed ik uiteindelijk 37000km,wat gezien het koppel en de sportieve roeping van de wagen normaal is.
Al bij al heb ik nu een aantal kosten die ik de eerste 100000km niet had verwacht,ik zal wel pech hebben,maar het zint me allerminst!
Toch blijf ik nog steeds ’in love’ met mijn bella machina,maar hoop nu toch een hele poos probleemloos verder te kunnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.