Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
- 15.000 km
Inmiddels rijd ik al weer 2,5 maand in mijn Giulia. Aangezien ik de auto nog weinig zie wordt het tijd om de mijne eens positief in het zonnetje te zetten in de hoop dat meer liefhebbers overtuigd worden van de auto. De Giulia kwam in beeld na de eerste gelekte foto's. Wat een prachtige machine! De passie van de ontwerpers spat er werkelijk vanaf.
Maar op uiterlijk alleen win je het niet, dus rijdt dat nou een beetje? Ik heb als vergelijk ook even gereden in een 320i en een 420i, allebei met M pakket. De Giulia loopt net iets achter op afwerking en bijvoorbeeld het multimedia systeem. Dat heeft wat minder functies, en het ziet er grafisch wat minder aantrekkelijk uit. Dat wordt geheel goed gemaakt door de manier waarop het is geïntegreerd in het dashboard. Het is geen afterthought oid, maar heel mooi opgenomen in de vloeiende lijnen.
Waar de Giulia wint is het rijcomfort. Leuk, dat M pakket maar icm de altijd aanwezige runflats zorgt het voor een hoop geluid uit het onderstel en rijdend over een klinkerweg merk je pas echt hoe stug het is. De Giulia is wat zachter, zonder dat je het gevoel hebt dat je eerder grip verliest. Het is wel een onderstel wat bijna identiek is aan de Quadrifoglio, dus verwacht een sportief weggedrag.
Laten we het dan even hebben over de tussentijdse reparaties, het olieverbruik en de rammeltjes,kraakjes en piepjes. Alleen het dekseltje van de volumeregeling op de middenconsole is los geschoten. Verder rammelt, kraakt of piept d mijne nergens dus dat lijkt goed te zitten. Iedere keer als je het contact aan zet zie je de olieniveaumeter. Er wordt met blokjes aangegeven hoe vol het carter zit. Mijn referentiekader is mijn vorige lease auto. Een VW Golf 1.2 TSI. Die had eens in de 15.000 km een beurt nodig, en halverwege (7500 km) was het toch noodzaak om een halve liter olie te spenderen. De Giulia staat nu op 15.000 km en volgens de meter is het niveau niet gezakt. Qua reparaties heb ik ook nog niets meegemaakt.
Positief :
- het rijdt geweldig!
- 180 PK aan diesel met de 8 traps ZF is heerlijk. Je kan er heel zuinig mee rijden (5.2 liter/100 km), of de hooligan uithangen. Ik heb nog nooit zoveel lol gehad met bumperklevers. Ook een rechts inhalende Skoda kwam van een hele koude kermis thuis.
- Design : ik blijf het mooi vinden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de complete VAG stal, die met een lineaal getekend lijken te zijn.
- aandacht op de weg, duimpjes, zwaaien, toeteren... Je maakt van alles mee in de Giulia.
- verbruik : het blijft een zware auto met een dikke diesel. Als je een beetje filevrij kan doorrijden (met veel snelweg) dan kom je op 5.2 liter per 100 km.
- Audio : er zit een DAB ontvanger in, en een set hele redelijke speakers. Ik mis het audio pakket niet, dit is ruim voldoende. Dat DAB is wel weer heerlijk. Er zitten tal van extra zenders op, oa Q music non stop. Wil je dus wel de muziek en het nieuws, maar niet de reclame, pak zo'n zender. Het wisselt ook niet van band dus je hebt overal ontvangst.
- Android Auto / Carplay : Het zit er nog niet op, maar het is aangekondigd. Internet bronnen hebben het over de lente van dit jaar. De Stelvio is op de Amerikaanse markt aangekondigd met dus lang zal het niet duren. Voor wat ik gelezen heb kan je daarna ook schrijven op de grote knop van het multimediasysteem.
Negatief :
- De resterende kilometer teller is heel dynamisch. Dat wil zeggen dat je huidige verbruik zwaar weegt ipv je gemiddelde over lange termijn. Er zou 8 liter reserve moeten zijn maar de realiteit leert dat zodra het lampje aan gaat, je nog een km of 100 kan en dat is hij bijna leeg. Daar moet je wel even rekening mee leren houden.
- Stoelen : ze zijn mooi, zitten heerlijk maar zijdelingse steun is niet hun sterkste kant. Ik zou volgende keer het Veloce pakket bestellen. Dat zit als gegoten.
