Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Echte rijdersauto!
- 35.000 km
Sinds juni 2017 heb ik de Alfa Giulia overgenomen van een collega die bij ons bedrijf vertrok na slechts een half jaar met de auto te hebben gereden. Voorheen heb ik ruim 4 jaar in de directe concurrent (BMW 320d) in een vergelijkbare uitvoering gereden.
De Giulia is behoorlijk luxe uitgevoerd: 180 pk, Business Super met automaat, leren bekleding, 19 inch velgen (op foto afgebeeld met winterbanden op 17 inch velgen). Mijn oud collega had niet het luxe interieur gekozen, wat vergezeld gaat met neerklapbare achterbank, stoelgeheugen, stoelverwarming, stuurverwarming, etc. Ik ben erg te spreken over de uitvoering, maar het ontbreken van de neerklapbare achterbank is erg jammer. De Giulia is namelijk geen ruimtewonder. De kofferbak is kleiner dan in de 3-serie en opbergvakjes zijn ook minimaal.
De Giulia blinkt echt uit in zijn rijkwaliteiten. Ik vond de BMW erg direct sturen, maar als je eenmaal in de Giulia hebt gereden voelt het sturen in de BMW beduidend wolliger aan. De ZF automaat doet uitstekend z'n werk en ondanks dat de Giulia maar 1 turbo heeft in tegenstelling tot de twinturbo van BMW zijn zowel koppel als vermogen hoger. De Giulia ligt in bochten en rotondes beter op de weg dan de BMW, die sneller uitbrak bij wat extra gas geven op een nat wegdek. Naast de rijkwaliteiten is ook het design aansprekend. Nee, het is geen baanbrekend ontwerp zoals de 156 ooit was, maar het is zeker een andere auto dan de standaard leasebak. Op parkeerplaatsen langs de snelweg trek je steevast de aandacht van echte autoliefhebbers. De afwerking van het interieur mag dan iets minder zijn dan van Audi en vooral Mercedes, maar het afwerkingsniveau is zeker vergelijkbaar met de BMW. Je zit laag in een sportieve cockpit op prima stoelen.
Zijn er dan ook nog minpunten in vergelijking met de BMW? De dieselmotor maakt wat meer geluid, wat overigens vooral buiten de auto hoorbaar is. Ook ligt het brandstofverbruik wat hoger. Ik rijd relatief korte ritten en kwam met de BMW rond de 1 op 16,5. Bij de Alfa kom ik niet verder dan op 1 op 15. Daardoor en door de kleinere tankinhoud is de range een stuk lager (700 km). Het navigatiesysteem en de display zijn prima hoor, maar toch wel net iets minder handig en minder ver ontwikkeld als in de nieuwste uitvoeringen van de Duitse drie "premium merken". Het ontbreken van een sneeuwstand en/of knop waarmee veiligheidssystemen uitgezet kunnen worden is een misser. Bij de sneeuwval in december (nog wel met zomerbanden) kon ik niet wegkomen op de parkeerplaats van de sportschool. Verder zou ik zelf nooit de 19 inch velgen kiezen: wel mooi, maar de band wordt veel te plat, waardoor je alle richels voelt. De winterbanden op 17 inch rijden stukken fijner.
Al met al kan ik de Giulia, nu ik er zelf zo'n 17.000 km mee heb gereden, zeker aanraden. De auto rijdt gewoon geweldig, het is een keer wat anders dan de standaard merken (onderscheidend). Fun en emotie zijn termen die passen bij deze auto. Ik stap er elke dag met plezier in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Leer,Schuifdak,20Inch,Navi,Camera Bj 2018 Dealer Onderhouden
- 2018
- 184.332 km

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
- 2017
- 25.502 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 310PK | Squadra | Ragazzon | Carbon | Veloce-bumpers | Rode remkl. | Cruise
- 2018
- 125.652 km