- TomTom.... Er zit een ingebouwde TomTom in. Dat is zo ongeveer het beste wat navi's betreft maar deze maakt gebruik van TMC. Dat wil zeggen dat je alleen de door de radio gemelde files ziet, en geen actueel beeld. Het brengt je uiteraard overal, maar het kan in de spits niet tippen aan Waze of Google Maps. Het systeem heet ook weet van flitsers. Zo weet het de vaste palen en de meest gebruikte mobiele lokaties. Daar wordt je alleen voor gewaarschuuwd als je daadwerkelijk navigeert. Geen route - geen waarschuwing.
- Materiaalgebruik van het portiervak. Dat valt een beetje tegen. Je komt er geregeld met je schoenen tegenaan en het laat meer sporen na dan de Golf die ik hiervoor had.
- opbergruimte : hier laat Alfa je in de steek. Het dashboardkastje is bijvoorbeeld groot genoeg voor het instructieboekje, maar niet veel meer dan dat. Onder de vloer van de kofferbak is ook geen ruimte dus het wordt snel rommelig. Ook een makkelijk vakje voor de zonnebril ontbreekt.
Al met al, als je de kleine missers vergeeft blijft het een heel erg fijn rij-ijzer. Het rijdt geweldig, het ziet er prachtig uit en door de zeldzaamheid heb je altijd bekijks. Iedereen die de Giulia ziet is enthousiast over het design.
Weer wat geleerd
- 17.500 km
We zijn weer een stukje verder. Eigenlijk weinig te melden maar wel wat geleerd.
Ik miste de anti-kruip stand die de Golf had. Wat blijkt, als je de electronische handrem aantrekt blijft hij netjes staan. Geef je een toefje gas, dan komt de handrem los en rij je weg. Het zit er dus wél op.
Dan nog iets over het verbruik. Die 5.2 die ik noemde was wat overdreven zuinig, 5.4-5.6 is meer in de richting. Koud en met file lust hij wel een slokje. Echter, wat me opviel was dat hij in de Advanced Efficiency stand steeds de bak ontkoppelde als je het gas iets loslaat. Bij het remmen gaat de koppeling wel weer werken dus gevaarlijk wordt het nooit. Maar ik vond dat een beetje gek. Vandaag de pook maar eens naar me toe getrokken en hem vast in M8 gezet. Na 250 km in 2 ritten staat hij nu op 4.9 liter/100 km gemiddeld.
Als je tever zakt in toeren schakelt hij vanzelf terug, maar niet meer op. Tussen de 90 en de 100 komt het pijltje omhoog te staan, maar hij wil pas boven de 100 in trap 8. Heel Italiaans dat :D.
Dank voor de commentaren van de vorige review. Ik begrijp dat er wat minder wordt gereageerd op het multimedia systeem. Als je de standaard (6.5") te klein vind, dan is er een optie op 8.8". Dan ga je qua oppervlak echt niets tekort komen. Verder zitten de opties als HD traffic er niet op, die heeft bijv BMW ook niet, tenzij je een abonnement a 15 euro per maand afsluit en het Connected systeem neemt.
Ergo, het geluid is uitstekend, hij heeft DAB, A2DP, USB aansluitingen, knopbediening (probeer eens een touchscreen van de Golf op de A15), voice commands, gratis kaart updates en in vergelijking met Volkswagen een geweldige handsfree set.
Wat nog even mist is Android Auto zodat je kan google mappen etc, maar dat komt nog. Ik heb al even gespiekt bij myalfaromeo.nl maar er staat nog geen update vermeld.
1e beurt gehad, de ervaringen
- 26.000 km
En jawel, het moment was daar. Bij 20.000 km wil Giulia graag naar de dealer voor onderhoud. Normaal 1.5 uur werk, maar ik kreeg even ervoor een brief dat er een software update moest worden doorgevoerd waardoor het bijna een dag ging kosten.
Van tevoren even gebeld, beurt en actie konden nog wel eens uit de pas lopen maar Giulia stond al op de kalender voor de beurt en de update.
Het beurtje was eigenlijk heel simpel. Nu na 26.000 km zit de originele olie van de fabriek er nog in. Er is volgens de computer geen druppel verbruikt. Er zat zelfs nog 35% "leven" in de olie dus die hoefde nog niet vervangen te worden. Aan de ene kant begrijp ik het milieu oogpunt, aan de andere kant... ik mag tussendoor nog een keer naar de dealer. Die zit gelukkig in het dorp, anders had ik het wel een probleem gevonden.
Overigens niets dan lof voor deze diesel. Waar ik bij mijn Golf over 4.000 km (30.000 totaal) toe was aan de 2e beurt kan ik er nu nog 14.000 km tegenaan. Ook zou ik bij de Golf het 2e literkannetje 0W30 al half leeg hebben. Het eerste kannetje voor giulia ligt nog onaangebroken achterin.
Dan de software update. Of moet ik updates schrijven want 11 systemen zijn bijgewerkt. Wat merk je daar zoal aan :
- Je kan Giulia SMSjes voor laten lezen, laten weergeven en beantwoorden. Tegenwoordig appt iedereen maar voor die enkele keer is dit best geinig.
- De resterende km teller doet wat serieuzer zijn best en bij 150 km gaat het lampje aan. Als je rustig doet kan je dat ook bijna halen. Het is in ieder geval veel beter.
- Het verbruik is getweakt. Als je zuinig probeert te rijden, en veel snelweg zonder file pakt, dan zie je geregeld 5.0 l/100 km gemiddeld in je scherm. Het is goed mogelijk om 180 pk diesel en 1500 kilo staal en leer 1:20 op een tank te laten lopen. Een volle tank leverde me een keer 930 km op.
- Navigatie update. Volkswagen, leest u even mee? Een update voor de navi en de kaarten! Je mag het systeem wat minder aantrekkelijk vinden en de functies wat beperkter in vergelijking met de concurrentie. Maar waar VW en BMW je direct een rekening voor schuiven voor toch al oude kaarten krijg je van TomTom gewoon de nieuwste. Voor mijn Golf heb ik nooit een update gekregen en dan zie je dat je al snel naar Google Maps gaat.
Over Google gesproken, het gaat deze zomer spannend worden. Wel of geen Android Auto/Apple Carplay? MY2018 introduceert in de USA Apple Carplay en Android Auto als standaard op alle modellen :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48868844/MISC/MY2018.PNG
De vraag is nu : is dit alleen een software update en dus een feature unlock of is er qua hardware iets anders aan MY2018? Ik heb in ieder geval alvast beide USB poorten in de mijne zitten.
MY2018 begint overigens van origine na de zomervakantie.
Het begint een beetje saai te worden maar er zijn nog altijd mensen die ineens proberen in je buurt te rijden, duimpjes opsteken, toeteren etc.
Ik heb ooit getracht wat foto's te uploaden, dat wilde niet. Wie mijn Giulia even wil zien :
http://s133.photobucket.com/user/asingb/slideshow/Giulia?sort=3
De magische 30.000
- 30.700 km
Ik ben weer wat verder, bij de magische stand van 30.000 km. Nu zou je denken, wat is daar magisch aan? Wel, mijn Alfa Romeo Giulia doet er werkelijk alles aan om het tot een onvergetelijk moment te maken.
Zoals ik al eerder schreef, de olie gaat langer mee dan de onderhoudsinterval. Dat is natuurlijk prima, en olie te vroeg vervangen vind de leasemaatschappij niet leuk en het is niet goed voor het mileu. Daar kan ik in mee gaan.
Maar dan, waar ligt de grens? Is dat dynamisch aan de hand van de oliekwaliteit? Of is het een statisch gegeven. Het boekje geeft aan dat er een oranje en een rood lampje zijn. Het oranje is voor het aangeven dat de olie vervangen moet worden, het rode is om aan te geven dat de olie te oud is. Een stand wordt niet gegeven.
Wat er dan precies gebeurt ervaar je op het moment zelf. Voor mij kwam dat bij exact 30.019 km. In het scherm tussen de tellers kwam een waarschuwing met de tekst "motorolie laten vervangen". De melding gaat vervolgens weg en onderin komt een oranje oliekannetje als herrinnering. Wat voor mij reden is om te gaan klagen bij de dealer lees je zo.....
Afijn, ik heb mijn dealer gebeld een aangegeven dat de Giulia aangeeft dat er nieuwe olie in moet. Aha, u zit zeker op 30.000 km? Dat geeft meteen antwoord op de vraag hoe het moment bepaald wordt, gewoon de km stand.
De afspraak moest wel ASAP worden gemaakt want hierdoor kon motorschade ontstaan. Ehm wat zegt u? Dus de computer meldt als een tijdbom dat de olie gedaan moet worden en ik moet dan een gaatje van een half uur zien te vinden om de olie te laten vervangen. Ja en het is geen half uur maar een uur. Alfo Romeo had namelijk vergeten dat ook het filter vervangen moest worden dus dat zit op een godsonmogelijke plek ingebouwd en je krijgt het er niet uit zonder te knoeien. Dus dat wordt ook schoonmaken.
En dan datgene waarvoor ik de bedenker van de computer het liefst in een functioneel colloseum zou willen neerzetten met een vork om zich te verdedigen : deze persoon heeft bedacht dat de bestuurder last heeft van dementie, of niet begrijpend zou kunnen lezen. De melding die groot in het scherm komt, zie je niet alleen bij 30.000 km of bij het starten van de motor, nee je ziet de melding IEDERE 5 KILOMETER. Om het nog even een beetje erger te maken gaan ze er ook nog van uit dat je blind bent dus de helderheid van het scherm wordt tijdens het tonen op maximaal gezet. Vanavond voor het eerst sinds "het moment" in het donker gereden en ik ga de centrale display afplakken met karton! Er is niet mee te leven, om de paar minuten een bak licht in je ogen die aangeeft wat ik al 700 km weet. En ik moet nog tot donderdag.
Dus Alfa Romeo, als jullie dit lezen : geef een fatsoenlijke melding vanaf 28.000 km, en dan alleen bij het starten. Wij leggen 40.000+ euro neer om in een Giulia te kunnen rijden dus ons salaris is ook niet dat van een dementerende blinde. Veel verdienen = veel werken = weinig tijd om ad hoc koffie te komen drinken bij de Alfa dealer.
Voor wie een Giulia diesel heeft en ergens tegen de 30.000 km aan zit, maak maar vast een afspraak want het is echt niet fijn om ermee te rijden als je het magische moment raakt.
Sneeuwpret!
- 52.000 km
Het is alweer 20.000 km na mijn vorige schrijfsel. In de tussentijd heel veel saaie snelweg, maar ook wat leuke dingen.
Zo is de Alfa mee geweest op ons jaarlijkse tripje de Eifel in. Normaal zou ik mijn Porsche 944 meenemen, maar die was op dat moment niet klaar om ermee te rijden. In ons gezelschap bevonden zich meerdere snelle jongens, waaronder een 987 Boxster, een 370Z, een 968 en een 944 Turbo. De Boxster viel uit met pech, waardoor ik met passagiers de trip vervolgde. De Alfa gaf geen krimp en had voldoende in huis om de sportieve coupés van repliek te dienen. Mijn passagiers (moet je nou echt de daily meenemen?) waren positief verrast hoe de Italiaan zich hield.
Dan gisteravond. Zoals je op het nieuws konden zien, het sneeuwde. De Alfa is voorzien van Pirelli SottoZero winterbanden op 16" velgen. Voor de zomer heb ik 17" velgen. Waar iedereen op de snelweg 60-80 reed en je onder deze omstandigheden een lichte neus en een levendige achterkant zou verwachten, geeft de Alfa werkelijk geen krimp. Het was kinderlijk eenvoudig om met een gangetje van 100-110 over de besneeuwde 1e rijstrook te rijden zonder dat het ook maar één moment spannend werd. Om voor een gelijkmatige tractie te zorgen ging wel de pook in standje M, maar dat was ook echt alles. Geen ingreep van een electronisch hulpje, geen gelij in bochten etc. Alleen het Front Collision Warning Systeem zette zichzelf uit vanwege een ondergesneeuwde radar module.
Tot op heden ook geen nare dingen. Het spelen in de Eifel zorgde wel voor wat olieverbruik, maar wat wil je. Hij moest echt aan het werk. Na 22.000 km staat de meter nog 1 streepje boven minimum en dat zal wel zo blijven tot aan de beurt. Ter vergelijking : de Golf had ik nu al 2 keer moeten bijvullen wegens een droge stok dus dit valt héél erg mee.
Dan was er nog het filmpje van Roy Kleijwegt over de duurtester. Autoweek had de handbak en zoals uit alle reviews blijkt : die moet je niet hebben. De automaat daarentegen is een zegen. Wat een heerlijk ding!
Roy geeft een beetje af over het multimedia systeem. Daar kan ik me een beetje in vinden, het is niet zoveel eye candy als bij BMW of Audi. Ik vraag mij echter af of al die frutseltjes niet teveel afleiden. De Alfa doet wat het moet doen. Er zit goed geluid in, hij brengt je waar je wezen moet, Alfo doet updates aan de navi, en er zit een geweldige carkit in zodat je een beller ook kan verstaan.
Het probleem met de airco herken ik ook niet, mijn Giulia is in no time koud. Ook warme lucht komt er binnen een paar km uit wegens het 1.5kW electrische element.
Roy klaagt ook dat hij niet kan spelen omdat de systemen niet uit kunnen. Zoals bekend gaat geld en kunnen sturen niet samen, en je moet kunnen sturen om deze Alfa onder je te houden als alles uit staat. Afgelopen week is de dealer demo Q kortgereden door iemand die er ook niet mee overweg kon. Met andere woorden, je kan heel hard met de Alfa, maar hij zal niet bijten. Ik denk dat Alfa voor de gemiddelde koper de juiste beslissing heeft genomen. Het moet geen widowmaker worden.
Dus aan iedereen die twijfelt, koop een versie met automaat. Daar wordt je blij van!
Bijna aan de ton
- 95.000 km
Een hele tijd niets gepost, maar wel genoten van de Alfa. Het blijft een heel mooi exemplaar en op de weg val je echt op. Ook op de parkeerplaats van opdrachtgevers. Die becommentariëren de auto zonder dat ze weten wie de bestuurder is. Meestal positief overigens. Of het gaat over de prijs. Het blijven wel Hollanders.
Ik zie ook steeds meer Giulia's op de weg. Meestal op de tegemoet komende rijbaan maar af en toe ook aan mijn kant. Niets is leuker dan met zijn tweetjes achter elkaar of naast elkaar over de snelweg denderen. Voor alle haters die denken dat ze niet verkocht worden :D. Zo kwam ik een Giulia tegen met carbon achtervleugeltje, maar zonder de 4 pijpen. Die woont ergens op het Alfa forum. Ook kwam ik een echte Q tegen. ik kon het niet laten, de DNA knop ging in de D stand om die Q bij te houden. Die had er ook zin in.
Het verbruik zit een beetje tussen de 5 en 5.5 liter per 100 km. Rustige 3 baans snelwegen kan het zelfs een stuk beter maar bijvoorbeeld de A15 is weer goed voor wat extra verbruik. Dat komt overeen met de anderen volgens travelcard. Als je dat dan vergelijkt met andere auto's dan moet je een Golf 1.6 diesel met DSG hebben om hetzelfde verbruik te halen. Een Passat? Vergeet het maar. Die zuipt meer. Een 320D doet ongeveer hetzelfde. Olie verbruiken doet het blok ook niet, na 30.000 km is het wel gezakt maar nog 1 blokje boven minimum.
Is het dan allemaal prima? Nou nee. Ik heb inmiddels een *kuch* smartphone houdertje tegen het raam geplakt voor de telefoon met TomTom. Als je de files vergelijkt met de ingebouwde, dan lijkt het alsof we op een totaal andere dag aan het rijden zijn. Het zicht rondom blijft een puntje van kritiek, er verdwijnt af en toe wat achter een spiegel en links achter je moet je echt goed opletten. Aan de andere kant zitten er ook electronische hulpjes op die je in een afgeleid moment behoeden voor schade. Het is alleen brake-by-wire dus het systeem remt af en toe harder dan je zelf gedacht had. De auto kan ook zo hard afremmen dat je niet meer bang moet zijn voor je neusje maar meer voor je kont.
Verder blijft het een Alfa. Bij een stand van 70.000 km verslikte de computer zich ergens in. Het motormanagement lampje ging aan, in beeld kwam de tekst "motor laten controleren" en de turbodruk ging eraf. Het was vrijdagmiddag en ik zat in de spits tussen Amsterdam en Rotterdam. Maar even de dealer gebeld, die konden zo ook niks doen maar als het verder niet raar klonk of gek ging lopen, rustig doorrijden en de dag erna (zaterdag) maar even koffie drinken bij Kien in Arnhem. Ik kreeg nog wel het prive nummer van de monteur mocht ze er de brui aan geven. Afijn, ik redde het makkelijk naar Kien. Er was niets te vinden en sindsdien ook niets meer gemerkt.
Bij de laatste beurt bleek echter dat ze haar territorium is gaan markeren. De achterste krukaskeerring is gaan lekken. Dat ontdekten ze bij de dealer in Hoofddorp, waar ze stond voor de oliewissel (90.000 km). Niet helemaal tevreden over deze dealer. Hoewel je de auto 's ochtends voor half 9 aflevert, heb ik nu tot 2 keer toe moeten wachten bij het afhalen. Bij de laatste keer werd eerst de afspraak verkeerd genoteerd, daarna kreeg ik wél de onderhoudsbeurt, maar geen verse olie. Die beurt had nog 8000 km mogen wachten.
Volgende week gaan ze een dagje naar Kien om alles te verhelpen. Daar ga ik in het vervolg ook maar heen ondanks dat er een dealer naast mijn werk zit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Leer,Schuifdak,20Inch,Navi,Camera Bj 2018 Dealer Onderhouden
- 2018
- 184.332 km

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
- 2017
- 25.502 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 310PK | Squadra | Ragazzon | Carbon | Veloce-bumpers | Rode remkl. | Cruise
- 2018
- 125.652 km